Datorn går bara igång en snabbis, snälla hjälp!

Permalänk
Medlem

Datorn går bara igång en snabbis, snälla hjälp!

Jo det är såhär att jag byggt min egen dator. Här ser ni delarna: http://data.fuskbugg.se/skalman01/db9,9k.JPG

Enda skillnaden är att jag har ett gts kort, windows vista 64 bit och ett antec p182.

Nu till problemet. När jag byggt färdigt datorn startar jag den och installerar vista. Allt verkar felfritt i bygget. Men sedan märker jag att datorn tappar kontakten med datorn lite då och då. Jag installerar drivrutiner och jag tror att det är det som gör saken bättre för efter det så tappar den bara kontakten vi uppstart och om start.

Men det är ett annat problem jag har också. Jag lät datorn stå på över natten eftersom jag tankade en grej. Sedan när jag vaknade hade datorn stängt av sig. Jag försökte få igång den men det gick inte. Så jag bytte eluttag och det blev lite bättre. Den gick bara igång en snabbis. Fläktarna gick precis på innan den stängde av sig. Och den gjorde nya försök automatiskt hela tiden. MEn den kom inte längre en att fläktarna gick igång. Jag har en liten känsla att nätagget inte klarar förse grejerna med ström. Men det ska inte vara några problem igentligen. Den är ju överklockningsvänlig och allt.

Väldigt tacksam för hjälp MVH jackeboy

Edit: Jag märkte en mycket intressant sak nu när jag gjorde uteslutningsmetoden. Jag ryckte ut en av de två sladdarna som går från nätagget till moderkortet när jag skulle ta bort ljudkortet. Sedan glömde jag sätta tillbaka den sladden till moderkortet och då starta den. Men så såg jag att skärmen inte funka och då kolla jag igen och märkte att jag glömt sätta dit sladden till moderkortet. När jag gör det blir det samma sak. Den startar upp en snabbis och sedan stängs den av.

Permalänk
Medlem

Kommer skärmen igång för dig mellan omstarterna?? Det verkar som om vi har samma problem men jag har inte sett att skärmen skulle komma igng alls.

En sak som väckte mitt intresse var att ifall jag INTE sätter i 12v sladden i moderkortet (den som förser cpu med ström, antingen 4 eller 8 pins) så startar datorn, men naturligtvis så kommer det ingen bild i skärmen för att cpun inte är igång. Men datorn startade, hårddiskarna snurrade, dvd-rom kunde öppnas efter att jag drog ur 12v sladden. För mig rebootar datorn hela tiden, men då jag drar ur 12v sladden så stänger den inte av sig automatiskt.

OBS. dra inte ur sladden medans datorn är igång

Visa signatur

i5 4670K - Asrock Z87 Pro4 - Kingston HyperX 1600 8 GB - MSI 670 - TT Mozart Tx - Noctua D14 - PNY 120 GB SSD
HTPC: Zotac ION Atom 330 - Samsung 1.5 TB

Permalänk
Medlem

jag har ett liknande problem.
Antog att nätdelen var kass så jag pravade en annan, då startade datorn!
jag plockade ur nätdelen ur chassit i helgen och när jag fått ur det så funkade det.
satte tillbaka det igen men då var det knas igen.
kopplade ur alla stömkablar från hdd. då funkade det igen.
sen kopplade jag ihop allt igen och då funkadde allt i några dagar.

Men igår började att strula igen.... verar som det är nåt muppigt glapp lr nåt.

mit tips är att prova ett annat nätagg.

Permalänk
Medlem

Har testat med 2 st olika nätagg, samma rebootningar....

Visa signatur

i5 4670K - Asrock Z87 Pro4 - Kingston HyperX 1600 8 GB - MSI 670 - TT Mozart Tx - Noctua D14 - PNY 120 GB SSD
HTPC: Zotac ION Atom 330 - Samsung 1.5 TB

Permalänk
Medlem

Ledsen jag inte svarat på ett tag. Men jag har exakt samma problem som dig med det där met ATX_12v sladden. Jag har beställt ett nytt nätagg nu eftersom jag tror att min inte klarar leverera tillräckligt med ström. Gjorde ett test på internet å där stog jag behövde 528W(jag har 520w). Men har ni löst problemet?

Permalänk
Medlem

Nope, inget nytt att rapportera... vänligen meddela ifall det hjälper med ett nytt agg.

Men jag kan lova att problemet inte beror på för klent nätagg, kompisen kör i stort sett samma system med ett 500w antec agg, utan problem. Men det kan ju hända att nätagget är defekt.

Visa signatur

i5 4670K - Asrock Z87 Pro4 - Kingston HyperX 1600 8 GB - MSI 670 - TT Mozart Tx - Noctua D14 - PNY 120 GB SSD
HTPC: Zotac ION Atom 330 - Samsung 1.5 TB

Permalänk
Medlem

Okej. Aa jag ska återkomma om det funkar med ett annat. Men du får också skriva här om du kommer på problemet.

Permalänk
Medlem

Några framsteg?? Själv beställde jag ett nytt DFI DK P35 och vill helst inte se eler på annat sätt bli påminnd om Gigabyte mdoerkortet som ligger i lådan.

Visa signatur

i5 4670K - Asrock Z87 Pro4 - Kingston HyperX 1600 8 GB - MSI 670 - TT Mozart Tx - Noctua D14 - PNY 120 GB SSD
HTPC: Zotac ION Atom 330 - Samsung 1.5 TB

Permalänk
Medlem

Jag har äntligen kommit till kritan och beställt ett nytt nätagg. När jag kopplat in det blev det som förut, den startar bara en snabbis. Så jag testar ta lös alla delar och sätta ihop igen, och nu funkar datorn:). Men jag har fortfarande samma problem som jag hade i början att skärmen stänger av sig huxplux. Det står "going to sleep". Fast datorn är fortfarande igång:/. Men när jag kör datorn i felsäkert läge händer inte detta, vad jag märkt ännu eftersom jag inte kör felsäker sålänge. Jag har gjort alla drivrutinsuppdateringar som behövs.

Snälla hjälp mig. Är riktigt irreterad på detta nu.

Permalänk

jag har en i stort sett likadan dator som jackeboy och verkar även ha samma problem som alla andra här. Jag har provat att sätta in nätagregatet i en gammal dator och där fungerade det i alla fall, dock lär den datorn inte dra lika mycket ström som den andra. Det gamla nätaggregatet fungerade dock inte med den nya datorn (vilket i och för sig skulle kunna bero på att det är för klent, men borde då inte moderkortet larma för att det får för lite ström?).
Jag tycker det ser ut som om felet ligger i moderkortet (Gigabyte GA-P35-DS3). Finns det någon som lyckats få ordning på det hela som kan förklara vilken/vilka delar det egentligen är som krånglar? Vore inte så kul att börja byta ut delar på och hoppas på att jag hittar rätt del innan pengarna tar slut...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thaumaturus
jag har en i stort sett likadan dator som jackeboy och verkar även ha samma problem som alla andra här. Jag har provat att sätta in nätagregatet i en gammal dator och där fungerade det i alla fall, dock lär den datorn inte dra lika mycket ström som den andra. Det gamla nätaggregatet fungerade dock inte med den nya datorn (vilket i och för sig skulle kunna bero på att det är för klent, men borde då inte moderkortet larma för att det får för lite ström?).
Jag tycker det ser ut som om felet ligger i moderkortet (Gigabyte GA-P35-DS3). Finns det någon som lyckats få ordning på det hela som kan förklara vilken/vilka delar det egentligen är som krånglar? Vore inte så kul att börja byta ut delar på och hoppas på att jag hittar rätt del innan pengarna tar slut...

jag har också gigabytekortet och samma problem, fick et nytt kort idag och datorn funkar en stund så stängr jag av den och nu är problemet tillbaka.

Permalänk
Medlem

Asså när ni säger stänger av sig, menar ni datorn då? För det är bara min skärm som stänger av sig. Datorn funkar. Fast så var det sista också tills jag lät den stå på under natten. Och sedan när jag vakna hade den slutat fungera. Gick bara igånd max 0.5 sek. Så jag ororar mig att detta kommer hända igen, plus det e jäkligt jobbigt att skärmen stänger av sig titt som tätt:/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jackeboy
Asså när ni säger stänger av sig, menar ni datorn då? För det är bara min skärm som stänger av sig. Datorn funkar. Fast så var det sista också tills jag lät den stå på under natten. Och sedan när jag vakna hade den slutat fungera. Gick bara igånd max 0.5 sek. Så jag ororar mig att detta kommer hända igen, plus det e jäkligt jobbigt att skärmen stänger av sig titt som tätt:/

jag uppfattade det som skärmen var problemet i början, sedan efter att datorn "dött" så startar den bara i 0,5 sec sen stänger datorn av?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jackeboy
Asså när ni säger stänger av sig, menar ni datorn då? För det är bara min skärm som stänger av sig. Datorn funkar. Fast så var det sista också tills jag lät den stå på under natten. Och sedan när jag vakna hade den slutat fungera. Gick bara igånd max 0.5 sek. Så jag ororar mig att detta kommer hända igen, plus det e jäkligt jobbigt att skärmen stänger av sig titt som tätt:/

För ett par dagar sedan stängde bara skärmen av sig lite då och då när datorn startades. Efter att jag lämnat datorn på över natten vaknade jag och då hade den stängt av sig själv. Därefter vill den inte starta utan är bara igång ca 0,5 sekunder. Jag ska pröva att byta moderkort och se om datorn vill starta igen. Föhoppningsvis fungerar det annars får jag väl se om det är någonting annat som spökar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thaumaturus
För ett par dagar sedan stängde bara skärmen av sig lite då och då när datorn startades. Efter att jag lämnat datorn på över natten vaknade jag och då hade den stängt av sig själv. Därefter vill den inte starta utan är bara igång ca 0,5 sekunder. Jag ska pröva att byta moderkort och se om datorn vill starta igen. Föhoppningsvis fungerar det annars får jag väl se om det är någonting annat som spökar.

Exakt vad som händer för mig, du kunde inte beskriva det bättre. Men ni tror det är moderkortet asså? Gäller det på garantin om det är det som är felet? Återkom om det är problemet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jackeboy
Exakt vad som händer för mig, du kunde inte beskriva det bättre. Men ni tror det är moderkortet asså? Gäller det på garantin om det är det som är felet? Återkom om det är problemet.

Nu har jag bytt moderkort (till ett gigabyte ga-p35-ds3l). Datorn startar nu och jag har lyckats komma in i windows, föhoppningsvis är all problemen lösta men vi får se om allting fortfarande fungerar som det ska om några timmar.

Permalänk
Medlem

Okej så bra:). Funkar den fortfarande som vanligt? Tror ni jag kan skicka tillbaka moderkortet som defekt till datorbutiken? För klart det borde fungera!

Permalänk
Medlem

Min dator har samma problem, stänger av sig strax efter att grafikkortsfläkten startar, ibland tar det bara en sekund innan det stänger av, men det är max en gång av 10. Får pipkoder om att grafikkortet inte är riktigt inkopplat, men det är inkopplat. Hur ska jag få igång det? Satte ihop datorn igår kväll efter byte av moderkort, CPU, minnen och nätagg.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Tryckt ned grafkikkortet ordentligt och du har förstås satt i den extra strömkabel till grafikkortet.

Permalänk
Medlem

Det är itryckt och extra strömkabel är i. Pipkoderna kom när jag använde det gamla nätagget och kommer inte när jag använder det nya, utom när jag testade utan minnen. Då pep det exakt likadant. Har även testat grafikkortet i den andra PCI-e porten, ingen skillnad. Fattar inte vad jag gör för fel. Ska jag testa med den gamla CPU'n?

Edit: Har testat med gamla CPU'n, funkar fortfarande inte.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Thaumaturus, hur går det? Fungerar datorn fortfarande?

Permalänk

Har haft samma problem med min, två ggr.
Bägge gångerna har det varit minnet. Första gången bytte jag dom "i tid". Andra gången fattade jag inte vad det var för det började med att cd spelaren och en hårddisk slutade funka. Drog ur kontakterna och körde sen i någon vecka men den va lite mupp ändå. Sen pajjade allt helt.
Köpte nytt moder kort och minnen, funkade fint!Testade att sätta i dom gamla minnena och då uppsotd samma problem.

Permalänk
Medlem

Har samma moderkort och samma problem. : (

När jag försöker starta datorn är allt jag får ett varv av fläktarna och ett pip från moderkortet (som enligt manualen är "System boots successfully").

Vill ogärna byta moderkort, men om det är där problemet ligger borde man kunna skicka tillbaka det på garantin, eller?

Tacksam för svar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jackeboy
Thaumaturus, hur går det? Fungerar datorn fortfarande?

Allting fungerar utmärkt, inte haft några som helst problem sen jag bytte moderkort.

Permalänk
Medlem

Det var mina minnen som var trasiga eller nåt, det funkade med andra minnen iaf.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Jag o 5nowY gjorde lite felsökning innan och kom fram till att det var grafikkortet som hade gett upp.. kanske kan vara till hjälp för någon annan också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thaumaturus
Allting fungerar utmärkt, inte haft några som helst problem sen jag bytte moderkort.

Thaumaturus. Kan du skicka pm med din msn. Skulle behöva snacka lite med dig för attt få en större klarhet.

Edit: Sedan undrar jag om man kan vända sig till någon här på sweclockers som vet mkt om datorbutiken. Hur det fungerar med att skicka tillbaka sånna fel mm.

Permalänk

Hur går det för er med sakerna? Funkade det med att byta moderkort?

Permalänk
Medlem

Jag har inte bytt moderkortet ännu. Men fått lite hjälp av DB. När datorn inte vill starta så ska man testa att göra en Clear Cmos, det är när man tar ut batteriet. Det funkade utmärkt. Men för att förhindra det ska hända igen måste man fixa några inställningar i BIOS så minnerna får mer spänning, ska göra detta i helgen. Om jag inte det löser problemet skickar jag tillbaka moderkortet nästa vecka för jag inte har några mer förslag vad det kan vara.

Permalänk
Medlem

Har snarlikt problem. Ett förbaskat Gigabyte GA-EP35 moderkort också. Datorn går igång i 1-4 sekunder men startar sedan om. Testade likt er att dra ut CPU-power sladden och det hindrar omstart.

What to do? Moderkortet som är vajsing?

EDIT: Läste på engelska forum och kom fram till att det definitivt är moderkortet som det är fel på från fabrik.
Fann dock en tillfällig fungerande lösning:

Töm Cmos och använd endast en RAM-sticka i tredje RAM-slot. Fungerade för mig. Ska försöka uppdatera bios nu så att jag kan köra 2 ram stickor.