Permalänk

Missvisande temps.

AMD Athlon 64 X2 5000+ Gigabyte GA-M57SLI-S4

Ett litet problem med denna combo...försöker kolla upp tempen med bla. Speedfan och Everest, bägge visar en core temp på 10-14 grader samt ca 25 grader på processorn i övrigt antar jag(fläkthastigheten på cpu kylaren är kopplad till den tempen), i BIOS så ligger tempen även på ca 25 grader, nu kör jag klockat i 15x200 o tempen är uppe i ca 27-28 i BIOS, fortfarande ca 25 i Everest & Speedfan??? Kylaren är Scythe Mine btw.
Efter kontakt med Gigabyte så flashade jag till nyaste BIOS så den biten avklarad.
Vore tacksam för lite hjälp, alltid trevligt att kunna ha koll på tempen ^^

/frediebubben

Permalänk

Citat: Att kolla temperaturen på kärnorna korrekt blir svårt då DTS'en på AMD's 65nm K8'or är inaktiverad/inte korrekt. Brukar duga med moderkortets sensorer rätt bra. Se till att kylare har god kontakt med processorn./ 2good4you

http://sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=75442...

Även jag har samma problem med tempen på min 5000+ och Msi K9N Sli Platinum men jag kände påkopparbasen på min AC Freezer och den är bara ljummen så det ska vara lungt! Jag har bara haft cpu´n i en vecka och kör just nu 215x15 men ska testa höja lite till i helgen!
Mvh