HP Pavilion DV2675 vs. Fujitsu Siemens Amilo Xi2428

Permalänk

HP Pavilion DV2675 vs. Fujitsu Siemens Amilo Xi2428

Dessa två bärbara står jag i valet och kvalet att välja mellan:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=270888 Fujitsu Siemens Amilo Xi2428

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=234449 HP Pavilion DV2675

Är det värt att lägga en tusenlapp till för att få en bättre processor och bättre grafikkort??

HP är jag helt såld på designmässigt och F-S gör väl inte helt tokiga datorer designmässigt heller...

Däremot vill jag gärna veta hur stabila F-S datorer är konstruktionsmässigt, är det samma kvalitet som HP lr ligger dom och surfar i Acers klass?

Visa signatur

Hej!

Permalänk
Medlem

F-S går inte jämföra med Acer, Jag har då en Xa2528 och är mycket nöjd.. Fast HP gör ju inte dåliga datorer heller

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Det hela beror på hur mycket du vill lägga på datorn. Spelar du mycket så tycker jag helt klart att du ska skaffa ett 8600 istället för 8400. Jag har själv en dv2675 och visst går det att spela på den men man får ofta ta och sänka ner detaljnivåerna lite och sänka upplösningen för att det ska flyta på, känns inte riktigt som ett spelmonster
Dock så är hp datorn 14" vilket jag tycker är trevligt.
dv2675 är annars en väldigt bra dator, jag är nöjd

Ifall du undrar nåt om dv2675an så är det bara å fråga.

Permalänk

Det enda jag ska spela är FM 08 och 09 när det släpps...

men det känns som att det kan vara bra att lägga en extra slant så man får en bättre processor

Visa signatur

Hej!

Permalänk
Medlem

Gör som du vill, skärmstorleken är olika på de två datorerna. Själv skulle jag aldrig tänka mig att köpa en _bärbar_ dator som en speldator, så valet var självklart för mig.

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XCan
Gör som du vill, skärmstorleken är olika på de två datorerna. Själv skulle jag aldrig tänka mig att köpa en _bärbar_ dator som en speldator, så valet var självklart för mig.

mjooo men det är ju ändå inga avancerade spel som ska spelas... fan va svårt det här ska vara :S

Visa signatur

Hej!

Permalänk

Sitter och följer tråden lite....

Är just i färd med att köpa min första bärbara och tänkte slå till med en HP DV2675. Den verkar ju kanonbra med undantag för att den snabbt blir varm och surrar högt och ofta. Därför undrar jag om fläkten är så pass irriterande att man borde kika på en annan dator?? Kan ju va jobbigt om man kollar film etc...
Vad ska man annars kolla på i 8-10000 kr klassen med HDMI och fjärrkontroll???

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Om du bara ska spela FM 08/09 så skulle jag inte säga att du kommer märka någon skillnad (över huvud taget), mellan dessa två prestandamessigt...

Men båda är bra, frågan är bara hur mycket pengar 1000kr är för dig, det är ingen stor skillnad på datorerna, och jag tycker personligen att Hp:n är snyggare. Om den även är billigare och ungefär lika bra så är det för mig ett självklart val, visst, en större skärm är skönt när man kollar på film men om du pluggar tex, och måste bära på datorn så har Hp:n lika stort plus för att vara liten och smidig.

Om du inte kommer köra avancerade applikationer eller spel så kan du räkna ut prestanda perspektivet, en C2D processor på 2ghz räcker gott och väl för normalt användande. FS gör bra bärbara men i detta fallet röstar jag på Hp:n, om du inte har ett träd i trädgården där det varje sommar blommar tusenlappar

Ps: även om du har ett sådant träd så skulle jag ta Hp:n...

Visa signatur

< - - - - - - - - - -E6600@3,6ghz . Zalman CNPS9700 - 4x1gb pc6400 - 8800gtx@640/1500/2000 - Asus Commando - Toughpower 850 - Raptor- - - - - - - - - - >

Permalänk

Angående fläkten som spinner upp på 2675, har en sådan själv.
Den spinner inte upp mer än övriga datorer med samma prestanda. Ha i åtanke att C2D + geforce8400 blir en del värme på sån liten yta. Du måste nog ner på ett intel grafikkort för att få svalare saker, då försvinner ju spelmöjligheten direkt.

Sitter nu på farsans fujitsu siemens Amilo 1546 med C2D och Ati X1800, den spinner upp betydligt högre och mer störande än min 2675.

Men som sagt, spelprestanda i en laptop får du räkna med värme och fläktar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av garrincha
Sitter och följer tråden lite....

Är just i färd med att köpa min första bärbara och tänkte slå till med en HP DV2675. Den verkar ju kanonbra med undantag för att den snabbt blir varm och surrar högt och ofta. Därför undrar jag om fläkten är så pass irriterande att man borde kika på en annan dator?? Kan ju va jobbigt om man kollar film etc...
Vad ska man annars kolla på i 8-10000 kr klassen med HDMI och fjärrkontroll???

Tacksam för svar!

Har faktiskt aldrig tänkt eller irriterat mig på fläkten på min dv2675eo. Är inte värre än någon annan bärbar dator jag använt.

Permalänk

ska beställa idag och som det ser ut nu så blir det dv2675:an

Jag var igår iväg och klämde lite på dom och jag måste säga att 14,1" är grymt mkt smidigare än 15,4"...

Det enda som kan få mej att ända uppfattning är om den inte skulle fungera med routern som jag oxå ska köpa

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=158163

Visa signatur

Hej!

Permalänk
Medlem

Funkar borde den ju göra via g-standarden. Men datorn har ju inget n-kort så du kan ju inte dra någon nytta av att ha en n-router. Men du kanske vill åt gigabit-tråd portarna eller har någon annan dator med n-kort?

Permalänk

Jag har ingen aning om nåt med nätverk och sånt, blev bara rekomenderad denna av en kompis som har en sån och den funkar klockrent för honom

men finns det nåt billigare alternativ som funkar lika bra så är det bara att länka till dom oxå

Visa signatur

Hej!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frebbe
Funkar borde den ju göra via g-standarden. Men datorn har ju inget n-kort så du kan ju inte dra någon nytta av att ha en n-router. Men du kanske vill åt gigabit-tråd portarna eller har någon annan dator med n-kort?

Den borde väl även funka via b? Allt ser bra ut, kör på

Visa signatur

< - - - - - - - - - -E6600@3,6ghz . Zalman CNPS9700 - 4x1gb pc6400 - 8800gtx@640/1500/2000 - Asus Commando - Toughpower 850 - Raptor- - - - - - - - - - >

Permalänk
Medlem
Visa signatur

MSI GX660 Core i5-480 4GB 500GB 15.6 ATI HD5870
MSI GX740 17'' Intel i5-430M/640GB/4GB/ATI HD5870

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ddeeaa
Den borde väl även funka via b? Allt ser bra ut, kör på

Jo, det är väl klart att den funkar via b också, men man lär väl köra på det "bästa" som båda stöder, alltså G. Jag menade mer att visst kommer det att funka, men inte bättre än systemets svagaste punkt, b/g kortet i datorn alltså. Därför kanske? han kan hitta en billigare/mer prisvärd router med högst g-standarden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av capefear
Skippa D-link kör på Linksys http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v721#rparams=k=s1556095...

vilken modell tycker du jag ska satsa på isf?

Visa signatur

Hej!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

MSI GX660 Core i5-480 4GB 500GB 15.6 ATI HD5870
MSI GX740 17'' Intel i5-430M/640GB/4GB/ATI HD5870

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av capefear
Kanske den här http://www.dustinhome.se/pd_5010090496.aspx

oj den verkar bra... får kanske bli en sån istället

Visa signatur

Hej!

Permalänk
Medlem

Lungt frebbe, fattar va du menar

Linksys:en var billigare, och har samma egenskaper så du kan likaväl ta den...

Visa signatur

< - - - - - - - - - -E6600@3,6ghz . Zalman CNPS9700 - 4x1gb pc6400 - 8800gtx@640/1500/2000 - Asus Commando - Toughpower 850 - Raptor- - - - - - - - - - >

Permalänk

Nu var beställningen lagd

det blev dessa:

https://www.dustinhome.se/pd_5010116712.aspx
https://www.dustinhome.se/pd_5010090496.aspx

jag längtar redan

*glömde skriva:

TACK SÅ HEMSKT MKT FÖR HJÄLPEN!!

Visa signatur

Hej!

Permalänk
Medlem

Du kan vara glad. Jag köpte min i december, och den var minsann 3000:- dyrare.

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk

Ajdå... sånt är tråkigt, har själv vart med om nåt liknande

köpte en tv den 19 december för 12750:- den 26:e var den nere i 9300:- iof så fick jag med en 5 års försäkring i priset men den var bara värd 1250:-

men så är det, bara att bita i det sura äpplet och glömma den affären

Visa signatur

Hej!

Permalänk
Medlem

köp av dv2675

Funderar också på att köpa denna HP-dator men undrar lite över operativsystem. Jag är inget stort fan av Vista och undrar därför om det går att installera XP istället? Har hört att det inte finns så mycket drivrutiner och när jag kollade på HP:s hemsida fanns inte drivrutiner för t.ex. grafikkort och nätverkskort. Är det någon som har installerat XP på datorn och kan isåfall berätta om det var svårt eller så?
Mvh Micke

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING | AMD Ryzen5 2600X | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse | Corsair Vengeance LPX 16 GB DDR4 @ 3000 MHz | Samsung 970 EVO PLUS 500GB | EVGA 650W | Phanteks Eclipse P400 Tempered Glass