8800 gts 512 clocknings problem?

Permalänk
Medlem

8800 gts 512 clocknings problem?

Hejsan skulle vilja ha lite information av andra som klockat sitt 8800 gts 512. Jag har problem med att klocka minnena på graffet, den har orginal 650/972, och om jag äns försöker klocka minnena 5 mhz så får jag efter ca 10 mins spelande röda/gröna/blåa mönster på skärmen som sedan stänger av datorn. Coren kan jag därimot klocka till 740mhz innan jag får artifacts vilket jag tycker känns lågt också. Någon som kan hjälpa mig lite här tack?

Visa signatur

Alice i underlivet
Me@hotmale.cum

Permalänk
Medlem

Ja antagligen så har du fått ett riktigt kasst exemplar. Vilket program klockar du med? Om du inte kör med Rivatuner testa det.

Det kanske också är ngt strul med drivrutinerna, så installera om de senaste igen. Btw vilket spel test-spelar du med?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

svar

ok jag använder rivatuner och och har höjt minimi fläkthastighet till 45% vilket gör att kortet kör i 48C idle och runt 72C i load. Drivrutinerna har jag installerat om och jag väntar på att de nya ska släppas, fattar inte va nvida gör just nu eftersom deras senaste drivrutiner 169.25 som släpptes den 20 december.
Jag har testat i Crysis, Unreal tournament 3 och assassins creed alla visar samma resultat varav unreal dör fortast.

PS jag har Asus P5K moderkortet funkar bra till att klocka cpu och minnen men tydligen inte grafikkort vad jag märkt. Kanske kan vara det?

Visa signatur

Alice i underlivet
Me@hotmale.cum

Permalänk
Medlem

Kanske nätagget som inte pallar? Dock låter det skumt att några ynka MHz skulle få allt att crasha.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk

Man skall inte dra upp minnena över 2Ghz på dessa grafikkort, 8800GT och GTS. Det är ett ganska känt problem.

GPU'n kan du säkert få upp i över 800Mhz med lite tur om du inte råkat få ett dåligt ex. Shader clocken får du säkert upp i mellan 1900-2000Mhz.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

svar

ok men är det viktigt att alltid synka shader klock med gpu klock? vilket man kan väja i rivatuner. Man kan ju antingen klocka shaders för sig och gpun för sig eller att shaders klockas tillsammans med gpun.

Jag har dessutom 730 watts psu.

Visa signatur

Alice i underlivet
Me@hotmale.cum

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av amo13
ok men är det viktigt att alltid synka shader klock med gpu klock? vilket man kan väja i rivatuner. Man kan ju antingen klocka shaders för sig och gpun för sig eller att shaders klockas tillsammans med gpun.

Jag har dessutom 730 watts psu.

Jag skulle nog börjat med GPU klock och när jag hittar ett stabilt läge om till exempel 800Mhz skulle jag börja med shaders. Där efter höjer man GPU lite till och testar så att allt är stabilt och artefaktfritt och lika med shaders.

Synca gillas inte.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

svar

ok min GPU klock är nu: 740
Shader: 1836
shaders har höjts automatiskt när jag höjde gpun.
minne: 972.

om jag höjer gpun ett snäpp mer så får jag artifacts med ati tool.
höjer jag minnena så crashar spel.

har inte testat att höja shaders trodde man skulle låta rivatuner ställa in dom tillsammans med gpun. vad är igentligen giltiga värden för shaders tillsammans med hpun? eller finns det inga sånna spelar det ingen roll vilket värde jag ställer in dom på?

Visa signatur

Alice i underlivet
Me@hotmale.cum

Permalänk

Re: svar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av amo13
ok min GPU klock är nu: 740
Shader: 1836
shaders har höjts automatiskt när jag höjde gpun.
minne: 972.

om jag höjer gpun ett snäpp mer så får jag artifacts med ati tool.
höjer jag minnena så crashar spel.

har inte testat att höja shaders trodde man skulle låta rivatuner ställa in dom tillsammans med gpun. vad är igentligen giltiga värden för shaders tillsammans med hpun? eller finns det inga sånna spelar det ingen roll vilket värde jag ställer in dom på?

Jag kan ställa mina shaders högre än det "gpu-länkade" värdet. Dvs jag får bättre prestanda om jag kör olänkat och ökar var för sig. Sen att det handlar om ytte-pytte mer prestanda, är en annan sak.

Visa signatur

Asus P5E (X38) | E6850@3.8GHz, Tuniq Tower 120 i push-pull | 4GB crucial/ocz | 4870 voltmod.