Permalänk

Har jag prestandaproblem?

Hej,

Min dator ser ut så här :

P4 6850 3Ghz DualCore
Gecube 3870x2 1GB
4 GB RAM
Windows XP
Samsung 226bw 1680x1050

Kan säga att inget är överklockat. Jag kör allt som det ska.

Testade 3Dmark06 och fick 14040 poäng.

Jag har ingen aning om det är bra eller inte...

Sen testade jag WorldofWarcraft. Satte alla inställningar på Max.
Går jag runt i de flesta areor så ligger jag på mina 60fps. Men i vissa areor/instancer så dyker den till 20-30fps.

Som tex i Karahzan på vissa bossar dyker den rejält.

Pratade med min vän som har ett 8800GTX, han säger att han aldrig är under 60fps.

Är mina drivers inte optimerade eftersom kortet är nytt? Är det ok att ha 20-30fps ibland i wow?

Jag kör ATI's driver v8.2. Är det något i de jag ska ställa in? Finns något som heter Overdrive. Men det är skuggat.

Finns det något program så jag kan se att min dator kör på max?

Tacksam för hjälp.

Mvh, Ros-Marie

Permalänk

Re: Har jag prestandaproblem?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rosmarie78
Hej,

Min dator ser ut så här :

P4 6850 3Ghz DualCore
Gecube 3870x2 1GB
4 GB RAM
Windows XP
Samsung 226bw 1680x1050

Kan säga att inget är överklockat. Jag kör allt som det ska.

Testade 3Dmark06 och fick 14040 poäng.

Jag har ingen aning om det är bra eller inte...

Sen testade jag WorldofWarcraft. Satte alla inställningar på Max.
Går jag runt i de flesta areor så ligger jag på mina 60fps. Men i vissa areor/instancer så dyker den till 20-30fps.

Som tex i Karahzan på vissa bossar dyker den rejält.

Pratade med min vän som har ett 8800GTX, han säger att han aldrig är under 60fps.

Är mina drivers inte optimerade eftersom kortet är nytt? Är det ok att ha 20-30fps ibland i wow?

Jag kör ATI's driver v8.2. Är det något i de jag ska ställa in? Finns något som heter Overdrive. Men det är skuggat.

Finns det något program så jag kan se att min dator kör på max?

Tacksam för hjälp.

Mvh, Ros-Marie

Skulle tro att det är din Processor som är flaskhalsen

Visa signatur

Stackars Albin
Citera eller skicka PM, övervakar inte.
Använd ordet "dem" med måtta eller smaka på mitt vrede.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Har jag prestandaproblem?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av albertalbertsson
Skulle tro att det är din Processor som är flaskhalsen

En E6850 flaskhalsar inte.

Dock har jag ingen lösning på ditt problem. Har du testat byta drivrutiner till grafikortet? Är datorn ett nybygge eller har du haft ett annat grafikort innan från NVIDIA?

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Avstängd

det är inga fel på dina poäng det är helt som detska du har inte klockat nått.så det är skit bra resultat

Visa signatur

Blir så jävla less ,aldrig mera E8XXX eller nånsin 45nm teknologi.. bara skit

Permalänk

Har precis byggt ihop maskinen. Kört in XP samt kört windowsupdate och installerat allt där.

Så det finns inget gammalt sen innan.

Vet inte om det finns andra än 8.2, men det borde ju duga fint med dom.

**Siggemc** Ok, det är fina resultat. Men varför dyker den så i wow? Kan det vara drivrutinerna till gfxkortet som inte är klockrena ännu?

Permalänk

Märker du av fps-dropen i WoW annat än att det står på fps mätaren?
Med dator i sign ligger jag oftast på 60-75fps (tror skärmen ligger på 75), men ibland kan den droppa till 35fps. Jag märker dock ingen skillnad och om jag samtidigt försöker göra det hela mer krävande genom att t.ex. snurra runt i hög hastighet så t.o.m. ökar fpsen.
Så om du inte märker av fps dropsen tror jag inte det är något att bry sig om.
(Spelar btw Crysis med allting på max, 1280*1024 och 2*AA med hög fps med samma system så WoW är nog lite mysko ibland )

Permalänk

Hej. Jag märker att det inte flyter som det ska. Och då tittar jag på fpsmätaren som finns i wow. Skulle jag snurra runt så sjunker den inte utan stabilt på 20-30fps. Sedan när det blir lite lugnare med mobs osv så är det 60 igen.

Permalänk
Avstängd

va kör du för upplöning 1280*1024 borde det ju inte va nå problem med 65FPS allt över det borde ju göra det blir sämmre, generalkyckling hur hög upplöning kör du wow på

Visa signatur

Blir så jävla less ,aldrig mera E8XXX eller nånsin 45nm teknologi.. bara skit

Permalänk

Jag kör med 1680x1050 som är native för skärmen.

Permalänk
Avstängd

ja då har du det det är ganska hög uppllöning lagg i spel pga låg fps uppfattas vid lägre hastigheter en 15fps allt över det upp till 20-30 är bra över det ännu bättre om man säger så men vi ska höra med " generalkyckling " va han kör med dock har han snabbare cpu en dig åxå så det gör mycke

Visa signatur

Blir så jävla less ,aldrig mera E8XXX eller nånsin 45nm teknologi.. bara skit

Permalänk
Medlem

vsync kanske är på, prova att stänga av det isåfall.

Visa signatur

Battlefield: sscrappyy

Permalänk
Medlem

Fast upplösningen i WoW spelar ju nästan ingen roll nu, eftersom kortet egentligen klarar WoW i 30" skärmupplösning med allt på max.

En snabbare CPU tvivlar jag på att det skulle göra mycket i WoW. I mitt system maxar jag WoW i 1280x1024 och den lägsta FPS jag haft har varit 56 i Alterac Valley.

Min gissning är på att kortet ännu inte är optimerat för WoW.

@Toffe: Jo visst, om hon stänger av V-Sync kommer hon få cirka 250 FPS i Hellfire, visst, men det kommer verkligen inte ge henne annat än äckligt mycket screentearing.

Har du triple-buffering på? Testa att stänga av det. När jag hade det påslaget kunde min FPS dippa bara jag spann runt i Tanaris. Triple-buffering behövs ändå inte när man kan maxa utan problem.

Visa signatur

E6750 2.66GHz | Sparkle 8800gt 512MB | Westen Digital Caviar 500 GB 7200 RPM | Gigabyte P35 DS3 | 2GB Corsair XMS2 800Mhz DDR2 | Logitech G15 | Microsoft Intellimouse Explorer 3.0

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toffe
vsync kanske är på, prova att stänga av det isåfall.

Jag har alltid VSync på. Annars tycker jag det ser konstigt ut när det rör sig. Är jag fel på det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rosmarie78
Jag har alltid VSync på. Annars tycker jag det ser konstigt ut när det rör sig. Är jag fel på det?

Som sagt, nej. V-sync syncar din FPS med din uppdateringsfrekvens, Hz, på skärmen. Detta förhindrar att två olika bilder överlappar varandra och att bilden ser beskärd ut. V-sync ska generellt vara påslaget.

Visa signatur

E6750 2.66GHz | Sparkle 8800gt 512MB | Westen Digital Caviar 500 GB 7200 RPM | Gigabyte P35 DS3 | 2GB Corsair XMS2 800Mhz DDR2 | Logitech G15 | Microsoft Intellimouse Explorer 3.0

Permalänk

Jag har tripple buffering på. Ska testa och stänga av det. Tack.

Permalänk

Jag får också FPS drops i WoW med min dator, tror helt enkelt det har att göra med att det inte finns bra Crossfire stöd till WoW än.

Visa signatur

Dator 1 | GA-X38-DQ6 | HD4870x2 | Q6600 @ 3.5Ghz | TRUE | 4GB Corsair PC6400 | TX750w | Cosmos 1000
Dator 2 | P5Q3 Deluxe | 9800GTX | E7200 @ 4.2GHz | TRUE | 2x2GB PC3-10600 | Antec Nine Hundred | HX620w

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lolipopz0rz
Jag får också FPS drops i WoW med min dator, tror helt enkelt det har att göra med att det inte finns bra Crossfire stöd till WoW än.

Jag kanske har fel. Men crossfire kör jag väl inte även om gfx-kortet har 2 kärnor.

Permalänk

Back in the days... när jag spelade WoW, flöt det bra (inte på maxinställningar, men medium'ish) med en P4@2.4GHz och ett 6600GT.

Tro mig, det är inte din hårdvara. Det är mjukvarurelaterat. Icke optimerade drivrutiner etc. WoW är inte ett krävande spel och kan man ens STARTA Crysis, kan man köra två WoW samtidigt med högsta inställningar.

Dina 3Dmark06-poäng är mycket mycket bra för ett oklockat system.

Visa signatur

Asus P5E (X38) | E6850@3.8GHz, Tuniq Tower 120 i push-pull | 4GB crucial/ocz | 4870 voltmod.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rosmarie78
Jag kanske har fel. Men crossfire kör jag väl inte även om gfx-kortet har 2 kärnor.

Du kör en intern Crossfire, dvs du kan inte se någonstans att du gör det men kärnorna kommunicerar som om dom körde Crossfire vilket innebär att om spelat skalar dåligt med Crossfire/buggar sig med Crossfire så gör det det för HD3870X2 också.

Visa signatur

Dator 1 | GA-X38-DQ6 | HD4870x2 | Q6600 @ 3.5Ghz | TRUE | 4GB Corsair PC6400 | TX750w | Cosmos 1000
Dator 2 | P5Q3 Deluxe | 9800GTX | E7200 @ 4.2GHz | TRUE | 2x2GB PC3-10600 | Antec Nine Hundred | HX620w

Permalänk

Är det något jag ska aktivera?

Permalänk

Nej, det sköter sig självt. Finns inte mycker du kan göra än att ladda ner drivrutiner så fort det kommer nya.

Visa signatur

Dator 1 | GA-X38-DQ6 | HD4870x2 | Q6600 @ 3.5Ghz | TRUE | 4GB Corsair PC6400 | TX750w | Cosmos 1000
Dator 2 | P5Q3 Deluxe | 9800GTX | E7200 @ 4.2GHz | TRUE | 2x2GB PC3-10600 | Antec Nine Hundred | HX620w

Permalänk

Okej, Tack för all hjälp.

Permalänk
Medlem

v-sync har även en baksida... och har du det påslaget med 60Hz på skärmen så kommer du ligga på 60fps men skulle fps:en droppa så halverar v-sync och du får 30 fps vilket kan vara väldigt störande.

här är en artikel om hur det fungerar mer exakt: http://www.hardforum.com/showthread.php?t=928593&highlight=vs...

Citat ur texten:
"You're playing your favorite game at 75Hz refresh and 100FPS. You turn VSync on, and the game limits you to 75FPS. No problem, right? Fixed the tearing issue, it looks better. You get to an area that's particularly graphically intensive, an area that would drop your FPS down to about 60 without VSync. Now your card cannot do the 75FPS it was doing before, and since VSync is on, it has to do the next highest one on the list, which is 37.5FPS. So now your game which was running at 75FPS just halved it's framerate to 37.5 instantly. Whether or not you find 37.5FPS smooth doesn't change the fact that the framerate just cut in half suddenly, which you would notice. This is what people hate about it."

Visa signatur

Battlefield: sscrappyy

Permalänk
Medlem

Jag har testat länge med V-sync på och utan. Utan V-sync får jag mycket bättre bild i spel. Har även känsla att spelet flyter bättre. Kör med upplösning 1920x1600 i alla spel. Min monitor (Dell 24" HC) klarar en uppdaterings frekvens 60HZ i spel i desktop läge 75Hz.

Visa signatur

K8N NEO4 Platinum, AMD 64 FX-55, XFX 8800 GT, Raptor 2x36,7GB, OCZ PC 3200 Rev.2 2x512MB, OCZ 600w,
Audigy2ZS, Zalman 7700Cu, Lian-Li PC V1200, Win XP

Permalänk
Medlem

japp.. det stämmer att det blir mjukare och att tearing försvinner med v-sync. Men har man ett sämre grafikkort som inte klarar av att konstant leverera 60fps i 60Hz med v-sync aktiverat i ett spel så kommer man att märka det med att fps:en halveras.

I detta fallet gäller det då HD3870 X2 som inte är ett dåligt kort, men som tydligen har problem i world of warcraft.

Visa signatur

Battlefield: sscrappyy

Permalänk
Medlem

Hej Rosmarie.

Jag har samma spec som dig ungefär. Jag hade även samma problem med wow att den bara dök till 30-40fps. Testa att stänga av "Smooth Mouse" i dina wow-settings. Kan nästan lova dig att det löser dina problem.

//Lockster

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lockster
Hej Rosmarie.

Jag har samma spec som dig ungefär. Jag hade även samma problem med wow att den bara dök till 30-40fps. Testa att stänga av "Smooth Mouse" i dina wow-settings. Kan nästan lova dig att det löser dina problem.

//Lockster

Hej,

Tack Lockster.. Det löste alla problem.

Nu har jag 60fps var jag än är

Tack,

Rosa