Vågar man ta ADSL från Universal Telecom?

Permalänk
Medlem

Vågar man ta ADSL från Universal Telecom?

Jag har haft i många år Internet anslutning från Hem Com (UPS), fungerar hyfsat och man får vad man betalar för. Problemet är att de är för dyra. Det har dykt upp leverantörer som tex Universal Telecom som erbjuder 28Mbt/sec för 195/mån. Detta är ADSL. Jag har sett många olika horror scenarions där folk tvingas betala för 28Mbt/s men får i verkligheten 6,78Mbt/s som en kund skrev.
Om ni har ADSL från Universal Telecom, skriv gärna ner era erfarenheter.

Visa signatur

K8N NEO4 Platinum, AMD 64 FX-55, XFX 8800 GT, Raptor 2x36,7GB, OCZ PC 3200 Rev.2 2x512MB, OCZ 600w,
Audigy2ZS, Zalman 7700Cu, Lian-Li PC V1200, Win XP

Permalänk
Medlem

Sånt kan ju hända på vilken isp som helst, däremot är det mer fundersamt om de har eget nät och hurvidare det är utbyggt.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Avstängd

Den faktiska hastigheten som du får beror på hur långt du har till telestationen och hur bra kopparledningar du har.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av basn
Sånt kan ju hända på vilken isp som helst, däremot är det mer fundersamt om de har eget nät och hurvidare det är utbyggt.

De har ingenting eget utom kontoret i Portugal.

De vet att jag bor 1130m från stationen, så det där snacket att det beror på ledningar och jag vet inte vad håller inte, du kanske är anställd hos dem? Man måste väl objektivt medge att telefon ledningar är inte precis det lämpligaste för Internet överföring.

Visa signatur

K8N NEO4 Platinum, AMD 64 FX-55, XFX 8800 GT, Raptor 2x36,7GB, OCZ PC 3200 Rev.2 2x512MB, OCZ 600w,
Audigy2ZS, Zalman 7700Cu, Lian-Li PC V1200, Win XP

Permalänk
Medlem

Kör själv med TDC ADSL, numera AllTele (TDC sålde sina privatkunder till AllTele).
Jag betalar 299:- i månaden (förut 199 i och med ett erbjudande) för max 28 mbit. Har mellan 14 och 15 mbit faktisk hastighet enligt TPtest (numera bredbandskollen).

Då får man komma ihåg att 28 mbit är en teoritisk gräns och att även om jag satt några meter från stationen skulle tptest rapportera en lägre hastighet. Rätta mig någon om jag har fel.

Jag tror att 14-15 mbit är helt ok. Innan jag flyttade betalade jag för 24 mbit men fick ut knappt 9. DET var oacceptabelt då jag mer eller mindre betalade extra för deras 8 mbit tjänst (då hade jag BBB). Bara ett byte till TDC ökade min hastighet till 12.

Så, det kan skilja rejält mellan olika ISP's levererade hastighet till samma jack har jag erfarit. Vad det sen beror på får nån mer initierad säga.

Jag ställer mig starkt kritisk till hur man marknadsför abbonemang via ADSL. Det här med maxgräns är klart vilseledande. Det kanske är naivt att prata om en garanterad mingräns men det minsta jag skulle vilja är att man reviderar avtalet när man gjort den faktiska installationen. För det är först då det faktiskt visar sig vilka hastigheter som är möjliga.

Vad jag menar är att operatören utan knot eller kanske tom på eget bevåg erbjuder en lägre kostnad om hastigheten ligger orimligt lågt. I mitt fall anser jag att 9 mbit på 24 abbonemang var orlimligt. Nu hade jag i praktiken ett för dyrt 8mbit abbonemang. Hade de varit mer lyhörda hade jag kanske varit kund hos dem än idag.

Så, det kan skilja på exakt hastighet mellan olika leverantörer ja, men jag tror viktigare är att vad man än väljer så har de en lyhörd och hjälpsam support. Ja, till en viss gräns åtminstone... Funderar själv på att byta till Universal då AllTele känns... well, lite hemmasnickrat. De får sin chans, men än så länge har de inte ens bytt ut hemsidan för ADSL-kunder, bara loggan. Så det bådar ju inte gott. Och när jag hade problem med routern skickade de en ny istället för att komma med tips om hur jag kunde avhjälpa felet. Tackar och bockar för routern men det känns som de undvek att svara på frågor. Eller, det gjorde de, för jag ställde en racka konkreta frågor med, som inte fick några svar. Bara ett "oj, det verkar konstigt - här får du ett nytt modem"

Nåja... vi får se. Nytt modem kanske hjälper och då är jag nöjd...

Permalänk
Medlem

Jag tycker om man beställer och betalar för 28Mbt/s, borde man inte komma under 20Mbt/s. Jag fattar inte att folk accepterar dena vilseledande marknadsföring och medvetet lurendreji från Internet leverantörer.
Tänk om du skulle köpa en bil med upp till 1000 häst krafter och får 700.
Helt sjukt, saken är den att de ser att det går att sälja så fortsätter de.

Visa signatur

K8N NEO4 Platinum, AMD 64 FX-55, XFX 8800 GT, Raptor 2x36,7GB, OCZ PC 3200 Rev.2 2x512MB, OCZ 600w,
Audigy2ZS, Zalman 7700Cu, Lian-Li PC V1200, Win XP

Permalänk
Medlem

Jobbar hos dom? HAHAH, vaför får jag alltid sådana påhopp.
Du ska veta att om du köper en bil med X häst får du inte ut mer än Y häst på däcken ändå.
Sluta grina och väx upp läs avtal och sen så får du dra in fiber om du vill ha garanterad hastighet och köpa företagsabonemang.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem

Deras marknadsföring och prissättning är under all kritik och precis som du säger, så länge folk betalar kommer de fortsätta.

Nu har jag för mig att jag åtminstone i TDC's fall hade ångerperiod, men jag kan minnas fel. Hur som helst är det i praktiken inte angenämt att använda - en realitet är ju att man redan sagt upp gamla och att det råder brist på lediga kopplingar i telestationen så man riskerar att bli utan om det blir ett glapp medans man hittar ny leverantör. Förutom att man blir utan internet under den tiden. Vilket får mig att fundera - allt tal om brist på platser i telestationen - är det så eller är det nåt de använder sig av? Det är lätt att börja bli paranoid och konspiratorisk.

Jag förstår att ADSL är en teknik med begränsningar men som sagt, sjukt hur de säljer den. Jag vill göra en annan, mer nära jämförelse: Ta processorer. De testas i fabrik och klarar de en viss hastighet enligt vissa krav så säljs den som en processor med den hastigheten. Men om jag som klockare känner mig hugad kan jag skrämma upp den ytterligare med allt vad det innebär.

Inte säljer intel processorer märkta "max 5Ghz"...

Den dan jag har möjlighet att få bra hastighet utan ADSL åker modemet ut genom fönstret ögona böj. Men tills dess vill jag ha högsta möjliga. Och 15 Mbit är bra mycket mer än nästa nivå, nämligen 8.

Så en intermediär lösning vore att ha flera kostnadsnivåer, kanske en för max 15. Men... här sitter jag och betalar "glatt" för 28 så varför skulle de bry sig.

Permalänk
Medlem

Precis, när det gäller ADSL är det alltid upp till. De garanterar ingen specefik hastighet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Och det är däri problemet ligger.

Att börja prata om företagsabbonemang och fiber känns inte riktigt adekvat. Företagsabbonemang är dyrare, ganska mycket dyrare. Är det för att de är bättre, eller för att det går att ta betalt mer av företag? Så vad säger att jag har bättre hastighet då egentligen? Nåja, med den ökade kostnaden kommer kanske ökade garantier...men för man över tänket de har på privatpersoner ligger det nära till hands att tro att de tar ut mer av företag enbart därför att de kan.

Dra fiber? Vem gör det till sin villa? Inte svensson iaf. Känns inte som ett alternativ. Antingen har man det till huset eller också inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enzo
...

Det finns inte oändlig plats på en station, det är ett hus som ska kylas.
Detta är utrustning som kostar pengar och tar plats.
Tyvärr sådan är verkligeheten.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem

Ursäkta? Din poäng är...?

(Inte visste jag att telestationerna hade nåt att göra med kylning av hus. Men så har jag inte varit nere i en. )

edit: eller menar du att en telestation är ett hus som skall kylas? Jag förstår ärligt talat inte.

Du kanske vet massor men du utrycker dig ganska otydligt och inte alltför ödmjukt.

observera här att jag inte är skeptisk till tekniken eller ens de tekniska begränsningarna. Jag vänder mig mot hur man marknadsför och säljer det.

edit2: ok, jag tror jag förstår vad du menar men hur har det att göra med ovanstående diskussion egentligen? Utveckla!

Permalänk
Medlem

Ska de marknadsföras så man ljuger kunden rätt upp i ansiktet då? säga att du får 24mbit? nej sen lova att man får typ 16mbit håller inte heller i längden då kopparnätet inte är i det bästa skicket alltid.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk

Det finns inget annat de kan marknadsföra det som. Så många olika faktorer som spelar in, avstånd till telestationen, kopparens kvalité osv. Vad ska de marknadsföra det som då? "24 mbit/s fast i själva verket beror det på hur lång du bor ifrån telestation, hur bra teleledningar du har"? Helt rätt att marknadsföra som upp till 24 mbit/s. En ren tolkningsfråga.

Permalänk
Medlem

Nej, det skall man inte. Jag ser inte att nån efterfrågar detta heller...

Men om man nu inte kan garantera ens en minsta hastighet, vari ligger logiken att bara prata om en maxhastighet som dessutom är teoretisk? Är det mer ärligt?

"tvingas betala för 28Mbt/s men får i verkligheten 6,78Mbt/s som en kund skrev."

Visst, konkret "tvingas" ingen. Men... man köper en tjänst som marknadsförs som "max 28" med stora bokstäver och i det finstilta står det mer eller mindre att man inte garanterar nånting. Ett kontrakt man är fri att skriva på eller vägra.

Men likväl tar man betalt för denna fina maxhastighet, och det är först när man skrivit kontraktet, fått och kopplat i modemet som man faktiskt får svart på vitt. Och har man hunnit så långt och dessutom sitter på en bindningstid... ja då kan man faktiskt tala om tvång. Så kom inte och antyd att folk är dumma i huvudet och inte läskunniga. Det stämmer säkert i många fall, men det hör inte till saken anser jag.

En teknisk fundering/fråga:

Det här med platser i telestationen... kylutrustning eller inte - men är det inte så att många telestationer har varit med ett tag och dimensionerades inte för att alla i området skulle ha flera uttag då ADSL kräver ett extra förutom det till telefonlinan?`Dvs, platsbristen beror på att man inte tänkte på ADSL när telestationen byggdes.

I takt med att telestationer uppgraderas och byggs nya ser man väl till att de dimensioneras efter de nya behov som uppstått.

Hur som helst, jag som kund skiter väl i varför det är ont om platser i just min telestation. Det är ett problem att man riskerar att inte få bredband pga platsbrist.

Edit: Bluetiger: Nåväl, det kanske är svårt att sälja in ADSL på andra premisser - det köper jag, men marknadsföringen fokuserar lite väl mycket på maxhastigheten. Om denna nu är så beroende av olika faktorer i praktiken så vill jag påstå att marknadsföringen är missvisande.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enzo
Edit: Bluetiger: Nåväl, det kanske är svårt att sälja in ADSL på andra premisser - det köper jag, men marknadsföringen fokuserar lite väl mycket på maxhastigheten. Om denna nu är så beroende av olika faktorer i praktiken så vill jag påstå att marknadsföringen är missvisande.

Ja, alltså, jag håller med dig till viss del. De kan inte marknadsföra hastigheten som något annat. Jag tycker däremot att det är ISPernas skyldighet att tala om hur långt man har till telestationen, ev. störningskällor & att maxhastigheten inte uppnås om man inte bor i telestationen. Så att man vet vad man har att vänta sig.

Permalänk
Medlem

Och när man väl hittat en bra modell att hantera de tekniska begränsningarna i ADSL och dess hastighet så dyker nästa grej upp. Mot vad garanteras hastigheten? Gateway? Valfri server på internet? Dygnet runt?
Ungefär som att garantera att du alltid kommer att kunna hålla max laglig hastighet med bilen - avsett hur mycket tarfik det är eller vad det än är för väder.
Välkommen till verkligheten.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem

Mitt föslag är att man skall ha prisdifferens intervall tex; 28Mbt,23Mbt,18Mbt osv. När kunden har fått sin anslutning så skickar han TPtest till leverantören som i sin tur tilldelar kunden lämplig priskategori anpassad efter hastigheten som TP testet visar.

Visa signatur

K8N NEO4 Platinum, AMD 64 FX-55, XFX 8800 GT, Raptor 2x36,7GB, OCZ PC 3200 Rev.2 2x512MB, OCZ 600w,
Audigy2ZS, Zalman 7700Cu, Lian-Li PC V1200, Win XP

Permalänk
Medlem

Nåt sånt jag är inne på med Yul. Men jag är inte ekonom eller marknadsförare, så jag vet inte hur man får ISP-verksamhet lönsam. Helt klart är att om man tonade ned betydelsen av maxhastigheten, var ännu tydligare med begränsningarna och framför allt: lämnade bättre möjligheter till kunden att få anpassad prissättning när den faktiska hastigheten mätts på plats - då tror jag många fler skulle vara nöjda, mig inklusive.

Permalänk
Medlem

kostnaden mellan 8 och 24 brukar vara ~30-50kr är det svårt att punga ut mer?
Sen brukar kunder inte vilja bli nergraderade från 24/1 (de får ut 9) till 8mbit men de vill betala för 8mbit bara.
Även om du får nått på tptest kan du synka bättre än det och få bättre hastighet, det skulle aldrig fungera.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem

Svårt? Självklart inte. Jag ser dock inte problemet med att på *något* vis betala för vad man faktiskt får snarare än för en teoretisk maxgräns samt en uppskattning. TPtest är inte Bibeln, det var ett exempel bara.

Du har rätt i en sak, folk vill inte bli nedgraderade. Vet du varför? De som betalar för 24 gör det för att de tycker att 8 är för lite. Men betyder det att man skall nöja sig med 9 när det är 24 som hägrar? Och vilken kund vill inte komma undan billigt? Det är lika självklart som att alla som säljer nåt vill tjäna pengar.

Jag gissar att många nöjer sig ändå, och jag gissar vidare att ganska många är införstådda med att den faktiska hastigheten beror på ledningskvalitet, avstånd etc etc. Men jag tycker hela vinklingen känns fel, och det måste jag få tycka som kund.

Det känns som vi går runt i cirklar nu. För att återgå till huvudfrågan - jag har personligen ingen erfarenhet av just Universal men överväger själv dem. Ring och prata med dem vettja! De bör väl kunna göra en uppskattning av förväntad hastighet. Då kan du passa på att lufta dina funderingar och se hur de ser på en hastighet som ligger långt ifrån 28 men strax över 8 t.ex. Det är väl ett utmärkt tillfälle att känna deras kundtjänst på pulsen och borde ge dig en känsla av om det är nåt för dig.

Problemet med Universal är väl att de har 12 månaders bindningstid, så kör du på är du fast i ett år. Det finns andra som säkert är dyrare men där du har mindre bindningstid.

sidenote: kollade just mitt eget nr hos Universal. De erbjuder bara 0.5 Mbit på mitt nummer. Så jag behåller nog mitt 15Mbit hos AllTele. Det är en annan sak, det varierar vilka ISP man kan få beroende på hur deras "närvaro" ser ut i din lokala telestation... antar jag man kan tolka det som. Måste ringa och fråga,

Permalänk
Medlem

Har själv varit kund till UVTC sedan ett par år och är mycket nöjd. Jag har 28Mbit ADSL samt deras IP telefoni och båda funkar alldeles utmärkt. De har mkt bra priser och support. Rekommenderas.

Jag hade problem med IP-telefonin och de hjälpte mig felsöka mkt metodiskt , jag utgick hela tiden att felet låg hos dem och vart lite sur ett tag, men pinsamt nog upptäckte jag till slut att jag hade ett kabelbrott på koppaledningen in i lägenheten...

Visa signatur

HTPC: Asus Pundit P4-P5N9300, E5200 + Scythe Shuriken, 4GB Corsair XMS2 6400, 30GB OCZ Vertex SSD, picoPSU-120, Noctua NF-R8 80mm, Ubuntu + XBMC.

Permalänk

Utlovad hastighet hit och max-hastighet dit.
Ursäkta men vissa som klagar undrar jag verkligen hur gamla ni är, eller om ni någonsin jobbat i ett komersiellt företag. Någon erfarenhet av marknadsföring?

ADSL går via kopparledningarna -faktum. Hastigheten är högst beroende av avståndet - faktum.

Ingen leverantör kan i förväg veta hur högt modemet kommer att synka förrän utrustningen är ansluten i stationen och modemet i första jacket. Och även då är det bara ett ögonblicksvärde som kan se helt annorlunda ut en vecka senare då någon av alla de faktorer som spelar in på koppartrådarnas tillstånd förändrats.

Skillnaden i pris på 8 och 24 brukar ligga på 20-40kr. Hur mycket extraarbete tror du det blir om leverantörer ska föra in 3-4 nya hastigheter mellan 8 och 24? Tror du den kostnaden dras på VD'n månadslön eller läggs på månadspriset för 8mbit?

Även om man helt skulle bortse från att leverantörerna skulle få merkostnader pga dubbelt antal produkter att hantera och prissättning efter total lönsamhet, så skulle prisminskningen vara patetiskt liten.
Om prisskillnaden 8->24 är 20kr per månad och en person får ut 16 skulle det "rättvisa priset" vara 10kr mindre än för 24mbit abbonemanget.
O-M-G 10kr!!!

I min mening är det fullt rimligt att ha en produkt som i princip innebär att
"ok, du har mindre än 3.5km till station, så det är troligt att ADSL2+ utrustningen klarar mer än 8mbit. Sure, vi skruvar upp utrustningen till max 24mbit och ser hur mycket den klarar av på dina koppartrådar och så får du så snabb uppkoppling som är möjlig på telenätet."
Alternativet vore att göra en individuell undersökning på varje linje och sedan göra en bedömning av vad som kan "med viss sannolikhet garanteras". Priset för den undersökningen får du antingen betala som startavgift (skulle misslyckas kapitalt i sverige, ingen vill betala startavgift om inte alla leverantörer tar ut samma avgift) eller så slås den ut på alla abbonenters månadsavgift.

De flesta kommer upp i 12-16mbit på 24mbit tjänst, vissa lyckligt lottade kommer upp i över 20. Grattis till dom. Det är inte värt det för leverantörerna att göra en speciell prisplan för de som bor inom 500m från stationen och inte har några yttre störningar på linjen.

Skulle det finnas 8/12/15/18/21/24mbit tjänster skulle dessutom konkurrensläget i sverige förskjutas mycket till de leverantörer/säljare som lovar/ljuger mer. Det skulle inte gå bra för leverantör A vars säljare säger "ja, du bor 3000m från station så högre än 12 är nog inte lämpligt", men leverantör B säger "ja visst, det är många på ditt avstånd som tecknat 21mbit abbonemang. Min morsa bor 100m längre från station och hon har ett 24mbit abbonemang!".

Jag skriver för långa inlägg. Om du läst hela posten är du förmodligen smartare än den målgrupp jag skrev posten för ändå. Grattis.

Permalänk
Medlem

Jag kan ta sakliga motargument och ditt sleevechoke är bland de första i denna tråd. Hellre långa och relevanta inlägg än korta och otrevliga.

Men att idiotförklara folk tycker jag inte om. Det är frestande när man tycker nån är helt ute och cyklar. Men att bli otrevlig i tonen känns inte konstruktivt och om inte annat tar det fokus från vad som egentligen diskuteras. Har själv varit frestad att "skruva upp volymen och ge några välriktade" till folk jag tycker är otrevliga och dumma. Men vad hjälper det? I bästa fall har jag rätt och träffar där det känns. I sämsta fall skämmer jag ut mig OCH har fel. Vilket som sänker jag mig till samma nivå.

Det bästa sättet att idiotförklara folk är att låta dem tala för sig själva

Jag vet inte om jag bör ta åt mig, men för säkerhets skull: jag är 34, jobbar på ett privatägt företag med vinst som en grundtanke i verksamheten. Jag är dock inte marknadsförare (som ni nog redan gissat) utan sitter med utveckling. Men dum i huvudet anser jag mig inte vara. Däremot kan jag ha fel både titt som tätt.

Och skriva för långa inlägg, det är det jag som gör

Vad gäller din respons sleevchoke, visst - som du lägger upp det förstår jag bättre problematiken kring ADSL-marknadsföringen. Det ändrar dock inte min uppfattning om att det läggs för mycket fokus på maxhastigheten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yul
De har ingenting eget utom kontoret i Portugal.

De vet att jag bor 1130m från stationen, så det där snacket att det beror på ledningar och jag vet inte vad håller inte, du kanske är anställd hos dem? Man måste väl objektivt medge att telefon ledningar är inte precis det lämpligaste för Internet överföring.

Du kan bo 10 m. ifrån stationen, är de 10 metrarna helt trasiga får du kass hastighet ändå Dock skall såklart ledningarna fixas då, men ja. Att säga att man genom att ligga 1130m ifrån stationen absolut kommer få bra, är inte rätt. Troligen får du det, men går inte att garantera. Går ALDRIG att garantera.