Dator till TV - snabb idiotfråga

Permalänk
Medlem

Dator till TV - snabb idiotfråga

Jo jag är förmodligen inkompetent så jag frågar här:

Har en Fujitsu Amilo Xi bärbar som jag vill ansluta till min Sony 42" Plasma-TV. Jag har S-Video Out och S-video på TV'n oxå.

ÄR det detta anslutning som gäller? Det är det va?

Till saken att jag har HDMI uttag på datorn men det gör väl ingen nytta iom att jag ej har HDtv?

Finns en jävla massa ingångar på TV'n - blir ju helt förvirrad.

Tack på förhand

Permalänk
Avstängd

har du en plasma har du garanterat en hdmi ingång.
kär hdmi>hdmi

Permalänk

@trollhattan: Han hade ju ingen HDMI på sin laptop?

@no16: Kan du ge mig modellen på din TV & modellen på din dator?

Kolla om din TV pixelmappar via HDMI eller mera troligtvis VGA.
Kör då en DVI-VGA eller VGA-VGA beroende på vilka utgångar du har på din laptop (och om den pixelmappar via VGA).

VGA borde du ha iaf.

Sen köper du ex. en 3,5mm till 2xRCA som t.ex. denna nedan för att få ljud:
http://www.kjell.com:80/?item=37969&path=6800000,13510000,135...

HDMI skickar bara bild om du inte har en egen HDMI-port på datorn, då kan den skicka både ljud och bild.

DVI-HDMI ger endast bild.

Pixelmapping - när en pixel i källan motsvaras av exakt en pixel i displayen så det inte blir någon förvrängning.

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheSwede86
@trollhattan: Han hade ju ingen HDMI på sin laptop?

@no16: Kan du ge mig modellen på din TV & modellen på din dator?

Kolla om din TV pixelmappar via HDMI eller mera troligtvis VGA.
Kör då en DVI-VGA eller VGA-VGA beroende på vilka utgångar du har på din laptop (och om den pixelmappar via VGA).

VGA borde du ha iaf.

Sen köper du ex. en 3,5mm till 2xRCA som t.ex. denna nedan för att få ljud:
http://www.kjell.com:80/?item=37969&path=6800000,13510000,135...

HDMI skickar bara bild om du inte har en egen HDMI-port på datorn, då kan den skicka både ljud och bild.

DVI-HDMI ger endast bild.

Pixelmapping - när en pixel i källan motsvaras av exakt en pixel i displayen så det inte blir någon förvrängning.

Han skriver att han har HDMI uttag på datorn! Xi modellerna har HDMI och VGA samt s-video

OP: Du har garanterat en HDMI port på tvn, och då är den alla gånger att föredra före s-video.

Som theswede skriver så är det möjligt att tvn har bättre datorstöd på VGA. Så får du inte pixelmappat via HDMI så kan du testa VGA. Fungerar det pixelmappat via HDMI är det att föredra, dels för att du via XI kan köra ut ljudet via samma kabel!

Permalänk
Medlem

Tack för svaren. För att klargöra:

Datorn har HDMI-utgång samt S-video samt en analog utgång (ja en sån där man har till monitorer med en massa stift i).

TV'n är INTE HD-ready utan en drygt 2 år gammal 42" plasma. Därav har jag ingen HDMI port. Jag har bara en massa SCART ingångar samt S-video och lite andra runda ingångar. Här är en manual: http://pdf.crse.com/manuals/2148999331.pdf

I datorns manual rekommenderas att ansluta via S-video och sedan ställa in inställningar i NVIDIA control panel.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tojt
Han skriver att han har HDMI uttag på datorn! Xi modellerna har HDMI och VGA samt s-video

OP: Du har garanterat en HDMI port på tvn, och då är den alla gånger att föredra före s-video.

Som theswede skriver så är det möjligt att tvn har bättre datorstöd på VGA. Så får du inte pixelmappat via HDMI så kan du testa VGA. Fungerar det pixelmappat via HDMI är det att föredra, dels för att du via XI kan köra ut ljudet via samma kabel!

@tojt:
Okej men TV:n hade visst ingen HDMI så det spelar ingen roll.

Men jag läste faktiskt fel på hans första inlägg då jag var trött och trodde datorn inte hade HDMI;)

@n016:

Din tv har alltså modellen KE-P42M1 kan du bekräfta det?

Den verkar inte ha HDMI och inte VGA heller.

Här har du en sladd som använder S-video och datorns 3,5mm stereokontakt och går till scart som du definitivt har:
http://www.kjell.com/?item=39881&path=6800000,13510000,139700...

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Medlem

OK tack Swede86 - ja jag har KE-P42M1.

jag måste bara fråga, varför inte gå direkt S-video till S-video på Tv'n? Det är ju faktiskt det som Fuijitsu-Siemens rekommenderar i sin manual. Blir det crappig bild då eller tappar man ljudet? eller vad händer?

Nu har jag iaf 2 alternativ att testa!

Permalänk
Medlem

s-video är uselt samt inget ljud.

Visa signatur

stoffe69

Permalänk
Medlem

Som ni noterat, jag är usel på teknik. Visste inte S-video inte inkluderade ljud... Aja, då blir det väl att inhandla swede86's sladd då.

Eller köpa ny TV

Permalänk
Medlem

Har tvn en separat s-video ingång så använd den. Ljudet kommer du behöva koppla separat fast du lär ha rca ingågngar för ljudet på tvn som du kan använda. Scart är ett jävla påhitt och en riktigt dålig kontakt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tojt
Har tvn en separat s-video ingång så använd den. Ljudet kommer du behöva koppla separat fast du lär ha rca ingågngar för ljudet på tvn som du kan använda. Scart är ett jävla påhitt och en riktigt dålig kontakt!

Hmm? Om TVn stödjer S-video via Scart så är det ju samma signal.

Permalänk
Medlem

Samma signal i en dålig kontakt ja!

Permalänk
Medlem

nu köpte jag en sådan där sladd med s-video + 3.5mm som man kunde koppla till scart i andra sidan. Dock sket jag i scarten under körde in direkt i rca-ingångarna på tv'n.

funkade smutt. Dock ingen tokbra signal men helt ok.

Inte helt rättvisst test då jag köpte Lyon-United via viasatondemand alltså strema ner live = ganska sunkigt utgångsläge. men det funka ok.

testade dock även att köra en avi-film (eastern promises) och där blev det bra.

Men jag antar att hdmi är att föredra om man nu hade haft det på tv'n

PS. när jag ändå var å köpte en sladd så råkade jag komma hem med ett par Creative HQ-1900 hörlurar, ett Logitech-ljudsystem och Samsung 22" monitor.... Lol
Frugan blev imponerad...

Permalänk
Medlem

Om du menar att du kopplade in via gula rca ingången, så bör du köra med s-video istället. Komposit är sämsta man kan köra när det gäller datorer!