Permalänk
Medlem

urstädning av burken

vet inte om denna fråga hamnar rätt men jag skulle vilja damma av min dator innuti och jag skulle vilja veta vad ni tycker jag ska använda för detta så jag inte skadar datorn på något sätt men ändå får den ren jag vet inte riktigt vad som gäller

http://www.maxfps.se/product_view.aspx?productid=983

tänkte köpa en sån eller två att använda skulle ni avråda från detta?

tacksam för svar

Permalänk
Medlem

Produkten du länkar till fungerar rätt bra, men du behöver den inte.
Vill du eller vill du inte ta isär datorn?

Om du inte har några problem med att ta isär den så kommer en liten guide här:
1. Plocka ner datorn (helt och hållet)
2. Ta loss alla fläktar och spola vatten i dem (se till att spola med stark stråle, fläktbladen brukar börja snurra utav detta). Lägg dem sen nånstans så att dem kan torka. Dra gärna en omgång med hårfönen över dem.
3. Ta bort kylpastan från CPUn och CPU-kylflänsen med hjälp utav kemiskt ren Aceton.
4. Gör steg 2 med CPU-kylflänsen.
5. Med alla komponenter utanför chassit, dammsug chassit så att allt damm försvinner.
6. Blås (eller ännu heldre, använd burken du länkade till) på de dammiga komponenterna så att dammet försvinner, men se till så att du får med så lite saliv som möjligt.
7. Se till så att alla fläktar är fria från vatten (om de inte är fria från vatten kommer dina fläktar förvandlas till vattenspridare). Om du kan, så kör dem gärna utanför chassit ett tag, och skaka på dem samtidigt så att du är säker på att allt vatten är borta.
8. Montera ihop allt igen.

Kan tänka mig att många är kritiska till att använda vatten för att rengöra dator-komponenter, men sålänge de är torra när du skickar på strömmen igen så är det inga problem.
Jag har gjort enligt ovanstående i flera år nu, och det funkar fin fint.

EDIT: Kom ihåg applicera ett nytt lager kylpasta mellan CPUn och kylflänsen!

//Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Gorian väldigt onödigt jobbigt.
Ta bara datorn till närmaste högtryckluft ställe o blås datorn ren.
Har jag gjort i 9 år lr något fungerar bra(har högtrycksluft hemma).

OBS öppna inte ventilen/handtaget fullt då kan du skada komponenterna i datorn.(gäller ju samma på vatten förslaget för högt tryck och du kan skada fläktarna.)
Bara tillräckligt för att blåsa bort dammet.
Fläktarna tål rätt bra tryck så på dom brukar jag blåsa på rätt bra men jag håller fast fläktarna så de inte ska snurra (även här bara tillräckligt så dammet ska försvinna.

Men nu har jag en datorlåda med damm filter ända dåliga är att jag har ett undertryck i datorn och har inte damm filter i alla hål.
Så det kommer in lite damm ändå =( (inte lika mycket som annars men ändå).

Och Btw Glorian du förstör fläktarna med vatten.
Reducerar livslängden på dom rätt bra.
Vattnet tar bort fettet som fläktarna behöver för att inte förstöra lagrena.

Permalänk
Medlem

Tryckluft är vansinnigt dumt, det är massor med kondens i dom tankarna och man vet aldrig vid vilket tryck det kommer oljeblandat skitvatten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Travella
Gorian väldigt onödigt jobbigt.
Ta bara datorn till närmaste högtryckluft ställe o blås datorn ren.
Har jag gjort i 9 år lr något fungerar bra(har högtrycksluft hemma).

Visst går det också, även om jag tycker det är enklare och bättre att göra det på mitt sätt. Visst försvinner mycket utav det damm som flyger omkring fritt om man gör på ditt sätt, men allt som sitter mer "mot" metallerna och plasten sitter troligen kvar. Vatten tar bort det snabbt och enkelt.
Dessutom så får man en chans att applicera ny kylpasta på mitt sätt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Travella
Och Btw Glorian du förstör fläktarna med vatten.
Reducerar livslängden på dom rätt bra.
Vattnet tar bort fettet som fläktarna behöver för att inte förstöra lagrena.

Kan tänka mig att det absolut inte är en optimal lösning. Men det har funkar för mig, och alla fläktar jag har gjort så med funkar än idag.

//Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

konsens kan det vara ja men olje blandat skit brukar det aldrig vara.
kondensen, oljan kan man faktisk råda bot på att ha ett filter system

Permalänk
Medlem

Så man kan göra så där med vatten? WOW!

Innan jag börjar tar av kläder som kan ge statisk elektricitet och tar jag tag i ett element för att ladda ur mig. Jag brukar låta datorn ligga isär plockad efteråt i minst 1 dag bara för att vara säker att de är torr.

Jag som trodde jag tog en risk när tog en fuktig trasa och torkade rent i hela datorn. Brukar ta loss fläktar, Processor kylaren och göra rent tills den ser nyköpt ut. Har den inga elektriska delar brukar jag spola kylaren. Vågar inte göra helt rent kylpastan utan sätter på nytt om det verkar behövas.

Permalänk
Medlem

Brukar köra med en dammvippa + en dammsugare som fångar upp det
Får inte bort allt men det mesta, orka pilla så man får bort varenda dammkorn.