Permalänk
Medlem

Minnestrubbel (?)

Hej gott folk, kanske lite udda tid att skapa en sådanhär tråd, men strunt samma!

Jo, det är så att jag har ett väldigt väldigt udda problem.
Det är inte egentligen ett stort problem, men något jag skulle vilja få bukt med.

Snabb förklaring av problemet;
Okontrollerade reboots, händer alltid när jag gjort något speciellt, aldrig i idle mode så att säga.

Ett par exempel då detta hänt är:
1. Satt och pillade lite i Windows Media Player, skulle spela upp något i XviD och Windows ville dra hem Codecs.. Hann precis se "Sending codec bla bla.." Sen pang, skärm svart och reboot.
2. Snackade lite skit på Ventrilo, skulle byta server. Klickade Disconnect, millisekunderna senare dog datorn igen.
3. Spelade TF2, tabbade ur till Windows för att kolla MSN, tabbade tillbaka. Reboot. (Notera, detta med att hoppa in och ut ur upplösningar är ofta en orsak.)

Jag antar då att detta är något haveri med minnet, att det skär sig någonstans då och då.
Är det någon som haft liknande problem eller erfarenhet av liknande?
Vad skulle detta kunna grunda sig i? Går det isåfall att förebygga?

Datorinformation:

ASUS Commando (BIOS rev. har jag ej koll på, det som kom med. Kanske något att kolla upp.)
Core 2 Duo E6400 @ 2.13 (Yes, det är default )
2gig CellShock PC6400 800MHz 4-4-4-12 timings.
ASUS 7950GX2 med originalklocks det också.

Det jag tänkte göra i första hand är att köra ett memtest86 och sedan kanske uppdatera BIOS, för att se om det upphör.

Så ja, kom gärna med förslag och fingervisningar om vad man gör i dessa lägen.

Tack på förhand!

Permalänk

Låter absolut som fel på minne. Har själv suttit med dessa okontrollerade reboots hela förmiddagen.

Jag fick till slut för mig att reparera XP. Denna reparation avstannade när installationsprogrammet skulle läsa in datorns enheter. Efter att ha tagit ut ett minne i taget och fortsatt installationen några gånger hittade jag tydligen det trasiga minnet.

Allt har fungerat smärtfritt efter det lilla kururgiska ingreppet. Tog lite tid dock. Det är förmodligen smartare att köra en memtest först och se vad den visar.

Det kanske du har fixat på de här dagarna iofs. Ville bara säga att jag vet vad du gått igenom!