Hundra megabit per sekund via toaletten

Permalänk
Avstängd

då skojar man inte längre när man säger att man sitter uppkopplad på nätet när man är på dass XD

"sitter på nätet" XD

Visa signatur

/RainesXenox\ [eac]MasterZerg(P_1)
Amd x2 6000+ | scyte katana 2 | Gigabyte GA-M57SLI-S4 | TwinX DDR2 PC6400 CL4 4x1GB | xfx geforce 8800 gts 640mb | Logitech G11 | Razer Copperhead | spinpoint 320gb 16mb | antec nine hundred | syncmaster 226bw 22" | Apevia ATX-AS520W

Permalänk
Medlem

Trevlig nyhet, ser fram emot att se om detta blir något stort

Permalänk

Varför inte bara byta ut telefonledningarna mot fiber?
Telefon finns ju i de flesta hem.
Har funderat på det länge.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frysskåp
Varför inte bara byta ut telefonledningarna mot fiber?
Telefon finns ju i de mesta hem.
Har funderat på det länge.

Man måste som sagt gräva upp tomten från skåp till huset dvs likadyrt som att lägga ner fiber separat alla har inte tt tomt rör där kablarna ligger dragna utan de ligger dirext mot jord.

Jag undrar hur detta fungerar i hushåll oftast är rören inte mer än 2 knygnävar stora och det är ju ofta det blir stopp här och var.
Fungerar som sagt i storakloaker osv men det är nog enklare att dra det vatten vägen istället. vi har ett rör på ca 4cm in i väggen som dimmas ner till 1.5cm kanske varje inte dra det den vägen och sätta en avgrening där fibern kommer ut?

oftast är det i samma rum tele/el/vatten/ avlopp kommer in ändå så.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Lär nöta fint på kabeln när Olga 97 spolar ner 4kg kaustiksoda pga. stock i dassett

Permalänk
Quizmaster Karlstad 2022
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frysskåp
Varför inte bara byta ut telefonledningarna mot fiber?
Telefon finns ju i de flesta hem.
Har funderat på det länge.

En annan anledning är ju att det kostar. För det är ju inte så bara att byta ut några miljoner mil telekabel. Fast som -=Fullmoon=- säger så måste man fortfarande gräva sista biten in till huset.

Permalänk
Medlem

Dra ledningarna i färskvatten-ledningen då. Då slipper ni skit som kan skada kabeln.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem

bara det inte kommer in råttor med bredbandet så..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

"och om avloppen visar sig fungera kanske vi alla sitter på fiber tidigare än väntat" tvetydigt?

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Inget nytt att använda befintlig struktur för fiber dragning.

I umeå drar vi fibern tillsammans med Fjärrvärmeledningarna, och fjärrvärmegravarna.

(umeå sveriges mest uppkopplade stad)

Permalänk

Haha, jag tänkte efter en gång extra om det inte var första april idag. Klart det inte går genom toan, det sades ju bara för att "spica" upp nyheten lite.

... och i bakgrunden sjunger Bad Religion "...and somtimes truth i stranger than fiction..."

Visa signatur

Dator 1:[Intel Intel Core i5-3570K @3.4GHz ][MSI Z77A-S03][Corsair Vengeance Dual C DDR3 8GB, 1600MHz][ASUS GeForce GTX 670][XFX Black Edition 750W][Samsung 840 Basic][Fractal Design Define XL R2][Eizo S2431W][Dator 2: ThinkPad X220 Tablet][Dator 3: LG G PAD 8.3" 16GB]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
bara det inte kommer in råttor med bredbandet så..

Men APB mfl finns väl redan där???

Permalänk
Medlem

Vore ju ultimat att dra kabeln genom vattenlåset under diskbänken.

Där den gråa slangen (till diskmaskinen) är kopplad.

Permalänk
Medlem

Måste vara kul för elektrikerna som skall montera detta om detta ni blir verklighet.
Undra om dom någonsin kommer tröttna på att säga.
"Ursäkta, men jag undrar om jag får låna din toalett, jag måste lägga en fet kabel"

Nae nog med skämt, men det är en riktigt smart ide!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HenrikM
Inget nytt att använda befintlig struktur för fiber dragning.

I umeå drar vi fibern tillsammans med Fjärrvärmeledningarna, och fjärrvärmegravarna.

(umeå sveriges mest uppkopplade stad)

skryt

Visa signatur

Stackars Albin
Citera eller skicka PM, övervakar inte.
Använd ordet "dem" med måtta eller smaka på mitt vrede.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av .pgl.

"Ursäkta, men jag undrar om jag får låna din toalett, jag måste lägga en fet kabel"


Onekligen intressant, men som nämns i artikeln så är det ju en krävande miljö, minst sagt. Skulle gärna vilja se den kabeln som klarar omständigheterna.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem

Vattenkylda fiberkablar

Permalänk
Inaktiv

Tycker det ändå är slöseri med resurser. Behövs det här?

Permalänk
Medlem

Tycker det låter som en alldeles utmärkt idé. Men det kräver nog en ganska bra "kabel" som kan ta all "skit" utifrån, höhö.

Permalänk
Medlem

Skitläckert

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk

Som sagt bättre o dra de vatten vägen istället. bara att sätta en avgrening nånstans och plocka ut fibern. minst lika lätt. sen så är ju oftast avloppsrören ingjutna i husen och svåra tt komma åt utan större ingrepp.

Som även nämdes så läggs det ner TOMMA rör i samband med fjärvarme dragninge. äver noder och sånt upprättas. bara att dra ner fibern i rören sedan. men som sagt är det många kunder som kör på El-värme, jordvärme, sjö/vatten värme, bergvarme o ved, olja oav osv. så det blir ändå en kostnad men itne lika dyr.. men varför sätter de inte igång nätet när det ändå finns rör framdragna till abonenterna?

Sverige som ska ligga så framåt på allt internet osv men icke här inte. nej det tar 10 år innan vi lägger ner fibern i våra redan färdidragna rör!
Hade nog inte ens tagit 1v för 2 man att dra fiber i ett område/kvarter med färdidragna rör.

Suck!
telia som har bromsar utbyggnaden säkert!

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

här ska vi inte ha någon skitfiber!
har ju redan riktig

Visa signatur

"Allt du säger skall vara sant, men du behöver inte säga allt som är sant" - Göran Persson

Permalänk
Medlem

Det kommer säkert komma rörbitar i alla olika slags varianter med färdiga kabelgenomföringar,

Det tråkiga är att i gamla hus där man inte har stambytt på många år är man inte kan se ljuset på andra sidan i 1meter rakt rör ifall man kollar igenom ett, för att de är så mkt skit på sidorna, Kan nog va svårt att spola ner en kabel där.

Permalänk

Har för mig att på det som satte käppar i hjulen för liknande planer på annat håll, var att kablarna var i vägen för "rengöringsrobotarnas" borstar.

Ngn annan som känner igen det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Edit: Och sen hade jag nog hellre dragit ut kablarna från köks avloppet då där är mindre fukt o skit. [/B]

det spelar ju ingen roll vilket avlopp den kommer upp ur då både köket o skitahuset går på samma utlopp ändå!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av perost
Google har redan fått samma idé: http://www.google.com/tisp/install.html

det första jag tänkte på när jag läste rubriken

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Suck!
telia som har bromsar utbyggnaden säkert!

Varför skulle Telia göra det? :S

Permalänk
Medlem

Kombinera valfritt följande ord:

*latency
*rännskita
*burst
*förstoppning
etc. ^^

"Morsan har du diarré igen? Min torrent börjar tappa fart..."

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Gütt bredbander lär ju inte bli skit då iaf (kanske bokstavligt) men inte själva bredbandet...

haha, nu va ja sådär extremt rolig igen HEHE

Permalänk
Medlem

Perfekt i samband med stambyte? Alltså parallellt med detta utförande då.

Visa signatur

3700+ San Diego@2.7 | BFG 8800 512MB GTS OC| Corsair 2x1024 | Asus A8N-Sli SE | P180 | Antec Neo HE 500W