Minskad upplösning - bara del av skärmen används?!?

Permalänk
Medlem

Minskad upplösning - bara del av skärmen används?!?

Testade transport tycoon lite i helgen och det var då problemen började.
På min laptop sänkte jag upplösningen från 1280x800 till 800x600 och det funkade bra, men sen efter jag spelat en gång så används bara en liten fyrkant av skärmen, typ 1/4 av den.

Kör jag 1280x800 används hela, men så fort jag sänker så används bara en liten del av skärmen (mindre del ju lägre upplösning)

Vad beror det på och hur får man så bilden visas på hela skärmen. Det är skitirriterande nu när man ska spela arcanum där man inte kan ända upplösning o därför får spela på en liten yta bara..

Permalänk
Medlem

Nånstans i dina grafik- eller bildskärmsinställningar (kontrollpanelen) bör det finnas alternativ för hur lägre upplösningar ska hanteras. Exakt var och hur du väljer detta varierar nog för olika modeller, men ett val brukar vara att de ska omskalas och täcka hela skärmen.

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Medlem

1280*800 =16:10, 800*600=4:3. Om bilden ska täcka hela skärmen på den lägre upplösningen blir ju bilden förvrängd (utdragen), men du kanske vill ha det så?... Dock kan jag få det till att funka

Visa signatur

[E6600][ASUS P5B][2GB PC6400][8800GTX][3Dmark06: 10273]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av steef5
1280*800 =16:10, 800*600=4:3. Om bilden ska täcka hela skärmen på den lägre upplösningen blir ju bilden förvrängd (utdragen), men du kanske vill ha det så?... Dock kan jag få det till att funka

Nä, så blir det inte... Det blir typ en liten fyrkant bara. Täcker c:a 1/2 av skärmen på höjden och 1/3 av den på bredden. Så den är extremt liten. Hittade ingen inställning som Valiant föreslog. Nån som vet exakt var den finns?

Edit: fattade fel. Att den blir utdragen skulle inte göra så mycket. Har inte märkt av det förr när jag kört så. Alternativ ha en upplösning som är mer anpassad, fast lägre än 1280x800