Permalänk

koppla 2 bredband till en dator

Jo jag undrar bara om man kan koppla 2 st bredband till en dator om man har 2 nätverkskort i mobot.

Permalänk

Ja det går. Frågan är varför du vill göra så. Du kommer inte få dubbelt så snabbt internet.

Det enda skälet till att igentligen göra så är att om du har något program där du kan välja vilket nätvärkskort du vill andvända internet igenom.

Visa signatur

Trololololol
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯

Permalänk

hehe, delvis va de lite tanken, för att min granne och jag snacka om det idag om att dra en nätverkskabel imellan våra datorer o sammanlänka våra bredband om de hade gått

Permalänk
Medlem

Det går utmärkt. En anledning är failover, en annan kan vara att du vill styra viss trafik över ett bredband så du har bandbredd över till annat på den andra. Eller en leverantör kanske har låg latency för spel, medans du har högre bandbredd med den andra för att ex ladda filer.

Känner dock inte till något program som kan lösa detta i windows. Har du en separat burk kan du dock enkelt sätta upp en router som fixar detta åt dig!

Permalänk
Medlem

Det fixar du lätt. Skaffa två stycken 24mbit abonnemang så kan du teoretiskt få ut 48mit downstream och ca 6mbit up.

Detta om du har minst två sessioner igång.

För att lösa detta bör du vara routing kunning. Kanske ha ett cisco cert typ ccna eller något liknande.

Skaffa helt enkelt en cisco router med två stycken ethernet routade interface. Sedan kan du "last" dela med hjälp av något dynamiskt routingprotocol.

Detta borde itne vara några som helst svårigheter, om man har dessa kunskaper.

Permalänk
Medlem

Annars skaffar du en vanlig burk och och installerar pfsense som har stöd för det.

Permalänk

Oj, vad många som uttalar sig tvärsäkert men som själva inte har kunskaper. Låt mig då fråga, vilka dynamiska routingprotokoll tycker ni man ska använda? Vad tror ni bredbandsleverantören tycker om att man börjar snacka routingprotokoll från sin lina?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Razor-SWE
Oj, vad många som uttalar sig tvärsäkert men som själva inte har kunskaper. Låt mig då fråga, vilka dynamiska routingprotokoll tycker ni man ska använda? Vad tror ni bredbandsleverantören tycker om att man börjar snacka routingprotokoll från sin lina?

ISPn's routrar är ju konfade för att inte ta emot routing uppdateringar från kundernas routrar, ska man använda en router mot sitt bredband ska man köra passive-mode på interfacet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Razor-SWE
Oj, vad många som uttalar sig tvärsäkert men som själva inte har kunskaper. Låt mig då fråga, vilka dynamiska routingprotokoll tycker ni man ska använda? Vad tror ni bredbandsleverantören tycker om att man börjar snacka routingprotokoll från sin lina?

Ja du verkar vara en av dom som har dålig koll.
Självklart skall du inte utbyta routingvägar med ISP routern.
Jag menar att du skall använda ett routingrotokoll i din Cisco routar för att lastdela mellan de två interfacen.

Jagjobbar med detta dagligen så jag har lite koll i alla fall.
Kan dock erkänna att jag inte själv applicerat denna lösning hemma, men många gånger i mitt arbete.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pshycic
Ja du verkar vara en av dom som har dålig koll.
Självklart skall du inte utbyta routingvägar med ISP routern.
Jag menar att du skall använda ett routingrotokoll i din Cisco routar för att lastdela mellan de två interfacen.

Jagjobbar med detta dagligen så jag har lite koll i alla fall.
Kan dock erkänna att jag inte själv applicerat denna lösning hemma, men många gånger i mitt arbete.

Hur många här tror du har en Cisco router hemma?

Jag behöver inte tala om vad jag jobbar med...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Razor-SWE
Hur många här tror du har en Cisco router hemma?

Jag behöver inte tala om vad jag jobbar med...

En cisco router fungerar utmärkt som en NAT?
Vet själv ett flertal som använder det, och inte tala om säkerheten man kan åtstadkomma.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vem har sagt att du skall tala om vad du jobbar med
Nu blev det lite offtopic. Jag har i alla fall gett ett förslag på möjlig lösning utan att ta hänsyn till vad han har för utrustning och programvara hemma för tillfället.

Bullibert: Ja en cisco router har funktionen NAT ja. Om inte det är en mycket mycket gammal burk och gammalt IOS.

Men skulle du vilja förtydliga ur du skulle utnyttja NAT funktionen för att "lastdela" mellan de två routingvägarna. Blev nyfiken?

Permalänk

Pfsense har ju stöd för lastbalansering har jag för mig?
Annars är det väl fail-over som gäller

Hittade denna denna

Visa signatur