Permalänk

Ja 2408 har säkert fina färger etc men är nog inget man vill spela med om man är känslig.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DJ1
Driver du med mig...!?

Det där ser ju ut som min CRT!

Efter att ha sett detta blir det ingen beställning av TN.....

Otroligt imponerande.

Det är denna eller?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=130045

Måste bara påpeka att det aldrig blir sådär svart i verkligheten (är ju en LCD trots allt ) Så den är riktigt bra för att vara LCD, men sådär svart är det bara på bilderna

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk

Ett foto säger väldigt lite i det här fallet.. slutartid och kameramodell påverkar ju extremt mycket. I princip kan man få en skärm med bedrövlig svärta att se perfekt ut Det viktiga är ju hur man _upplever_ svärtan och precis som du själv säger ska man ta det där fotot med en stor nypa salt för det säger väldigt lite. Att man är nöjd när man sitter framför skärmen är ju det viktigaste och det verkar du ju vara!

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aeqvist
Måste bara påpeka att det aldrig blir sådär svart i verkligheten (är ju en LCD trots allt ) Så den är riktigt bra för att vara LCD, men sådär svart är det bara på bilderna

Nja, nu är det ju mörkt i rummet så det skulle jag nog säga. Vad har du för inställningar?

Men när man drar fram alla ikoner så blir det betydligt ljusare.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Jag säger bara:

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

Visa signatur

EIZO S2431W - mini review http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...
Antec Solo / Intel i5 3570K, Noctua NH-U12F/ Asus p8z77-v lx/ Corsair Vengeance 16GB DDR3 PC-12800 1600MHz / ASUS GeForce GTX 660 2GB DirectCU II / Corsair HX520W / Samsung 840 Pro Series SSD 256GB /2x WD SE16 1TB / / 24" Eizo FlexScan S2431W

Permalänk

Mums Har min på förhandsbokning på dustinhome.se

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem

Jag har nu funderat ett tag och väljer nu mellan
skärmarna:
Dell UltraSharp 2408WFP
och
Eizo S2401WSE

Vad jag gör framför datorn:
* Surfning
* Skolarbeten
* Lite webdesign
* Lite fotoredigering på väldigt mycket hobbynivå, alltså inget avancerat alls.
* Kollar någon film då och då, drar dock oftast ut filmen på min 40" LCD..

Jag spelar alltså väldigt sällan spel, om ens någon gång, men det är ju bra om det går att spela med skärmen. Låt oss säga så här; Jag sitter idag med två stycken Samsung 710T och jag tycker de fungerar alldeles utmärkt i spel. Jag tycker också att min gamla Sharp 1610W (16" TFT) som är säkert 6 år gammal även den fungerar bra i spel (dock mycket bra skärm på sin tid). Mina krav på input lag och sånt är alltså inte särskilt höga, tror jag inte.. tycker det fungerar bra att spela på de flesta platta skärmar jag testat..
Borde inte Dellen vara bättre på alla punkter när det gäller jämförelse mellan mina Samsung och min gamla Sharp?

Utifrån vad jag gör framför datorn, vilken skärm hade ni valt? Eizon i fråga som har TN-panel eller Dellen som sägs ha S-PVA-panel (?)
För Dellen har väl ingen TN-panel iallafall, med tanke på att den har 178 graders betraktningsvinklar?

Vilken skärm borde jag bli mest nöjd med? Dellen får jag för 5500:- med studentrabatt på Dell och Eizon för 4700:- typ med studentrabatt på dustinhome. Dell verkar ju ha bra pixelgaranti också..

EDIT: Mina Samsungskärmar ska ha en fördröjning på 12ms och min gamla Sharp tror jag har 16ms eller något sådant..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk

Jag tror du blir nöjd oavsett vilken av skärmarna du köper, man får väldigt mycket skärm för pengarna i bägge fallen. Om du inte upplever några problem med dina befintliga skärmar med TN-panel kanske det inte spelar så stor roll för dig om det sitter en TN- eller PVA-panel i den nya skärmen? Det som talar för EIZO är främst deras grymma kvalité, kalibrering och garanti. Det som talar för DELL är väl främst att det är en PVA-panel samt en väldigt generös pixelgaranti. Nackdelar med DELL:en är väl att vissa exemplar verkar lida av ojämna färger över panelen samt inputlag & ghosting (vilket du iofs inte bryr dig om). Jag skulle nog ha satsat på DELL iaf.. du får en bättre panel och generösare pixelgaranti. Om du mot förmodan får ett kass exemplar är det ju bara att hävda distansavtalslagen och skicka tillbaka

PS. Hoppas det löste sig med förstärkaren sen Sprang på varandra utanför Lefflers efter att vi diskuterat problem med AVR-245 på minhembio

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superboss
Jag tror du blir nöjd oavsett vilken av skärmarna du köper, man får väldigt mycket skärm för pengarna i bägge fallen. Om du inte upplever några problem med dina befintliga skärmar med TN-panel kanske det inte spelar så stor roll för dig om det sitter en TN- eller PVA-panel i den nya skärmen? Det som talar för EIZO är främst deras grymma kvalité, kalibrering och garanti. Det som talar för DELL är väl främst att det är en PVA-panel samt en väldigt generös pixelgaranti. Nackdelar med DELL:en är väl att vissa exemplar verkar lida av ojämna färger över panelen samt inputlag & ghosting (vilket du iofs inte bryr dig om). Jag skulle nog ha satsat på DELL iaf.. du får en bättre panel och generösare pixelgaranti. Om du mot förmodan får ett kass exemplar är det ju bara att hävda distansavtalslagen och skicka tillbaka

PS. Hoppas det löste sig med förstärkaren sen Sprang på varandra utanför Lefflers efter att vi diskuterat problem med AVR-245 på minhembio

Det får nog blir en Dell då.. Tror att den drar det längsta strået när det gäller bildkvalitet, då det är en s-pva-panel och inte TN..

Haha ja jo det löste sig, efter några byten så har jag numera en Onkyo TX-SR805 istället
Sjukt bra förstärkare
Nu ska jag bara byta ut mina gamla Dynvavoice M-65 också, så jag får ett par vettiga högtalare till den

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Nja, nu är det ju mörkt i rummet så det skulle jag nog säga. Vad har du för inställningar?

Men när man drar fram alla ikoner så blir det betydligt ljusare.

Inställningarna spelar inte så stor roll, men om vi säger såhär. Så kanske du förstår hur kräsen jag är

Dra upp en fullskärm med bara svart. Sedan släcker du i rummet så att det blir bäcksvart, släcker även skärmen. Om det då kommer en gnutta ljus från skärmen (bortsett från lysdioden) när du slår på den igen så är det inte svart PUNKT.

Jag klagar absolut inte vill bara påpeka att det inte är helt bäcksvart som det är på min CRT, för den märker man inte om den är på eller ej om man har en svart bakgrund i fullskärm. Säger det bara så att man inte tror att det är precis lika bra som CRT

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk

Eftersom Eizo har bättre garantier och avtal samt service hade jag utan tvekan valt Eizo. Dessutom är Eizo skärmen kalibrerad från fabrik (ja fast man ändå måste kalibrera användare per användare då alla sitter i olika miljöer etc) men det blir någorlunda bra out of the box jämfört med konkurrenterna.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Eftersom Eizo har bättre garantier och avtal samt service hade jag utan tvekan valt Eizo. Dessutom är Eizo skärmen kalibrerad från fabrik (ja fast man ändå måste kalibrera användare per användare då alla sitter i olika miljöer etc) men det blir någorlunda bra out of the box jämfört med konkurrenterna.

Du hade alltså valt Eizo-skärmen med TN-panel framför Dell med S-PVA-panel? Bortse från spelandet..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Tråkigt men L245WP-BN verkar ha slutat säljas. Bara några få butiker som har kvar den till ganska höga priser. Webhallen som sålde den förut har dock två demo ex kvar för 4195 kr! Bäst för er intresserade att beställa. pixmania har den i lager för ett bra pris, men de kan man verkligen inte lita på.

Kan hålla med AlbinNdoja att det är en riktigt fin skärm. Mycket snabb(bättre än min Samsung 205BW 5ms). Fina färer, ingen bleeding och bra svärta vid runt 30 ljusstyrka som är mycket bekvämt enligt mig. Det bästa är betraktningsvinklarna, vilka är helt underbara för en LCD. Höj, sänkbar, pivot samt porträtt vridbar. Jag är 100% nöjd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurrty
Tråkigt men L245WP-BN verkar ha slutat säljas. Bara några få butiker som har kvar den till ganska höga priser. Webhallen som sålde den förut har dock två demo ex kvar för 4195 kr! Bäst för er intresserade att beställa. pixmania har den i lager för ett bra pris, men de kan man verkligen inte lita på.

Kan hålla med AlbinNdoja att det är en riktigt fin skärm. Mycket snabb(bättre än min Samsung 205BW 5ms). Fina färer, ingen bleeding och bra svärta vid runt 30 ljusstyrka som är mycket bekvämt enligt mig. Det bästa är betraktningsvinklarna, vilka är helt underbara för en LCD. Höj, sänkbar, pivot samt porträtt vridbar. Jag är 100% nöjd.

jag har haft den här skärmen i en vecka och den var rev 2 alltså tillverkad i polen
jag vet inte vilka skärmar ni jämför den med men om jag ska jämföra den med min nec 20wgx2pro då är både betrakningsvinklar och färger på LGn rent av usla

Permalänk
Medlem

vad är så farligt med att en skärm blöder? Hur ofta kollar ni in på helt svarta bilder?

Har en 25ms(tror jag) f1703 och några år sen när jag spelade cs 1.6 vann jag och laget många priser, inte påverkade en långsam skärm mig :s kan se flera möss som ghostar när jag drar musen snabbt över skrivbordet, men....OCH?!

Okej det kanske är större fördelar med fina färger och såna saker kanske...

Nästa skärm ska vara stor och klara 1920x1200 så jag kan se full hd bara
ps; skärmen blir gul efter ~35 graders vinkel.............. MEN OCH?! det är ju jag/den som sitter framför skärmen som ska se bra

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=fredrik=-
Du hade alltså valt Eizo-skärmen med TN-panel framför Dell med S-PVA-panel? Bortse från spelandet..

Njae, talar om Eizo S2431W.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av moloch
jag har haft den här skärmen i en vecka och den var rev 2 alltså tillverkad i polen
jag vet inte vilka skärmar ni jämför den med men om jag ska jämföra den med min nec 20wgx2pro då är både betrakningsvinklar och färger på LGn rent av usla

Färgerna på wgx2pro är lite bättre, håller med men betrakningsvinklarna är det samma men eftersom det är lite bättre färger så ser det bttre ut. Och andra sidan, vad hade NEC skärmen kostat om det var en 24"? Förmodligen över 7000kr.

Däremot är NEC 24" inte lika bra att spela med som LG'n så man får göra en kompromiss.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ertan
vad är så farligt med att en skärm blöder? Hur ofta kollar ni in på helt svarta bilder?

Har en 25ms(tror jag) f1703 och några år sen när jag spelade cs 1.6 vann jag och laget många priser, inte påverkade en långsam skärm mig :s kan se flera möss som ghostar när jag drar musen snabbt över skrivbordet, men....OCH?!

Okej det kanske är större fördelar med fina färger och såna saker kanske...

Nästa skärm ska vara stor och klara 1920x1200 så jag kan se full hd bara
ps; skärmen blir gul efter ~35 graders vinkel.............. MEN OCH?! det är ju jag/den som sitter framför skärmen som ska se bra

Hehe, ditt "OCH?" betyder att du inte är kräsen, långt under avarage av oss här inne. Inte ens min tjej hade stått ut med den skärmen.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Njae, talar om Eizo S2431W.

Ah okej.. Den har dock inte varit på tal någon gång hos mig, då den är lite för dyr. Vill inte lägga så mycket på en skärm just nu.. Valet stod mellan Eizo 2401 och Dell 2408WFP..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk

Hehe, ber om ursäkt. Jag är som vanligt duktig på att diskutera allt annat än topic.

Jag hade utan tvekan valt Dell av de två skärmarna.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superboss
DELL:en är ett klart bättre köp om man kan leva med lagget... kan ses bland annat här:
http://uk.youtube.com/watch?v=TnApFzmd9NY&feature=related
http://uk.youtube.com/watch?v=o7QsS4VYRLQ&feature=related

Läser man på forum så ser man också att den, eller vissa exemplar iaf, verkar lida av rubbningar i färgbalansen över panelen (grönt och rött skimmer i olika delar av panelen) samt backlightbleeding...

Jag har Dell 2407-HC och inget lagg. Är väldigt nöjd med skärmen. Jag undrar vem har intresse att sprida detta om lagg. Det kanske är så att enstaka skärmar lider av det.

Visa signatur

K8N NEO4 Platinum, AMD 64 FX-55, XFX 8800 GT, Raptor 2x36,7GB, OCZ PC 3200 Rev.2 2x512MB, OCZ 600w,
Audigy2ZS, Zalman 7700Cu, Lian-Li PC V1200, Win XP

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yul
Jag har Dell 2407-HC och inget lagg. Är väldigt nöjd med skärmen. Jag undrar vem har intresse att sprida detta om lagg. Det kanske är så att enstaka skärmar lider av det.

Varför du inte ser ghosting är för att du inte vet vad du skall titta på. No offence men faktum är att jag avundas dig.

Den har både input lag och ghostar.

De som inte vet vad de skall titta på ser eller "hittar" inte felen. Det är ungefär som människor som tycker 30fps hackar och andra tycker det flyter och andra påstår att det inte är någon skillnad. 2407 har jag suttit framför själv och den LCD'n är bland de 24" som ghostar mest av alla 24" som det har vart på tal om. Inte bara enligt min åsikt för de jag har testat utan google talar om det mesta.

Men och andra sidan. Who give a damn ifall man är nöjd? Det är väl det som är poängen right?

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

varför diskuterar man 2407 när aktuella skärmen är 2408 och så vitt jag vet har inte dell 2408 några ghostar

Permalänk

Titta på youtube-klippen för exempel på input lag och ghosting på 2408. Jag har ingen erfarenhet av skärmen alls men jag har heller ingen anledning att misstro informationen som finns om problemen. Sitter man med en 2408 och är nöjd är det kanon!

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem

Törs man beställa ett demo ex av L245WP, dock? Får man med allt, osv?

En sak till, någon som har testat använda den för att spela Xbox 360 med?

Permalänk
Medlem

Fråga då före om det är en skärm som är tillverkad efter Juni 2007 så att du inte får första revisionen.

Annars borde det inte vara några problem, bara att lämna igen om du inte är nöjd. Hör med webhallen dom brukar vara helt okej att ha och göra med

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Hehe, ditt "OCH?" betyder att du inte är kräsen, långt under avarage av oss här inne. Inte ens min tjej hade stått ut med den skärmen.

Ja jag är ingen kräsen person, men okej låt oss säga att jag är kräsen med färger. Det är ju det enda väsentliga imo.

Det med eftersläppning då, varför bry er så mycket om det då? Jag klarade mig fint jueh.

Erkänn själv att ni går över gränsen :s du tittar ju inte varje dag på helt svarta bilder och varför tävla om hur lite skuggor man får av snabba rörelser? Fina färger och stora upplösningar är allt som behövs. Känner mig glad också att jag slipper betala 5k för en grym skärm(för mig)

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Medlem

Du Dojjan, Dellen har inte lagg det är en alldeles superb skärm, har använt en 24" för spel en längre tid och det finns ingen ghostning överhuvudtaget. Du hänvisar till en del mysko videos på youtube men vad jag har förstått så har du aldrig spelat framför den. Vad är det med dig ? ser du dig själv som Guds gåva till sweclockers eller vad ? Som en mod påpekade: du har en förmåga att presentera dina åsikter som fakta. Hur många inlägg fixar du på en vecka 50-100 ? En del är faktisk bra och många är dåliga. Det tråkiga är att du ibland fabricerar
"fakta" som är fel i din iver att ha rätt hela tiden.

Så om någon är sugen på en Dell, så är det en av dom bästa skärmarna som du kan välja

Visa signatur

AM2 6.0 2900XT 3G RAM

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ertan
Ja jag är ingen kräsen person, men okej låt oss säga att jag är kräsen med färger. Det är ju det enda väsentliga imo.

Det med eftersläppning då, varför bry er så mycket om det då? Jag klarade mig fint jueh.

Erkänn själv att ni går över gränsen :s du tittar ju inte varje dag på helt svarta bilder och varför tävla om hur lite skuggor man får av snabba rörelser? Fina färger och stora upplösningar är allt som behövs. Känner mig glad också att jag slipper betala 5k för en grym skärm(för mig)

Färg är viktigt men för mig var minimeringen med eftersläpningarna viktigare. Min skärm har bra färger även om den inte håller riktigt lika hög klass som Eizos dyrare.

Att du är nöjd är super! Jag är också nöjd.

Jag tycker inte om att se något som följer efter rörelser, det stör mig. Om du råkar ut för banding så stör det dig förmodligen mer än vad det gör för mig. Men jag kan se det men kanske inte bry mig om det som du gör till exempel.

En CAD/CAM expert skulle förmodligen inte vilja sitta med min skärm men säkerligen en dyrare Eizo eller Lacie, varför tror du?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av junkyard
Du Dojjan, Dellen har inte lagg det är en alldeles superb skärm, har använt en 24" för spel en längre tid och det finns ingen ghostning överhuvudtaget. Du hänvisar till en del mysko videos på youtube men vad jag har förstått så har du aldrig spelat framför den. Vad är det med dig ? ser du dig själv som Guds gåva till sweclockers eller vad ? Som en mod påpekade: du har en förmåga att presentera dina åsikter som fakta. Hur många inlägg fixar du på en vecka 50-100 ? En del är faktisk bra och många är dåliga. Det tråkiga är att du ibland fabricerar
"fakta" som är fel i din iver att ha rätt hela tiden.

Så om någon är sugen på en Dell, så är det en av dom bästa skärmarna som du kan välja

Att folk missförstår mina inlägg beror många gånger på grund att de inte läser dom tillräckligt noga, precis som du inte gjorde. Hade du läst det jag skrev mer noggrant och faktiskt var intresserad av att läsa det jag skriver hade du inte motargumenterat mig ovan som du precis gjorde. Men jag får väl repetera mig som jag alltid får göra:

Vad du anser är ganska ointressant när man talar för andra. Du tycker det flyter och Du ser inte ghosting, perfekt för dig. Men Boggy, Diana och Sami ser direkt ghosting. Vem har rätt?

Jag har suttit vid 2407 och jag höll på gråta av all ghosting. 2407 har mycket bra färger men är ingen spelskärm för mig och endel andra medans det för många är en superb spel skärm.

Du skriver att jag fabricerar men ändå förklarar jag gång på gång att detta är olika. Många vet inte vad de skall titta på och som du i detta fallet då skriver att det inte existerar någon ghosting överhuvud taget. Hur vet du det om du inte ser det min vän?

Ta 30 vs 60 fps som ett exempel. Många skriver att det inte är någon skillnad för hjärnan eftersom båda flyter enligt dom. NEJ! Det flyter för honom kanske, henne eller "dom", men många märker skillnad till det sämre eller till det bättre.
Jag kan ju _inte_ säga eller skriva att 30fps flyter för alla eller säga att det ÄR flyt bara för att jag tycker det eller hur?

2408 ghostar också, syns tydligt och det är bara att googla lite så får du fram samma fakta som jag precis har skrivit (även om det var för 2407).

Summa sumarum:

Jag skriver inte att bara för att jag ser ghosting ser alla den. Jag skriver att bara för att Du inte ser den eller skriver att den inte finns för dig så betyder det inte att den inte finns där för någon annan. Förstår du?

Mvh

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Färg är viktigt men för mig var minimeringen med eftersläpningarna viktigare. Min skärm har bra färger även om den inte håller riktigt lika hög klass som Eizos dyrare.

Att du är nöjd är super! Jag är också nöjd.

Jag tycker inte om att se något som följer efter rörelser, det stör mig. Om du råkar ut för banding så stör det dig förmodligen mer än vad det gör för mig. Men jag kan se det men kanske inte bry mig om det som du gör till exempel.

En CAD/CAM expert skulle förmodligen inte vilja sitta med min skärm men säkerligen en dyrare Eizo eller Lacie, varför tror du?

Ja, tror säkert att du är nöjd med en sån skärm ;D

vad är banding, och vad är CAD/CAM? Men ser du verkligen "skuggan" eller ghosting eller vad det nu heter, under vanligt bruk? Jag lärde mig att det fanns först när jag börja läs lite här..

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Summa sumarum:

Jag skriver inte att bara för att jag ser ghosting ser alla den. Jag skriver att bara för att Du inte ser den eller skriver att den inte finns för dig så betyder det inte att den inte finns där för någon annan. Förstår du?

Mvh

Det du skriver innan är framfört som fakta, den ghostar.
Vidare börjar du svänga dig med åsikter, inte fakta. Där det börjar bli rörigt och du trasslar in dig i din egna argumentation.
Ska man hålla sig till fakta enbart så ghostar alla skärmar sålänge dom inte har 0ms responstid.
Frågan är om folk uppfattar skillnader. Det är här subjektiviteten blir ett stort problem, folk brukar hävda att dom upplever större skillnader än vad som faktiskt är fallet av många olika anledningar.
Vid blindtester får man ofta ganska pinsamma resultat. Senaste riktiga skrällen är väl 1080p vs 720p jämförelserna man gjort. Detta var ju också "experter" från media som tidigare skrivit om de stora skillnaderna.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk

Nu tycker jag fokus har hamnat lite fel.. sluta klanka på albin, han har rätt till sina åsiker precis som ni andra har rätt till era. Om ni inte uppskattar det han skriver är det enkelt löst, läs inte hans inlägg. Personligen uppskattar jag alla erfarenheter men eftersom jag är extremt kräsen och pedant är jag mer lyhörd för problemfenomen. DELL 2407/2408 HAR problem med input lag och ghosting (det är dokumenterat av såväl vanliga användare som professionella testare - googla), om man som användare ser eller lider av dessa fenomen är en helt annan sak. Personligen är jag beredd att betala 8000kr för att slippa dessa problem medan andra kommer köpa en 2408 och bli kanonnöjda! Albin verkar vara som jag, en kräsen och pedant kund som ställer extremt höga krav på produkterna, att ni andra inte är lika kräsna är verkligen inte skäl för att angripa honom. Tagga ner med dissandet...

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1