Permalänk
Robot

Lappning av Gemin II

Då var det dags att lappa den nya kylaren efter testet av en stockkylare se länk:
http://www.sweclockers.com/album/?id=2069

Nu ger vi oss på en Gemin II från Cooler Master.

Samma ingredienser här slippapper 600, 1200, 2000 och 3000 samt en glasskiva för att få en plan och jämn yta.

Besök albumet: Lappning av Gemin II av cbrkungen

Permalänk

hur ser det ut när du slipar? har du glaset som kloss lr?

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk

Nä jag har glaset liggandes på bordet och sen lägger jag slippappret ovanpå. Sen vänder jag kylaren mot och slipar med så stadig hand det går.
Det gäller att inte vicka kylaren utan att den verkligen ligger plant.

Visa signatur

Antec 900, Asus Commander, Q6600 m lappad Gemin II, Corsair XMS 4Gb cl 4-4-4-12, XFX 5870 1gb, Intel SSD 320 120gb, Raptor 74gb, WD 750gb Green, WD 320gb,WD 640gb Black, Cooltek 600W, Nec AD-7191S, G15, DeathAdder, 3st BenQ G2222HD, Logitech X-230,

Permalänk

okej får prova nån gång iaf på TT's kylare det behövs!

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk
Medlem

Blev det någon bättre resultat nu eller?
Nu är jag definitivt ingen expert men lappar man inte processorn för att komma närmre kärnan med kylaren?

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem

för att få bättre kontakt mellan cpu och fläns

Visa signatur

Sker på egen risk!

Permalänk
Avstängd

en fråga varför lappar man kylaren det ända som händer är ju att kyldelen blir minre o får svårare att röra vid kärnorna. okej om man lappar kärnorna men då anser jag att man ska låta kylaren vara för va man vill komma åt är ju att komma med kyla så mycke närmare kärnorna som krävs. lättaste vore ju o plocka bort IHSen endast dock i alla sätt blir det mycke kylpasta för o få det hela tätt

Visa signatur

Blir så jävla less ,aldrig mera E8XXX eller nånsin 45nm teknologi.. bara skit

Permalänk
Medlem

Fick en extremt oplan processor, sänkte temperaturerna med 18 grader...(tror jag har bild på det )

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk

Puh. Dedär ska ha varit en lagom jobbig kylare att lappa! Jag tyckte HR-05 var tillräckligt jobbig att hålla plan, men det kan förstås ha att göra med storleken också, har bara lappat en HR-05 och en Zalman NB-fläns ännu. Inte vågat mig på nåt större ännu, mitt tålamod för slipande är allt annat än bra. Och GeminII är inte direkt liten och symmetrisk. Fint jobbat.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem

Ok, så det är mest om kylaren är ojämn då villsäga? Klart, varenda liten milimeter räknas när man skall få så bra kontakt som möjligt. Funderar nämligen på att lappa min Q6600.

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem

Ju planare ytan på fläkten är desto mindre behov har du av kylpasta, som leder värme betydligt sämre än metallen gör vid direktkontakt.

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Choffe
Ju planare ytan på fläkten är desto mindre behov har du av kylpasta, som leder värme betydligt sämre än metallen gör vid direktkontakt.

Högkvalitiva kylpastor innehåller silver, och silver leder väl bra mycket bättre än koppar?

Konstigt:S

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anemic
Blev det någon bättre resultat nu eller?
Nu är jag definitivt ingen expert men lappar man inte processorn för att komma närmre kärnan med kylaren?

Jag har tyvärr inte hunnit att montera denna än.
Blir i helgen

Citat:

Puh. Dedär ska ha varit en lagom jobbig kylare att lappa! Jag tyckte HR-05 var tillräckligt jobbig att hålla plan, men det kan förstås ha att göra med storleken också, har bara lappat en HR-05 och en Zalman NB-fläns ännu. Inte vågat mig på nåt större ännu, mitt tålamod för slipande är allt annat än bra. Och GeminII är inte direkt liten och symmetrisk. Fint jobbat.

Jag har skärsår på ring och långfingret innan jag kom på att jag var tvungen att ha handskar. Flänsarna är betydligt mycket vassare än man tror. Och som du skriver det finns de kylare som är betydligt enklare att hålla i. Tack för att du gillade den.

Och tack alla ni som röstat och skrivit lite.

Visa signatur

Antec 900, Asus Commander, Q6600 m lappad Gemin II, Corsair XMS 4Gb cl 4-4-4-12, XFX 5870 1gb, Intel SSD 320 120gb, Raptor 74gb, WD 750gb Green, WD 320gb,WD 640gb Black, Cooltek 600W, Nec AD-7191S, G15, DeathAdder, 3st BenQ G2222HD, Logitech X-230,

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ertan
Högkvalitiva kylpastor innehåller silver, och silver leder väl bra mycket bättre än koppar?

Konstigt:S

Jo, det gör dom säkert, men det räcker inte att dom innehåller silver då det är betydligt många fler ämnen i det som inte leder värme alls lika bra som ren koppar... Ren silver leder däremot helt klart värme bättre än ren koppar!

Jag har i vilket fall alltid fått lära mig att kylpasta enbart är till för att fylla ut ojämnheter, då kylpasta leder värme sämre än kylflänsen i sig, men betydligt bättre än den luft som annars bildas i hålrummen!

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cAWPer
Nice

Tackar så mycket

Visa signatur

Antec 900, Asus Commander, Q6600 m lappad Gemin II, Corsair XMS 4Gb cl 4-4-4-12, XFX 5870 1gb, Intel SSD 320 120gb, Raptor 74gb, WD 750gb Green, WD 320gb,WD 640gb Black, Cooltek 600W, Nec AD-7191S, G15, DeathAdder, 3st BenQ G2222HD, Logitech X-230,

Permalänk

villken förbättring! skall nog göra detta med processorn )