Permalänk
Avstängd

Räcker 2GB till Windows XP?

Det är dags att bygga ny dator och jag har en fråga:

Räcker 2GB RAM till alla SPEL om man använder Windows XP?

Jag har nämligen redan Windows XP, och jag har två val:

Behålla mitt Windows XP 32-bit och köpa 2GB RAM till nya datorn.

eller...

Köpa Vista 64-bit för 1100 och 4GB RAM.

Jag tjänar mer än 1500 kronor om jag kan behålla mitt XP och använda 2GB RAM. Det viktiga är att jag kan spela alla spel med det. Jag använder inte många andra krävande program.

Det är inte aktuellt att köpa 3GB RAM eftersom jag inte kan köra Dual-Channel om jag har 3 st. 1024MB stickor och om jag köper 2x1024 + 2x512 så har jag inga RAM-platser kvar om jag vill uppgradera till mer RAM senare.

Så vad rekommenderar ni?

Permalänk

Ja, xp bör hålla några år till så 2GB räcker långt

Permalänk
Medlem

Jag köpte 4gb ram till xp när jag byggde ihopa datorn för nån vecka sen. Har haft bluescreen tiit som tätt med 4gb. Sen provade jag 3gb, det funkade inte heller. Så det slutade med att jag kör 2gb ram i xp, nu har jag i alla fall inte bluescreens mer!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gurra92

Behålla mitt Windows XP 32-bit och köpa 2GB RAM till nya datorn.

eller...

Köpa Vista 64-bit för 1100 och 4GB RAM.

Behåll XP och köp 4GB ram.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av FiskOlja
Jag köpte 4gb ram till xp när jag byggde ihopa datorn för nån vecka sen. Har haft bluescreen tiit som tätt med 4gb. Sen provade jag 3gb, det funkade inte heller. Så det slutade med att jag kör 2gb ram i xp, nu har jag i alla fall inte bluescreens mer!

Det är fulla minneskanaler som ställer till problem, inte mängden i sig. Hade du valt 2x2GB istället för 4x1GB hade allt fungerat perfekt från början.
Med hjälp av överklockningsknep som ökad minnesspänning, slappare timings och ökad spänning till nordbryggan kan man få de flesta moderkort att problemfritt driva 4 minnesmoduler.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Okej, så det går inte att få det till att funka med 4*1GB?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Behåll XP och köp 4GB ram.

Varför? Jag får ju bara användning av drygt 3GB. Finns det verkligen spel som behöver mer än 2GB i Windows XP? För tillfället använder jag XP och har 4GB RAM vilket jag kan använda 3.25GB av. När jag spelar spel som Crysis, COD4, R6 Vegas, AoE3, Company of Heroes, Supreme kommander m.m. används aldrig mer än 55% av RAM:et, d.v.s. mindre än 1.8GB RAM.

Permalänk
Medlem

2GB räcker gott och väl till XP liksom Vista. Men minne är så pass billigt idag så finns väl ingen direkt anledning att inte köpa på sig 4GB direkt

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

funkar nvidia GeForce 8400gs för crysis? jag har vista 32bit med 2 gig RAM och Intel Core 2 Duo CPU 2,20 GHZ processor. Jag vill värkligen ha svar!

Visa signatur

Tjenare!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hitters
funkar nvidia GeForce 8400gs för crysis? jag har vista 32bit med 2 gig RAM och Intel Core 2 Duo CPU 2,20 GHZ processor. Jag vill värkligen ha svar!

Fungerar - ja.
Spelbart i hög upplösning och detaljnivå - nej.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
[B] 2GB räcker gott och väl till XP liksom Vista./B]

2 GB är på gränsen anser jag. Körde med 2 GB i vista förut och då drog 90 % när jga lira crysis eller the withcer.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Jag ska beställa nya grejer ikväll och då blir det 2x2 gb minne, 4800+ och HD3580 256mb, och jag ska köra xp på det. Xp klarar väl 3,5gb? och jag hoppas inte det blir nått problem för mig. Men Minnen är så billiga nu om det är ddr2 du ska ha, så köp 2x2 då du håller på. skiljer bara typ 200-250 spänn mellan 1x2 och 2x2gb

lite OFFTOPIC så kan du ju tyvärr inte utnyttja Dx 10 på grafikkortet om du kör Xp.

Visa signatur

Ursprungligen inskrivet av Galna_Dvärgen ... i begynnelsen skapade inet fri frakt för sweclockersmedlemmar och såg att det var gott.

Permalänk

Ja, men om problem uppstår med mer än 3GB ram, gör detta :

Leta upp filen boot.ini

Lägg till texten :

/3GB

Efter detta är ev. problem lösta

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hitters
funkar nvidia GeForce 8400gs för crysis? jag har vista 32bit med 2 gig RAM och Intel Core 2 Duo CPU 2,20 GHZ processor. Jag vill värkligen ha svar!

Har du så ont att du måste ha svar stackars liten
Verkligen heter det(jag vet besservisser ).

8400gs är inte ett bra kort för spel, köp ett 3570 ati eller nått, går att få för 1500kr(inte så farligt)

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk

Lite synd om dom med 8400GS Kort, men värre för mej Sitter på SAPPHIRE x1650 PRO 512 MB (AGP-Pro)