Akta er för Geforce 9600GT!!

Permalänk

Akta er för Geforce 9600GT!!

Hej alla SweC:are!

Jag vill råda alla här att undvika ett köpa utav Geforce 9600GT (spelar ingen roll vilket fabrikat)

Min bror, liksom extremt många andra har sjukt mycket problem med det. Ingen vet om det är mjukvarufel eller hårdvarufel än. Det som händer är att vissa spel som t.ex. HL2, CS:S DoD:S, EQ2, BF2 etc. helt utan förvarning krashar datorn. Det kan antingen ske efter 1 minuts spel till 30 min, men det händer. Spelar roll vilka drivrutiner jag använder eller om jag kör fläkten på 100% hela tiden, spelen krashar datorn. Bilden blir svart, no signal-fönster dyker upp och ljudet loopar hela tiden och jag tvingas göra en omstart av datorn.

Detta problemet är jag inte ensam om, jag har försökt nu i 2 dagar att lösa problemet och researcha skiten, men inte hittat en lösning än.

Jag vill ge er en länk där ni kan läsa er vidare angående detta fenomen som drabbat så många köpare:
http://www.evga.com/forums/tm.asp?m=272011&mpage=7&key=

Jag vill passa på att nämna att jag har testat med Win XP 32bit, nya och gamla drivisar. Nätagget är starkt, inge temp problem, ingen OC och har använd driver cleaner etc.

Min teori är att det antingen är en dålig shipment av de första korten och att det är hårdvarufel, eller att nVidia inte har fixat stabila drivrutiner än, eftersom kortet är så pass nytt och har unika drivrutiner (ny serie drivrutiner för 9-serien)

På måndag ska jag ringa komplett och prata med deras support, kanske ska RMA:a det och få ett nytt, vi får se. Men problemet verkar inte bara gälla MSI-korten utan även XFX, BFG och eVGA etc.

Permalänk
Medlem

Brukar vara nåt sånt problem med alla kort, alltid någon som säger att man ska atka sig för kort, har varit så med alla kort nästan. Många som jag sitter med på teamspeak har 9600gt eller många och många två pers har köpt ett. Det funkar bra för båda. Blackscreen är ju dock ofta hårdvaru problem värme ect. Medans bluescreen brukar stå för drivrutins problem men det kan också orsaka blackscreen. Så nog finns det en chans att det kan vara nåt fel på kortet men inte alla.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Brukar vara nåt sånt problem med alla kort, alltid någon som säger att man ska atka sig för kort, har varit så med alla kort nästan. Många som jag sitter med på teamspeak har 9600gt eller många och många två pers har köpt ett. Det funkar bra för båda. Blackscreen är ju dock ofta hårdvaru problem värme ect. Medans bluescreen brukar stå för drivrutins problem men det kan också orsaka blackscreen. Så nog finns det en chans att det kan vara nåt fel på kortet men inte alla.

Det är inga värmeproblem. Antingen är något fel på själva kortet eller så är drivrutinerna crap.

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem med mitt 9600GT Gigabyte, felet ligger nog i drivrutinerna... Bara o vänta på nya...

Permalänk

Eftersom 9600GT följer PCIe bussen och ökar man FSB på sitt moderkort ökas bussen för PCIe samtidigt. Ni måste låsa detta på moderkortet, förmodligen thats why.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Eftersom 9600GT följer PCIe bussen och ökar man FSB på sitt moderkort ökas bussen för PCIe samtidigt. Ni måste låsa detta på moderkortet, förmodligen thats why.

Har redan testat, liksom några andra och ingen skillnad.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alex Del Piero
Har redan testat, liksom några andra och ingen skillnad.

Hm, strange. Säkert att du låst PCIe bussen? Verkligen säker till 100%?

En vän till mig hade nämligen samma problem och löste problemet genom att låsa PCIe.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

uppstår problemet bara vid spelande? jag har nämligen funderat på att köpa ett 9600gt ( http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=280178 ) men inte tänkt spela...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ae0n
uppstår problemet bara vid spelande? jag har nämligen funderat på att köpa ett 9600gt ( http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=280178 ) men inte tänkt spela...

Vad skall du göra med datorn? Skall du inte spela kan du lika gärna köpa ett annat grafikkort som är tystare, typ silent versionerna.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

jag har ett Palit (Xpert Vision) Nvidia GeForce 9600GT 512Mb DDR3 V2
och jag har inte hatt några problem alls med det, köpte det i går morse.
har spelat lite
Quake Wars
TF2
CS:S
kört 3Dmark06, 3dMark Vantage. kortet håller sig på runt 30c då man inte spelar, jag är helmöjd hitentils.

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Medlem

Haft mitt i 1 dag lirat för fullt olika spel. Inte ett problem. Låter nsätan som om extra strömsladden inte skulel vara inkopplad

Permalänk
Medlem
Citat:

Vad skall du göra med datorn? Skall du inte spela kan du lika gärna köpa ett annat grafikkort som är tystare, typ silent versionerna.

det som det ska klara är ju 1080p, och det jag gillade med kortet jag länkade till var att man skicka ut både ljud och bild via en hdmi adapter... men ett tyst kort är ju att föredra. jag har kollat på asus 8600gt silent, men jag har lite svårt för att köpa en gammal modell när efter följaren har släppts. och det finns inte så många passiva 9600gt...

edit. hur mkt låter ett 9600 vid normal anvädning?

ursäkta OT...

Permalänk

Inte kan väl 96gt skicka ljud genom hdmi? är det inte ati hd29 och hd38?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av F@|)€r/\/
Inte kan väl 96gt skicka ljud genom hdmi? är det inte ati hd29 och hd38?

man kopplar det till ljudkortet...

http://www.tweaktown.com/reviews/1328/20/msi_geforce_n9600gt_...

Citat:

It’s good to see a DVI to HDMI adapter included in the package along with the necessary cabling to get sound with it included in the bundle. There’s no game included in the package, but that doesn’t really seem like a huge deal.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ae0n
det som det ska klara är ju 1080p, och det jag gillade med kortet jag länkade till var att man skicka ut både ljud och bild via en hdmi adapter... men ett tyst kort är ju att föredra. jag har kollat på asus 8600gt silent, men jag har lite svårt för att köpa en gammal modell när efter följaren har släppts. och det finns inte så många passiva 9600gt...

edit. hur mkt låter ett 9600 vid normal anvädning?

ursäkta OT...

Jag har ett Leadtek 9600GT. Det låter lika mycket som mitt gamla passivt kylda!! Alltså låter inte fläkten någonting. Bara i uppstart tills windows har laddats. Hade förväntat mig att den skulle låta mycket mera även om de har sagt att den skulle vara tyst!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av svNsk
Jag har ett Leadtek 9600GT. Det låter lika mycket som mitt gamla passivt kylda!! Alltså låter inte fläkten någonting. Bara i uppstart tills windows har laddats. Hade förväntat mig att den skulle låta mycket mera även om de har sagt att den skulle vara tyst!

Mmm kortet är jäkligt tyst! såg i ngn recension att Db låg på 50? more like 15

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ae0n
man kopplar det till ljudkortet...

http://www.tweaktown.com/reviews/1328/20/msi_geforce_n9600gt_...

Nja, något är skumt såvida de inte testat med någon speciell variant för saken är att 9600 har _inte_ inbyggt ljudkort. Du måste ha inbyggt ljudkort på grafikkortet för att kunna leverera ljud via HDMI kabeln.

referens 9600GT har inte inbyggt ljudkort.

Tweaktown är skumma.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xXxlGurrAlxXx
Mmm kortet är jäkligt tyst! såg i ngn recension att Db låg på 50? more like 15

Det beror på hur man mäter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Nja, något är skumt såvida de inte testat med någon speciell variant för saken är att 9600 har _inte_ inbyggt ljudkort. Du måste ha inbyggt ljudkort på grafikkortet för att kunna leverera ljud via HDMI kabeln.

referens 9600GT har inte inbyggt ljudkort.

Tweaktown är skumma.

Jag fick med en kabel...

Denna ska man koppla in i grafikkortet och sedan mdoerkortet/ljudkortet. Har själv inte testat då jag inte hittar någon plats för de "svarta pinnarna" på mitt X-Fi. Men detta borde väl ge ljud?

Permalänk
Medlem

Jag hört att många har det men det är tydligen ett driver fel eftersom kortet är nytt, borde försvinna inom någon månad.

Permalänk
Medlem

samma med mitt 8800gt men försvinner om jag klockar ned datorn till stock, dock har jag nu lyckats få det att gå stabilt med 3.8ghz.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av svNsk
Jag fick med en kabel...

http://216.158.218.35/edoc/bios_uploads/HDMI_SPDIF1.jpg

Denna ska man koppla in i grafikkortet och sedan mdoerkortet/ljudkortet. Har själv inte testat då jag inte hittar någon plats för de "svarta pinnarna" på mitt X-Fi. Men detta borde väl ge ljud?

Ah okej, då är jag med. Det sitter någon form av mekanism som vidarebefogar ljudet. För något inbyggt ljudkort finns det då inte.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

9600GT använder pcie-frekvensen som referens och har ingen egen inbyggd klocka. Om pcie-frekvensen är över 100mhz så blir 9600GT överklockat vilket betyder att det blir mindre stabilt. Så titta om pcie-frekvensen verkligen är 100mhz samt att kortet är oklockat. Om kortet har blivit överklockat med pcie-frekvensen så syns inte detta i tex Rivatuner, där kommer det stå orginal frekvenserna som inte är riktiga längre.

Se http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=180122

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem

mitt 8800gt är ju ett annat kort men jag tror att jag återfick stabiliteten av att jag ökade pcie volten med +0.1.
dock gällde mina stabiltets problem endast vid överklock av cpu'n.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Har tyvärr inte hunnit spela speciellt mycket med mitt nyinköpta MSI 9600GT OC. Jag har kört lite Call of Duty max 1h samt startat oblivion och kutat omkring i skogen. Jag märkte inga fel, men som sagt, en timmes användning är inte direkt tillräckligt för att hitta brister.
Vad jag däremot har märkt av är att Windows ibland spökar ur helt när jag använder mig av "standby"-läget och sedan startar datorn igen. Alla "handlingar" får förbjuden åtgärd. Lösning: Starta om datorn och inte använda standby (inte bra med andra ord, får se om en omformatering kan lösa).
Igår hade jag även problem att starta datorn efter standby-läget. Det blev 10 startförsök av datorn till bios återställdes. Antog att det var min 7h "TAT" stabila OC som spökade (aldrig gjort det innan, men ser ingen annan förklaring).
PCI-E ska iaf vara låst till 100, om inte någon av de inbyggda moderkortsfunktionerna ändrar PCIE-frekvensen på egen hand.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DeluxXxe

Vad jag däremot har märkt av är att Windows ibland spökar ur helt när jag använder mig av "standby"-läget och sedan startar datorn igen. Alla "handlingar" får förbjuden åtgärd. Lösning: Starta om datorn och inte använda standby (inte bra med andra ord, får se om en omformatering kan lösa).
Igår hade jag även problem att starta datorn efter standby-läget. Det blev 10 startförsök av datorn till bios återställdes. Antog att det var min 7h "TAT" stabila OC som spökade (aldrig gjort det innan, men ser ingen annan förklaring).
PCI-E ska iaf vara låst till 100, om inte någon av de inbyggda moderkortsfunktionerna ändrar PCIE-frekvensen på egen hand.

har dessa problem uppstått efter att du har satt i grafikkortet?

Permalänk

Kan nämna att jag testade brorsans MSI 9600GT i min dator (sign) och samma fel där. Ruggigt störande faktiskt. Testade att klocka ned GPU:n från sina 700 till 650MHz och det hjälpte inte trots att fläkten var på 100% också. Tempen gick aldrig över 50*c innan jag nedklockade och körde fläkten på 100% så det är garanterat inget värmeproblem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ae0n
har dessa problem uppstått efter att du har satt i grafikkortet?

Japp, jag är IT-högskolestudent och datorn står ofta på, dock aldrig under natten, oavsett hur tyst den än är. Därför kör jag alltid standby-läget. Har dock haft stora problem med det nu sen igår. Funderar på en omformatering och eventuellt testa Vista. Har inte gjort någon formatering sen byte från ATI-kort, så det kan ju vara det som spökar.

Igår fick jag som, jag skrev ovan, "no signal" från skärmen. Testade reboota, samma skit. Testade byta skärm, fortfarande samma problem. Jaha, tänkte jag... Får väl ta ur batteriet eller byta grafikkort, men jag var ganska envis och kom upp i 10st reboots utan start, vilket automatiskt nollställde bios. Då bootade datorn och därmed antog jag att nåt hade fuckat sig med min överklock av cpun (vilket inte är logiskt, då det inte strulat tidigare).

Kommer följa tråden och ska försöka stressa kortet så mycket jag kan och se vad jag kommer fram till. Har dock mycket att göra de kommande dagarna...
Tack delpiero för att du har gjort oss uppmärksamma på problemet! Det finns inget mer irriterande än, till synes, oregelbundna fel.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eson
9600GT använder pcie-frekvensen som referens och har ingen egen inbyggd klocka. Om pcie-frekvensen är över 100mhz så blir 9600GT överklockat vilket betyder att det blir mindre stabilt. Så titta om pcie-frekvensen verkligen är 100mhz samt att kortet är oklockat. Om kortet har blivit överklockat med pcie-frekvensen så syns inte detta i tex Rivatuner, där kommer det stå orginal frekvenserna som inte är riktiga längre.

Se http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=180122

Tackar för bra info.

Visa signatur

3700+ San Diego@2.7 | BFG 8800 512MB GTS OC| Corsair 2x1024 | Asus A8N-Sli SE | P180 | Antec Neo HE 500W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xXxlGurrAlxXx
Jag har samma problem med mitt 9600GT Gigabyte, felet ligger nog i drivrutinerna... Bara o vänta på nya...

Hepp de nyare drivrutinerna som släpptes idag hjälpte ej :/ *besviken*