Permalänk
Medlem

MC och kostnader. Frågor

tjaba tjena hallå

Är jäkligt sugen på att skaffa en MC(tung)..

jag skulle vilja veta kostnader. Jag vet att det inte går säga exakta priser m.m

Alltså hur dyrt det är att äga och så. Men jag vill veta vad ni har för MC. Om ni fixar igång den bara över sommaren och vad det går på. Nu spelar väl ålder och allt in. Men skriv ner tamme fasen allt :] Bara så jag får någon kiiing över läget!

Frågar här för det är kul och inte på ett mc forum.

jag själv är 23år. har fastnat lite för sport alternativt någon sporttouring.

Börja inte snacka om att köra ihjäl sig :]

Permalänk
Medlem

Vill själv ha båge. Tänker skaffa kortet i sommar medans minnet är hyffsat fräsht från uppskrivningen till B-kortet.

Är själv 22 år och har kollat lite på olika bågar. Är precis som du inne på någon sporthoj eller så. Men kolla lite hojar på Blocket och kika på försäkringen så kommer du sätta hjärtat i halsgropen.

Jag skulle säga att du borde satsa på en Ducati eller något. Dom kostar lite mer att köpa, men du tjänar in det på försäkringen då dom oftast är billigare i försäkring. Premien bestämms ju av statistiken och det är ju fler ungdomar som kör t.ex. Yamaha R1 och kvaddar dem än som kör en Ducati.

Dessutom är det mycker finare ljud i Ducati... *drool*

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av n1mda
Vill själv ha båge. Tänker skaffa kortet i sommar medans minnet är hyffsat fräsht från uppskrivningen till B-kortet.

Är själv 22 år och har kollat lite på olika bågar. Är precis som du inne på någon sporthoj eller så. Men kolla lite hojar på Blocket och kika på försäkringen så kommer du sätta hjärtat i halsgropen.

Jag skulle säga att du borde satsa på en Ducati eller något. Dom kostar lite mer att köpa, men du tjänar in det på försäkringen då dom oftast är billigare i försäkring. Premien bestämms ju av statistiken och det är ju fler ungdomar som kör t.ex. Yamaha R1 och kvaddar dem än som kör en Ducati.

Dessutom är det mycker finare ljud i Ducati... *drool*

Det är sant, men en ducce är nog ingen bra första-hoj ändå. Sporttouring får mig att, helt osökt, tänka på Hayabusa, som förövrigt måste vara världens fulaste hoj.

Men gör såhär, bestäm dig för en motorcykel som du gillar, och som passar dig rent ekonomiskt så blir det lättare att hjälpa dig.

Jag som sann motardare säger självklart att du skall ha en KTM 525 eller Husaberg, men det är lite mastigt om du inte vet hur man meckar.

Visa signatur

Vän av ordning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurihaxxx
Det är sant, men en ducce är nog ingen bra första-hoj ändå. Sporttouring får mig att, helt osökt, tänka på Hayabusa, som förövrigt måste vara världens fulaste hoj.

Men gör såhär, bestäm dig för en motorcykel som du gillar, och som passar dig rent ekonomiskt så blir det lättare att hjälpa dig.

Jag som sann motardare säger självklart att du skall ha en KTM 525 eller Husaberg, men det är lite mastigt om du inte vet hur man meckar.

Mja... Ducati är ju inte värre än t.ex. R1:or som 18-åringarna åker omkring på. Men dom dör ju som flugor också så det kanske du har rätt i.

Hayabusa är precis som du säger världens fulaste hoj, alla kategorier.

Motard är helt klart det bästa nybörjaralternativet, om man som du säger, kan skruva. Själv har jag kört cross halva min ungdom så det är inga problem för mig. Men försäkringarna är väl påväg upp på de hojarna med tanke på hur många ungdomar som skaffar Motard just pga att det är en billig bushoj? Inte direkt en hoj man åker långt på, vilket är lite trist kanske.

Annars är Suzuki GSXR 1100 en jävla fin hoj. Gillar de runda lyktorna. En släkting hade en sådan, -89 tror jag det var. Hela hojen lackad i svart metallic och med vita fälgar. Så jäkla fin.

Men det är väl inte heller någon nybörjarhoj direkt.

Men Lundan ge lite tips på hoj du kan tänka dig samt prisklass så är det lite enklare att hjälpa dig.

Permalänk
Vila i frid

Är 23år
Har en Kawasaki GPz 600R
kostar bara 1800 om året. Då det är en gammal hoj.
Men ändå skoj att köra.
Dock inte klar med kortet, o måste köra upp på annan båge.
Men bra att övningsköra med.
Det värsta är väl att dom höjt priset på uppkörning till 1500kr.
Så det blir dyrt att kugga för många gånger

Tycker den är rätt snygg för att vara så gammal.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av n1mda
Mja... Ducati är ju inte värre än t.ex. R1:or som 18-åringarna åker omkring på. Men dom dör ju som flugor också så det kanske du har rätt i.

Hayabusa är precis som du säger världens fulaste hoj, alla kategorier.

Motard är helt klart det bästa nybörjaralternativet, om man som du säger, kan skruva. Själv har jag kört cross halva min ungdom så det är inga problem för mig. Men försäkringarna är väl påväg upp på de hojarna med tanke på hur många ungdomar som skaffar Motard just pga att det är en billig bushoj? Inte direkt en hoj man åker långt på, vilket är lite trist kanske.

Annars är Suzuki GSXR 1100 en jävla fin hoj. Gillar de runda lyktorna. En släkting hade en sådan, -89 tror jag det var. Hela hojen lackad i svart metallic och med vita fälgar. Så jäkla fin.

Men det är väl inte heller någon nybörjarhoj direkt.

Men Lundan ge lite tips på hoj du kan tänka dig samt prisklass så är det lite enklare att hjälpa dig.

XR600/650 motardkittad är förmodligen den bästa hoj du kan äga. Billig att försäkra. Billig att äga. Går aldrig sönder. Långa serviceintervaller, och då menar jag lååååååånga...

Men visst, du kan köpa en Vertemati / Cannondale / Husaberg / KTM / Aprilia för en jävla massa pengar, försäkra för en förmögenhet och skruva ihjäl dig. Men dom går bra...

Visa signatur

Vän av ordning.

Permalänk
Vila i frid

Han va ju lite inne på touring...
så en motard låter dumt tycker jag.
Kan inte tänka mig att det är vidre bekvämt att åka motorväg med en motard.
Korta bitar går ju bra, men säg 20 mil eller så... blåser man ju iväg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [-Pale-]
Han va ju lite inne på touring...
så en motard låter dumt tycker jag.
Kan inte tänka mig att det är vidre bekvämt att åka motorväg med en motard.
Korta bitar går ju bra, men säg 20 mil eller så... blåser man ju iväg

Går faktiskt rätt bra. Fast du blir rätt stel i ryggen om man säger så. Fast det blir man i för sig av tex R1 ochså fast du blir stel i röven där i stället.

Inga hojar är dirket bekväma i 20mil;)

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dvärgen
Går faktiskt rätt bra. Fast du blir rätt stel i ryggen om man säger så. Fast det blir man i för sig av tex R1 ochså fast du blir stel i röven där i stället.

Inga hojar är dirket bekväma i 20mil;)

sant. jag är rätt mör i arslet/benen efter typ 5 mil.
Men jag är 193 lång oxå, så man får kika efter någe man sitter bra på.
Många sporthojjar sitter man ju rätt hopkrupen på.

Permalänk
Medlem

Helt ok hoj Pale. Det är nått sånt man får köpa om man ska ha råd att försäkra skiten när man är ung. Speciellt om man bor i en större stad som jag gör, och till råga på allt i ett piss-område.

Permalänk
Medlem

kan nämna jag har en Kawasaki zzr 600 90a som jag är intresserad av nu.

Besiktad 2 år framåt. nytt bakdäck. han skulle byta oljor och sånt åt mig om jag köper den.

Jag vill bara ha typ helförsäkring igång över sommaren.. och då betalar man skatt ? sen kör man helt enkelt? + månadsbetalningen över sommaren som blir?
Kan ni hjälpa mig ?

Pale är ju en sån ja i princiip ska ha.. ju
var ha du försäkringen?
ja vill bara ha igång mcn under sommaren.

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lundan
kan nämna jag har en Kawasaki zzr 600 90a som jag är intresserad av nu.

Besiktad 2 år framåt. nytt bakdäck. han skulle byta oljor och sånt åt mig om jag köper den.

Jag vill bara ha typ helförsäkring igång över sommaren.. och då betalar man skatt ? sen kör man helt enkelt? + månadsbetalningen över sommaren som blir?
Kan ni hjälpa mig ?

Inte helt 100 på hur gamla dom ska vara för att vara billiga att försäkra.
är det 20år ?
Men iaf, så är det bara att ha försäkring på den medans du har den påställd.
Jag har min året runt, då det ändå bara kostar ca 1800kr

Kolla framdäcket på den oxå.
Sen lyssna på tomgången och så, hör om det knackar och så.
Är väl ungefär samma motor som på min. Och dom de kända felen är ventilerna som kan ge sig. Vilket kan bli jobbigt.

Permalänk
Medlem

var har du försäkringen? kostar de 1800 så är det ok. alltså 1800/12 i månan. har du hel ? halv?

jepp ska kolla framdäcket. han sa då att e går köra en sommar till lätt..
ska lyssna osv.. kan den gå igenom besiktning om den skulle knacka?

kostar det cirka 1800 så är det ju ok. Men vad ligger skatt fansiken på då

och om vi skulle säga en ventil ryk. blir de storpeninga som ska fram då?

Vart kollar jag på mc delar. tex däck och sånt. till en sån där? delar m.m är tacksam för all hjälp

ringde länsförsäkringar cirka 7000 året. halv ..
dom flesta verka ligga för mig runt det...
4000kr året. trygg hansa halv

hmm klurar 3333kr för 6 månader....

ringer vidare!

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lundan
var har du försäkringen? kostar de 1800 så är det ok. alltså 1800/12 i månan. har du hel ? halv?

jepp ska kolla framdäcket. han sa då att e går köra en sommar till lätt..
ska lyssna osv.. kan den gå igenom besiktning om den skulle knacka?

kostar det cirka 1800 så är det ju ok. Men vad ligger skatt fansiken på då

och om vi skulle säga en ventil ryk. blir de storpeninga som ska fram då?

Vart kollar jag på mc delar. tex däck och sånt. till en sån där? delar m.m är tacksam för all hjälp

ringde länsförsäkringar cirka 7000 året.

ringer vidare!

Det är just det att efter att hojjen är 20år så blir det mycket billigare.

http://www.bilsport-mc.com/default.asp?c=insurance&p=13

Den går nog igenom även om den knackar.
Men det kan som sagt bli skräp i cylindrarna om ventiler pajjar.
Och då kan man kasta motorn i sjön.

Min är helförsäkrad och skattad för 12 månader. Då blir det runt 1800.
1500 för bara försäkringen.

Men som sagt, din är nyare, då blir det dyrare.

Permalänk
Medlem

määä trodde de var mcdonalds de skulle stå om jag som hade en prisfråga så tokigt de kan bli

Visa signatur

Pain is temporary, glory is forever

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [-Pale-]
Det är just det att efter att hojjen är 20år så blir det mycket billigare.

http://www.bilsport-mc.com/default.asp?c=insurance&p=13

Den går nog igenom även om den knackar.
Men det kan som sagt bli skräp i cylindrarna om ventiler pajjar.
Och då kan man kasta motorn i sjön.

Min är helförsäkrad och skattad för 12 månader. Då blir det runt 1800.
1500 för bara försäkringen.

Men som sagt, din är nyare, då blir det dyrare.

Om ventilerna säckar så är du ganska rökt, om du inte kan mecka.
Och ja, den skulle gå igenom besiktningen om den knackar, men det föreligger risk för maskinskada givetvis. Kawasaki har ganska skottsäkra motorer. Se på gamla Z1: or från 70-talet, dom håller i all evinnerlighet, och alla deras radfyror är i botten samma motor.

ELLER, så köper du tvåtakt och glömmer allt vad ventiler heter

Visa signatur

Vän av ordning.

Permalänk
Musikälskare

Fan va sugen man blev på att ta MC-kort nu då ^^

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dvärgen
Inga hojar är dirket bekväma i 20mil;)

Där har du helt fel, min farsan gamla kawa från 85 är ruskigt skön att åka motorväg med tom i 20 mil

Permalänk
Medlem

Blev också sjukt sugen på en sport MC, åka runt och bli ett med MCen ^^

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurihaxxx
ELLER, så köper du tvåtakt och glömmer allt vad ventiler heter

Och du menar att det är mycket bättre och skruva kolvar mm. stup i kvarten då?

Permalänk
Medlem

fan va ja klurar på detta. vill ju ha en! men kan inte bestämma mig. Man vill ju köra mcn och prova någonstans innan så man däå vet att den går som den ska... typ stort garage..

den ja e sugen på ha ju dock gått 7000mil. en 90a. nytt bakdäck. drivlinan sa han var ok iaf..... besiktad två år framöver är den.

kawasaki zzr 600. är den å lita på ;P

Permalänk
Medlem

Ett tips när du köper motorcykel är ska du köra mycket köp så nytt du har råd med.

Visa signatur

MacBook Pro 13" 4Gb/320Gb

Permalänk
Medlem

men det blir för dyrt för mig att äga å försäkra med mera om jag köper för nytt.
jag är inte en sån som kör längre sträckor iaf.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Krullibull
Och du menar att det är mycket bättre och skruva kolvar mm. stup i kvarten då?

Bättre och bättre. Enklare konstruktion om inte annat. Men framförallt är det effekt/volym som är attraktivt

Visa signatur

Vän av ordning.

Permalänk
Medlem

Jag kommer nog inte att köpa den där mcn som jag skrivit om tidigare.
med tanke på att man inte kan köra den nu på vintern så är det nog inte alltför bra att köpa grisen i säcken.
får väl spara mig vidare och titta!

har kollat lite om det finns mc uthyrning här i Skellefteå men hittar inte så mycket alternativ dock.

Permalänk
Medlem

Jag har också börjat kika på att ta MC-kort nu till sommarn. Är inte så sugen iof på att köpa en hoj men eftersom det antagligen kommer vara omöjligt alt välldigt krångligt att ta MC kort i framtiden så kan det va lika bra att ha det om lusten skulle falla på nån gång i framtiden hehe..

En fråga till er som har lappen.. Hur många lektioner måste man ta om man inte kan köra privat? klarar man sig på runt 10? Har ju haft körkort i 8 år så trafiken är ju inget nytt.. Har även kört kross när man va mindre..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BJorNus
Jag har också börjat kika på att ta MC-kort nu till sommarn. Är inte så sugen iof på att köpa en hoj men eftersom det antagligen kommer vara omöjligt alt välldigt krångligt att ta MC kort i framtiden så kan det va lika bra att ha det om lusten skulle falla på nån gång i framtiden hehe..

En fråga till er som har lappen.. Hur många lektioner måste man ta om man inte kan köra privat? klarar man sig på runt 10? Har ju haft körkort i 8 år så trafiken är ju inget nytt.. Har även kört kross när man va mindre..

Jag skrev in mig på en intensivkurs här i "stan". Fixade lappen i september 2007.
Allt som allt slutade det på runt 10 000kr. Jag har inte kört nått privat och har haft B-kort i 4 år.

Visa signatur

| 4 Wheels Move Your Body, 2 Wheels Move Your Soul |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lundan
Jag kommer nog inte att köpa den där mcn som jag skrivit om tidigare.
med tanke på att man inte kan köra den nu på vintern så är det nog inte alltför bra att köpa grisen i säcken.
får väl spara mig vidare och titta!

har kollat lite om det finns mc uthyrning här i Skellefteå men hittar inte så mycket alternativ dock.

Helt rätt, ALLTID provköra innan köp. Motorgång och ventilknack kan man lyssna sig till, men på en hoj som gått såpass långt skulle jag tagit en sväng och kännt på växellådan, bromsar osv. Om den blåryker så märks det under belastning, inte på tomgång.

Dessutom finns det alltid ett helt annat utbud framåt vårkanten, det är ju helt dött på begnatmarknaden nu.

Edit: En bild på min baby!

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Tycker du försäkringen är för dyr så köp motard istället! Billig försäkring och dom flesta tycker det är roligt att köra. Trillar du så kostar det inte många kronor heller.

Kör själv Xr 650 och kan rekomendera en liknande modell skarpt!

Visa signatur

Amd 64 3500+ winchester, MSI k8neo 2 platinum, Leadtek GeForce 6800 Gt **** Asus G2S, Core2duo T7500 santa rosa, 2 gb ram, GeForce 8600 gt 256 mb ddr3.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halogen
*bild*

Sexig dödsmaskin du har där!

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.