Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Metallaren
Först hittade jag inte "Order details" på engelska som du beskrev, men sedan fann jag det efter att ha klickat på Schenker och där inne låg order details... Jag hittade oxå den raden till sist.
"M809C 1 MOD,LCD,15.4WXGA+,LGP,M1530"

LGP.... *mmmm, gillar*

Sorry, glömde skriva att det var hos Schenker man såg det, men du klurade ju ut det själv.

De ringde till min sambo från Schenker och ville köra ut den imorgon förmiddag, när jag tyvärr har noll möjlighet att ta emot. Då kom hon överens med dem att komma på tisdag (!). Jag tänker då inte vänta nästan en vecka på att nån nisse ska köra den de sista futtiga kilometrarna när jag kan ta bilen och hämta den själv ute på Hisingen. Kruxet är att den är beställd i sambons namn och hon är bortrest torsdag - fredag.

Ni som varit och hämtat hos Schenker; måste man legitimera sig eller räcker det om man uppger sändningsnumret? Försökt ringa Schenker, men kommer inte fram.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lolpopz
vad har ni för temp på eran hdd?:)

Jag tittar mina temps i HWmonitor.
Där ser jag CPU, GPU,hdd sen så finns det en
En grej som heter ACPI och inne på den finns det något som heter "THM_" och den har ganska höga temperaturer. När jag spelade gick den upp till max temp på 86 grader.
Vad är de för något?

Edit-
Bild: http://data.fuskbugg.se/skalman01/temperatur.jpg

såg nu att den gick upp till 92 grader när jag spelade :S

min hdd ligger på ca 28c +- beroende på hur flitigt den används, men det går upp ett bra gäng grader när man spelar osv när den används konstant

jag kör med NHC
http://www.pbus-167.com/

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HellAwaits
Beställde idag oxå.

XPS M1530 CORE 2 DUO T9300 2.50GHz,800,6M
Display 15.4" WXGA+ Widescreen (1440x900) TFT with Truelife
Memory Dual-Channel 2048MB (2x1024) 667MHz DDR2 SDRAM
Hard Drive 200GB Serial ATA (7200rpm)
8xDVD+/-RW Slim Slot-Load Drive, including SW
Battery XPS Primary 6-cell 56WHr Li-Ion
Graphics Card 256MB NVIDIA GeForce Go 8600M GT
Intel® Next-Gen Wireless-N Mini-PCI Card, EUR
English - Vista Home Premium

Blott 10.523 (inkl. 15%rabatten)

I väntan på ETA 16/4, kan man ju alltid roa sig med att plöja igenom dessa 70 sidor igen och plocka ut alla tips och trix om nämns här :S

Grattis till ett bra pris!!
Jag kan inte klaga heller lyckades få med 5+15% plus att jag ville ha den röda.
betalade 13.353 med 3.0GB minne ,större hd 320GB ,rygga, vx nano mus+ 9-cell bat.

/hook123

Visa signatur

/hook123

Permalänk
Medlem

Någon som provat att byta ut minnet till lite snabbare(800MHz)? Stöder moderkortet de hastigheter, samt lönar det sig att byta? Hur mycket kick får man utav de få hertz?

Någon som vet?)

Visa signatur

AMD Ryzen 5800x3D | MSI X570 Tomahawk | Crucial Ballistix DDR4 2x16GB@3600MHz CL16 | MSI 6800XT Reference| Sabrent Rocket PCIe4 2TB | BeQuiet Dark Rock 4 Pro | Corsair RM850x v2 | BeQuiet Pure Base 500 | Asus ROG Swift PG279Q 27" | Cherry | Logitech G305 | HyperX Cloud II Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toivo83
min hdd ligger på ca 28c +- beroende på hur flitigt den används, men det går upp ett bra gäng grader när man spelar osv när den används konstant

jag kör med NHC
http://www.pbus-167.com/

ok är du säker på att du har så låg? eller menar du 38 grader?
du kanske har en notebook kylare..?

Visa signatur

[Fractal deisgn define R3 ] [ i5 3570K ] [Gigabyte gtx 670 2gb oc] [ 8gb vengeance 1600MHz ] [ Gigabyte z77X UD3H ][ sg 1tb 7200rpm ] [ Ocz ZS 750w ] [ win 7 pro ] [Benq xl2410t ]

[ XPS 1530 ] [ T7500 2.20Ghz ] [ 2gb ram ddr2 ] [ 8600M GT ] [ 250gb 5400rpm ] [ LG 1440x900 ] [ xp-32bit ]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DEADushka
Någon som provat att byta ut minnet till lite snabbare(800MHz)? Stöder moderkortet de hastigheter, samt lönar det sig att byta? Hur mycket kick får man utav de få hertz?

Någon som vet?)

800 går icke, utan dom nerklockas till 667 sa dom i supporten när jag hörde med dom.
Så det blir nog ingen skillnad alls..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andreasdahl
800 går icke, utan dom nerklockas till 667 sa dom i supporten när jag hörde med dom.
Så det blir nog ingen skillnad alls..

Härligt, nu vet jag det, du räddade mig ifrån att spendera en massa pengar i onödan ) Tackar)

Visa signatur

AMD Ryzen 5800x3D | MSI X570 Tomahawk | Crucial Ballistix DDR4 2x16GB@3600MHz CL16 | MSI 6800XT Reference| Sabrent Rocket PCIe4 2TB | BeQuiet Dark Rock 4 Pro | Corsair RM850x v2 | BeQuiet Pure Base 500 | Asus ROG Swift PG279Q 27" | Cherry | Logitech G305 | HyperX Cloud II Wireless

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DEADushka
Härligt, nu vet jag det, du räddade mig ifrån att spendera en massa pengar i onödan ) Tackar)

Funderar också på att köpa nytt minne. Skriv gärna vad du beställer och hur det gick sen..

Börjar också tänka på Turbo Cache igen.. igen.. heh
Verkar som om att det, och SuperFetch och allt vad det heter, har förbättrats till SP1 (Kanske ska vänta tills det kommer (Sv)).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thiago
Sorry, glömde skriva att det var hos Schenker man såg det, men du klurade ju ut det själv.

De ringde till min sambo från Schenker och ville köra ut den imorgon förmiddag, när jag tyvärr har noll möjlighet att ta emot. Då kom hon överens med dem att komma på tisdag (!). Jag tänker då inte vänta nästan en vecka på att nån nisse ska köra den de sista futtiga kilometrarna när jag kan ta bilen och hämta den själv ute på Hisingen. Kruxet är att den är beställd i sambons namn och hon är bortrest torsdag - fredag.

Ni som varit och hämtat hos Schenker; måste man legitimera sig eller räcker det om man uppger sändningsnumret? Försökt ringa Schenker, men kommer inte fram.

Min levereras imorgon mellan 13.30 och 15.30

Måste man inte ta emot den hemma, kan man verkligen åka och hämta på nåt lager/utlämningsställe?

Hoppas du oxå får din imorgon! Jag bor oxå i gbg... Ska vi ses och jämföra? *s*

Visa signatur

Metallaren

Permalänk
Medlem

Nej, jag åkte och hämtade ut den själv.
Det var någon som frågade om man behövde legga för sig. och självklart måste man legga för sig!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Metallaren
Min levereras imorgon mellan 13.30 och 15.30

Måste man inte ta emot den hemma, kan man verkligen åka och hämta på nåt lager/utlämningsställe?

Hoppas du oxå får din imorgon! Jag bor oxå i gbg... Ska vi ses och jämföra? *s*

Jodå, det ska gå bra att hämta på plats. Däremot har de väl inget direkt utlämningsställe, som typ posten. Det innebär ju faktiskt minskad kostnad för dem så Schenker borde ju vara glada.
Jag får försöka lösa det på nåt sätt. Jag var tyvärr inte i närheten när sambon fick samtalet och kunde inte styra upp det. Alternativet är att släpa med sig sambon när de öppnar imorgon så får hon plocka ut den om vi hinner innan hon sticker. Blir irriterad på deras hemsida där man inte kan få fram öppettider för vare sig terminalen eller ens kundtjänst.

Aja, det löser sig väl. Jag dör inte av att vänta till på tisdag heller, men det är rätt frustrerande att den inte är längre bort än att jag skulle kunna paddla över den förbannade älven och hämta den. Istället måste jag vänta en vecka på att nån lallare ska köra några sketna km i en minibuss och lämna paketet i min hand. Blir sur av blotta tanken! Känns lite som ostindiefararen som åkte till Kina och tillbaka och sjönk i hamninloppet...

Vi kan ses nån dag och beundra varandras datorer. Vad tog du för spec förresten?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av snoooz
Nej, jag åkte och hämtade ut den själv.
Det var någon som frågade om man behövde legga för sig. och självklart måste man legga för sig!

Jag var lite uppe i varv när jag skrev förut och formulerade mig klantigt. Självklart förstår jag att man måste legitimera sig när man kommer dit. Jag inser att det inte går att komma dit och bryta på tyska och rabbla ett kollinummer på måfå och sedan komma hem med ett paket innehållandes vad som helst från en utombordare till Torbjörn Nilssons gamla benskydd.
Vad jag egentligen menade var om det måste vara adressaten personligen som hämtar ut, som t ex vid rek. brev eller om det duger med nån som är folkbokförd på samma adress. Skit samma! Det är överkurs för alla som inte jobbar där jag tänkte hämta ut burken. Jag får ta sambon i släptåg och hänga på låset när de öppnar (vilket jag ju tyvärr inte vet när det är).

Dagens i-landsproblem i sin prydno, men man blir ju som man blir när prylpsykosen sätter in...

Permalänk

Jag tror, att den som står som leveransmottagare måste hämta ut personligen. Schenker vill nog inte ta på sitt ansvar att kolla upp vem som bor vart...
Om du köpt en dator som ska levereras till dig, och endast hon är hemma vid leverans, då kan hon ta emot godset utan problem.

Visa signatur

Metallaren

Permalänk

När dom levererar till dörr kan dom godkänna att person på adressen tar emot det. Alternativt en granne i fall dom ringer. När man kommer och hämtar själv måste man legeitimera sig då annars kan ju vilken tomte som hällst bara sitta och gissa tracking nummer och hitta några spåra dem och hämta ut dem.

Dessutom är det skillnad mellan att hämta och skjuta upp leveransen. Skjuter man upp leverannsen hamnar det ofta på en hylla där dom kör ut ifrån. Medans väljer man att hämta ut hamnar det på något uthämtningsställa typ kontoret eller liknande. Schenker i malmö hade ett litet kontor på baksidan som hanterade lite sådanna saker.

( Jag har jobbat inom dhl och kan tänka mig att schenker är ganska lika )

Permalänk

Schenker tjuvstartade lite så nu ska jag öppna mitt paket
Glad Påsk!

Visa signatur

Metallaren

Permalänk

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=347332

Vad tycker ni om det minnet? Eller finns det några andra ni skulle rekommendera?

Permalänk

Jag har hört att man måste montera Dell-minne i sin delldator annars funkar det inte.
Sant eller falskt?

Visa signatur

Metallaren

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andreasdahl
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=347332

Vad tycker ni om det minnet? Eller finns det några andra ni skulle rekommendera?

Närjag provade Corsair för första gång på min vanliga dator blev jag fast vid de. Vågar inte byta till någon annan. Men vet inte om de är lika ba för bärbara, alltså om man får samma "kick" som på en stationär. Jag fick 15% mer hastighet i gemförelse med kingston och patriot.

Det jag valde till min XPS 1530, om man ska nu uppgradera till 4gb, så var det samma Corsair minnerna du tog eller de här:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=325699
Då Dell rekomenderar just Crucial... Men det är kanske bara en överenskommelse med de.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800x3D | MSI X570 Tomahawk | Crucial Ballistix DDR4 2x16GB@3600MHz CL16 | MSI 6800XT Reference| Sabrent Rocket PCIe4 2TB | BeQuiet Dark Rock 4 Pro | Corsair RM850x v2 | BeQuiet Pure Base 500 | Asus ROG Swift PG279Q 27" | Cherry | Logitech G305 | HyperX Cloud II Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Metallaren
Jag tror, att den som står som leveransmottagare måste hämta ut personligen. Schenker vill nog inte ta på sitt ansvar att kolla upp vem som bor vart...
Om du köpt en dator som ska levereras till dig, och endast hon är hemma vid leverans, då kan hon ta emot godset utan problem.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blakhouse
När dom levererar till dörr kan dom godkänna att person på adressen tar emot det. Alternativt en granne i fall dom ringer. När man kommer och hämtar själv måste man legeitimera sig då annars kan ju vilken tomte som hällst bara sitta och gissa tracking nummer och hitta några spåra dem och hämta ut dem.

Dessutom är det skillnad mellan att hämta och skjuta upp leveransen. Skjuter man upp leverannsen hamnar det ofta på en hylla där dom kör ut ifrån. Medans väljer man att hämta ut hamnar det på något uthämtningsställa typ kontoret eller liknande. Schenker i malmö hade ett litet kontor på baksidan som hanterade lite sådanna saker.

( Jag har jobbat inom dhl och kan tänka mig att schenker är ganska lika )

Var iväg i morse med sambon och hämtade ut den. Kollade aldrig upp hur det förhöll sig, men ni har rimligtvis rätt båda två. Det var nog mer en desperat mans rationalitet jag gav uttryck för.

Det är ju själva f*n att jag inte hunnit ens packa upp den än. Nu ska jag iväg till jobbet, men ser fram emot ikväll.

Tack för era svar, btw!

Permalänk

Min håller som bäst på att få nod32 installerat
Den E snygg!

Visa signatur

Metallaren

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DEADushka
Närjag provade Corsair för första gång på min vanliga dator blev jag fast vid de. Vågar inte byta till någon annan. Men vet inte om de är lika ba för bärbara, alltså om man får samma "kick" som på en stationär. Jag fick 15% mer hastighet i gemförelse med kingston och patriot.

Det jag valde till min XPS 1530, om man ska nu uppgradera till 4gb, så var det samma Corsair minnerna du tog eller de här:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=325699
Då Dell rekomenderar just Crucial... Men det är kanske bara en överenskommelse med de.

Ok, tack för hjälpen
Får se om det blir Corsair eller Crucial.. Lär vara 99% lika.. hehe

Permalänk
Medlem

Tjoho! Precis fått min 1530, eller tidigare idag snarare. Är nöjd på alla punkter, har dock inte så mycket att jämföra med, första bärbara

Bara en fråga, hur kollar man vad man fått för skärm, inte för jag tänkt byta är nöjd, men hade varit intressant och veta

Permalänk
Medlem

Bara en fråga, hur kollar man vad man fått för skärm, inte för jag tänkt byta är nöjd, men hade varit intressant och veta [/B][/QUOTE

Om du har vista gör du följande:

Dator - Systemegenskaper - Enhetshanteraren - Bildskärmar - Allmän PnP-bildskärm - Egenskaper - Information - MaskinvaruID.

/hook123

Visa signatur

/hook123

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Metallaren
Min håller som bäst på att få nod32 installerat
Den E snygg!

Den är RUSKIGT snygg! (Första inlägget med nya datorn).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Metallaren
Jag har hört att man måste montera Dell-minne i sin delldator annars funkar det inte.
Sant eller falskt?

det är så fel det bara kan bli.

själv har jag satt in ett 2gb corsair minne

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Avstängd

Vad ska jag göra? Ringa till supporten eller?
Så jävla mycket cpu whine och fläkten går upp i högvarv på IDLE. tempen ligger på ca 50-55+ när jag har startat den och fläkten inte låter som en xbox360. När den stätts på och jag får huvudvärk går den ner till 40-45..
What to do? Hela tiden cpu whine... Har testat:

Go and download the latest Version of CPU Right Mark from here :
(Jag tror att det bytt namn till RightMark CPU Clock Utility (RMClock))

http://cpu.rightmark.org/download.shtml< the software and run RMClock.exe
go to "Advanced CPU Settings" -- > Platfrom #1
check off (disable) these check boxes :

Enable Popdown mode
Enable popup Mode

The whine will gone when you click on apply and You will not hear it at all

Do not disable C4 Mode as it causes system random hang ..

That works for me in Windows XP Professional .. I have not checked that in Vista but you can try it ..

Men det funkar inte....

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarkoV
Vad ska jag göra? Ringa till supporten eller?
Så jävla mycket cpu whine och fläkten går upp i högvarv på IDLE. tempen ligger på ca 50-55+ när jag har startat den och fläkten inte låter som en xbox360. När den stätts på och jag får huvudvärk går den ner till 40-45..
What to do? Hela tiden cpu whine... Har testat:

Go and download the latest Version of CPU Right Mark from here :
(Jag tror att det bytt namn till RightMark CPU Clock Utility (RMClock))

http://cpu.rightmark.org/download.shtml< the software and run RMClock.exe
go to "Advanced CPU Settings" -- > Platfrom #1
check off (disable) these check boxes :

Enable Popdown mode
Enable popup Mode

The whine will gone when you click on apply and You will not hear it at all

Do not disable C4 Mode as it causes system random hang ..

That works for me in Windows XP Professional .. I have not checked that in Vista but you can try it ..

Men det funkar inte....

fläkten går upp å ner, bara tt leva med det.
köpte en notebook kylare.
och laptop fläkten går aldrig igång vanligt, förutom när man spelar.
cpu whine kan jag ej svara på.

sen ang fläkten så blir det så pga grafikkortet & cpun avger värme vilket gör att fläkten surrar igång för att kyla ner.

min lap när jag surfar osv går den aldrig upp i mer än ca 48-50c+- med kylarens fläkt på lite mer än lägsta.
även om jag skulle köra kylares fläkt på max så låter den betydligt mycket mindre än laptopens fläkt.
så supporten kan inte hjälpa dig ang fläkten pga det är normalt.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Avstängd

Men iaf cpu whinet, den låter ju förfan som min gamla P4 från 2002. Låter hela tiden även om jag inte gör något på datorn(idle)

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Medlem

som dom sa till mig så kan sp1 till vista fixa det.
men men, ta det med xps supporten, moser hänvisade mig till dom ifall jag skulle haft cpu whine, men jag har dock inte märkt av nåt.

så du menar du hade cpu whine på en p4?
det va faktiskt nåt nytt för mig.

dock finns cpu whine på flertal andra märken av burkar som har c2d cpu

EDIT: testa detta http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=170252

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Avstängd

Har SP1 men det hjälper endå inte.
Japp min P4 lät som en xbox360 dock hade jag den i 4 år men endå.
Har testat hjälpte inte..

Visa signatur

Halleluja

Permalänk

Idag gick min in i produktion. Beställde den 18:e. Lär ju inte hända så jättemycket nu när det är både helg och påsk, men jag lär väl ha den i slutet av nästa vecka?