Permalänk

jag förstår inte varför komplett samt db tar ut hutlösa priser när inet som är en mycket mindre firma kan sälja för 1675kr.. tycker det är riktigt dålig stil när dem "startar" på komplett med 1670 och sen höjer.

Visa signatur

i5 750 @ 4.4GHZ || ASUS P7P55D || Gainward GTX 670 Phantom || 6 GB MUSHKIN DDR3 1600MHZ || A-C XTREME FREEZER REV.2 || FRACTAL DESIGN R3 || SCHYTHE 650W || 1TB SAMSUNG F1

Permalänk
Medlem

Ja, just därför handlar jag inte från sådana ställen, och som jag skrev tidigare så förstår jag inte varför andra absolut måste köpa därifrån..

Principer måste finnas, man kan inte låtas sig styras av giriga människor med överpriser

Visa signatur

• Samsung 65F8005 • LG OLED55B6V • Onkyo TX-NR616 • Canton Movie CD 151 • Asus RT-N66U • Samsung Galaxy Tab S • Samsung Galaxy S6 • Samsung Galaxy S7 •

Permalänk
Medlem

Tja, _om_ den kommer från shg lär den väl komma om ett halvår typ, de har inte svarat på mail och jag kopplas fortfarande ner när jag försöker ringa dem.

Jag har pratat _både_ med Posten och PNL idag, ingen av dem har sett ett spår av något paket.

Så det ser ut som jag blir rökt på att få vara med och leka med E8400-grabbarna = jag kommer att skita i att hämta ut den om/när den kommer och antagligen blir det en Q9450 från Mycom sen. Det var ju tur att jag köpte en Celeron till Gigabyte-mackan så att jag har nåt att roa mig med under tiden(prestandamässigt inte så dålig alls faktiskt, klockad = bättre än en AMD FX57 på allt, inte direkt något som går slött mao).

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av onetreehill
jag förstår inte varför komplett samt db tar ut hutlösa priser när inet som är en mycket mindre firma kan sälja för 1675kr.. tycker det är riktigt dålig stil när dem "startar" på komplett med 1670 och sen höjer.

Du besvarar på sätt och vis din egen fråga. Inet är en mindre firma som tar in beställningar utan att ha produkten i lager sen beställer så många de har beställningar på från leverantör. Det blir längre leveranstid men kunderna får varorna så småningom till ett lägre pris. Komplett däremot beställer in större volymer från leverantör utan att ha beställningar och kan därmed leverera omgående och är pga detta inte beroende av att ha ett lågt pris för att få beställningar.

Att priserna går upp hos de som har varan i lager och kan leverera beror på tillgång och efterfrågan. Dvs just nu är tillgången på Wolfdale dålig och och efterfrågan väldigt hög. Det driver upp priserna.

Konkurrens på en fri marknad fungerar på det viset. Sen när tillgången blir större än efterfrågan går priserna ner. Inte svårare än så. Mindre butiker tar in beställningar till lägre priser för att leverera till senare datum. På så sätt konkurrerar de mot de större.

All affärsverksamhet fungerar så, man försöker ha så goda marginaler som möjligt samtidigt som man försöker leverera varor till kunden så snabbt som möjligt. Det har inget med dålig stil att göra.

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Medlem

Slut på komplett iaf, 2008-02-15 kanske de kommer fler.. helt sjukt, va ju 35 st när jag gick upp imorse kl 07.. satt o funderade på om man skulle köpa en, lika bra man gjorde det tydligen

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS VIII HERO || i7 7700K @ 4.9 Ghz - Delid || Corsair Vengeance DDR4 3200MHz 32GB || ASUS STRIX GeForce GTX 1080 Ti 11GB || Vattenkyld || 4.25 TB Hdd

Permalänk
Medlem

Dance: Jag förstår vad du säger men jag e inte helt enig. Inet tar ju inte bara in på beställning, då hade dem ju troligtvis aldrig haft grejer över om nu inte folk ångrar sig. Men visst dem kanske köper in färre det kan hända.

Tillgång o efterfrågan självklart, men när komplett köpt in ett X antal (som dem redan betalat för) och sätter ett pris för att sen höja när dem ser att ingen annan har det, då handlar det ju bara om att dem passar på.

Och det tycker jag e ruttet (affärsmässigt bra), men likväl ruttet så då kan jag hellre avvakta några dagar, det e liksom inte på liv och död utan jag står fast vid mina principer hellre och köper av ex. Inet och detta gör att andra butiker kan vara med och konkurrera.

Hade å andra sidan komplett kommit ut från början med ett högre pris så hade jag säkert kunnat köpa därifrån även om dem inte e billigast, utan det är när man gör denna "fula" höjning...

Visa signatur

• Samsung 65F8005 • LG OLED55B6V • Onkyo TX-NR616 • Canton Movie CD 151 • Asus RT-N66U • Samsung Galaxy Tab S • Samsung Galaxy S6 • Samsung Galaxy S7 •

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Benji_9
Dance: Jag förstår vad du säger men jag e inte helt enig. Inet tar ju inte bara in på beställning, då hade dem ju troligtvis aldrig haft grejer över om nu inte folk ångrar sig. Men visst dem kanske köper in färre det kan hända.

Tillgång o efterfrågan självklart, men när komplett köpt in ett X antal (som dem redan betalat för) och sätter ett pris för att sen höja när dem ser att ingen annan har det, då handlar det ju bara om att dem passar på.

Och det tycker jag e ruttet (affärsmässigt bra), men likväl ruttet så då kan jag hellre avvakta några dagar, det e liksom inte på liv och död utan jag står fast vid mina principer hellre och köper av ex. Inet och detta gör att andra butiker kan vara med och konkurrera.

Hade å andra sidan komplett kommit ut från början med ett högre pris så hade jag säkert kunnat köpa därifrån även om dem inte e billigast, utan det är när man gör denna "fula" höjning...

Det var exakt det där jag menade. Att göra en sk "fulhöjning" tyckte det var mycket lågt från en så stor verksamhet som komplett. Samt att komplett har ett lägre inköpspris då dem köper in mycket större mängder än inet men ändå tar ut hutlösa priser.

Det här fick jag som svar av kompletts "omogna" support arbetare:
Vi reserverar oss för eventuella justeringar i priset.

Vem vill köpa en E6750 om en E8400 kostar lika mycket? Vi säljer redan E6750 svin billigt.

Visa signatur

i5 750 @ 4.4GHZ || ASUS P7P55D || Gainward GTX 670 Phantom || 6 GB MUSHKIN DDR3 1600MHZ || A-C XTREME FREEZER REV.2 || FRACTAL DESIGN R3 || SCHYTHE 650W || 1TB SAMSUNG F1

Permalänk
Medlem

Hehe, härligt att nån förstår mig!

Det är ju inte bara komplett och detta (E8400) e ju inte första gången o absolut inte sista tyvärr.. Jaja, min ligger på posten (från SHG) och väntar, ska hämta resten av grejerna så på måndag natt blir det väl att bygga sin HTPC

Visa signatur

• Samsung 65F8005 • LG OLED55B6V • Onkyo TX-NR616 • Canton Movie CD 151 • Asus RT-N66U • Samsung Galaxy Tab S • Samsung Galaxy S6 • Samsung Galaxy S7 •

Permalänk
Medlem

hade funderingar innan att beställa en E8400 från komplett nu när dom väl hade innan men nu när jag kom hemv ar dom visst slut SEn håller jag med att det va dåligt att dom höjde priset på komplett

Permalänk
Medlem

Har era E8400 från SHG.BIZ kommit? Jag är fortfarande fast på att posten har mottagit elektronisk förhandsinformation... Kanske har det kommit men postens hemsida är inte uppdaterad?

Permalänk

Nja posten uppdaterar där så fprt det händer något

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Benji_9
Dance: Jag förstår vad du säger men jag e inte helt enig. Inet tar ju inte bara in på beställning, då hade dem ju troligtvis aldrig haft grejer över om nu inte folk ångrar sig. Men visst dem kanske köper in färre det kan hända.

Tillgång o efterfrågan självklart, men när komplett köpt in ett X antal (som dem redan betalat för) och sätter ett pris för att sen höja när dem ser att ingen annan har det, då handlar det ju bara om att dem passar på.

Och det tycker jag e ruttet (affärsmässigt bra), men likväl ruttet så då kan jag hellre avvakta några dagar, det e liksom inte på liv och död utan jag står fast vid mina principer hellre och köper av ex. Inet och detta gör att andra butiker kan vara med och konkurrera.

Hade å andra sidan komplett kommit ut från början med ett högre pris så hade jag säkert kunnat köpa därifrån även om dem inte e billigast, utan det är när man gör denna "fula" höjning...

Det kan ju också vara att de inte kan få tag i fler på ett tag nu till samma pris och det är därför de höjer priset men det är iofs ren spekulation från min sida. Ingen utom Komplett vet.

Vi såg exakt samma sak hända när det blev brist på 8800GT-korten så vi borde egentligen inte vara förvånade.

Så som du själv säger så är det upp till var och en om man vill ha en Wolfdale nu och betala mer eller om man orkar vänta tills tillgången ökar och priserna går ned.

Edit: Jag är för övrigt ingen fan av Komplett om det nu verkar så. Jag föredrar db men eftersom Komplett hade Wolfdale inne handlade jag där denna gång.

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kakann
Har era E8400 från SHG.BIZ kommit? Jag är fortfarande fast på att posten har mottagit elektronisk förhandsinformation... Kanske har det kommit men postens hemsida är inte uppdaterad?

När påstod SHG att de skickat paketet? Mitt står fortfarande 16:31 elektronisk förhandsinformation mottagen. Måndag! Nu är det torsdag..

Mailade förövrigt deras kundtjänst igen och beskrev att många har beställt samma cpu samma dag och ingen har fått dessa ännu.

svar: INGET

Sista gången man beställer från SHG! Spelar ingen roll om det kostar 1-200kr mer på Komplett, där vet man iaf att man får sina grejor utan en massa fula knep.

Jag tror såhär:
De hade fått en massa förhandsbrställningar på SHG och de trodde nog att man skulle avbeställa om de fortsatte att skjuta på leveransdatumet. så de ändra status i måndags till "finns i lager" för att sedan "packa" bluffpaketet och slutligen säga att den är skickad. dvs skicka en elektronisk förhandsinformation till posten med kollinummer och allt.

Dock var det en här i denn tråd som sa att hans paket kommit fram...

Visa signatur

Ny tjänst lanserad i Halland med öppettider till det mesta. ÖppetSverige

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mikael1984
När påstod SHG att de skickat paketet? Mitt står fortfarande 16:31 elektronisk förhandsinformation mottagen. Måndag! Nu är det torsdag..

Mailade förövrigt deras kundtjänst igen och beskrev att många har beställt samma cpu samma dag och ingen har fått dessa ännu.

svar: INGET

Sista gången man beställer från SHG! Spelar ingen roll om det kostar 1-200kr mer på Komplett, där vet man iaf att man får sina grejor utan en massa fula knep.

Jag tror såhär:
De hade fått en massa förhandsbrställningar på SHG och de trodde nog att man skulle avbeställa om de fortsatte att skjuta på leveransdatumet. så de ändra status i måndags till "finns i lager" för att sedan "packa" bluffpaketet och slutligen säga att den är skickad. dvs skicka en elektronisk förhandsinformation till posten med kollinummer och allt.

Dock var det en här i denn tråd som sa att hans paket kommit fram...

¨

Beställde min i måndags morse, strax efter kl 10.00. Tror exakt samma sak, att de hade massor med förhandsbokningar och för att folk inte ska avbeställa så skickar de ut förhandsinformationen. Tänkte iaf knalla ut till mitt postställe och höra om de vet något mera om leveransen.

Jag beställde en från komplett imorse och den vart skickad på 30 minuter, hoppas den kommer imorgon. Orkar inte vara utan dator över helgen för att SHG skiter sig. Har redan sålt min gamla dator och alla nya delar är monterade i väntan på en CPU :/

Permalänk
Medlem

Jag bor i Norge iofs så det kanske har med saken att göra samt det som hänt på Posten i Göteborg.

Men mitt paket ligger på mitt utlämningsställe så för min del är det bara att hämta ut det.

Det som vart dåligt med SHG e att dem inte svarar i norge o sverige, först när jag ringde danmark svarade nån (huvudkontoret).

Dance Du får handla precis vart du vill, det är självklart upp till dig Tror dock inte det var så att dem får nästa lev. till högre pris, det borde dem vetat sen tidigare och,...... aaah orka diskutera detta hehe

Jag har min o e nöjd, lycka till ni andra!

Visa signatur

• Samsung 65F8005 • LG OLED55B6V • Onkyo TX-NR616 • Canton Movie CD 151 • Asus RT-N66U • Samsung Galaxy Tab S • Samsung Galaxy S6 • Samsung Galaxy S7 •

Permalänk
Medlem

Jag fick mailsvar från supporten på shg idag, enligt dem "finns paketet i en container som sitter fast mellan Århus och Köpenhamn" och de "gör allt för att lösa situationen".

Hmm.

Det verkar helt klart som det inte blir några E8400 denna gång för oss som har beställt av shg.biz.

Jag skulle naturligtvis vara jättelycklig om jag blev motbevisad, men nu är jag klentrogen

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Händelser
2008-01-21 16:34 PNL AB / SHG DK A/S Posten har mottagit elektronisk förhandsinformation från avsändaren

Att det fortfarande står så efter 72h känns otroligt dålig, jag får iaf min E8400 fårn komplett imorgon. Struntar i SHGs även om den kommer.

Permalänk

Container som sitter fast i 3 dagar.. wow imponerad att de gör allt för att lösa situationen.
Kanske skulle kontakta danska posten och fråga om det stämmer

Visa signatur

Ny tjänst lanserad i Halland med öppettider till det mesta. ÖppetSverige

Permalänk
Medlem

Det är med stor sannolikhet bullshit från shg, att en container fastnar i 3 dagar? Vad orskar det som inte når nyheterna?

Permalänk

Har en länk till en bild som jag tog ifrån Google earth, så för er som inte är från Danmark så kommer en karta som bestrider SHG:s påstående.

I mitten på bilden finns en röd cirkel som visar SHGs leveransadress. Uppe till vänster ligger Århus och nere till höger, Köpenhamn + Malmö.

Hur i H-vete kan en kontainer vara fast mellan århus och köpenhamn? Rent logistikmässigt?

Det är samma sak som om ett paket som ska till Lund från Malmö, går via Luleå...

Jag vet, har för mycket fritid, men är hemma och riktigt förkyld så hade varit lite gladare om man kunnat bygga ihop sitt nya system....

klicka för karta

Visa signatur

Ny tjänst lanserad i Halland med öppettider till det mesta. ÖppetSverige

Permalänk
Medlem

haha klockrent, jag skiter iaf i att hämta ut det och plockar ut den som kommer från komplett imorgon.

Permalänk
Medlem

lol! Den kanske skulle hämta ett gäng andra saker i århus först

Förstår inte riktigt varför jag har fått min, som kommit via Oslo.. Måste vart nåt riktigt konstigt som hänt containern till sverige.

Visa signatur

• Samsung 65F8005 • LG OLED55B6V • Onkyo TX-NR616 • Canton Movie CD 151 • Asus RT-N66U • Samsung Galaxy Tab S • Samsung Galaxy S6 • Samsung Galaxy S7 •

Permalänk

Woot!

Nu har den kommit till postkontoret! Sticker å hämtar!

Permalänk
Medlem

Sure, skulle inte tro det(om du beställt av shg, annars tror jag dig) Och var bor du, Århus? Prove me wrong if you dare

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Satan då, står så på min också, men att dom skickat den 23e, så min cpu kan ju inte vara i samma "container" som era 8400?? men me deras bluff o båg så är de n säkert det, Baaah, sånt här gör att man aldrig beställer hos ett företag igen....

nåja nån gång måste man ju prova nåt annat...

när beställde ni som inte fått era Prollar?
och när beställde ni som HAR fått dom?

mvh

Visa signatur

Intel i7 920@ ???? | Inno3d 8800GT OC Edition| 3GB Corsair 1600@7-8-7-20 | DFI UT-X58 | TT ToughPower 850W
Vattenkylning: D-Tek FuZion V2, MCW60, PA120.3, DDC-Ultra, Ek's Multires.

Permalänk

Måndag den 21e skulle iaf min skickats.. beställde ett par dagar innan.

Visa signatur

Ny tjänst lanserad i Halland med öppettider till det mesta. ÖppetSverige

Permalänk
Medlem

blääää, ogillar skandaler...... så är det ALLTID för mig, kan nåt gå fel så går det fan det...

Visa signatur

Intel i7 920@ ???? | Inno3d 8800GT OC Edition| 3GB Corsair 1600@7-8-7-20 | DFI UT-X58 | TT ToughPower 850W
Vattenkylning: D-Tek FuZion V2, MCW60, PA120.3, DDC-Ultra, Ek's Multires.

Permalänk
Medlem

Beställde den 18/1, skickades den 21/1 16:34, men tydligen inte skickad alls då. Surt sa räven.

Tala om att de loosar goodwill på detta sättet, rent ut sagt urkorkat att ta förbeställningar när de inte verkar ha en aning om de kommer att kunna leverera. Det är rätt många som läser Swec, så det kan kosta i förlorat förtroende.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

hur går man tillväga om man inte vill ha paketet då?
jag har PF, så behöver inte tänka på nånting sånt, man struntar bara i o hämta ut paketet, och vad händer sen?

Det skumma är ju att INGEN annan leverantör har E8500, men shg minsann har redan skickat den till mig den 23e lixom... får det inte att gå ihop riktigt.

mvh

Visa signatur

Intel i7 920@ ???? | Inno3d 8800GT OC Edition| 3GB Corsair 1600@7-8-7-20 | DFI UT-X58 | TT ToughPower 850W
Vattenkylning: D-Tek FuZion V2, MCW60, PA120.3, DDC-Ultra, Ek's Multires.

Permalänk

Supporten har stängt nu men ska maila de istället och kräva någon form av kompensation! I morgon kommer deras E8400 i lager och det skulle inte förvåna mig om jag ser i morgonkväll på posten.se att paketet blivit sorterat!

Håller med tidigare inlägg, de kommer tappa kunder och jag hoppas ingen köper där mer, oavsett om man sparar 100kr eller inte... Komplett må vara lite dyrare men sjutton så mycket bättre i slutändan!

Visa signatur

Ny tjänst lanserad i Halland med öppettider till det mesta. ÖppetSverige