Permalänk

Köpa Dell eller Hp?

Jag och min tjej ska köpa en bärbar dator och valet står mellan en Dell Vostro 1400 och en HP DV2675. Är det någon som har någon åsikt om vilken som är bäst och mest prisvärd. Vi kommer använda datorn till surfande, skolarbete (word, excel, powerpoint) och film.

Specifikationer:

Dell Vostro 1400
T8100 2.10 GHz
2 GB ram
250 GB hårdisk
128 MB nVidia® GeForce® 8 400M
4 USB
Pris: 6650 (5290 ex. moms, iaf nu när jag kollade)
http://configure.euro.dell.com/dellstore/config.aspx?b=&c=se&...

Hp DV2675
T7250 2.0 GHz
2 GB ram
250 GB hårdisk
GeForce 8400M GS 64 MB
HDMI
2 USB
Fjärkontroll
Lite snyggare (viktigt för tjejen)
Pris: 8000
http://www.dustinhome.se/pd_5010116712.aspx

Jag är själv inte så bra på datorer men några kompisar har tipsat mig om dessa. Hur är HP i jämförelse med Dell? Jag har hört mycket bra och lite dåligt om båda. Jag vill ju ha en robust och funktionell dator och min tjej vill ha en snygg. Det går inte alltid ihop. Någon som har någon åsikt? Vore tacksam för svar.
/David

Permalänk
Medlem

Jag kör själv med en Vostro med nästan identiska specs som den du visar och tycker den fungerar utmärkt. Dessutom är den mer prisvärd.
Har en kompis som kört med HP Pavilion och inte alls tyckt om den eftersom han haft stora värmeproblem då hans händer nästan klibbat fast på datorns material som blir mycket fuktigt i värme, samt att hans tangentbord gått sönder efter bara ett par månader. Jag upplever aldrig några värmeproblem på min vostro.

Ska jag se det på ett objektivt sätt så kan måste jag dock säga att vostron har ett litet glapp i luckan när man stänger den, den blir alltså inte helt tät. Sen är HPn tunnare. Det är väl nästan de enda övervägande plussen jag kan fördela till HPn.

För att övertyga tjejen kan du ju alltid fråga om vad som är viktigast, insidan eller utsidan? ..

Permalänk

Jag har HP DV2675 och kan inte rekomendera den, fläkten spinner upp med jämna mellanrum och är väldigt störande, datorn är dessutom väldigt varm och kommer med ett förskräckligt förstört vista installerat, jag har iofs bytt till XP nu men stör mig något fruktansvärt på fläkten.
Glömde nämna att skärmen är väldigt dålig också, lider av grainess(grynighet) och dålig ljusstyrka.

Har en bekant med en vostro, visserligen 1500 men jisses vilken skillnad, bra skärm och datorn är i princip ljudlös, vilket enligt mig är de två viktigaste faktorerna i valet av dator.

Hoppas det ger någon form av klarhet.

Permalänk

Jag har nog lyckats övertala min tjej tror jag. Det lutar mer och mer för Vostron, så det blir nog snart en beställning. Tack för svaren och era åsikter.