Permalänk

Skillnad mellan CCFL och TFT-skärm?

Hej!

Jag beställde häromdagen en dell XPS 1530 med 15.4" UltraSharp™ Widescreen WSXGA+ (1680x1050) TFT Display with TrueLife™ skärm. Det fanns även CCFL-skärm att välja på med mindre WXGA upplösning. Är det någon som har koll på vad det är för skillnad mellan CCFL och TFT. Läste nåntans att det finns även TFT som är LED bakgrundsbelysta som ska hålla längre vad det gäller färg/detalj återgivning. och att CCFL kan inte riktigt visa de vita ljusen. Är TFT:n dell har LED bakgrundsbelyst? Jag tog kontakt med dells support via chatt och fick där veta att CCFL och TFT var samma sak, bara olika olika benämningar. Men på nätet läste jag som sagt nånting annat. Blev lite förvirrad, någon som har koll på det kan gärna svara. Nedan kan läsa chatten med dell support.

Martin Henricsson TFT och CCFL är samma sak (olika benämningar bara)

11:35:13 Kalle är du säker på att det e samma sak?

11:35:36 Martin Henricsson Ja

11:37:31 Kalle varför står det då CCFL och TFT alternativ finns att välja mellan? För att göra det krångligare? Läste nånstans att CCFL kan inte visa vit ljus bra och att de efter ett tag tappar i kvalite till skillnad från TFT med LED-bakgrundsbelysta som drar mindre ström och håller mkt bättre

Martin Henricsson TFT är trissor (Thin film transistor).

11:43:43 Kalle ok, men jag förstod ändå inte varför det står både CCFL och TFT när det ändå ínte är ngn skillnad?

11:44:17 Martin Henricsson Det vet jag inte.

:S :S :S

Permalänk
Medlem

CCFL är Cold Cathode Fluorescent Lamps och är en slags lysrörsteknik.
TFT är Thin Film Transistor.

helt olika saker.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ett snabbt googlesök
The CCFL screen is the standard type for Laptops. Essentially there's a fluorescent tube in the display and a prism that diffuses the light. LED screen s don't need an inverter to operate, they last alot longer than CCFL (though a CCFL will last longer than you'd be willing to keep the laptop). LED backlights use alot less energy than CCFL . So really you'd only be giving up some battery life and screen clarity to save yourself some cash.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-6600K | Moderkort: Asus Z170 Pro Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8) | Grafikkort: Geforce RTX 3050 | Kylare: Be Quiet Pure Rock | SSD: Samsung 850 EVO 500 GB | Hårddisk: WD Blue 3TB 7200rpm 64MB | Chassi: NZXT S340 Elite | Nätaggregat: Corsair RM750x 750 W | Skärm: 2xSamsung 1080p

Permalänk

ok..

Ok, jag uppfattar fortfarande som att TFT är bättre en CCFL-skärm då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Odontolog
Ok, jag uppfattar fortfarande som att TFT är bättre en CCFL-skärm då?

CCFL och TFT är samma sak?
TFT CCFL är det som vi vanligtvis känner igen som TFT. CCFL är en del av TFT-skärmarna. Svårt att förklara då båda är tekniker och båda är färdiga produkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Re: ok..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Odontolog
Ok, jag uppfattar fortfarande som att TFT är bättre en CCFL-skärm då?

Du skall icke på något sätt uppfatta TFT som bättre än CCFL då beteckningarna inte har med varann att göra. Bäst är att försöka hålla isär begreppen. En plattskärm består av en LCD-panel oftast tillverkad med TFT-teknik som i sin tur upplyses av CCFL eller LED. Sant är dock att en skärm med LED är något bättre då ett CCFL-rör med tiden kan få förändringar i ljuset, det kan bli svagare eller t.o.m. gulna något, men det ska inte hända förrän efter flera års användning och då har troligen skärmen redan blivit utbytt av andra skäl.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

CCFL kan även upplevas som mer skarp än LED.

Jag föredrar dock LED belysning av två anledningar.
Ljuset och strömförbrukningen.

Permalänk

Re: Re: ok..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av videfix
Du skall icke på något sätt uppfatta TFT som bättre än CCFL då beteckningarna inte har med varann att göra. Bäst är att försöka hålla isär begreppen. En plattskärm består av en LCD-panel oftast tillverkad med TFT-teknik som i sin tur upplyses av CCFL eller LED. Sant är dock att en skärm med LED är något bättre då ett CCFL-rör med tiden kan få förändringar i ljuset, det kan bli svagare eller t.o.m. gulna något, men det ska inte hända förrän efter flera års användning och då har troligen skärmen redan blivit utbytt av andra skäl.

Oki, nu fattar jag bättre. Tack för era svar.

Permalänk

Japp

CCFL är lysröret som sitter bakom skärmen i alla platta skärmar. I bärbara datorer är dessa lysrör väldigt tunna men man kan oftast känna vart det sitter genom att känna vart skärmen är som varmast med ett finger t.ex.

En TFT-film består av en panel med massor av celler. Varje cell släpper igenom ljus ifall du skickar en ström genom cellen.

Om du kombinerar tft-filmen med någon slags belysning bakom så får du en skärm. Belysningen måste inte vara ett lysrör utan kan bestå av vanliga lysdioder istället. Då kallas det för LED skärm.

Permalänk
Medlem

Ska man tolka det som att Dell har börjat sälja Laptops utan backlight?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies