Behöver jag ett grafikort till min HTPC?

Permalänk
Medlem

Behöver jag ett grafikort till min HTPC?

Hej!

ska snart beställa hem och bygga en HTPC. Moderkortet har inbyggt bildskärmskort och jag anser inte HD Film kvalité relevant just nu, kanske om något år. Jag kommer mest att spela upp vanliga DVD filmer och kolla på TV genom MediaPortal.

Dustinhome.se

Processor: AMD ATHLON 64 X2 4000+ SOCKET AM2 65W BOXED 595,00 kr

Moderkort: GIGABYTE GA-MA69GM-S2H AMD690G S-AM2 HDMI M-ATX 695,00 kr

DVD/Brännare: SAMSUNG DVD±R/RW/RAM DL 20X RETAIL 275,00 kr

Hårdisk: WESTERN DIGITAL CAVIAR SE16 500GB ATA/100 16MB 995,00 kr

RAM Minne: CORSAIR 2GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME (2X1GB) 485,00 kr

Fjärrkontroll: MICROSOFT FJÄRRKONTROLL WINDOWS MEDIA CENTER 1-PACK 245,00 kr

Trådlöstnätverkskort: LINKSYS WIRELESS-G PCI ADAPTER 54 MBPS 802.11G 370,00 kr

Chassi: ANTEC FUSION BLACK 430 HTPC-CHASSI 1 595,00 k

Någonting i detta stuk kommer de bli.

Kommer denna setup klara DVD kvalitét och kabeltv sändningar med det inbyggda bildskärmskortet, dvs utan lagg/hackningar?

Ang HD kvalité så väntar jag hällre något år och köper ett nytt grafikkort då om det inte är ett måste just nu.

Permalänk
Medlem

Har samma moderkort och den skall klara hd direkt (har inte prövat än). Kolla lite extra så inte processorn är otillräcklig bara. Jag köpte en 5200+. Tror inte den är mycket dyrare och finns i 65W upplaga den med.
Än så länge saknar jag inte extern grafik men så har jag inte direkt pressat systemet. Precis som du tänker jag mig kunna köpa till extern grafik senare.

Edit: Har samma låda med btw. En sak du skall vara medveten om är att SATA-kontakterna på moderkortet sitter så till att det blir oerhört trångt mellan dem och en skiljevägg inne i chassit. Den absolut bästa lösningen är att borra upp hål i skiljeväggen.

Det låter värre än vad det är, men jag gjorde det och ångrar det inte en sekund. Om du köper denna kombo hojta till så kan jag hjälpa dig, har bilder och allt på när jag gjorde det.