Accelererad videouppspelning med DXVA

Permalänk
Melding Plague

Accelererad videouppspelning med DXVA

De flesta grafikprocessorer är nästan helt tillägnade 3D-grafik och spel, men fler funktioner döljer sig under ytan. Både ATI och Nvidia framhåller att de senaste generationerna grafikkort klarar av att avlasta processorn vid uppspelning högupplöst video. Följ med när SweClockers gör en djupdykning i DirectX Video Acceleration.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Bra test, men saknar jämförelse av bildkvalite.

Permalänk

Håller med.

Permalänk
Geeks
SweClockers

Det kommer i ett senare test, det var så små skillnader med progressive video att det knappast var märkbart.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Har jag denna funktionen på mitt 8800gts 320mb också?

Visa signatur

Asus P5K, e4300 @ 2.8GHZ med Scythe MINE, 2gb Corsair XMS2-5400, Nvidia 250 GTS 512mb, Aerocool ExtremEngine 3T, Hiper 530W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av subz3ro
Har jag denna funktionen på mitt 8800gts 320mb också?

Nej.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk

ee, varför rekomendera ett nytt kort i 8-serien då 8400gs presterade lika bra som det dyrare 8600gts? varför inte bara rekomendera slaskkortet :D?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av subz3ro
Har jag denna funktionen på mitt 8800gts 320mb också?

Det står ju att de första modellerna av 8-serien har Purevideo V.1, dvs nej.
Tur att man använder sitt graffe till spel
Bra test annars, ett silent budget kort från Nvidia känns ju som ett givet HTPC val...

Permalänk
Medlem

Är det inte så att HD2400pro saknar den där kretsen (UVD?) som bättre ATI kort har som är till för just hd-uppspelning. Det kanske inte är sant, jag kommer inte rikgit ihåg var jag har hört det...
Men jag tycker inte riktigt att de här resultaten återspeglar de som man sett i andra tester. Vet inte varför det är så, men jag blev i alla fall förvånad.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CTH
Är det inte så att HD2400pro saknar den där kretsen (UVD?) som bättre ATI kort har som är till för just hd-uppspelning. Det kanske inte är sant, jag kommer inte rikgit ihåg var jag har hört det...
Men jag tycker inte riktigt att de här resultaten återspeglar de som man sett i andra tester. Vet inte varför det är så, men jag blev i alla fall förvånad.

Vi är också förvånande, så detta är helt klart något vi måste komma tillbaka till.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Avstängd

Jag får inte riktigt samma resultat som ni i de olika testerna, hos mig är ATI den stora vinnaren då den tar hand om VC-1 material, vilket mina Geforce- kort inte lyckas med.

En annan sak som kan vara värd att fundera på är att Cyberlink nu stryper sin spelare mer och mer efter påtryckningar. Det går t,ex inte längre att spela hd-dvd eller blu ray från hårddisk. Än så länge finns det mig veterligen inget annat program att nyttja om man vill använda grafikkortet. Men ett intressant program är på gång, Digital Theater från Arcsoft. Än så länge är det inte redo men förhoppningsvis så kommer det innan sommaren iaf.

http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=900666
http://www.arcsoft.com/products/totalmediatheatre/

Permalänk

jag tycker mitt 7600gs funkar utmäkt för HD uppspelning, men antar att 8600 bör vara bättre, men sålänge det inte uppstår massa hack eller ljud/bild blir efter är jag nöjd

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk

Roligt att se att ett så billigt kort (8400) presterar så bra! Väntar på bildkvalitetstestet!
Roligare att se är att kvinnan har hår på bröstet.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Var finner man: Philips Ultimate Sharpness.mp4? Den hade jag velat ha tag på.........

Får kanske bli ett passivt 8400GS då istället.... Mitt 2600XT låter för mkt.

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk
Hedersmedlem

Bra test! 8400GS verkar vara det givna valet för en HTCP.

Permalänk
Medlem

Bra test dock tycker jag att datorn var lite för bra, kunde ni inte tagit någon gammal p4 eller något?

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Avstängd

Om erat test motsäger andra test på internet och ena märket presterar märkligt dåligt kanske ni ska kolla upp varför innan ni presenterar testet?

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Om erat test motsäger andra test på internet och ena märket presterar märkligt dåligt kanske ni ska kolla upp varför innan ni presenterar testet?

Det har vi också gjort. Finns en uppsjö bra verktyg för att kolla så att DXVA-accelereringen fungerar, exempelvis DXVAChecker och kolla input pinsen på filterna.

Som jag skriver i slutsatsen, Nvidia har inga problem att accelerera med vår konfiguration, och om då inte ATI klarar av samma sak utan krångel är det ett tecken i sig. Vi kommer som sagt att återkomma med fler tester inom samma område, och då kanske situationen ordnat upp sig. Det är mycket möjligt att vi stött på någon obskyr bugg.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Ge mig ett 8400gs med HDMI utgång för runt 500-lappen. Smaskens i htpc'n!

edit: kanske detta.. http://www.prisjakt.se/produkt.php?e=238637

Visa signatur

Asrock X58 Extreme III | Intel Core i7 950 + Thermalright Ultima-90I | GTX 580 | 6GB DDR3 Corsair XMS3 | OCZ Vertex II SSD 120GB x 2 @RAID0 |

Permalänk
Medlem

Går i HTPC-tankar men detta fick mig att sätta pastan i vrångstrupen:

"Vi lyckades exempelvis aldrig få igång DXVA tillsammans med filmer i Matroska-container."

Innebär det att jag helt kan glömma grafikkortet i mina beräkningar för min framtida HTPC och köra med on board-grafik tillsammans med fetaste processorn istället? Jag menar, ärligt talat är det ju ganska meningslöst med ett kort som inte har stöd för Matroska då det är det format som uteslutande används för HD-film på nätet (i synnerhet piratkopierad sådan).

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cato
Går i HTPC-tankar men detta fick mig att sätta pastan i vrångstrupen:

"Vi lyckades exempelvis aldrig få igång DXVA tillsammans med filmer i Matroska-container."

Innebär det att jag helt kan glömma grafikkortet i mina beräkningar för min framtida HTPC och köra med on board-grafik tillsammans med fetaste processorn istället? Jag menar, ärligt talat är det ju ganska meningslöst med ett kort som inte har stöd för Matroska då det är det format som uteslutande används för HD-film på nätet (i synnerhet piratkopierad sådan).

Just Matroska har att göra med Haali Splittern, som av någon anledning inte fungerar med DXVA. Det är mycket möjligt att det går att få igång på annat sätt, men vi hann inte forska mer i det. Att sitta o felsöka massa obskyra mjukvarubuggar är som sagt lite utanför SweClockers ämnesområde.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Hmm, jag blev rätt förvånad. Jag trodde faktiskt att ATI var bättre på detta området. Aja, då är man glad att man använder nVidia iallafall

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElWeed
Var finner man: Philips Ultimate Sharpness.mp4? Den hade jag velat ha tag på.........

Får kanske bli ett passivt 8400GS då istället.... Mitt 2600XT låter för mkt.

Undrar också vart man får tag på den. Vill se om det ger nån skillnad med mitt nya 8800GTS mot det gamla. Ingen skillnad i matroska, vilket jag trodde det skulle bli. Fast det funkar tydligen inte enl. er. Tråkigt

Visa signatur

ASUS B450-f gaming||AMD Ryzen 3600||16Gb ram@3GHz||RTX 3080 10Gb||Dell S2721DGF||Logitech G305

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CTH
Är det inte så att HD2400pro saknar den där kretsen (UVD?) som bättre ATI kort har som är till för just hd-uppspelning. Det kanske inte är sant, jag kommer inte rikgit ihåg var jag har hört det...
Men jag tycker inte riktigt att de här resultaten återspeglar de som man sett i andra tester. Vet inte varför det är så, men jag blev i alla fall förvånad.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Vi är också förvånande, så detta är helt klart något vi måste komma tillbaka till.

Det var ju en stor nyhet för inte allt för länge sedan att ATI skröt om att de hade den inbyggda AVIVO-kretsen (namn?) i deras första HD-serie, sedan kom det fram att den inte alls fanns på grafikkorten, dvs den finns inte på HD2400Pro, därav resultatet.

Långt ifrån helt korrekt fakta: Det var hur som helst så att de tidigare korten från ATI saknade denna avlastningsfunktion trots att den skulle "ingå".

Intressant test för övrigt, tackar för det.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Det var ju en stor nyhet för inte allt för länge sedan att ATI skröt om att de hade den inbyggda AVIVO-kretsen (namn?) i deras första HD-serie, sedan kom det fram att den inte alls fanns på grafikkorten, dvs den finns inte på HD2400Pro, därav resultatet.

Långt ifrån helt korrekt fakta: Det var hur som helst så att de tidigare korten från ATI saknade denna avlastningsfunktion trots att den skulle "ingå".

Intressant test för övrigt, tackar för det.

Nej, Avivo HD finns med i 2400 Pro. Det är HD 2900 XT du tänker på.

http://ati.amd.com/products/Radeonhd2400/index.html

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Nej, Avivo HD finns med i 2400 Pro. Det är HD 2900 XT du tänker på.

http://ati.amd.com/products/Radeonhd2400/index.html

Jag kan ha blandat ihop det, men jag tvivlar på det, vill starkt minnas att det var bland annat hd2400 som "skulle/ska" ha funktionen, men att det inte fungerade.

Resultaten verkar ju i princip visa att det stämmer med :S

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Kan ju inte bara stämma... isf. blir mitt nästa kort ett Nvidia efter att ha haft ATI kort i c:a 4 år. Blir mer å mer less på ATI/AMD.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

De lättare video dekodningen karar de flesta cpuer galant.
Men ATI rular där det är viktigast, nämligen på det tyngsta området
Fast själv kör jag 8800gt

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk

Jag funderar på HTPC men undrar hur bildkvaliteten från ett 3850 står sig mot en blurayspelare för runt 10k kr. Jag undrar också om bildkvaliteten påverkas av vilken cdläsare man har.

Tack!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem

Har ni provat med olika drivrutiner? Läste något test där ATI's kort underpresterade med vanliga, och att de var i kontakt med ATI och fick testa någon beta-version som sänkte cpu-användningen mycket.