Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delerium
Att kortet skulle prestera bättre än HD3870 X2 var väl inte särskilt oväntat. Det ska däremot bli intressant o se hur det står sig mot ATIs kommande 4000 serie.

Mjo, håller med. Lite löjligt att betona gång på gång att GX2 är bättre än 3870X2, när det är 2000:- i prisskillnad mellan dem. Att nVidias kort är starkare beror inte heller på en "smartare lösning", utan på att dem helt enkelt har en effektivare kärna (G92) att bygga på, därav att många av oss väntar på 4000-serien och vad RV770 kan göra för HD4870X2.

Permalänk

Men det är för dyrt! Hur snabbt tror ni att det droppar till <4500:- ?

Visa signatur

Desktop: EIZO 2431WK | Asus P8Z68-V PRO | Intel i7 2600K 3,4 GHz @ 4.2GHz | Corsair XMS3 Vengeance DDR3 PC12800/16000 | Gigabyte 9800GX2 | Corsair Force 3 Series 120GB | Windows 7 Ultimate | Fractal design R3

Laptop: MBP retina 13" | Intel i5 2,4 GHz | 8 GB DDR3 | 512 GB Flash storage

Permalänk

tycker på de få tester jag läst så är det som att 9800GX2 är upplösningar uppå 2xxxX2xxx nånting
så vad för skärm kan man köra över 1920x1200 eller nå sånt?

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Legoloppa
tycker på de få tester jag läst så är det som att 9800GX2 är upplösningar uppå 2xxxX2xxx nånting
så vad för skärm kan man köra över 1920x1200 eller nå sånt?

2560x1600, 30" TFT's.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobbe Nukem
2560x1600, 30" TFT's.

Precis, men allt nog den presterar i 1920x1200 på 24"aren och 40"tvn

Visa signatur

Desktop: EIZO 2431WK | Asus P8Z68-V PRO | Intel i7 2600K 3,4 GHz @ 4.2GHz | Corsair XMS3 Vengeance DDR3 PC12800/16000 | Gigabyte 9800GX2 | Corsair Force 3 Series 120GB | Windows 7 Ultimate | Fractal design R3

Laptop: MBP retina 13" | Intel i5 2,4 GHz | 8 GB DDR3 | 512 GB Flash storage

Permalänk

CumputerBase :s test är bra-igt. Jag gillar deras avslutning, pris/prestanda.

Edit: som jag tyvärr tycks misslyckas att hotlinka. 3870 har iaf inte oväntat bäst, 100% pris prestanda, och agerar referens. 8800 gt får 91%, gts, gtx och 3870x2 får 78% och ultra och 9800gx2 får 50% =P
Då räknar dom att x2 kostar 310 och gx2 500 vilket stämmer gutes!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk

Fast det är konstigt att 3870 skulle få bäst pris prestanda då 8800GT både presterar bättre med cirka 20% och ligger 200kr dyrare.

9600GT kostar 1320kr på inet utan frakt och det är nästan 200kr billigare än 3870 och presterar generellt lika bra som 3870. Så deras bang of the buck var ganska skruvad.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Fast det är konstigt att 3870 skulle få bäst pris prestanda då 8800GT både presterar bättre med cirka 20% och ligger 200kr dyrare.

200kr är mer än 20% för belopp under 2000kr. 8800gt presterar inte heller 20% bättre än 3870, snarare 15%.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem

Billigaste GX2:an enligt prisjakt:

Club-3D GeForce 9800GX2 Dual-DVI 1GB för 4 663:- på MultiNet PC-Doctorn.

Om priset sjunker ytterligare kan detta bli ett prisvärt kort.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson
200kr är mer än 20% för belopp under 2000kr. 8800gt presterar inte heller 20% bättre än 3870, snarare 15%.

Ja alltså det är olika från olika tester. Ibland 10% bättre ibland 40% bättre, sällan 10% sämre och 100% bättre.

8800GT kostar 1750kr inkl frakt:
http://www.inet.se/datorkomponenter/grafikkort/leadtek-geforc...

3870 kostar 1550kr inkl frakt. Eller missförstod jag dig? Fördelen tycker jag här är HDMI+ljud för 3870 men prestandamässigt ligger kortet ganska mycket efter now days med nya drivrutiner.

9600GT presterar ungefär som ett HD3870, ibland sämre och ibland bättre och 9600GT kostar 1375kr. Det är mycket prisvärt, dessutom silent så man kan inte klaga på ljudnivån.

MVh

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Ja alltså det är olika från olika tester. Ibland 10% bättre ibland 40% bättre, sällan 10% sämre och 100% bättre.

8800GT kostar 1750kr inkl frakt:
http://www.inet.se/datorkomponenter/grafikkort/leadtek-geforc...

3870 kostar 1550kr inkl frakt. Eller missförstod jag dig? Fördelen tycker jag här är HDMI+ljud för 3870 men prestandamässigt ligger kortet ganska mycket efter now days med nya drivrutiner.

9600GT presterar ungefär som ett HD3870, ibland sämre och ibland bättre och 9600GT kostar 1375kr. Det är mycket prisvärt, dessutom silent så man kan inte klaga på ljudnivån.

MVh

Du kan inte jämnföra svenska priser i ett test när testet är från ett annat land. Tex. I USA är HD3870 nästan 70$ billigare än 8800GT tex.

På ett av de få ställen där finns i lager i USA, kostar tex GX2 576$ (3400 kr) och på Xtremesystems kan man läsa hur alla är shockade över hur det är överpris "insanely overpriced" haha. Så det är svårt att direkt översätta vad som är the best bang for the buck för oss i Sverige.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk

På sät och vis är det väl rätt att kolla på de priser som gäller för oss svenskar. Jag tycker det är mer fel att kolla på fps i tester för ett grafikkort är mer än så. Man märker rätt stor skillnad i hela karaktären på datorn med de olika grafikkorten och för mig är amd i stor favör! Jag halkade på 7900serien för folk talade så bra om den och den hade så bra siffror. Och visst, jag fick en massa fps för mina pengar, och jävligt bra överklock eftersom jag köpte ett 7900GS, men var jag nöjd? Nej! Bildkvaliteten var i botten! Nu är detta vissreligen åtgärdat med 8-serien men vad som skrämmer mig är att ingen annan nvidiaägare klagade på bilden! =( Detta gör mig rädd för att det finns andra skavanker på dagens serier. Nej, köp amd, köp säkert, vill jag säga till alla som väljer. Amd har visserligen trassel med drivare men det kan jag leva med.

Amd, för den kräsne konsumenten. -Ny slogan dom borde använda. Fånigt av nvidia att för ett tag sedan säga att 3870X2 är ett ologiskt kort när de själva lanserar ett bra mycket ologiskare.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Du kan inte jämnföra svenska priser i ett test när testet är från ett annat land. Tex. I USA är HD3870 nästan 70$ billigare än 8800GT tex.

På ett av de få ställen där finns i lager i USA, kostar tex GX2 576$ (3400 kr) och på Xtremesystems kan man läsa hur alla är shockade över hur det är överpris "insanely overpriced" haha. Så det är svårt att direkt översätta vad som är the best bang for the buck för oss i Sverige.

Tack Gambit, glömde helt.

Dock tycker jag att man kan ta de svenska priserna och ställa mot varandra eftersom vi är på ett svenskt forum. Här ser ju bang for the buck lite annorlunda ut dock.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson
På sät och vis är det väl rätt att kolla på de priser som gäller för oss svenskar. Jag tycker det är mer fel att kolla på fps i tester för ett grafikkort är mer än så. Man märker rätt stor skillnad i hela karaktären på datorn med de olika grafikkorten och för mig är amd i stor favör! Jag halkade på 7900serien för folk talade så bra om den och den hade så bra siffror. Och visst, jag fick en massa fps för mina pengar, och jävligt bra överklock eftersom jag köpte ett 7900GS, men var jag nöjd? Nej! Bildkvaliteten var i botten! Nu är detta vissreligen åtgärdat med 8-serien men vad som skrämmer mig är att ingen annan nvidiaägare klagade på bilden! =( Detta gör mig rädd för att det finns andra skavanker på dagens serier. Nej, köp amd, köp säkert, vill jag säga till alla som väljer. Amd har visserligen trassel med drivare men det kan jag leva med.

Amd, för den kräsne konsumenten. -Ny slogan dom borde använda. Fånigt av nvidia att för ett tag sedan säga att 3870X2 är ett ologiskt kort när de själva lanserar ett bra mycket ologiskare.

Jag förstår men 1900 serien var ju bättre på i princip allt, bild, prestanda and so on. G80 arkitekturen har ju både bättre bildkvalité, presterar bättre samt större stöd än vad R600 arkitekturen har. Det är skillnad på att sitta med en dator med 8800GT och 3870. Nästan alla skulle märka den skillnaden.

Angående om 9800GX2 är en ologisk lösning så håller jag inte med dig. Däremot tycker jag inte den är mer logisk än HD3870X2. Jag tycker X2 är en bättre lösning men Nvidia lyckades bättre med sin pannkaka och det tyder bara på att antingen vet verkligen Nvidia vad de sysslar med efter 7950Gx2 misstagen eller har ATi stora problem, inte bara drivrutins problem utan problemen har existerat sedan R600 blev en klar aktitektur.

Många försöker lura sig själva om att R600 är en bra arkitektur. Det är ingen bra arkitektur för dagens spel. Skall man syssla med CAD/Film/Ljud och sådana saker hade jag inte tvekat på att köpa ett HD3870 till exempel framför ett 8800GT. Men skall man spela är det självklart, annars handlar det nog bara om vilket märke man tycker bäst om, inte vad som faktiskt är bäst.

Jag själv ser fram mot RV770 lite grann men mest R700.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja

Nvidias logga syns i väldigt många spel men jag har alldrig sett atis eller numer amds i något spel. Mitt intryck är att nvidia satsat mycket mycket hårt på att snacka in sig med datorspelsbranschen och om spelen är optimerade på nvidia drabbar det givetvis ati. Jag tror det är här hela grejen ligger. När det gäller dual så är CF en bättre teknik än SLI men den presterar ändå sämre. Detta på grund av att spel ofta optimerats för att dela upp belastningen med SLI och inte CF. På toppen av detta har amd som sagt sämre drivare än nvidia. Eftersom nvidia nu är större än amd borde det bli allt svårare för amd att hävda sig i nya spel, då fler och fler speltillverkare väljer att optimera för nvidia. Nvidia har också satsat märkbart mer på reklam.

Förhoppningsvis har amd insett att de behöver jobba på mjukvaran och de satsar nog inte så hårt på att utveckla hårdvara som ati gjorde, iom att amd har massa know how inom hårdvara och amd borde ha ett fett övertag mot nvidia här. Detta kan nog orsaka desperation hos nvidia vilket de kanske visar med sitt uppköpande av andra företag. Skulle kunna vara så också att de bara vill investera sina pengar nu när de gått bra, men uppköpet av AGEIA tyder snarare på att de vill utveckla sin teknik.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson
Nvidias logga syns i väldigt många spel men jag har alldrig sett atis eller numer amds i något spel. Mitt intryck är att nvidia satsat mycket mycket hårt på att snacka in sig med datorspelsbranschen och om spelen är optimerade på nvidia drabbar det givetvis ati. Jag tror det är här hela grejen ligger. När det gäller dual så är CF en bättre teknik än SLI men den presterar ändå sämre. Detta på grund av att spel ofta optimerats för att dela upp belastningen med SLI och inte CF. På toppen av detta har amd som sagt sämre drivare än nvidia. Eftersom nvidia nu är större än amd borde det bli allt svårare för amd att hävda sig i nya spel, då fler och fler speltillverkare väljer att optimera för nvidia. Nvidia har också satsat märkbart mer på reklam.

Förhoppningsvis har amd insett att de behöver jobba på mjukvaran och de satsar nog inte så hårt på att utveckla hårdvara som ati gjorde, iom att amd har massa know how inom hårdvara och amd borde ha ett fett övertag mot nvidia här. Detta kan nog orsaka desperation hos nvidia vilket de kanske visar med sitt uppköpande av andra företag. Skulle kunna vara så också att de bara vill investera sina pengar nu när de gått bra, men uppköpet av AGEIA tyder snarare på att de vill utveckla sin teknik.

Jo det är här problemet kommer för AMD, att Nvidia är så mycket smartare företag och sattsar på mycket PR. Hade ATi gjort så från början hade det hjälpt de mycket fram. De körde ganska mycket PR under 9xxx tiden men sedan dog det ut bara. Nvidia har alltid haft tillräckligt med PR oavsett om de har fått spö av ATis kort så har nästan Nvidias alltid sålt bäst och förmodligen tackvare reklam helt enkelt.

Angående att skriva drivrutiner så vet jag inte riktigt. Att ATis inte är lika bra genrellt vet ju de flesta men de brukar fungera bra för mig förutom under Linux när jag satt under Linux. CCC har ju alltid vart dåligt och där har Nvidia haft en fördel också faktiskt, deras kontrollpanel brukar alltid fungera, tycker dock inte om den nya men det kan man ändra om man orkar.

Som du även skriver så existerar Nvidia loggan på de flesta spel idag men dock innebär inte detta per automatik optimering men det vet du redan. Och andra spelar det ingen roll om det skulle vart så. Allt handlar tyvärr om vem som slänger upp mest pengar och om ATi slänger upp mest pengar är nog sannolikheten stor att det spelbolaget börjar optimera efter ATis arkitektur och tvärtom.

AMD har bra teknik och kunskap och de skulle kunna göra mycket tillsammans med ATi, håller med. Men angående Nvidias uppköp av företag tror jag handlar mycket om att Intel har processorerna och egna grafikkort. AMD har sina processorer och sina grafikkort. Nvidia har sina grafikkort och ett få tal styrkretsar, thats it. Jag förstår varför Nvidia köpte upp Ageia och jag förstår mycket väl varför de funderar på att köpa upp Via. Köper de inte upp VIA tro rjag de måste komma med en annan affärsidé för att tjäna dineras. Till exempel detta med Stereo3D eller liknande för bara med grafikkort är det svårt att överleva om man skall tävla mot sina konkurrenter.

Hehe, ekar det här inne? Sitter jag och skriver samma sak som du? Ber om ursäkt för det, hehe. Är lite exalterad eftersom jag får min nya Plasma inom några timmar och sitter och dagdrömmer.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson
Nvidias logga syns i väldigt många spel men jag har alldrig sett atis eller numer amds i något spel. Mitt intryck är att nvidia satsat mycket mycket hårt på att snacka in sig med datorspelsbranschen och om spelen är optimerade på nvidia drabbar det givetvis ati. Jag tror det är här hela grejen ligger. När det gäller dual så är CF en bättre teknik än SLI men den presterar ändå sämre. Detta på grund av att spel ofta optimerats för att dela upp belastningen med SLI och inte CF. På toppen av detta har amd som sagt sämre drivare än nvidia. Eftersom nvidia nu är större än amd borde det bli allt svårare för amd att hävda sig i nya spel, då fler och fler speltillverkare väljer att optimera för nvidia. Nvidia har också satsat märkbart mer på reklam.

Tror du överskattar effekten av nVidia PR vad gäller optimering av spel. Bara för att ett spel är märkt som ett "nvidia"-spel betyder det inte att det är optimerat enbart för nVidia. ATI har också sammarbeten med spelutvecklarna även om det kanske inte märks utåt på samma sätt.

Vad gäller PR i övrigt (att synas helt enkelt) så handlar det ju mest om pengar och det är ju ingen hemlighet att det gått mycket bra för nVidia de senaste åren.

Permalänk

kul recension för de som vill Se och slippa läsa

http://www.youtube.com/watch?v=qbgvtgzl_Uo

Visa signatur

Stackars Albin
Citera eller skicka PM, övervakar inte.
Använd ordet "dem" med måtta eller smaka på mitt vrede.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av albertalbertsson
kul recension för de som vill Se och slippa läsa

http://www.youtube.com/watch?v=qbgvtgzl_Uo

Han är bara flumm.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z
Tror du överskattar effekten av nVidia PR vad gäller optimering av spel. Bara för att ett spel är märkt som ett "nvidia"-märkt spel betyder det inte att det är optimerat enbart för nVidia. ATI har också sammarbeten med spelutvecklarna även om det inte kanske inte märks utåt på samma sätt.

Vad gäller PR i övrigt (att synas helt enkelt) så handlar det ju mest om pengar och det är ju ingen hemlighet att det gått mycket bra för nVidia de senaste åren.

Men framförallt förlorar spelutgivarna mycket på att bara optimera till ena parten. Genom att göra en sådan envägsoptimering hamnar man i slutändan med en produkt som Crysis; rätt ned i graven. Men det menar jag inte att Crysis är helt o-optimerat för AMD, utan just då det handlar om ett fuskspel mellan utgivare och tekniker som sedan resulterar i en produkt av misstag.