Permalänk
Medlem

Kyla en gammal P3:a

Har en Pentium 3 866 MHz processor som jag inte riktigt vet hur man kan kyla. Jag har en kylfläns som är ungefär i storlek med processorsocketen, cirka 2.5 cm hög. Borde det funka att kyla med denna fläns utan någon fläkt? P2 går ju utmärkt att kyla med bara en ganska liten kylfläns men vet inte hur det är med P3 (jag är AMD-människa för tusan!).

Visa signatur

Workstation: AMD Phenom II X4 955 BE @3.40 GHz, M4A785TD-V EVO/U3S6, Corsair Force SSD 60 GB, 8 GB Corsair XMS3 DDR3 PC12800
Server: Intel Core 2 Duo E6300 @1.86GHz, GA-EP45T-UD3LR, 4 GB PC10600 RAM, Ubuntu Server 10.10

Permalänk
Medlem

Inte så svårt att hitta en lite större kylare. när man (oftast) ska överklocka gamla datorer så får man hitta på ganska mycket egna lösningar till kylning.

när jag började med överklockning så hade jag flera olika system och jämföra mellan (då körde jag p3 och p2or). jag brukade ha som en tratt som jag satte runt själva processorflänsen och en riktigt bra 120mm fläkt i andra änden med lite tryck i medan jag utförde mina tester.

jag gjorde även egen vattenkylning med en gammal p3fläns som jag täppte till kanterna på och stoppade in två slangar i som jag sedan tätade med en hög med silikon. där hade jag en liten fontänpump (en sån man köper till "bords vattenfall") som inte va den bästa men det funkade! och de är ju huvudsaken.

jag skulle själv gå på tratten då min vattenkylning tog läcka och förstörde ena datorn.

Visa signatur

<3