Permalänk
Medlem

HTPC. Vilken CPU?

Hejsan.

Jag har tankar på att sätta ihop en HTPC. Har koll på de flesta komponenter men står och väger lite på valet av processor.

Har kikat på en Amd BE-2350 och gillade att den bara låg på 45W. HTPCn ska vara knäpptyst med noctua fläktar och bra kylning till komponenterna. Så låg strömförbrukning är att föredra.

Men finns det någon Intel som kan tänkas vara bättre men också gå svalt?

Den ska främst spela HD material så komponenterna ska vara där efter.

Tack på förhand.

// Mackan

Visa signatur

Intel Core i7 12700K • MSI MPG Z690 FORCE WIFI • Corsair 32GB DDR5 5200MHz CL38 Dominator Platinum RGB • MSI 3060 Ti Ventus 3X OC • AOC 27" 27G2U • Razer Basilisk V3 • Razer Cynosa • Lian-Li O11 Dynamic - Razer Edition • Seasonic FOCUS GX 850W

Permalänk
Medlem

Celeron 400-serien verkar dra 27W
Nu vet jag att man inte kan gämföra intels TDP mot AMDs, så jag vet inte vad som är lägst, kanske du vet?

Permalänk
Medlem

Tzck för svaret. Den kan ju vara intressant. Frågan är ju bara om den klarar av 1080p material. Ska försöka forska lite i det.

Om någon annan har något annat förslag på CPU går det bra också.

Visa signatur

Intel Core i7 12700K • MSI MPG Z690 FORCE WIFI • Corsair 32GB DDR5 5200MHz CL38 Dominator Platinum RGB • MSI 3060 Ti Ventus 3X OC • AOC 27" 27G2U • Razer Basilisk V3 • Razer Cynosa • Lian-Li O11 Dynamic - Razer Edition • Seasonic FOCUS GX 850W

Permalänk
Medlem

Drömsetupen för en HTPC är MSI Fuzzy GM965 + Core 2 Duo mobile. Lite ström och värme men mkt bra prestanda. Blir dyrt men bra.

En liten test av Tom
http://www.tomshardware.com/2008/01/09/new_notebook_cpu_chart...

Moderkortsinfo
http://www.msicomputer.com/product/p_spec.asp?model=Fuzzy_GM9...

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rphaza
Tzck för svaret. Den kan ju vara intressant. Frågan är ju bara om den klarar av 1080p material. Ska försöka forska lite i det.

Om någon annan har något annat förslag på CPU går det bra också.

Det tror jag inte ska vara några problem. Jag tycker mig läst någonstans att 1080i kräver ungefär en P4 på 2,8Ghz och celeron 420 (den svagaste i seriens) ska ungefär motsvara en P4 på 3,2. Dessutom går den att klocka tokmycket (kanske inget man vill i en HTPC, men att höjja frekvensen lite utan att höra vcore kan ju kanske vara önskvärt).

Annars är Korgans alternativ bra, om du inte har något emot att det kostar lite.

Permalänk
Medlem

Lite dyrt kanske. Hittade bara mitx och atx moderkort till 479 på DB. hade vart värt med ett 479 mATX kort annars, flr miniitx blir lite väl litet. Så litet behövs ju inte Den står ju ändå bara under tvn hela tiden.

Inte så farligt pris på celeron cpuerna. Någon som vet om E2XXX serien om är värd annars?

Nog för att den är 65 watt men den va inte farligt pris på. Är det någon vidare uppgradering från AMD BE-2350 eller celeron 400 serien?

Visa signatur

Intel Core i7 12700K • MSI MPG Z690 FORCE WIFI • Corsair 32GB DDR5 5200MHz CL38 Dominator Platinum RGB • MSI 3060 Ti Ventus 3X OC • AOC 27" 27G2U • Razer Basilisk V3 • Razer Cynosa • Lian-Li O11 Dynamic - Razer Edition • Seasonic FOCUS GX 850W

Permalänk
Avstängd

En Celeron 420 motsvarar absolut inte en P4 2.8GHz. Filmuppspelning är en av de få saker där P4 var bra på. Och det krävs en Core 2 (inte Celeronvariant) på minst 2GHz för att säkert klara 1080P.
Visst kan man säga att en Core 2 kan vara upp till dubbelt så bra som en P4, men det gäller absolut inte Celeron varianterna då Core 2 lider ganska mycket på den minskade Cachen, och det gäller i best case scenarios.
Alltså gällder det absoluit inte här då det är ett worst case scenario för Core 2 i en jämförelse med P4.

Man kan inte heller jämföra AMDs TDP med Intels. När det var som värst kunde en Intel på samma TDP som en AMD dra upp till 3 gånger så mycket i praktiken. Men det har ju bättrats sedan dess.

Personligen hade jag nog valt ett moderkort baserat på AMD780G. Med ett HD3200 inbyggt (40shaders) och fullt stöd för hårdvaruaccelerat HD-material och hybrid crossfire. Då har man dessutom grafikprestanda så det räcker till en hel del spel.

Dessutom får man ju en riktig HDMI-port.

Permalänk
Medlem

Det verkar som Boris har rätt, hittade detta citat på en tråd "my friend's experience of playing 1080p x.264 rips on his Celeron D 420 overclocked to 3.0GHz, and it will only play at around 17fps.".

Da kan ju annars t.ex. köra på en 2160 för kring 600 bagis, eller välja ett billigt grafikkort som stödjer avlastning av videouppspelning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
En Celeron 420 motsvarar absolut inte en P4 2.8GHz. Filmuppspelning är en av de få saker där P4 var bra på. Och det krävs en Core 2 (inte Celeronvariant) på minst 2GHz för att säkert klara 1080P.
Visst kan man säga att en Core 2 kan vara upp till dubbelt så bra som en P4, men det gäller absolut inte Celeron varianterna då Core 2 lider ganska mycket på den minskade Cachen, och det gäller i best case scenarios.
Alltså gällder det absoluit inte här då det är ett worst case scenario för Core 2 i en jämförelse med P4.

Man kan inte heller jämföra AMDs TDP med Intels. När det var som värst kunde en Intel på samma TDP som en AMD dra upp till 3 gånger så mycket i praktiken. Men det har ju bättrats sedan dess.

Personligen hade jag nog valt ett moderkort baserat på AMD780G. Med ett HD3200 inbyggt (40shaders) och fullt stöd för hårdvaruaccelerat HD-material och hybrid crossfire. Då har man dessutom grafikprestanda så det räcker till en hel del spel.

Dessutom får man ju en riktig HDMI-port.

Hmm undrar om det är jag som är kass, men jag hittar inte det moderkortet du beskrev.

Är det något som inte släppts än kanske?

Visa signatur

Intel Core i7 12700K • MSI MPG Z690 FORCE WIFI • Corsair 32GB DDR5 5200MHz CL38 Dominator Platinum RGB • MSI 3060 Ti Ventus 3X OC • AOC 27" 27G2U • Razer Basilisk V3 • Razer Cynosa • Lian-Li O11 Dynamic - Razer Edition • Seasonic FOCUS GX 850W

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rphaza
Hmm undrar om det är jag som är kass, men jag hittar inte det moderkortet du beskrev.

Är det något som inte släppts än kanske?

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=346010

Vet inte omdet finns billigare eller vad andra märken har att erbjuda. Det är det första bästa med det chipsetet jag såg.

Men det är tokigt grafikprestanda för att vara inbyggt. Klarar 1080P i alla format förutom mkv som kan behöva köras på processorkraft. Men vem måste ha mkv?
Ett test av ett annat märke men samma chipset.
http://www.ocworkbench.com/2008/J&W/J&W%20RS780UVD-AM2+/b3.ht...

3000 3Dmark 05 på inbyggd grafik är inte illa.

Den kortaste grafen du ser i testet är det tidigare överlägset bästa inbyggda grafikkortet, AMD690G. Det har inte en chans.

Permalänk
Medlem

Det verkar helt klart inponerande. Är ju helt klart värt att kanske satsa på lite dyrare processor och ett sånt moderkort för att senare köpa till grafikkort som är lite kraftigare.

Tack för hjälpen allihop

Visa signatur

Intel Core i7 12700K • MSI MPG Z690 FORCE WIFI • Corsair 32GB DDR5 5200MHz CL38 Dominator Platinum RGB • MSI 3060 Ti Ventus 3X OC • AOC 27" 27G2U • Razer Basilisk V3 • Razer Cynosa • Lian-Li O11 Dynamic - Razer Edition • Seasonic FOCUS GX 850W

Permalänk
Medlem

Här är en jämförelse av olika dual core processorer:
http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/dualcore-shootou...

Då strömförbrukningen verklar vara viktig kan vi kolla in denna sida:
http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/dualcore-shootou...

Jag tycker att Intel E2200 verkar vara ett vettigt val när det gäller strömförbrukning, pris och prestanda. Å andra sidan får man väl se till hela systemets pris inklusive moderkort och grafikkort och då AMD har moderkort med bra inbyggd grafik så kanske det totalt sett ändå blir mer prisvärt med AMD.