Nya Phenom tidigare än väntat

Permalänk
Melding Plague

Nya Phenom tidigare än väntat

Tidigare var det tänkt att de snabbare Phenom processorerna med den nya steppingen B3 skulle lanseras i maj/juni, men introduktionen har nu tidigarelagts till april månad. Modellerna som kommer att släppas är 9550 (2,20 GHz), 9650 (2,30 GHz) och 9750 (2,40 GHz). Högre frekvenser kommer först ännu senare.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hjälpsam

Det var goda nyheter.
Om nu bara An... Asus kunde fixa ett riktigt BIOS till mitt moderkort nu.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hedersmedlem

"Tidigare skulle de snabbare Phenom processorerna med den nya steppingen B3 lanseras i Maj/Juni men detta har nu flyttats fram till April."

Blev inte det aningen förvirrande. Jag blev först chockad och trodde att de var framflyttade till April 2009. Ska det egentligen inte stå "tidigarelagts"?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
"Tidigare skulle de snabbare Phenom processorerna med den nya steppingen B3 lanseras i Maj/Juni men detta har nu flyttats fram till April."

Blev inte det aningen förvirrande. Jag blev först chockad och trodde att de var framflyttade till April 2009. Ska det egentligen inte stå "tidigarelagts"?

du e inte ensam om att bli förvirrad....måste nog stå tidigarelagts...:)

Visa signatur

Återfinns under en sten 1.6mil ut på landet.
100/100 Mbit Fiber | Cisco EA4500 N900 Smart Router
Acer Aspire 6930G | ASUS K55VJ

Permalänk
Medlem

nu får vi bara hoppas att AMD kan klämma ut högre klockfrekvenser med den nya steppingen så de kan börja konkurera med intel

Permalänk
Medlem

Påminner lite om intels modellbeteckningar för quad core tycker jag. Alltså intel Q9550 och QX9650 mot AMD Phenom 9550 och Phenom 9650...

Permalänk
Medlem

Känns som att det eventuellt skulle kunna bli ganska svårt att få upp 9750 i frekvenser över 3Ghz, men den som lever får se.

Permalänk
Avstängd

Inte fel

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Ryktas om att det kommer nya Phenoms med högre IPC i andra halvan av 2008

http://www.tcmagazine.com/comments.php?id=17945&catid=2

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Känns inte som jag vill köpa nya processorer med lägre klockning än de jag redan kör, så det lär nog dröja till jul (minst) innan jag handlar Phenom eller vad de nu kommer att heta då.

Edit (bifogat test)
http://www23.tomshardware.com/cpu_2007.html?modelx=33&model1=...

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Inaktiv

Vad är grejen att släppa processorer med så lite frekvensskillnad mellan modellerna?

Permalänk
Medlem

Ytterst få desktop användare har ju påverkats av buggen så jag kan tycka att det är ett onödigt drag av AMD då detta bara fixar en bug som sannorlikt inte påverkar andra än server användare. Förstår att det är "viktigt" för AMD att återställa lite av phenoms rykte pga buggen men de borde lägga allt krut på Shanghai istället.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jarl
Känns inte som jag vill köpa nya processorer med lägre klockning än de jag redan kör, så det lär nog dröja till jul (minst) innan jag handlar Phenom eller vad de nu kommer att heta då.

MHz säger inte allt. Finns CPU:er med lägre frekvens som jobbar snabbare och klarar av mer än CPU:er med hög frekvens.

Det är hur mycket data cpun kan ta hand per MHz som säger hur snabb den är igenterligen, om jag nu har fattat allt rätt.

edit; Så visst kan nya Phenom vara snabbare än gamla AMD 64 2x med samma frekvens.

Visa signatur

[ Station - | Corsair Obsidion 650D | MSI Z87-G45 | 2xGTX 970 | SSD 250GB 4,5 TB HDD | 16 GB DDR3 1600 MHz | i7 4770k | Corsair H80 | 2x22" Benq LED ]

Permalänk
Medlem

Ja, per MHz är den snabbare men i och med att AMD 64 X2 klockar så mycket bättre så kommer inte phenom upp i de hastigheter som krävs för att de ska kunna vara jämförbara.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk

håller med, när en quad presterar bättre än 6400+ i alla tester ect fixar jag nog en

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk

detta är ju perfekt för min kommande dator. Vill ha en phenom B3 men orkar knappt vänta till juni. Det är väl samma arkitektur i alla versionerna så en 9550 borde gå att klocka till 9750-nivå?

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

Att klocka 100-200MHz borde inte vara något större problem, även om de nuvarande Phenoms har visat sig ytterst svårklockade.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ralleballe
detta är ju perfekt för min kommande dator. Vill ha en phenom B3 men orkar knappt vänta till juni. Det är väl samma arkitektur i alla versionerna så en 9550 borde gå att klocka till 9750-nivå?

Vem vet, du kanske kan klocka upp den med 1000 MHz

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk

Vad är det mer för skillnad på B3 mer än att TLB-buggen ska vara fixad?

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alle_lenhovda
håller med, när en quad presterar bättre än 6400+ i alla tester ect fixar jag nog en

Den utpresterar dual-cores... Men itne i spel Intel är i samma sits det är speltillverkarna och ingen annans "fel".

Ser fram emot det här kanske blir en Phenom tidigare än ja trodde om dom klockar fin fint

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Så länge de verkligen fungerar som de skall och är 4-kärniga och inte bara 3 fungerande kärnor...

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skogsvilden
Så länge de verkligen fungerar som de skall och är 4-kärniga och inte bara 3 fungerande kärnor...

phenom har väl 4 fungerande kärnor redan nu om jag inte minns fel?

Permalänk

Skönt, buggen är borta. Nu återstår det lite prestanda siffror på de nya.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blomkungen
phenom har väl 4 fungerande kärnor redan nu om jag inte minns fel?

Det roliga i sammanhanget är att det har kommit flera raporter/fall då den tredje kärnan inte klarade stockhatighet, samtidigt som dom andra 3 klarade en bit överklockning...
Tur i oturen går det ju att klocka (ner) kärnorna separat...

Varför var det roligt då?
Jo, just innan Phenom släpptes var det några [fandroids] som klagade på Kentsfield där den svagaste kärnan begränsade överklockningen
- visst var separat klockbara kärnor i en native quad en fet förbättring!(?)

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
Det roliga i sammanhanget är att det har kommit flera raporter/fall då den tredje kärnan inte klarade stockhatighet, samtidigt som dom andra 3 klarade en bit överklockning...
Tur i oturen går det ju att klocka (ner) kärnorna separat...

Varför var det roligt då?
Jo, just innan Phenom släpptes var det några [fandroids] som klagade på Kentsfield där den svagaste kärnan begränsade överklockningen
- visst var separat klockbara kärnor i en native quad en fet förbättring!(?)

Vill se där någon anklagat 2 dualcores för att bromsa överklockning mer än en quad. Det är väl allmänt kännt att ju större chip desto större chans att något bromsar överklockning?

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Mycket bra!!
Men nån riktig match mot intel blir det troligvis inte.... alla vet vilket headroom intel har i sina cpuer. Skulle de bli tvingade så kan intel säkert spotta ur sig quads som tickar nära 4ghz gränsen. Så "illa" är det. Ämd har en bra bit kvar dit. Men vi hoppas ju för oss fans skull och för alla andra också för den delen...
Tanken har slagit mig flera gånger faktiskt. Varför passade inte AMD på att trycka till intel när de verkigen hadde chansen innan c2d fanns. För ett par år sedan hadde amd gott om hedroom i sina cpuer och de kunde säkert tryckt ur sig 3ghz x2or när intel satt med usla dual p4or.
Att intel inte trycker till amd hårdare än de gör idag förstår jag lite mer då de bla inte vill att amd går upp i rök helt

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Det var goda nyheter.
Om nu bara An... Asus kunde fixa ett riktigt BIOS till mitt moderkort nu.

Köp Abit, bättre prestanda och fler och mer frekventa BIOS uppdateringar.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trigger
Mycket bra!!
Men nån riktig match mot intel blir det troligvis inte.... alla vet vilket headroom intel har i sina cpuer. Skulle de bli tvingade så kan intel säkert spotta ur sig quads som tickar nära 4ghz gränsen. Så "illa" är det. Ämd har en bra bit kvar dit. Men vi hoppas ju för oss fans skull och för alla andra också för den delen...
Tanken har slagit mig flera gånger faktiskt. Varför passade inte AMD på att trycka till intel när de verkigen hadde chansen innan c2d fanns. För ett par år sedan hadde amd gott om hedroom i sina cpuer och de kunde säkert tryckt ur sig 3ghz x2or när intel satt med usla dual p4or.
Att intel inte trycker till amd hårdare än de gör idag förstår jag lite mer då de bla inte vill att amd går upp i rök helt

Varför tror du Intel sitter och tjurar i EU-domstolen och andra konkurrans-domstolar? Jo för dem har använt sin ledande ställning till att mer eller mindre tvinga OEMs att köpa deras processorer även om AMD hade bättre processorer.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk

Eson - kan du säga "innocent until proven guilty"?

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Avstängd

Eftersom jag inte spelar längre väntar jag på APU ist för nya CPU'er

Edit: dock ska ju de nya phenom var upp till 19% snabbare än de med TLB-buggen.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.