Misstagstråden (dela med er av era största misstag vid datorn)

Permalänk
Medlem

Polaren skulle ta ut ett popcorn som fastnat i hans firewire-port på ljudkortets frontpanel.
Till hjälp hade han en häftklammer och utförde denna delikata operation när datorn var igång.
Började med en liten gnista och slutade med ett dött moderkort.

Visa signatur

Zepto Znote 6224W :: 2.0 GHz Intel Mobile Core 2 Duo T7250 :: Nvidia 8600M GT 512 MB :: 4 GB DDR2 :: 120 GB HDD 7200 rpm SATA

Permalänk

när jag gick i sjuan så skulle jag å en klasskamrat jävlas med nästa klass som skulle ha datakunskap eller va det hette på den tiden si vi stängde av alla datorer (24 st) och drog den klassiska röda "knappen" till 110 volt och gick därifrån...

vi fick nya datorer sen

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av datanerden
när jag gick i sjuan så skulle jag å en klasskamrat jävlas med nästa klass som skulle ha datakunskap eller va det hette på den tiden si vi stängde av alla datorer (24 st) och drog den klassiska röda "knappen" till 110 volt och gick därifrån...

vi fick nya datorer sen

Kom de på er? Idioti kan jag säga kostat oss många kronor. visseligen är datorerna rätt söndersparkade i skolorna men iaf.. en 1ghz burk med 256mb ram duger till det mesta i skolan..

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

nix dom gjorde ju inte det... för hela skolan har typ tillgång till datasalen när det inte är lektion... sen va det för typ 8 år sen

Permalänk

jag hade ett gammalt nätagg som fläkten var dålig i men jag orkade inte byta den, sen när jag kom hem från skolan en dag så hade fläkten slutat snurra i nätagget och hela huset lukta bränt som fan.

Den datorn var bara att åka till skroten med:D

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DJ-Xter
Polaren skulle ta ut ett popcorn som fastnat i hans firewire-port på ljudkortets frontpanel.
Till hjälp hade han en häftklammer och utförde denna delikata operation när datorn var igång.
Började med en liten gnista och slutade med ett dött moderkort.

Hur får man in ett popcorn i en firewire-port? måste vart med vilje va?

Värsta tabbarna.. hmm, "röda knappen", tappade burken en gång så att hddracket släppte och fick en åktur i chassiet (allt klarade sig dock), byggde en 12 volts batteriladdare i skolan en gång och vred upp potentiometern till strömmen lite för högt så det började lukta bränt och kom rök från kretsarna (den fungerar fortfarande då jag var snabb att vrida tillbaka), sen kopplade jag fel till brytarn till baslådan en gång också vilket resulterade i att kabeln blev fasligt varm och de slutade väl i vad man kallas för kabelbrand.

Listan kan väl bli ganska lång antar jag men här är några i alla fall.

Visa signatur

Det underlättar ju att använda en metod som man kan!
Sry för eventuella stavfel
Citera gärna vid svar

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leeloo
Kastade en hård musmatta från Dell i skolan, jag satt på ett bord och jag siktade på bordet 2 meter framför mig och skulle kasta musmattan på bordet framför. Jag gjorde så här: Jag kastade den hårda musmattan från Dell som en frisbee, den flög en luftfärd in i en 17" Samsung TFT och gjorde ett stort diagonalt streck över skärmen.

Som en kniv i väggen...

ha ha fy fan va jag skratta åt det , gud måste haft lite o göra den dagen som lyckades få dig att träffa av skärmen o sen göra att den gick sönde lite

Visa signatur

Blir så jävla less ,aldrig mera E8XXX eller nånsin 45nm teknologi.. bara skit

Permalänk

NickePicke: Min pappa blev inte så glad nej ...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av scoutledaren
NickePicke: Min pappa blev inte så glad nej ...

Hehe kan förstå det

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Kom de på er? Idioti kan jag säga kostat oss många kronor. visseligen är datorerna rätt söndersparkade i skolorna men iaf.. en 1ghz burk med 256mb ram duger till det mesta i skolan..

Vi får använda pentium 1, 2 datorer som tar typ 10 minuter att starta.
Å andra sidan har vi minst 20 st p4 or i källaren men de vågar inte installera datorerna för några idioter klipper av strömkablar osv.

Edit: En kompis försökte överklocka en av datorerna för typ en månad sen och nu får ingen ens gå nära datorerna.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem

Min bästa tabbe var nog att inte städa på mitt bord innan jag skulle byta hårddisk på min laptop. för jag la min gamla hdd (med allt på) på ett tiopack industrimagneter

Visa signatur

Asus z68-v pro | i7 2600k | Thermalright Silver Arrow | Asus GTX 1070 Strix | Corsair Vengeance 1600MHz 16GB | Seasonic X-460 | Samsung 850 EVO 500
ASRock Z87 Extreme6 | i7 4770S | Cooler Master Hyper 212 Evo | Crucial Ballistix 16GB 1600Mhz | be quiet! E9 | Samsung 840 EVO 250 | WD RED 6+6 TB, WD Green 4+4 TB

Permalänk
Medlem

Familjen hade fixat ny värstingburk och på helgen ska jag på lan och visa upp den nya datorn. Lanet går bra och jag är skitstolt. Dock lite innan jag ska hem dagen efter lutar jag mig mot det ihopfällbara pingisbordet som datorn står på, känner hur hela bordet flyttar sig tar snabbt tag i bordskanten och försöker hålla imot men det går inte. Hela bordet viker sig med dator, skärm, tangentbord och mus, allting sprillans nytt.

Allting fungerade trots allt, chassit var lite snett bara.

Aldrig någonsin hamnar min dator på ett ihopfällbart bord igen.

Permalänk

Jag skulle få plats med en strömbrytare till ett lysrör för några år sedan och skulle ploppa ut en sådan plåt för expansions korten (heter så va?) det satt så jäkla hårt och jag tog i för kung och fosterland, den lostnade till slut men det gjorde även en bra bit av huden på mitt finger

Visa signatur

CPU: amd athlon x2 6400+ @ 3.44GHz s.AM2, MB: MSI K9A2 Platinum, RAM: OCZ PC6400 4096mb @ 815mHz, GPU: Sapphire HD4850, HDD: 1 WDC 250GB 7200rpm, 1 Samsung spinpoint 250GB 7200rpm, PSU: Crosair 520Watt i en APLUS Case XClio 2.

Permalänk
Medlem

Dagens läxa: pilla inte innuti datorn medan den är påslagen. Jag förstörde just hela mina 100+ gig musiksamling.

Höll på att koppla om lite fläktar då en lös 5Volt-sladd kom emot undersidan av musikdisken. Det slog upp små lågor och bildades rökutveckling. Nu när jag startade igen och kollar i Den här datorn så är (inte helt oväntat) min kära E: borta...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Duder
Dagens läxa: pilla inte innuti datorn medan den är påslagen. Jag förstörde just hela mina 100+ gig musiksamling.

Höll på att koppla om lite fläktar då en lös 5Volt-sladd kom emot undersidan av musikdisken. Det slog upp små lågor och bildades rökutveckling. Nu när jag startade igen och kollar i Den här datorn så är (inte helt oväntat) min kära E: borta...

åh fy fan va surt men du vet att du ska ha flera kopior inte så svårt o bränna ut låtarna. blir till o köpa en ny hårddisk och ladda ner 100 gb musik igen. hoppas du kom ihåg vad du hade på den.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Duder
Dagens läxa: pilla inte innuti datorn medan den är påslagen. Jag förstörde just hela mina 100+ gig musiksamling.

Höll på att koppla om lite fläktar då en lös 5Volt-sladd kom emot undersidan av musikdisken. Det slog upp små lågor och bildades rökutveckling. Nu när jag startade igen och kollar i Den här datorn så är (inte helt oväntat) min kära E: borta...

Har du tur så är det bara kretskortet som är sönder.
Har du en likadandisk eller en kompis så kan du testa med att ta kretskortet från den rediga disken och sätta in i den brända på så sätt kan du föra över den 'förlorade' data'an till en säker plats och sedan montera tillbaka det riktiga kretskortet på disken de satt på.

Tro mig det funkar. typ som att byta däck på en bil.

Förresten ni har väkl sätt att vitvaru forumet är återöppnat?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Har du tur så är det bara kretskortet som är sönder.
Har du en likadandisk eller en kompis så kan du testa med att ta kretskortet från den rediga disken och sätta in i den brända på så sätt kan du föra över den 'förlorade' data'an till en säker plats och sedan montera tillbaka det riktiga kretskortet på disken de satt på.

Tro mig det funkar. typ som att byta däck på en bil.

Förresten ni har väkl sätt att vitvaru forumet är återöppnat?

Jag har en annan maxtordisk men på 120gb istället för 160gb, så det kanske inte är en så bra ide.

Men men, jag får ju iaf en ny fräsch start och kan satsa på enbart scen-releaser i en fin sorterad samling. Har inga planer på att ladda ner allt igen.

Permalänk
Medlem

Det måste ha varit när jag tog ur ett nytt ram ur paketet och det gick sönder pga att jag inte var jodad, cheers!:P

Permalänk
Medlem

Har nog gjort massor med tabbar, men den enda jag kommer på nu är när jag bytte ut fläkten i nätagget. När allt var isärplockat provkörde jag den gamla fläkten hållandes i ena handen, och mycket riktig både lät den illa och blåste en hel del luft. Sen vet jag inte om jag testade gyroeffekten eller bara klantade mig, men jag lyckades tappa greppet en aning så den föll ner i handflatan varpå fläktbladet högg upp ett blödande sår över halva handen.

Permalänk
Medlem

Jag lyckades köra ner en skruvmejsel i moderkortet (skulle få bort floppydisken). Datorn startade inte efter det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LÖVTRÄ
Familjen hade fixat ny värstingburk och på helgen ska jag på lan och visa upp den nya datorn. Lanet går bra och jag är skitstolt. Dock lite innan jag ska hem dagen efter lutar jag mig mot det ihopfällbara pingisbordet som datorn står på, känner hur hela bordet flyttar sig tar snabbt tag i bordskanten och försöker hålla imot men det går inte. Hela bordet viker sig med dator, skärm, tangentbord och mus, allting sprillans nytt.

Allting fungerade trots allt, chassit var lite snett bara.

Aldrig någonsin hamnar min dator på ett ihopfällbart bord igen.

Hehe, jag pajjade min feting-CRT skärm genom att rycka i bordet för hårt (och såg skärmen försvinna bakom bordet), riktiga hjärtattacksstunder när man ser ens prylar falla mot golvet..

Permalänk
Medlem

Det måste varit -01 eller så. Hade ett moderkort med en socket 370 Intel Pentium III-processor. På processorn satt ett ganska tungt vattenkylningsblock från DangerDen monterat och det pressades mot kärnan med hjälp av en mycket hård fjäder.

En dag när jag skulle starta datorn hann den bara påbörja en uppstart innan den la ner all verksamhet. Bröt strömmen och gjorde ett nytt försök. Samma sak igen. "Vad i helvete!?" tänkte jag. Öppnade chassit och såg att vattenkylningsblocket hade lossnat från processorn. Ingen kylning! Nåja, processorn hade ett fungerande temperaturskydd så den klarade sig. Det värsta var att en av de små plastflärparna på socketen, som används för fastsättning av kylningen, hade gått av. Jag var oerhört frustrerad över att datorns funktion kunde stå och falla med en bit plast på 3x2 mm. Så vad gjorde jag? Jo, jag gick och inhandlade det starkaste superlim jag kunde hitta och limmade fast plastbiten på sockeln igen. Skitbra! När jag skulle lägga på processorn igen var det... stopp. En del av det flyktiga superlimmet hade runnit ner i hålen för "pinnarna" och härdat där... Det var bara att köpa ett nytt moderkort och se glad ut.

Som en bonus lyckades jag limma fast tuben med superlim i min stereobänk samma dag.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900X "Matisse" | 32GB DDR4-3600 | GTX 1070 8GB | Corsair Force Series MP510 M.2 NVMe 960GB | ViewSonic VX3276-2K-mhd | MOTU M4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tornado

Som en bonus lyckades jag limma fast tuben med superlim i min stereobänk samma dag.

hehehe

Visa signatur

Gigabyte Ga-p35-ds3, q6600@3,2 8800gt, 4gb ocz pc6400.

Permalänk
Medlem

inte lyckats med just några tabbar men några saker har väl hänt

jag minns vår första ordentliga dator .. var väl slutet av 90 talet om jag inte minns fel en pII 350. hade inte kåpan på för chassit och hade ett glasmjölk ovanpå. ja då lyckas jag välta ut mjölkglaset och ser hur hela datorn dränks i mjölk. stelnade till och väntade på en fin kortslutning, men den klarade sig:P

en annan gång var med min gamla p4 2,4, då hade en av fästerna som håller fast
kylningen på nordbryggan lossnat under dagen då jag jobbade. kommer hem och tittar av en slump in i lådan och ser att kylningen hängde snett så att kärnan blottats... men tack och lov hade den klarat sig:P

sen senast var för inte så länge sen. har ett ThermalTake Mozart TX och ni som sett det vet att det är som ett mindre kylskåp att kånka på.

iallafall så skulle jag bära ut datorn till bilen efter ett lan. såg ju inte så bra och lyckades snubbla på en hög med snö vid bron. föll raklång med lådan i backen så att cpu fläkten lossnade ur själva fläktramen eller vad man ska kalla det:P

Permalänk
Medlem

Sprang från datorn i full speed för någon dag sedan, glömde dock att jag hadde ett headseat på mig. Tog tvärstopp flög baklänges och landade på rygg, datorn stog och hängde ner från sitt bord.
Allt helt och ok till och med sladdarna till mid headset klara sig, sennheiser och karbonfiber håller bra

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Medlem

tur att man inte har gjort nån tabbe en men man får vänta och se....

Visa signatur

As a famous actor once said: ‘There can be only one…’

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WarWolf.667
Sprang från datorn i full speed för någon dag sedan, glömde dock att jag hadde ett headseat på mig. Tog tvärstopp flög baklänges och landade på rygg, datorn stog och hängde ner från sitt bord.
Allt helt och ok till och med sladdarna till mid headset klara sig, sennheiser och karbonfiber håller bra

det har man också gjort själv ett par gånger inte med datorn dock utan stereon.
men min kompis vi har bärbara datorer i skolan och så hade han nätaddaptern i vägg utaget och så skulle jag sudda på tavlan han hade skrivit mitt namn och så reser han sig upp och springer rakt in i laddarkabeln så att datorn flyger i golvet. den höll dock.

Permalänk
Avstängd

Satte minnet åt fel håll :D, tyckte det gick trögt så tryckte det hårdaste jag kunde. 2 minnen och ett mobo senare så äre gött igen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WarWolf.667
Sprang från datorn i full speed för någon dag sedan, glömde dock att jag hadde ett headseat på mig. Tog tvärstopp flög baklänges och landade på rygg, datorn stog och hängde ner från sitt bord.
Allt helt och ok till och med sladdarna till mid headset klara sig, sennheiser och karbonfiber håller bra

HAHAHHAHAHAH

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Avstängd

Tabbar

Satt ddr minnet åt fel håll. Kortslöt Mobo och 2 minnen.

Fick för mig att lägga en sur godis i min 2 liter cola vid mammas laptop vilket resulterade i sega knappar.

Tagit ur alla sladdar på moderkortet i en asgammal dator och hade på den när jag försökte starta den. Tryckte ner sladdarna på mofo och såg hur allt började smälta.

Förorade på need for speed underground 2 och kastade mobilen i plattskärmen. hela skärmen åt helvete.

Tog på grafikkortet i när datorn var på, vilken en redig stöt. Var tvungen att kolla igen eftersom det köndes så lustigt och fick en till pärla.

Slog på laptopen när jag spelade Track mania och hade sönder hårdisken. 1 månad senare gör jag det igen. Hurra!

(Notera at skärmen jag hade södner tog stryk i över ett år innan den fick döds stöten, den tog ett antal knytnäveslag som fick skärmen att göra fina märken i väggen bakom )