Tillverkare experimenterar med grafikkortsminne

Permalänk
Medlem

Inte lite onödigt. Finns väl inget spel som ens utnyttjar 1 GB till fullo.

Sen lär man ju behöva köra 64-bit OS för att kunna adressera det riktigt. Många kör ju 2GB ram + lite I/O och sen måste ju grafikkortets ram adresseras också.

edit: eller jag vet inte... Jag tog en titt på hur mycket minne som windows adresserar till mitt x1900xt på 512 MB. Och det ligger på 256MB verkar det som.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SWE|OggE
Lär sitta i siba's nya "UlTimAtE GaMeR" dator.

rofl.

Just nu kör de med Gts kort med g80 kärnan och flashar med 640MB

Även i 20.000 kr klassen sitter de, men där upp till 1407MB delat minne!!!!.

Men de sorgligaste av allt e att jag tänkte precis så för 4-5 månader sen.
Minne är prestanda!

Visa signatur

Stackars Albin
Citera eller skicka PM, övervakar inte.
Använd ordet "dem" med måtta eller smaka på mitt vrede.

Permalänk
Medlem

Ja det skulle vara kul att höra till vilka de vänder sig till med 2GB minne på grafikkortet. Det skulle också vara kul om de slängde upp några tester mot ett kort med 512MB och 1GB minne och jämföra i de spel och upplösningar som ett 9600GT orkar driva.

Man kan ju se framför sig när de stackars satar som blivit lurade försöker starta Crysis på högsta upplösningen med höga inställningar och blir besviken. "Fan jag har ju 2GB minne, det finns ju inget bättre kort"

Blir ju störtlöjligt när inte ens ett HD3870X2 har 2GB minne.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Man kan ju se framför sig när de stackars satar som blivit lurade försöker starta Crysis på högsta upplösningen med höga inställningar och blir besviken. "Fan jag har ju 2GB minne, det finns ju inget bättre kort"

Blir ju störtlöjligt när inte ens ett HD3870X2 har 2GB minne.

Det finns inget grafikkort på marknaden som man kan lira Crysis i 2560x1600 (dvs 30 tums skärm) Där hjälper inte ens 2Gb minne på ett HD3870X2 i Crossfire eller 8800Ultra i SLI. Men det är klart. 2Gb på ett 9600GT är lika onödigt som 256Mb är på ett gf fx5200.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem

9600GT 2GB i SLI, och 32-bitars OS. Jag undrar hur mycket minne man får kvar i windows

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Märklig produkt, måste jag säga.

Men ja, jag har stött på en del folk som klassar grafikkort efter hur mycket minne de har, det är mycket felaktig information som sprids ute i stugorna.
Ex. "Kommer det att funka bra med ett 256-MBs kort till det nya spelet X?"

Men vad gör man... =p

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Uhm läste jag fel eller skrev SweC att endast av de grafikkort som går att köpa i butik så är 2600XT det enda som använder GDDR4? Mitt HD3870 använder GDDR4 och det gör nog alla HD3870.

X1950XTX hade till och med GDDR4 ^^, och det är väldigt gammalt.

2gb är ett skämt, kolla bara på 8800GT 1gb det är till och med SÄMRE än 512mb varianten i vissa spel sen är det 10-20% bättre i typ 2 spel som finns på hyllan...att tillverkarna inte fattar att man behöver högre minnesbuss för mer minne och framförallt spel/program som behöver dessa i överflöd.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=345954
Hej 6gb minne @ gpu

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=345954
Hej 6gb minne @ gpu

Det var iofs ett dåligt exempel, för där hittar vi ett grafikkort som måste ha mycket minne.

Visa signatur

| eVGA 790i Ultra | E8400@4ghz | Peltier/Vatten-hybrid CPU kylning (ST=20°) | 9800GX2(X2) | 2GB Cellshock DDR3@2ghz | Modded-P190 | 150gb Raptor (2 sectors) | Vista Ultimate x64+XP Pro x86 |

Permalänk

Nu går det faktisk göra mer än att spela på en dator och de talar hela tiden och att de ska använda gpun för vissa beräkningar, dock tror jag nästan varenda sådant här kort kommer gå till en gamer.
Orsaken till varför inte alla professionella cad/cam-användare köper proffskort, är att de kostar så mycket mer och ofta är mer eller mindre värdelösa för annat. Men det kan som sagt visa sig att 2GB minne inte hjälper till för cad/cam heller, när kortet för övrigt inte är snabbare.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle2003
Det är väl spelen som tar xxxx minne i anspråk och den är inte begränsad av en buss? T.o.m. jag som skulle föredra ett kort med 1 GB RAM tycker 2 GB RAM är onödigt, speciellt för ett 9600 GT :S

Nja, han har en poäng där. Överföringskapaciteten med ett interface om 256 bitar är inget som kan arbetas med 2gb speciellt effektivt. Det är mer effektivt att arbeta med hälften mängd minne och dubbelt så snabbt interface. 2Gb blir för tung att drivas av endast 256 bitar och gör ingen nytta egentligen, idag, i spel. Topic är endast ett försäljnings trick och ingenting annat.

Nu styrs inte effektiviteten endast i bandbredd och interface, andra faktorer som även spelar in. Jag drog bara ett kort och egentligen inte helt korrekt exempel.

Minne är inte speciellt dyrt att implementera idag jämfört med hur det var för 3 år sedan och hade man utnyttjat 1Gb effektivare idag hade man sett fler grafikkort på marknaden med 1Gb minne, platsen kan vara strulig också i och för sig och kräver att PCB är större och kostar därför mer helt klart.

DÄREMOT kan det vara som du skrev att i till exempel extremt krävande applikationer som käkar minne i form av volym kan öka prestandan en aning men prestandavinsten överlag med ett grafikkort om 2Gb videominne är inte stor, förmodligen sämre i alla upplösningar till det du når 1920*1200 eller högre, knappt det. Jag tror du får dra upp upplösningar om 2560*1600 för att ens känna av att du har 2Gb minne, vet ej riktigt.

Vad händer om du ger förgasaren för mycket bensin? Lite den effekten.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

Jag tror att de har väldigt många minneschip som de måste bli av med innan de börjar sälja GDDR4/5.
Troligtvis kommer dessa inte kosta alls mycket mer än modellerna med 512 MB.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Vad händer om du ger förgasaren för mycket bensin? Lite den effekten.

Det är inte samma sak som att stoppa in för mycket minne på ett grafikkort. Vad får du allt ifrån?

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Widde
Det är storleken på minnerbussen som säger hur mycket minne kortet effektivt kan använda.

128 bit buss = 256mb vram
256 bit buss = 512mb vram
384 bit buss = 768mb vram
512 bit búss = 1gb vram
OSV

Alltså minnersbussen x 2 = den effektiva mängd minne som grafikkortet kan använda sig av.

Det där är inte sant. Se minnet som en parkeringsplats och bussen som infarter och utfarter till denna. Du kan fylla parkeringsplatsen med en infart men det går snabbare med flera.

Vissa applikationer/spel är i behov av att bearbeta en stor del av minnet på kort tid och då lönar sig en större buss. Andra applikationer/spel är inte nödväntigtvis lika krävande trotts att de kan utnyttja mycket grafikminne.

8800GT med 256bit buss finns i 1GB och fungerar bra.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk

"Tillverkare experimenterar med konsumenter" borde nog rubriken vara istället för detta är ju helt klart ett försäljningstrick och ingen försök att få ut mer prestanda.

Egentligen så behöver det bara lösa så att kortet rapporterar 2gb minne till GPU-Z och drivrutinerna, sen om det är 1gb eller 2gb på den kommer ingen kunna veta ändå

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem

Minnespriserna är väl så pass låga, så det kan vara orsaken till att de lägger in onödigt mycket minne, till ingen nytta. Just ja, och kanske för att 2 låter bättre än 1...

Visa signatur

E8400 @3.6 (1.2v), P35-DS3P

Permalänk
Medlem

Ett 9600 med 2GB? Jösses... aja "Svensson" users gillar säkert saker med mycket av allt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minibite3

Det är inte samma sak som att stoppa in för mycket minne på ett grafikkort. Vad får du allt ifrån?

Jag vet detta men i diskussionen och i detta exempel blir det lite som den effekten, inte att det är samma sak.

Jag är inte alltid bäst på att förklara och andra är inte alltid bäst på att förstå så det var bara ett exempel om än korkat exempel. Snabbare och bredare interface kan mer effektivt hantera större mängden volym av minne liksom en förgasare där hålet är större kan slurpa i sig mer mängden bensin. Förstår du mitt exempel?

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

Följande scenario kommer uppstå när den rikaste ungen som har föräldrar som betalar allt osv. har köpt ny dator:

ungen på skolan: jag har två jigabajt minne på mitt grafikkort
smörande unge:jepp, jag har testat
datanörden på skolan: det är helt jävla fetingonödigt, du kommer aldrig behöva mer än 1 gigabyte minne med dagans spel.
ungen: jo
smöret: jo
nörden: ne
ungen: men jooo försäljaren sa visst att det kommer behövas! och du kan inte vara bättre ån nån försäljare!, ha!
smöret: jepp, dessuom är vi 2 mot en!, ha!
nörden: suck, jag går nu, ha kul med dina slösade pengar

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Antar att det är ett "bra" kort för novice cad andvändare?

förstår inte varför ni inte gnäller på GTX som har 7bladibla i minne det är ju inte 512 så nått är ju fel *sarcasm*

Om ni nu hatar 2g korten så mycket så skrik åt skärmen och sucka åt alla som köper det utan att ni gör nått åt det .. Antar att ni/jag behöver nått att gnälla om

Visa signatur

Jag hatar Ånge.

Permalänk
Musikälskare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Highlaj
MSI = Dumma? Tror ingen blir lurad av ett 9600GT med 2GB minne, att ens producera 1GBs varianten var att ta i...

MSI = Smarta? Dom lurar ju alltid någon

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Avstängd

Antar att detta är helt meningslöst ur alla synpunkter? Nej, lägg pengar på vettig forskning istället.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
MSI = Smarta? Dom lurar ju alltid någon

Hur mycket tror du dom går plus då dom tvingas producera tusentals kort som aldrig kommer säljas (de med 2gb i minnesmängd alltså), det kan väl inte vara smart?

Visa signatur

MSi GT780R
MacBook Air 13.3" Mid 12
Nexus 4

Permalänk
Medlem

När man läser denna tråden så börjar man tycka synd om dom som faktiskt heter Svensson i efternamn. Finns där nån här på Swec som heter så?

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Highlaj
Hur mycket tror du dom går plus då dom tvingas producera tusentals kort som aldrig kommer säljas (de med 2gb i minnesmängd alltså), det kan väl inte vara smart?

När elgiganten kan sälja datorer med integrerade grafikkort och upp till 896MB grafikminne delat med ram så kan MSI sälja dessa kort.
Jag vet en IT-tekniker som argumenterade mot mig när jag sa att så mycket minne på ett integrerat kort är onödigt och meningslöst.
Ifall någon som jobbar med datorer tror att man har nytta av mycket långsamt grafikminne så vad tror inte då vanliga svenssons?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
När elgiganten kan sälja datorer med integrerade grafikkort och upp till 896MB grafikminne delat med ram så kan MSI sälja dessa kort.
Jag vet en IT-tekniker som argumenterade mot mig när jag sa att så mycket minne på ett integrerat kort är onödigt och meningslöst.
Ifall någon som jobbar med datorer tror att man har nytta av mycket långsamt grafikminne så vad tror inte då vanliga svenssons?

Är dock ganska övertygad att hela den här "2GBs grejen" kommer missgynna MSI;s ekonomi.

+ jag tror inte elgiganten eller någon annan mainstream återförsäljare för den delen väljer att köpa in MSI kort med 2GBs minne (även om ditt exempel var grovt), så jag tror därför inte så många svenssons kmr att "råka" köpa dessa.

Visa signatur

MSi GT780R
MacBook Air 13.3" Mid 12
Nexus 4

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av fesen
[B]X1950XTX hade till och med GDDR4 ^^, och det är väldigt gammalt.

Japp stämer bra de tycker de funkar helt ok änn iaf

Visa signatur

Fractal Design Define R5 , I7 4790K@4800mhz ,Corsair vengeance 2400Mhz@2600 CL 11 16GB ,Cooler master V850 , Fury X ,MSI Z97 Gaming 9 AC , Samsung 840 Evo 500GB +1tb hdd , Corsair H100i.
Asus vn247h

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Jag vet detta men i diskussionen och i detta exempel blir det lite som den effekten, inte att det är samma sak.

Jag är inte alltid bäst på att förklara och andra är inte alltid bäst på att förstå så det var bara ett exempel om än korkat exempel. Snabbare och bredare interface kan mer effektivt hantera större mängden volym av minne liksom en förgasare där hålet är större kan slurpa i sig mer mängden bensin. Förstår du mitt exempel?

Ger du en förgasare för mycket bensin så presterar motorn sämre.
Stoppar du in för mycket minne i ett grafikkort så presterar datorn inte sämre.

Enligt ovanstående faktum så har du inte bara fel, utan det ligger faktiskt till tvärtom det du säger. Därmed så är det inte "lite som den effekten".

Om man däremot skulle ha en större förgasare på en motor som nästan nått sin maxeffekt... Då kan man prata om "lite den effekten" eller "overkill" som det kallas.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem

Desto mer minne till rimligt pris, desto mer folk kommer hoppa på trenden att ha det största av allt. Det finns ju fortfarande idéer om att filter och upplösningar är ytterst minneskrävande för V-RAM. Även om det krävs en del extra minne så är ju det, som känt, inte den allmäna faktorn som bidrar till en så stark filterprestanda som möjligt.

Alltså tror jag att MSI, som vem som helst annars, kan lyckas få en del extra intäckter på deras 1-2GB kort. Om inte det så har de iallafall fått en del uppmärksamhet.