Permalänk
Medlem

virus?!

Nu är det så att min bror skulle ladda ner en film, så jag lät honom låna min dator. Så smart som han är så ska han givetvis belöna mig med ett underbart virus.

Jag har gjort flertal virus scans med samtliga Antivirus program, har även försökte med systemåterställning, men det funkade inte. Eftersom detta är en skoldator med domän, så kan jag inte starta den i felsäkert läge, inte heller formatera hårddisken.

Någon som har något föslag, skulle uppskatta det!

Permalänk
Medlem

Först säger du att det är din dator, sen säger du att det är en skoldator. Hur ska du ha det?

Nåväl, vad för antivurus-program har du testat och vad heter viruset?

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Haha, jo det är min dator. Men så länge jag går kvar i skolan, kommer domänen vara kvar. När jag går ut, tas den bort!

Northon Antivirus, NOD, Symantec AntiVirus och Spybot: Search and destroy.

Ingen aning om vad det är kallat. Det har dock installerats massor med program som till exempel "PC cleaner". Sedan kan jag ju tillägga att det kommer upp massvis med pop-up fönster där det står "Spyware Alert".

Permalänk
Medlem

virus?!

Nu är det så att min bror skulle ladda ner en film, så jag lät honom låna min skoldator. Så smart som han är så ska han givetvis belöna mig med ett underbart virus.

Jag har gjort flertal virus scans med samtliga Antivirus program, har även försökte med systemåterställning, men det funkade inte. Eftersom detta är en skoldator med domän, så kan jag inte starta den i felsäkert läge, inte heller formatera hårddisken.

Program som "PC cleaner" och liknande har installerats, massvis av pop-up fönster kommer upp hela tiden och när man klickar på avbryt eller OK så kommer man in på någon sida där man kan ladda ner en full version av PC cleaner och massvis av andra program.

Jag har använt dessa Antivirus-program;
Northon Antivirus, NOD, Symantec AntiVirus och Spybot: Search and destroy.

Någon som har något föslag, skulle uppskatta det!

Permalänk
Medlem

det är spyware du har i burken. testa och kör adaware och spybot search & destroy

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toivo83
det är spyware du har i burken. testa och kör adaware och spybot search & destroy

Gick inge vidare med det!

Permalänk
Medlem

hmm då vete fan, då får någon annan kunnig försöka hjälpa.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Hedersmedlem

testa nåt av följande antivirusprogram också. Norton/Symantec missar ofta.

http://free.grisoft.com/doc/download-free-anti-virus/us/frt/0
AVG Free Advisor - AVG Anti-Virus Free Edition

http://www.avast.com/eng/download-avast-home.html
Free antivirus - avast! 4 Home Edition Download

http://www.kaspersky.com/trials
Free Antivirus: Trial Versions

Men samtidigt med tanke på hur det visar sej så kan det behöva specialverktyg just för exakt det virus du fått in då det verkar mest som reklam för ett icke önskat program. Försök att ange så mycket som möjligt av de rutor som dyker upp. Jag googlade själv efter 'PC Cleaner' men det gav inget. Eller rättare sagt, fick en massa träffar men inget botemedel.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av videfix
testa nåt av följande antivirusprogram också. Norton/Symantec missar ofta.

http://free.grisoft.com/doc/download-free-anti-virus/us/frt/0
AVG Free Advisor - AVG Anti-Virus Free Edition

http://www.avast.com/eng/download-avast-home.html
Free antivirus - avast! 4 Home Edition Download

http://www.kaspersky.com/trials
Free Antivirus: Trial Versions

Men samtidigt med tanke på hur det visar sej så kan det behöva specialverktyg just för exakt det virus du fått in då det verkar mest som reklam för ett icke önskat program. Försök att ange så mycket som möjligt av de rutor som dyker upp. Jag googlade själv efter 'PC Cleaner' men det gav inget. Eller rättare sagt, fick en massa träffar men inget botemedel.

Ok, jag prövar dem! Tack.

Permalänk
Medlem

Prova också att ladda ner "Your Uninstaller 2008" - den visar senaste installerade programm, och kan lätt ta bort de helt ifrån din dator, samt ifrån register. De flesta spyware lämnar ett spår där. Du kan också kontrollera dina startup program, alltså de som körs direkt windows startar, det brukar också finnas obehagliga grejer där( ett tips att googla allt som du har i startup och ta bort det man inte behöver, ju mindre det finns där desto bättre ska dator prestera, eller inte i vissa fall, om man ska ta bort något viktigt =P). I framtiden, denna program skappar backup bilder rätt så ofta, så man kan återställa dator, om man fick något spyware till exempel och klarar inte hitta den.

lycka till

Visa signatur

AMD Ryzen 5800x3D | MSI X570 Tomahawk | Crucial Ballistix DDR4 2x16GB@3600MHz CL16 | MSI 6800XT Reference| Sabrent Rocket PCIe4 2TB | BeQuiet Dark Rock 4 Pro | Corsair RM850x v2 | BeQuiet Pure Base 500 | Asus ROG Swift PG279Q 27" | Cherry | Logitech G305 | HyperX Cloud II Wireless

Permalänk

Du kan även prova http://housecall.trendmicro.com/ en onlinescanner.
Denna stängs inte av utav virusen, så det kan fungera om allt annat misslyckas.

Visa signatur

Laptop: HP ENVY 13 (2017), I5-7200U, INTEL HD GRAPHICS 620
Desktop: DIY Gigabyte Z170-HD3, Core i5-6600K, Nvidia 1080 Ti
<3 Hackingtosh!

Permalänk
Medlem

Okey. Se om Panda ActiveScan med TruPrevent hittar hotet och tar bort det.

Om inte Panda hittar något, gå då till Kaspersky's egna Online Scanner. Dock kan ej deras funktion ta bort infekterade filer som vad Panda's kan, men om Kaspersky hittar något, kan du ju alltid installera Kaspersky Internet Security v7.0.1.325 (eller svenska versionen. Inte den nyaste versionen, men hey... Programmet är ju på svenska ). Glöm ej bort att läsa denna guide innan du installerar ett annat säkerhets-paket.

Låter dock lite mer som ett spionprogram... Faktiskt! Testa att installera o kör Ad-Aware 2007 o se om den hittar något.

Klagar'n igen
Norton och Symantec är verkligen inte bra program när det gäller skydd mot olaga hot. Farsan hade 250 trojaner på sin dator som Norton Internet Security 2007 totalvägrade ta bort, men det gjorde dock Ad-Aware 2007. Detta är bara någon av många Norton-kunder som jag känner som har fått deras datorer infekterade utan att varken Norton eller Symantec säger något!

Plus! Jag bad en Norton-användare (som använder senaste versionen av Norton; 2008) att ta emot en trojan som jag hade fixat för enbart test-syfte (Backdoor.Win32.SubSeven.22 och Backdoor.Win32.PoisonIvy.a. Två trojaner som man verkligen inte vara infekterad av). Norton blockerade filerna, men sa absolut ingenting om det! Han var tvungen att leta i själva programmet för att se om Norton blockerade hotet eller inte. Detta är, enligt mig en ren o kär besvikelse! Säkerhets-paket SKA säga till när ett hot anfaller ens dator, inte bara skita i det o vänta på att användaren ska kolla efter hotet i karaktärn!

En sista sak bara... Lycka till!

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk

Är detta rätt forum att hjälpa en som fått virus pga nerladdning av film!?

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
Är detta rätt forum att hjälpa en som fått virus pga nerladdning av film!?

Jag ser gärna att du motiverar din kritik emot mig. Vad får dig att tro att jag fått virus pga. olagliga aktiviterer?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bobi
Jag ser gärna att du motiverar din kritik emot mig. Vad får dig att tro att jag fått virus pga. olagliga aktiviterer?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bobi
Nu är det så att min bror skulle ladda ner en film, så jag lät honom låna min dator. Så smart som han är så ska han givetvis belöna mig med ett underbart virus.

Tar det som olaglig aktivitet.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådar ihopslagna*

§ 3.4 - Flera trådar om samma ämne får inte skapas, varken i samma eller olika forumdelar (s.k. korspostning). Till reglerna >>

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toivo83
du har ju redan en tråd ang detta:

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

Det räcker bra att bara rapportera tråden -> §5

Allmän uppmaning till att hålla er OnT är också på sin plats.

Permalänk
Medlem

Tänk om det inte var en olagligt nedladdad film då? Typ fotbollslagets nyårsfest eller nåt? Riktigt alla håller inte på med olagliga nedladdningar, hur konstigt det än kan låta

Och spelar det egentligen någon roll HUR någon blivit drabbad av virus etc? Är inte huvudsaken att rensa bort så mycket virus och annat skräp som möjligt och se till att det inte sprids vidare?

Nåväl, jag har räddats av detta program vid ett par tillfällen http://www.iobit.com/ . Kanske inte världsbäst, men värt ett försök, och gratis.

Permalänk

Har inte skolan nån it support avdelning? Isåfall kan dom säker ghosta om datorn snabbt och smidigt åt dig.

Permalänk

om inte spybot funkar så testa uppdatera det, immunisera och sen ta bort. det ska ta bort allt. jag har aldrig haft nå problem med att det funnits nåt som det inte kunde ta bort .

EDIT: förutsatt att det satt sig i registret.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad Tablet > Android 4.03 > Tegra 2

Asus UX32VD-R4002V > Intel i7 3517U > Geforce GT 620 > 13,3" IPS @ 1920 x 1080

Permalänk
Medlem

Låter som det är Zlob du har
Kör Spyhunter, senaste versionen, den tar bort det. Du kanske blir tvungen att suspenda spyware processerna med Process explorer, laddas från MS, innan du kan ta bort dem.!

Visa signatur

Gamestation |AMD Athlon 64 X2 4400+ 2.2Ghz| |Corsair TWINX 2048Mb PC3200 400Mhz| |2 x GeForce 7800GTX 256Mb SLI| |Western Digital 320Gb 7200rpm 8Mb S-ATA2| |MSI K8N SLI Platinum nForce4| |Antec TX1050B Black Miditower 500W|
Dell Vostro 1500 |T7250 2.0Ghz| |160Gb 7200rpm| |3Gb RAM| |8600M GT| |9Cell batteri|

Permalänk
Medlem

Om du vet namnet på viruset så kan du söka på google och se om det finns
nån som har gjort ett program för det viruset.

Visa signatur

Kille som är intreserad av datorer.