Film via PS2 -> komponent -> projektor

Permalänk
Medlem

Film via PS2 -> komponent -> projektor

Har en nyinköpt chippad PS2-konsoll. Igår kopplade jag den till min projektor Sanyo Z4 med en komponentkabel. Första skivan jag satte i - Gladiator, orginalskiva från Ginza - ingen bild. Andra, en bränd skiva - funkade! Kanonbild, enligt projen 480p. Har aktiverat progressive scan i PS2-menyn.
Provade även Spartacus orginal-skiva, samma sak där, ingen bild (eller bara massa flimmer).

Så, vad är problemet? Varför får jag ingen bild med vissa skivor?

Ska inte PS2 stödja 720p också?

Tacksam för hjälp!!

Permalänk
Medlem

Kan handla om regionsskivor och chippat PS2:a... Är inte så påläst när det gäller PS2:or men det kan vara något att tänka på...

( §7 kanske borde uppmärksammas nu när jag tänker på det... )

Visa signatur

NR200P | 2xNF-A12x15 | SF1000L | STRIX B450-I GAMING | 5800X3D | NH-U12S | 32GB LPX 3600 MHz | RX7800XT PULSE

Permalänk
Medlem

Re: Film via PS2 -> komponent -> projektor

Citat:

Ursprungligen inskrivet av botze
Första skivan jag satte i - Gladiator, orginalskiva från Ginza - ingen bild. Andra, en bränd skiva - funkade! Kanonbild, enligt projen 480p. Har aktiverat progressive scan i PS2-menyn.
Provade även Spartacus orginal-skiva, samma sak där, ingen bild (eller bara massa flimmer).

Ska inte PS2 stödja 720p också?

fråga: är de filmerna som funkar (brända eller ej) av USA-modell? ("NTSC" alltså)

nope.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Re: Re: Film via PS2 -> komponent -> projektor

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
fråga: är de filmerna som funkar (brända eller ej) av USA-modell? ("NTSC" alltså)

nope.

Hur vet man det? Det är kopior som är sparade som en image.

De som INTE funkar ska jag kolla vad det är för region, men de är ju köpta i Sverige och borde väl funka i Sverige? De funkar via komposit ut, det är bara via komponent som bilden inte blir bra/inte alls!

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Film via PS2 -> komponent -> projektor

Citat:

Ursprungligen inskrivet av botze
Hur vet man det? Det är kopior som är sparade som en image.

De som INTE funkar ska jag kolla vad det är för region, men de är ju köpta i Sverige och borde väl funka i Sverige? De funkar via komposit ut, det är bara via komponent som bilden inte blir bra/inte alls!

jadu.. om det är "från nätet" så bör ju nån ha sagt nått om källan. annars antar jag att du kan kolla det på bildfrekvens eller upplösning om du testar dom i datorn, det är olika mellan "PAL/NTSC" då. kanske finns nått mer, men jag vet inte.

min tanke var att progressiv bild bara funkade med NTSC på PS2an. (har inte testat detta själv, men jag har en DVD-spelare som beter sig så nämligen) men nu funkar det alltså inte med komponent alls även om du stänger av progressiv ut alltså, är det rätt uppfattat?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Film via PS2 -> komponent -> projektor

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
jadu.. om det är "från nätet" så bör ju nån ha sagt nått om källan. annars antar jag att du kan kolla det på bildfrekvens eller upplösning om du testar dom i datorn, det är olika mellan "PAL/NTSC" då. kanske finns nått mer, men jag vet inte.

min tanke var att progressiv bild bara funkade med NTSC på PS2an. (har inte testat detta själv, men jag har en DVD-spelare som beter sig så nämligen) men nu funkar det alltså inte med komponent alls även om du stänger av progressiv ut alltså, är det rätt uppfattat?

Hmm hittar inget om den är NTSC eller PAL; Media Player Classic säger att en av filmerna som funkade är i 720x576 och 50 Hz, 16:9, blir man nåt klokare av det? De som inte funkade är i PAL i alla fall. Är osäker på om jag verkligen stängde av progressiv ut, ska prova det!

Edit: Det verkade inte hjälpa, fortfarande ingen bild från PAL-skivor 17 också!! Verkar onekligen som att PS2 inte är den bästa dvd-spelaren... hade tänkt vänta lite med dvd tills Blu ray blev billigare... men det kanske blir svårt...

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Film via PS2 -> komponent -&gt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av botze
Media Player Classic säger att en av filmerna som funkade är i 720x576 och 50 Hz, 16:9, blir man nåt klokare av det?

De som inte funkade är i PAL i alla fall.

Verkar onekligen som att PS2 inte är den bästa dvd-spelaren...

hade tänkt vänta lite med dvd tills Blu ray blev billigare... men det kanske blir svårt...

det låter som PAL alltihop det.

så, nej det blev man inte så mycket klokare av då..

nä det är den inte, men det brukar gälla bildkvalitet bara. att den inte spelar skivor alls låter däremot lite konstigt.

rena spelare leter sig kanske under 3000-2500 senare i år. annars kan ju en PS3 vara ett alternativ, så kan den kopplas in med HDMi istället.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Film via PS2 -> komponent -&a

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av AndreaX
[B]
nä det är den inte, men det brukar gälla bildkvalitet bara. att den inte spelar skivor alls låter däremot lite konstigt.
QUOTE]
Den spelar ju alla skivor, fast klarar inte av att skicka ut via komponent! Hmm...

Jo PS3 är intressant men för dyr just nu, är inte speciellt intresserad av att spela... kanske plockar upp en billig dvd tillsvidare, tills BD blir billigare...