Permalänk
Hedersmedlem

Mobbing i arbetslivet

Vi har i uppgift på arbetsmiljön att svara på hur mobbing hanteras i arbetslivet bland vuxna. Vi måste ta reda på om något fall eller om vi sett det. Så jag undrar om någon här upplevt mobbing på arbetet, beskriv och berätta hur det hanterades.

Tack

Permalänk

Jag har inte upplevt det, men morsan har upplevt det, och det hanterades inte alls, och hon slutade jobba där.

Visa signatur

There is a Swedish conspiracy.
http://forum.theswedishconspiracy.com

Permalänk
Medlem

Skulle vilja säga att det det inte är så stor skillnad rent pracktisktför den drabbade barn som vuxen. Det är ändå vuxna som får handskas med problemet och i min mening är vuxna EXTREMT dåliga på att ta på sig andras problem även om det är deras jobb eller ansvar så gör dom det inte bara. Det är lättare att dra öronen för sig och blunda å gå andra vägen och låtsas om som inget.

jag kan ju säg av egen erfarenhet att dom vill gärna flytta på den drabbade än att flytta på den eller dom som beter sig illa då det är lättare. Det verkar vara så enligt arbetsgivare mm att det är svårare för dom att tvångsförflytta en anstäld till en annan avdelning än att flytta den drabbade om han nu går med på det.

jag har blevet ombed att flytta på mig då jag annsåg en viss person vara extremt störande med sina dumma kommentarer eller rentutav hot så som att slå ner mig eller att dagligen kalla mig ungjävel. Jag började där när jag var 19 och har varit där i 5 år snart och han är 50 bast och före detta pundare så något sönderknarkad och han borde fått hjälp för lägesedan desutom.

Då ville dom flytta på mig då det var lättare. Då frågade jag varför dom inte bara flyttar på han eftersom igen gillar honom å hans betende ändå. Svaret blev att han inte ville flytta på sig och dom inte kan tvinga han att flytta på sig. Så vi blev båda kvar. Jag är rätt tollerant av mig så när han hotade mig tex så gav jag han channsen å värkställa sina hot villket han inte gjorde då han inte ville få sparken sa han sedan rapporterade jag bara händelsen varpå han blev förhörd men som sagt inget vettigt kom från det ändå.

Jag personligen annser att att det måste finnas bättre konkreta lagar som skyddar dom drabbade och straffar dom som beter sig felacktigt, mobbar eller trackaserar folk på jobbet. Den drabbade ska inte behöva sota för vad mobbaren gör tex utan mobbaren ska få ta ett passande straff tex välja på att bli förflyttad till en annan avdelning eller helt enkelt få sparken om det inte passar honom/henne. Sådana personer sänker ändå bara producktiviteten för företaget å kostar mer än vad dom drar in.

Det hände flera gånger att jag eller andra rentutav bara gick ifrån uppgiften och började på en annan uppgift då han började göra sina påhopp på mig eller andra så fick han avsluta skiten själv villket resulterade i att det tog lägre tid eller blev helgalet. För igen ska behöva stå ut med sån skit ändå.

Just nu händer det inte så mö. personen i fråga är relativt lugn. Tror han insett att han inte är så omtyckt som han tror han var. Han har rätt nyligen själv sagt att han vill bli förflyttad då han inte gillar OSS eller uppgifterna men å andra sidan har han sedan han började där inte gjort annat än att hitta på jävelskap så som trackaserier och snackat skit om allt å alla hela tiden villket också gjort att igen annan avdelnign vill ha han så vi blir inte av med han.

Mobbing rent allmänt är mycket svårt men man måste börja i rätt ändå å det är att straffa dom som mobbar inte börja förflytta å dalta med dom drabbade. Dom drabbade mår appsolut bäst av att se plågoandarna få ett vettigt straff så som förflyttning eller rentutav sparken efter upprepade trackaserier eller rentutav hot om misshandel eller ännu värre.

Det kan bli en ganska explosiv blandning annars om företaget inte gör något åt saken.

Jag vet själv då jag råkat ut för både upprepad fysisk och psykisk misshandel i många år både av barn och vuxna. Vuxna är dock värre då dom borde ha lärt sig något tycker man. Men nej så är inte verkligheten. Mäniskor är extremt grymma och onda tyvär. Inte alla med alt för många.

Permalänk
Hedersmedlem

Tack så mycket pa1983. Väldigt hjälpsam information.

Jag håller med dig om att det är mobbaren som ska flyttas. Det kan ju vara så att offret gillar sina kompisar som den har men det är bara mobbaren som gör arbetsmiljön svår med sina trakasserier. Offret som nu kanske är lite ledsen och tappar självförtroende ska nu försöka skaffa nya kompisar när det precis blivit flyttad och det är nog inte alltid så lätt.

Permalänk
Medlem

Mobbing på arbetsplatsen kan vara väldigt brett.
T.ex utfrysning, att inte inkludera en person i samtal trots att personen visar intresse. Visst detta kan också vara för att samtalet kanske är menat att bara vara mellan vissa personer, men om det sker upprepade gånger så är det utfrysning.

Jag har inte sett så mycket mobbing på de arbetsplatser jag jobbat på bortsett från det gamla vanliga snacket bakom folks ryggar som jag nästan tror är praxis på vilken arbetsplats/skola som helst. Men det är samtidigt sån mobbing som inte märks. Om 5 personer snackar skit om den 6:e men ingen säger något högt när den 6:e är i närheten så den personen aldrig får reda på det, är det mobbing då?

Visa signatur

Min signatur, inte din, MIN.
Bort med tassarna O.o

Permalänk
Hedersmedlem

Det är sällan uppskattat med stavningstips, men ordet många i denna tråd söker är "mobbning".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HyDrAn
Mobbing på arbetsplatsen kan vara väldigt brett.
T.ex utfrysning, att inte inkludera en person i samtal trots att personen visar intresse. Visst detta kan också vara för att samtalet kanske är menat att bara vara mellan vissa personer, men om det sker upprepade gånger så är det utfrysning.

Jag har inte sett så mycket mobbing på de arbetsplatser jag jobbat på bortsett från det gamla vanliga snacket bakom folks ryggar som jag nästan tror är praxis på vilken arbetsplats/skola som helst. Men det är samtidigt sån mobbing som inte märks. Om 5 personer snackar skit om den 6:e men ingen säger något högt när den 6:e är i närheten så den personen aldrig får reda på det, är det mobbing då?

Det man inte vet, lider man inte av.

Så länge dom har respekten som medarbetare när man ska jobba så skiter jag i vem som snackar skit eller inte, har vänner och familj hemma som tycker om mig för den jag är

Permalänk
Avstängd

Mobbning på vårt jobb accepteras absolut inte, en varning och nästa gång ut, inte ens facket hjälper.

Tre pers åkte ut förra året, 2 hade lite rasistiska åsikter och en mörkhyad person tyckte inte att det var trevligt precis, den tredje personen hade lite för hård humor så en tjej inbilda att han trakasera henne sexuellt.
Fullständig missförstånd enligt alla som känner honom, men företagets policy är nolltolerans.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Det är sällan uppskattat med stavningstips, men ordet många i denna tråd söker är "mobbning".

hmm, läraren uttalade det mobbing och har till och med för mig att jag kollade i skolans PM där det stod om deras policy gällande mobbning och då stod det mobbing :S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Mobbning på vårt jobb accepteras absolut inte, en varning och nästa gång ut, inte ens facket hjälper.

Tre pers åkte ut förra året, 2 hade lite rasistiska åsikter och en mörkhyad person tyckte inte att det var trevligt precis, den tredje personen hade lite för hård humor så en tjej inbilda att han trakasera henne sexuellt.
Fullständig missförstånd enligt alla som känner honom, men företagets policy är nolltolerans.

Usch, ett jobb med åsiktspolis. Sålänge man inte vänder sig specifikt mot en individ bör man få tycka vad man vill. Skall man kasta ut vänsterpartister för de är kapitalfientliga också?

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Medlem

Min mor jobbade förra året på en advokatfirma som sekreterare bland annat. Sedan dag ett var chefen på arbetsplatsen rent ut sagt ett as mot henne.

Under ett möte lyckades han få henne att börja gråta och gå ifrån mötet. Det han gjorde var att fråga henne om någonting som han tyckte att hon skulle ha gjort men inte ens nämnt för henne, varpå hon säger att hon inte fått reda på det. Han höjer då rösten och säger "Nej men oj då <namn>, ska man behöva berätta precis allting för dig och berätta precis hur det ska göras för att du ska få in det i ditt lilla huvud?".

Andra exempel är just utfrysning. Min mor satt i sitt arbetsrum där det sitter en till och jobbar. Chefen kommer då in och säger högt, "Hej då <namn>, ha en bra dag" och flinar. Min mor får ögonkontakt med honom och han blänger tillbaks och går sin väg. Ett annat exempel visade denne arbetskamrat som hon jobbar med ett "kul mail" för chefen. De båda står och skrattar och hon frågar arbetskamraten varför varpå chefen svarar att hon ska jobba.

Behöver nog inte poängtera att hon slutade där kort efter va? Svinet jobbar kvar.

Permalänk
Medlem

Mobbing är ett starkt ord... En arbetsplats utan att man på något sätt jäklas med varandra är extremt tråkigt. Visst att det kan gå till överdrift, praktikanten innan mig fick erfara detta, men vissa passar inte på vissa ställen helt enkelt. Bara att söka vidare. Som han fick göra...

Visa signatur

LOL! Check this out! :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jaite
Min mor jobbade förra året på en advokatfirma som sekreterare bland annat. Sedan dag ett var chefen på arbetsplatsen rent ut sagt ett as mot henne.

Under ett möte lyckades han få henne att börja gråta och gå ifrån mötet. Det han gjorde var att fråga henne om någonting som han tyckte att hon skulle ha gjort men inte ens nämnt för henne, varpå hon säger att hon inte fått reda på det. Han höjer då rösten och säger "Nej men oj då <namn>, ska man behöva berätta precis allting för dig och berätta precis hur det ska göras för att du ska få in det i ditt lilla huvud?".

Andra exempel är just utfrysning. Min mor satt i sitt arbetsrum där det sitter en till och jobbar. Chefen kommer då in och säger högt, "Hej då <namn>, ha en bra dag" och flinar. Min mor får ögonkontakt med honom och han blänger tillbaks och går sin väg. Ett annat exempel visade denne arbetskamrat som hon jobbar med ett "kul mail" för chefen. De båda står och skrattar och hon frågar arbetskamraten varför varpå chefen svarar att hon ska jobba.

Behöver nog inte poängtera att hon slutade där kort efter va? Svinet jobbar kvar.

fyfaan!

har aldrig varit med om sådant och visst skojjar vi och leker med varandra men vi vet ju vart gränsen går...
men på andra ställen på min arbetsplats har folk börjat gråta, chefer(som nu är sparkade) kunde kalla in folk och be dom göra obcena saker och sedan när dom misslyckats sköta 4 mans jobb själv kalla in dom igen och skälla ut dom så dom börjat gråta...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Utfrysning är skoj... det blir jag utsatt för dagligen av chefen. Han anser inte att jag är kompetent, av någon anledning som han inte kan förklara. Så nu ger han mig inga jobb. Men eftersom arbetslagarna är som de är så kan han heller inte sparka mig, för jag var inte sist in.

Men eftersom jag är mer man än vad han någonsin varit eller kommer bli så ignorerar jag skiten. Samlar på mig tillräckligt många händelser och funderar på att anmäla aset.

Det där med att hitta på saker är ingen ovanlighet heller. För några månader sen hittade han på att jag brutit mot en deadline som han aldrig sagt nånting om. Och strax innan jul gav han mig en muntlig varning för att jag inte skötte mitt jobb. Vilket jag gjort till punkt och pricka, men han var inte intresserad av någon förklaring så...

Sen när jag bad om en den skriftliga varning han utlovat samtidigt så sa han bara "du behöver inte bry dig om det", precis som om han gjorde mig en tjänst. Sanningen är den att han inte har några grunder för att ge mig en varning så att sätta det på papper vore en bevisbörda mot honom.

Så kan mobb(n)ing gå till.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkmoon
...

Kanske inte helt smart att outa din chef sådär när man mycket lätt kan ta reda på var du arbetar...

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Jag blir illa till mods av att läsa sådant här. Det är svårt att förstå hur vuxna människor kan bete sig så. Precis som om det inte fanns tillräckligt mycket lidande i världen. Människor är verkligen djur.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phod
Kanske inte helt smart att outa din chef sådär när man mycket lätt kan ta reda på var du arbetar...

Kanske helt orelevant när jag redan blivit uppsagd

EDIT:

Dessutom... ska inte mobbare hängas ut? Det är inte förtal, det är ren sanning. Finns inget någon kan ta på som skulle hota min anställning. Det är inte illojalitet heller. Det är ett framställande av faktum. Och i frågan om lojalitet så går det åt båda hållen, vilket det aldrig har gjort.

Permalänk
Medlem

Jag tror snarare han tänkte på dig då ett outande av din chef kan leda till att du åker på anmälning för förtal alternativt blir av med jobbet om du hade haft det kvar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkmoon
Kanske helt orelevant när jag redan blivit uppsagd

EDIT:

Dessutom... ska inte mobbare hängas ut? Det är inte förtal, det är ren sanning. Finns inget någon kan ta på som skulle hota min anställning. Det är inte illojalitet heller. Det är ett framställande av faktum. Och i frågan om lojalitet så går det åt båda hållen, vilket det aldrig har gjort.

Aha, då var ju läget annorlunda.

Jag tyckte att det var synd att du riskerade att försvåra till situationen på din arbetsplats, precis som Jaite skriver, och eventuellt med framtida arbetsgivare. Det här är ett rätt stort forum och man vet aldrig vem som läser.

Jag hoppas att du har bättre tur med nästa jobb!

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phod
Aha, då var ju läget annorlunda.

Jag tyckte att det var synd att du riskerade att försvåra till situationen på din arbetsplats, precis som Jaite skriver, och eventuellt med framtida arbetsgivare. Det här är ett rätt stort forum och man vet aldrig vem som läser.

Jag hoppas att du har bättre tur med nästa jobb!

Tja, så kan det ju såklart vara. Det vet man ju aldrig. Men under nuvarande omständigheter tror jag inte risken är så stor.

Nu är förhandlingarna klara iaf, två månader arbetsfritt med full lön. Sen får vi se om jag kan få mer