Dvi-Hdmi, hur för att få ljud?

Permalänk
Medlem

Dvi-Hdmi, hur för att få ljud?

Jag har nyss skaffat mig en DVI - HDMI kabel. HDMI har ju egentligen inbyggt ljud ju. Men grafrikkortet har ju inte precis nå ljud. Bild får jag, men inget ljud. Hur måste man göra för att få ljudet från datorn till TVn? Vilken sorts kabel?

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

DVI kan enbart föra över bild, så du kommer aldrig få ljud med den lösningen.

Du får koppla en till kabel ljudkortet till TV. Vad det är för kabel beror på vad din tv har för ingångar!

Permalänk
Medlem

Du kan ju köpa en sån här kabel:

Detta är en analog kabel, men det finns också digital.

Visa signatur

Corsair Graphite 600T||EVGA SN G2 650W||Asus TUF Gaming B550-Plus||AMD Ryzen 5 5600 X||Zalman CNPS9X||Corsair Vengence DDR4 2X8GB 2666MHz||Sapphire Radeon RX 6700XT||WD BLACK SN850 NVMe M.2 500GB

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tojt
DVI kan enbart föra över bild, så du kommer aldrig få ljud med den lösningen.

Du får koppla en till kabel ljudkortet till TV. Vad det är för kabel beror på vad din tv har för ingångar!

Det går faktiskt med vissa grafikkort, så som detta: http://prisjakt.nu/produkt.php?e=145019

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Jag har en LG 32" LCD, Model: 32LC51.

Detta är vad som finns bakom den (pilen är var jag har kopplat min dvi-hdmi kabel):

Vars ska jag då koppla den där RCA kabeln? Går det att koppla den alls i komponent? För det är ju ett annat "läge",
om man kör HDMI så "antar" väl tvn att ljud ska komma därifrån också, samma om man kör komponent?
Går det att ha bild från ena och ljud från den andra?

Jag har ingen reciever som man kan koppla och trixa med en massa kablar.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

skulle nån kunna va så snäll att visa en bild på en såndär digital kabel oxå:) skulle va tacksam

Visa signatur

[Intel Core i7 8700K 3,7GHz|ASUS Prime Z370-P |Corsair 16,0 GB| ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av #enbom
Jag har en LG 32" LCD, Model: 32LC51.

Detta är vad som finns bakom den (pilen är var jag har kopplat min dvi-hdmi kabel):

http://img167.imageshack.us/img167/3806/lg32lc51rp7.th.jpg

http://img169.imageshack.us/img169/4056/lg32lc512op7.th.jpg

Vars ska jag då koppla den där RCA kabeln? Går det att koppla den alls i komponent? För det är ju ett annat "läge",
om man kör HDMI så "antar" väl tvn att ljud ska komma därifrån också, samma om man kör komponent?
Går det att ha bild från ena och ljud från den andra?

Jag har ingen reciever som man kan koppla och trixa med en massa kablar.

Du får köpa en kabel med 3,5mm hane (vänstra på Viggens bild) i båda ändarna istället och koppla den till audio (rgb/dvi).

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
Det går faktiskt med vissa grafikkort, så som detta: http://prisjakt.nu/produkt.php?e=145019

Nej, DVI kan enbart föra över bild. Det där kortet har HDMI, men då hade ju inte OP haft anledning till att köra med DVI-HDMI

OP, Läs i manalen vilken ljudingång det går koppla ljudet via om man vill använda det tillsammans med HDMI. Det finns inga standardregler utan varierar från TV till TV

EDIT: Kollade bilden, det är ju precis som inlägget ovan att du ska ha en 3.5mm -> 3.5mm sterepplugg!

Permalänk
Medlem

Okej, tackar. Ska fara till elektronikaffären idag och kolla om de har nån sån kabel. Hoppas det funkar.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk

Det där lösningarna kommer INTE att fungera. Alla ljudingångarna är kopplade till sin respektive videoingång. Detta betyder att om han kopplar inte datorn ljud i AV3 så kommer han enbart få upp ljudet när han har den kanalen på. Men då får han ingen bild från HDMi-ingången.

Ett tips: Fixa en förstärkare med står för 3,5mm SPDIF. Sen kör du digitalt från datorn och du får då en obehandlad DTS-signal som förstärkaren tar hand om och resultatet: Äkta surround vid filmtittning.

Visa signatur

Antec P180B SPCR, Asus P5B Deluxe WIFI, C2D E6600/Scythe Ninja @ 3.2, 2Gb Corsair Twin2xPRO-800, Tagan 530 Easycon, 250 gb Seagate 7200.10, Sapphire X1900XT @ XTX flash

FJ Xi 1546 2.0Ghz C2D, 2 Gb Ram, 240Gb Raid 0, Nvidia 7600.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tojt
Nej, DVI kan enbart föra över bild. Det där kortet har HDMI, men då hade ju inte OP haft anledning till att köra med DVI-HDMI

OP, Läs i manalen vilken ljudingång det går koppla ljudet via om man vill använda det tillsammans med HDMI. Det finns inga standardregler utan varierar från TV till TV

EDIT: Kollade bilden, det är ju precis som inlägget ovan att du ska ha en 3.5mm -> 3.5mm sterepplugg!

Nja, flera ati kort i HD-serien inkl mitt eget stödjer ljud ut via dvi kontakten. Dock så måste man ha ATIs egna DVI->HDMI adapter för att det skall funka.

Visa signatur

Bla bla bla

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bergstrom
Det där lösningarna kommer INTE att fungera. Alla ljudingångarna är kopplade till sin respektive videoingång. Detta betyder att om han kopplar inte datorn ljud i AV3 så kommer han enbart få upp ljudet när han har den kanalen på. Men då får han ingen bild från HDMi-ingången.

Ett tips: Fixa en förstärkare med står för 3,5mm SPDIF. Sen kör du digitalt från datorn och du får då en obehandlad DTS-signal som förstärkaren tar hand om och resultatet: Äkta surround vid filmtittning.

Notera att HDMI1-porten är märkt HDMI/DVI IN och 3,5mm-jacket är märkt AUDIO (RGB/DVI). Så en DVI<->HDMI-kabel samt en 3,5<->3,5-kabel borde fungera.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phod
Notera att HDMI1-porten är märkt HDMI/DVI IN och 3,5mm-jacket är märkt AUDIO (RGB/DVI). Så en DVI<->HDMI-kabel samt en 3,5<->3,5-kabel borde fungera.

Jo, man tycker ju det... kabeln är ju inte så dyr, om det inte skulle funka. Eller man kanske även får lämna tillbaka den om man inte förstör förpackningen.

Orkade inte fara till affären idag, ska pallra mig dit nå då jag orkar.

Om det inte funkar får man väl ta och skaffa sig en Popcorn Hour A-100, verkar nice. Lite buggig kanske men det kommer ju uppdateringar till den så.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tojt
Nej, DVI kan enbart föra över bild. Det där kortet har HDMI, men då hade ju inte OP haft anledning till att köra med DVI-HDMI

Kortet skickar faktiskt ut ljud via DVI-kontakten med.

Jag sa inte att jag hade en lösning på trådskaparens problem, ville bara påpeka att DVI inte alls behöver vara utan ljud.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

DVI som kontakt är utan ljud. Att sedan ATI moddat och med specialadapter kan skicka ljud hör egentligen inte ihop med DVI. DVI som specifikation klarar inte ljud och ATI har alltså egentligen inte en DVI kontakt, utan bara en kontakt som är kompatibel med någon av de förekommande kontakterna

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tojt
DVI som kontakt är utan ljud. Att sedan ATI moddat och med specialadapter kan skicka ljud hör egentligen inte ihop med DVI. DVI som specifikation klarar inte ljud och ATI har alltså egentligen inte en DVI kontakt, utan bara en kontakt som är kompatibel med någon av de förekommande kontakterna

..det är faktiskt inte bara ATI som moddat så, många tillverkare har det numera, jag kan själv få ljud via DVI/HDMI-adapter på mitt 8800GTS.

Visa signatur

Jag är inte vegetarian för att jag älskar djur, jag är vegetarian för att jag hatar växter.

Permalänk
Medlem

Och man behöver faktiskt inte adaptern heller. Har du en dvi->hdmi kabel med fullkopplad kontakt på dvi sidan så får du fram ljudet. Så på sätt och vis så klarar dvi ljud.

Permalänk
Medlem

Re: Dvi-Hdmi, hur för att få ljud (LG 32LC51)?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av #enbom
Jag har nyss skaffat mig en DVI - HDMI kabel. HDMI har ju egentligen inbyggt ljud ju. Men grafrikkortet har ju inte precis nå ljud. Bild får jag, men inget ljud. Hur måste man göra för att få ljudet från datorn till TVn? Vilken sorts kabel?

Enlig manualen sida 17 engelska delen så skall du koppla in ljudet från datorn i Audio (RGB/DVI) porten, #2 på din bild.
Tyvärr ser det ut som om du bara får mono ljud.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Dvi-Hdmi, hur för att få ljud (LG 32LC51)?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Coca
Enlig manualen sida 17 engelska delen så skall du koppla in ljudet från datorn i Audio (RGB/DVI) porten, #2 på din bild.
Tyvärr ser det ut som om du bara får mono ljud.

Vart hittade du att det endast går att få mono via rgb/dvi audio in? Verkar lite konstigt att det skulle vara endast mono på en stereoplugg-in.

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tojt
DVI som kontakt är utan ljud. Att sedan ATI moddat och med specialadapter kan skicka ljud hör egentligen inte ihop med DVI. DVI som specifikation klarar inte ljud och ATI har alltså egentligen inte en DVI kontakt, utan bara en kontakt som är kompatibel med någon av de förekommande kontakterna

Signalen i HDMI består av 3 dataledningar, samma sak som i DVI single link, att stoppa in ljud i dataströmmen är inga problem och kräver ingen specialkabel. man använder exakt samma stift för både bild och ljud så det är ingen "fullösning" med extra stift eller så det är frågan om.

TMDS heter tekniken som används och signalen skickas i olika omgångar med ljud och bild så en vanlig datorskärm fungerar ändå även om den inte vet hur den ska handskas med ljudet.
http://en.wikipedia.org/wiki/Hdmi#TMDS_channel

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Dvi-Hdmi, hur för att få ljud (LG 32LC51)?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Guzzman
Vart hittade du att det endast går att få mono via rgb/dvi audio in? Verkar lite konstigt att det skulle vara endast mono på en stereoplugg-in.

Ingenstans, det framgår inte i manualen vad för typ av port det är men enligt bilden i manualen på kablen så såg det ut som en mono. Men är det en 3.5mm ingång så är det säkert stereo.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.