Vista+alkohol 120=dålig idé

Permalänk
Medlem

Vista+alkohol 120=dålig idé

Åtminstone för min del, andra kanske lyckas bättre.
Försökte mig på att installera Alkohol 120 på min nya Vistaburk. Någonting under installationen fick Vista att köra en BSoD.

Problemet var att mitt tangentbord svarade inte sedan heller. Eller, det gjorde det under tiden BIOS visades men lämligt nog inte när menyn för att starta felsäkert läge visades. Ingen respons alls. Så då laddas defaultalternativet efter 30 sekunder. Och när Vista bootat och visat loginscreenen körs samma installationsscript igen (som inte fick köra klart innan BSoD) - och så kraschar Vista igen.

Kraschen skedde precis vid samma ställe, några sekunder efter att loginscreen visas. Och inget tangentbord att starta i felsäkert. Efter att datorn hållt på så ett tag - och efter att jag fått ytterligare några gråa hår över datorer, kom jag på att byta till annat tangentbord. Funkade inte. Ah... skippa USB-tangentbord, fram med PS/2 adaptern.

Voala! Nu svarade tangentbordet även under Vistabooten. Detta har jag inte råkat ut för tidigare, men uppenbarligen funkade inte USB under booten (men dock i BIOS).

BSoD i felsäkert läge med. Vid detta lag började familjen (som väntade i soffan på att få se på film) tröttna på att vänta och på att höra mig svära. In med Vista-skivan för att reparera. Glömt göra restorepoint, reparera Vistabooten funkade inte.

Sista försöket innan ominstallation av Vista eller yxa i datorn... "Last known working configuration". Allt lugnt, inga krascher. AVinstallera alla spår av Alkohol och lugnet återfått.

Sensmoral?

1) Kolla kompabilitet mellan program och operativ. Innan. Speciellt om det är program som rotar på ganska låg nivå i operativet
2) Bänka inte familjen i TV soffan utan att vara förberedd...
3) Ha alltid ett extra tangentbord med möjlighet till PS/2 koppling.

Ha en bra dag

Permalänk

Tackar, ska hålla mig undan Alcohol 120% i Vista då

/ moliN

Visa signatur

Acer Aspire: WinXPHomeSP3 | iMac DV SE: Mac OS X Tiger 10.4.11

Permalänk
Medlem

Alcohols gratisversion, Alcohol 52%, fungerar bra i Vista.
Fullversionen har jag dock läst mycket strul om...

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem

lol jag kopplade inte..
Trodde du mekat i vista på fyllen.

tur man inte har vista än

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf