EU och USA slår till mot pirattillverkare

Permalänk
Melding Plague

EU och USA slår till mot pirattillverkare

I fredags gick myndigheter inom EU och USA ut med att de kommer att ta till med hårdhandskarna mot företag som säljer piratdatordelar. På bara två veckor lyckades tullen beslagta 360 000 falska datordelar från tillverkare som Intel och Cisco, med ett värde på över 8 miljarder svenska kronor.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

man ska dock inte röra ihop detta med "nattskiftstillverkning" vilket troligen är vad det rör sig om i en del fall också.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Första gången jag har hört talas om detta.. iofs nu att man har sett razermöss som är piraterade men inget annat

Visa signatur

Jag hatar Ånge.

Permalänk

Bra då jag inte gillar att köpa billiga kopior av sämre kvalité i tron av att de är äkta varor.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

Rolig bild =D

Nej, inte har man stött på privatdelar... =D

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg när det var (in)populärt med ROLEX kopior, i vissa av kopiorna satt det riktigt bra urverk och dem hade en bra finish som gjorde dem faktiskt bättre än originalet.
Just dessa kopior hade ROLEX ett djävla sjå med att få bort från marknaden medans dem sämre kopiorna gav man fan i.

Nåväl är ju ändå en viss skillnad på en "nedmoddad" konding å en klocka, klockan sitter ju knappast i någon kritisk del för infrastrukturen............om man nu inte ska möta tanten på stan kl 3

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
man ska dock inte röra ihop detta med "nattskiftstillverkning" vilket troligen är vad det rör sig om i en del fall också.

Förklara!

För er som vet att ni fått piratsaker, hur vet ni att ni fått det?

Permalänk
Medlem

Har lite svårt att förstå hur dom lyckas få in sina piratversioner i affärerna t ex.
Ja menar, företag som Komplett, Dustin etc köper ju grejerna antingen direkt från NEC, HP, Cisco etc eller ifall man är en mindre affär från en leverantör ala GNT, Tech Data etc som i sin tur köper från tillverkaren.

Inte precis som en privat person går in hos JME: "Tjena, jag har två lastbilar fulla med Cicso switchar, ska ni ha?" - "Jo men visst tar vi dom".

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gelantious
Har lite svårt att förstå hur dom lyckas få in sina piratversioner i affärerna t ex.
Ja menar, företag som Komplett, Dustin etc köper ju grejerna antingen direkt från NEC, HP, Cisco etc eller ifall man är en mindre affär från en leverantör ala GNT, Tech Data etc som i sin tur köper från tillverkaren.

Inte precis som en privat person går in hos JME: "Tjena, jag har två lastbilar fulla med Cicso switchar, ska ni ha?" - "Jo men visst tar vi dom".

Likt oseriösa tillverkare lär det finns oseriösa återförsäljare. Men antalet sådana är nog lätträknade så de vette fan ur de lyckas sälja in sina saker.

Permalänk
Inaktiv

går nog att mygla in dessa delar någonstans i ledet, men jag är imponerad över
hur mycket piratkopior dom lyckas trycka ut, det är ju inte bara hårdvar som dom kopierar utan allt möjligt i stor skala

Permalänk

Miss massvis med sådant här. Detta är inget nytt och säkerligen 4% av alla medlemar på Sweclockers har någon komponent i datorn som är pirat tillverkad.

Det handlar om pengar tyvärr och som vanligt.

EDIT; Miss massvis? Hur f*n tänkte jag ovan?

Finns massvis!

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Splinter Snake
Förklara!

För er som vet att ni fått piratsaker, hur vet ni att ni fått det?

Hammare och våld? Öppna skiten och se om det är ordentligt gjorda saker eller om det gömmer sig en mindre komponent i den osv. Man ser skillnad på äkta och oäkta vara. En kopierad iPhone kommer aldrig kännas som en riktig iPhone, små detaljer som känns medvetet och omedvetet skiljer dem åt.

Sm om man lyckas köpa senaste Intelmoderkortet som kostar 4000:- i sverige för 300:- i japan kan man nog fundera på om det verkligen är orginal.

Permalänk
Medlem

Tror du verkligen är så många?
Hur som helst sålär det lättaste sättet att sälja sådana här piratdelar vara att sälja dem på tradera eller blocket...

Visa signatur

Kamera: Canon EOS 1000D, 20/1.8, 50/1.8, 70-200/4L
Flickr!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Splinter Snake
Förklara!

För er som vet att ni fått piratsaker, hur vet ni att ni fått det?

Mina föräldrar gjorde för ett antal år sedan en riktigt skojig blunder. När vi var på semester på kanarieöarna köpte de en bärbar telefon, märket var "panasoanic" (notera stavningen). Den fungerade jättebra förutom att den slog ut alla andra telefoner i huset

De flesta stöter väl inte på piratkopiering i denna uppenbara form, men jag tycker det är en fin anekdot. Skrattar fortfarande när jag tänker på hur jag sa åt dem att panasonic stavades med ett a, när de kom hem med den nyinköpta telefonen...

Visa signatur

Dator 1:[Intel Intel Core i5-3570K @3.4GHz ][MSI Z77A-S03][Corsair Vengeance Dual C DDR3 8GB, 1600MHz][ASUS GeForce GTX 670][XFX Black Edition 750W][Samsung 840 Basic][Fractal Design Define XL R2][Eizo S2431W][Dator 2: ThinkPad X220 Tablet][Dator 3: LG G PAD 8.3" 16GB]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foola Zoola
Skrattar fortfarande när jag tänker på hur jag sa åt dem att panasonic stavades med ett a, när de kom hem med den nyinköpta telefonen...

Hehe, tja det är inte lätt alltid.

Jag kan tänka mig att just komponenter som kondensatorer med mera (exempel) är mycket pirat generellt bland större tillverkare. Jag menar det blir billigare för de och kostar samma för oss och så länge det håller, vad är problemet?

Däremot hade jag inte velat köpa en Rolex klocka för 40.000kr som skulle vart värd 3000kr.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Avstängd

Köpt pirattillverkade gameboyspel en gång i tiden, ingen hit.

Edit: brorsan fick med sig en adapter som inte fungerade, den såg jävligt plastig och ömtålig ut.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foola Zoola
... märket var "panasoanic" (notera stavningen).

Skrattar fortfarande när jag tänker på hur jag sa åt dem att panasonic stavades med ett a ...

Hur tänkte du nu?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk

finns det pirattillverkade E8400 för 1000kr?

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem

har ett par ipods och nån breitlingklocka som är pirat. Ipodsen är helt värdelösa dock 8 GB på dom så dom fungerar fint som usb minne. däremot så tickar klockan på fint. Köpte dom när man var i Kina, mest för skoj och kolla kvaliten på dom.

Permalänk
Medlem

ingen som har sätt Dlink kopiorna med namnet B-link? har turkos färg istället för blått.

http://www.lefen.com/book.asp?id=40
notera namnet..

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Medlem

har en ipod hemma som e piratkopierad jag hittade den när jag var på väg hem den låg på gatan

det e ju alltid bra att ha nogåt extra lagrings utrymme(8 gig)
men den e ful som stryck och man fattar att den e falsk direkt

Visa signatur

Sker på egen risk!

Permalänk
Medlem

Jag har själva aldrig köpt piratvaror. Och det med falska datordelar är helt nytt för mig.
På Saturn och MediaMarkt i tyskland såldes det USB minnen som hade 1 gb isället för 2 gb som det skulle vara egentligen.
När man pluggade dom till datorn så visades det att dom har 2 gb men när man skulle utnyttja 2 gb då hakade sig det hela vid 1 gb. Saturn och MediaMarkt visste inte om det förrän kunderna började klaga.
Sen känner jag en bildäckshandlare i sverige som fuskade till sig däck som var bestämda för afrika som hade en mycket hårdare gummiblandning än däck som säljs i sverige och resten av europa.
Resultatet blev att däcken fick sprickor när det blev höst, för dom blev stenhårda och grepped tappade dom ochså. Flera bilar åkte in i diket bara för det. Han som köpte däcken, köpte däcken medvetet och det är bevisat. Nu var det ju inte däck som var pirattillverkade men det var fel typ för våra klimatiska förhållanden och således inte tilllåtna att sälja.
Piratdelar säljes så länge detaljhandlaren eller importören vill tjäna lite extra pengar.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem

Nike-skor med Adidas-sulor är annars en favorit.

Undrar om det finns piratkopierade processorer? vore ganska najs att testa, ändå.

Visa signatur

hahahahahahahahahsdhah

Permalänk
Medlem

Eelvis: Om det vore så enkelt att piratkopiera en processor (typ C2D dvs) skulle nog fler gjort det vid det här laget.

Det är en sjukt avancerad processes och inget man gör hemma i vardagsrummet.

Däremot har det funnits framförallt gamla AMD-processorer vill jag minnas där folk överklockade lägre typade processorer med "pintricket" eller liknande för att få upp dem i högre hastigheter och sedan sälja dessa dyrare som om de vore snabbare original.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foola Zoola
Mina föräldrar gjorde för ett antal år sedan en riktigt skojig blunder. När vi var på semester på kanarieöarna köpte de en bärbar telefon, märket var "panasoanic" (notera stavningen). Den fungerade jättebra förutom att den slog ut alla andra telefoner i huset

De flesta stöter väl inte på piratkopiering i denna uppenbara form, men jag tycker det är en fin anekdot. Skrattar fortfarande när jag tänker på hur jag sa åt dem att panasonic stavades med ett a, när de kom hem med den nyinköpta telefonen...

En kompis lyckades med en liknande bedrift:
Har var i Thailand för ett antal år sedan och köpte en CD-spelare (stationär modell till hans stereo) som han trodde var en Panasonic.
Eftersom den hade riktigt fina garantipapper som gällde internationellt och snygg kartong misstänkte han inget.
När han kom hem dröjde det inte länge innan den slutade fungera. När han började granska garantipapperen upptäckte han att det var en "Panasnoic" han hade köpt! Det stod med samma (fel)stavning både på själva spelaren och på garantipapperen!
Han försökte ju ändå ringa panasonic i Sverige och höra om det gick att göra något åt den, men dom bara skrattade och sa att han kanske kunde byta den om han bara lyckas hitta någon Panasnoic-återförsäljare!!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eelvis
Nike-skor med Adidas-sulor är annars en favorit.

Undrar om det finns piratkopierade processorer? vore ganska najs att testa, ändå.

Det fanns det. AMD Duron processorer som blev manipulerade så dom såg ut som Athlon XP. Även Bioset visade att det skulle varit en Athlon XP. Delvis överklockade dom processorerna så dom körde med ännu högre vinst.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JameCa
det e ju alltid bra att ha nogåt extra lagrings utrymme(8 gig)
men den e ful som stryck och man fattar att den e falsk direkt

Det händer att dom skippar att peta i allt minne i dom där, så förutsätt inte att alla 8 gig fungerar

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Traumklang
Det fanns det. AMD Duron processorer som blev manipulerade så dom såg ut som Athlon XP. Även Bioset visade att det skulle varit en Athlon XP. Delvis överklockade dom processorerna så dom körde med ännu högre vinst.

Inte bara AMD som drabbades av det, en hel drös med P3 blev drabbade med

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Vad är "nattskiftstillverkning"?

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem

har fått för mig att det är när folk på fabrikerna plockar ut produkter och säljer vidare själv. Fanns iaf en drös med såna affärer i Kina. Bra kvalitet till ett ännu bättre pris