Analysföretag förutspår att Nvidia köper AMD

Permalänk
Avstängd

Tror det kan bli intressant, men som sagt så hoppas jag mer på nVidia och VIA. AMD/ATI får väl klara sig på egen hand. Intel får även dom stå ensamma i kampen om marknaden!

Visa signatur

| GA-P35-DS3 | Intel E4500@3,2Ghz | 2x1024mb Corsair XMS2 6400 | GeCube HD3850 512mb | 320Gb SATA2 16mb |

Har vart här sen -04 men hette tidigare "the_7_eleven".

Permalänk
Medlem

U S C H,
- enligt mig, så blir då ingen direkt någon vinnare om AMD "försvinner" från marknaden, då blir det bara en stor aktör kvar - Intel, men det kanske är syftet - att göra monopol och likriktning på datormarknaden med bara ett fåtal varor att välja mellan (se forna Öststaterna/Sovjetunionen/Kina och Kuba som exempel).
Vem blir glad äver detta igentligen?

/Saint25

Permalänk
Avstängd

Jag tror knappast AMD skulle tillåta sig köpas upp av sin största konkuränt?
De är ju som att USA skulle köpa Ryssland

Permalänk
Medlem

Nej nej nej nej NEJ. Aldrig att det där kommer hända, snacka om att AMD skulle känna sig besegrade om de skulle låta sig köpas...

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

USA's antitrustlagar skulle äta nVidia levande ifall de fick monopol på marknaden för diskreta grafikkort, plus att de inte skulla ha någon x86-licens och därmed ej kunna sälja CPU's tills de skaffar en licens (vilket lär ta tid = pengar).

Skulle bli en kostsam affär för nVidia.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne888
Jag tror knappast AMD skulle tillåta sig köpas upp av sin största konkuränt?
De är ju som att USA skulle köpa Ryssland

Intressant att du väljer det exemplet eftersom det faktiskt hänt i verkligheten

http://en.wikipedia.org/wiki/Alaska_purchase

Verkar onekligen som att dagens skola suger något fruktansvärt, jag är glad att jag gick i skolan länge sen

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gramner
USA's antitrustlagar skulle äta nVidia levande ifall de fick monopol på marknaden för diskreta grafikkort, plus att de inte skulla ha någon x86-licens och därmed ej kunna sälja CPU's tills de skaffar en licens (vilket lär ta tid = pengar).

Skulle bli en kostsam affär för nVidia.

Lösning:
Sälja ut GPU delen. Det blir ingen monopol och USA's antitrustlagar kommer inte hänga över nVidia.

Pengar:
nVidias simmar i pengar sedan mer än ett år. Så pengar skulle inte vara några problem. Vad nVidia är efter är teknologin.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hankoo
Intressant att du väljer det exemplet eftersom det faktiskt hänt i verkligheten

http://en.wikipedia.org/wiki/Alaska_purchase

Verkar onekligen som att dagens skola suger något fruktansvärt, jag är glad att jag gick i skolan länge sen

Japp skolan suger hårt! Finns inge värre. tur att man gått ut den.

Permalänk
Medlem

Skulle hellre se att Intel och NVidia går samman i så fall.

Permalänk

Läs detta igen från artikeln

"Till att börja med så är det totala marknadsvärdet på AMD:s utställda aktier 3,7 miljarder dollar. AMD har utöver det 1,9 miljarder dollar sparade, och har dessutom skulder på 3,1 miljarder dollar. Nvidia har å andra sidan enbart 1,8 miljarder dollar utöver sina utställda aktier, och att köpa ett företag av AMD:s storlek skulle sätta djupa spår i Nvidias ekonomi för en lång till framöver."

Detta ger AMDs värde till, i miljarder 3,7 (aktier)+ 1,9 (sparkapital) = 5,6
Nvidia har "bara" 1,8 miljarder sparade, så inte kommer det gå LÄTT för dem att köpa upp dem, plus då att dom måste ta över AMDs skulder på 3,1 miljarder. Visst, säljer dom ut GPU delen så får tillbaka lite, men knappast tillräckligt. Det bör itne vara värt mer än hälften av hela AMD, dvs hälften av 3,7 miljarder i aktievärde.

Ett uppköp av AMD/ATI kan vara möjligt, men ja ser hellre tex IBM göra det, dom har nog resurser att utmana intel.

Nvidia borde nog försöka med VIA istället. Detta hade let till 3 stora CPU tillverkare (Intel, IBM, Nvidia), och 2 stora GPU tillverkare (Nvidia, IBM) av diskreta grafikkort. sen kan man ju hoppas att Intel lyckas med dikstreta grafikkort åxå, då skulle vi ha även 3 stora aktörer där. DET hade varit bra för marknaden.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Finns det någon analytiker som någonsing har haft rätt om något? -_-

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk

Nvidia har 2,5 Billioner i madrassen, Amd kostar omkring 10 billioner tack vare deras skuld på 5 billioner.

Det skulle innebära att nvidia skuldsätter sig med 7,5 Billioner. Tror inte att lilla Nvidia skulle må så bra av detta. Nvidia har dessutom en lång tradition av att förstöra företag som de köper upp genom att slakta dom och lägga ner deras varumärken. Vore tragiskt med ett Amd köp.

För IBM är 10 billioner ingenting 4%, fika pengar. och de har monstruösa förutsättningar för ett steg in på x86 marknaden. Skulle bli förvånad om de inte slår till då riskerna är små. Vore helt underbart och intel har sagt att detta är det värsta scenario de kan tänka sig. Moahahaa.

Tomshardware har just skrivit en artikel om Amd´s nergång och kommande uppköp av Nvidia eller Imb. Mycket intressant läsning. Inte ofta man hittar det hos Toms.

Som jag misstänkte så har de inte behandlat Ati särskillt bra efter köpet heller, att de kraschar Ati tycker jag är det jäkligaste. Mycket kompetens inom Ati som lämnat skutan så det lär det dröja innan Ati kommer med någon ny teknik. Tragiskt.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barak
Finns det någon analytiker som någonsing har haft rätt om något? -_-

*ehum*
http://en.wikipedia.org/wiki/Moore%27s_Law
?

Permalänk

Det mest troliga är väl att svenska staten köper upp både amd och nvidia. Datorverket skulle bli en bra ersättare till det nedlagda televerket...

Permalänk
Avstängd

Jag tycker att det är kul att läsa hur alla säger att AMD kommer "försvinna". Det är ju inte direkt så att nVidia skulle sparka varedna kotte på AMD å klura på processorritningarna i sitt egna hemliga labb? Snarare låta AMD jobba vidare som de gjort bara de att nVidia styr om de går för långt och kammar in alla pengar!

Visa signatur

| GA-P35-DS3 | Intel E4500@3,2Ghz | 2x1024mb Corsair XMS2 6400 | GeCube HD3850 512mb | 320Gb SATA2 16mb |

Har vart här sen -04 men hette tidigare "the_7_eleven".

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyarlathotep
Nvidia har 2,5 Billioner i madrassen, Amd kostar omkring 10 billioner tack vare deras skuld på 5 billioner.

Det skulle innebära att nvidia skuldsätter sig med 7,5 Billioner. Tror inte att lilla Nvidia skulle må så bra av detta. Nvidia har dessutom en lång tradition av att förstöra företag som de köper upp genom att slakta dom och lägga ner deras varumärken. Vore tragiskt med ett Amd köp.

För IBM är 10 billioner ingenting 4%, fika pengar. och de har monstruösa förutsättningar för ett steg in på x86 marknaden. Skulle bli förvånad om de inte slår till då riskerna är små. Vore helt underbart och intel har sagt att detta är det värsta scenario de kan tänka sig. Moahahaa.

Tomshardware har just skrivit en artikel om Amd´s nergång och kommande uppköp av Nvidia eller Imb. Mycket intressant läsning. Inte ofta man hittar det hos Toms.

Som jag misstänkte så har de inte behandlat Ati särskillt bra efter köpet heller, att de kraschar Ati tycker jag är det jäkligaste. Mycket kompetens inom Ati som lämnat skutan så det lär det dröja innan Ati kommer med någon ny teknik. Tragiskt.

Jag tror det är miljarder dollar du tänker på.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk

Kort kommentar om likvida medel / lån / betalning osv som många diskuterat:

- Uppköp KAN göras med uteslutande nyemittering av aktier i det köpande bolaget dvs inte alls med kontanter/lån.

- Uppköp görs långt ifrån alltid med kontanter. Ett uppköp behöver inte alls betyda att Nvidia måste använda allt sitt sparade kapital eller ta lån för att köpa AMD.

-Huruvida AMD har sparat kapital eller lån har inget med uppköpet att göra rent praktiskt. Köparen köper aktierna i AMD, dvs 3,7milj. Sen kommer ju självklart Nvidia behöva betala en premie på aktierna för att kunna köpa ut aktieägarna, de kan säkert bli tvungna att erbjuda motsvarande 4milj för aktierna om inte mer. Men skuldsättningen och likviditeten i AMD har inget med värdet att göra på det sättet (detta påverkar endast genom att marknadsvärdet förändras beroende på AMD's balansräkning)

Min åsikt annars är att jag tror det skulle vara riktigt dåligt för grafikkortsmarknaden om dessa gick ihop. Normalt agerande när konkurrenter går ihop eller då koncerner uppehåller flera varumärken är att man differentierar dem för att minska den direkta konkurrensen mellan dem för att på så sätt kunna dra upp priserna. (Klockrent exempel är ju matkedjor/klädkedjor osv)

Ett "NvidiaAMD" skulle förmodligen differentiera sina två produktlinjer inom grafikkort så ATI fokuserar på lågpriskretsar medan Nvidia gör högpresterande kretsar, eftersom ATI generellt är känt för att vara det billigare märket redan nu. Efter en sådan förändring skulle de inte konkurrera direkt mot varandra men ändå ha en total dominans på grafikkortmarknaden och då kunna driva upp priserna inom båda områden. Det skulle säkert också kunna påverka utvecklingshastigheten i branschen negativt.

Kort sagt, inget bra för priserna alls.

Permalänk
Medlem

Men vadå? AMD äger ju ati? Hur skulle det gå då?

Btw ville jag att intel skulle köpa nvidia så det kunde bli mer sammarbeta mellan dem då de båda företagen säljer bäst just nu. Iof skulle sägert amd/ait gå i graven då som det ser ut nu :]

Visa signatur

Intel Core2Duo E6600 @ 3200MHz (8*400) | Corsair 3gb DDR2 PC6400 | Radeon HD4870 512mb | Corsair 520W | 320gb + 500gb | Gigabyte GA-P35-DS4 rev. 1.0

Citera mig så att jag hittar tillbaka! :]

Permalänk

Intel kommer aldrig att få köpa nVIDIA, så det kan ni sluta drömma om färdigt. Dels för att dom skulle få för stor grafikkortsmarknadsandel(wäh?!), dels för att förhållandet mellan Huang och Intel är allt annat än bra, dels för att Intel inte är så intresserade längre, iom med satsningen på Larrabee. (Läs GPGPU.)

Likväl tror jag inte nVIDIA kommer att få mumsa i sig AMD, IBM är fortfarande bästa tipset för det och det är ändå verkligen osannolikt. AMD kommer att vilja stå på egna fötter, börjar dom skriva svart i år(och ditåt är vi på väg) blir dom inte uppköpta på ett bra tag. Ruiz är för stolt för att acceptera detta som ett nederlag.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem

Haha jag gillar att "Nej, de klarar sig själv" har en solklar ledning i omröstningen. Uppenbarligen är det ju inte så, det har ju gått tämligen dåligt för AMD/ATi på sistone.
Det räcker ju med en tillfällig svacka för att de ska finnas en risk för uppköp så jag skulle tro att det förmodligen blir så, huruvida det blir Nvidia som gör det eller inte tänker jag inte spekulera i. Men varför inte, Nvidia är ju starka nu.

Sen kommentaren att "AMD kommer aldrig tillåta sin största konkurrent köpa upp dem" tänker jag inte ens kommentera (men gör det ändå.)
Det är väl knappast så att det är två datornördar som är majoritetsägare i AMD/ATi och sitter med sina fanboy-hjärtan och tänker att nej, till Nvidia kommer vi aldrig att säljas, så lågt kan vi inte sjunka.
Bjuder Nvidia tillräckligt bra så är det nog svårt att få till ett nej om inte styrelsen kan övertyga aktieägarna om att de minsann ska fixa till den här oredan och att om de låter bli att sälja så kommer deras pengar i framtiden att vara värda mycket mer än om de säljer.
Pengar styr. Det är väl inte en j*vel (nåja, inte speciellt många iaf) som sitter på Yahoo!-aktier och oroar sig över att Microsoft kommer bli helt dominerande. De vill bara ha så mycket pengar som möjligt. Om det sen är Microsoft eller Yahoo själva som fixar det bryr sig nog merparten av ägarna inte ett dugg om.
Sedan är det väl däremot upp till konkurrensverk eller liknande att bestämma om den eventuella affären får gå igenom.

För att avsluta: Pengar, pengar, pengar! Sån är världen bara...
Och för att förtydliga (och kanske även agitera) så hade jag tveklöst sålt allt mitt innehav av AMD/ATi även om jag skulle haft en AMD/ATi-dator stående. Det hade inte rört mig i ryggen så länge pengarna hade strömmat in!

Permalänk
Medlem

Möjligtvis att Intel skulle köpa nVidia, men att nVidia skulle köpa AMD? Icke. O.o

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Re: Analysföretag förutspår att Nvidia köper AMD

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
American Technology Research tror att Nvidia kan komma att köpa upp AMD. Med AMD i bältet skulle Nvidia kunna utöka sitt produktsortiment till att även inkludera processorer. Ett eventuellt uppköp betyder att Intel kan få betydligt mer att tänka på i framtiden.

Läs nyheten

Hade dom skrivit VIA så hade det känts mer troligt men AMD... näe...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Ingen konkurrens = långsam utveckling. Hoppas det inte sker

Permalänk
Medlem

Har Nvidia ens kapitalet att köpa AMD? Känns inte så i alla fall.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Tänk om det händer

Kanske man måste punga ut med hur mycket som hellst för ett 8800 gt, kanske lägga till en 0 till i priset =(

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikMH
Har Nvidia ens kapitalet att köpa AMD? Känns inte så i alla fall.

Det är ju inte direkt så att AMD hade kapitalet att köpa ATI heller, därför gud har givit oss lån.

Citat:

AMD plans on acquiring ATI for a total of $5.4 billion dollars in a mixture of cash and stock. AMD will use $4.2 billion in cash ($1.7 billion currently on hand, and another $2.5 billion borrowed) and 57 million of its shares to pay for the deal.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikMH
Har Nvidia ens kapitalet att köpa AMD? Känns inte så i alla fall.

Kapital har inte ens med saken att göra...läs mitt tidigare inlägg.

Tack Tobbe; bra exempeltext där.

Permalänk
Medlem

Nvidia har ju redan "ägt" AMD det senaste året..
Verkar nästan onödigt att försöka äga dem i ekonomisk mening också...

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av floppa
Haha jag gillar att "Nej, de klarar sig själv" har en solklar ledning i omröstningen. Uppenbarligen är det ju inte så, det har ju gått tämligen dåligt för AMD/ATi på sistone.
--Text--

Jag tror att ATI har gått hyffsat på senare, men visst kan jag ha fel.
En godbit för Nvidia vore AMD:s kunnande i kretstillverkning, ATI är nere på 55 nm, medan Nvidia kämpar på med 65 nm.
Sen lurar R700 också bakom hörnet.
Vem vet, saker kan vända ganska fort.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Sen låt ATI köpa up Intel,sen är allt updelad.Mvh........Klaus

Visa signatur

Asus Z97-E,Intel I7-4790K,Corsair Ram DDr 3- 16Gb 2x8Gb Pro Serie Vengance 2400MHZ