Månadens datorsystem april

Permalänk
Inaktiv

Väldigt bra komponentval här. Måste säga att det där nätaggregatet är väldigt bra, har inte haft några problem med det. Även minnena är ju guld värda.

Permalänk
Inaktiv

Det är ju alltid svårt att uppfylla allas önskemål, men en bra artikel generellt. Kommer att hjälpa de med mindre kunskap om komponenter.

Permalänk
Medlem

Alltså, ni som föreslår en massa fler alternativ...

Den här datorn borde passa de allra flesta som besöker Sweclockers, dvs en prisvärd speldator med bra prestanda. Tror inte det är så många här som är ute efter en miljövänlig, strömsnål kontorsdator t.ex.

Hela grejen med en sån här sammanfattning är ju att den INTE drar i femtioelva olika riktningar och listar en massa produkter under varje kategori. Är man inte uppdaterad på hårdvarufronten och vill bli förvirrad med tiotals alternativ så finns redan forumet.

(För övrigt tycker jag ni borde valt en Samsung Spinpoint som hårddisk. )

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Nu handlade inlägget du citerade mig om om hyffsad prestanda och inte "ligga på topp", snarare du som tappat greppet om din läsförståelse.
En FX 57 låg på runt 10 papp 2x512 Mb bra minnen på 3-4papp ett st bra gkort kunde kosta plus 8 papp osv.
Min första Pentium 90 kostade runt 21 papp osv.

Visst att en FX57:a var dyr, men man kunde köpa en Athlon64 3000 med venice-kärna och få ut samma prestanda lite drygt. Det har inte blivit speciellt mycket billigare nuförtiden om du frågar mig, priserna har legat ungefär på samma nivå hela tiden om man ska köpa nya prisvärda grejer, enda skillnaden jag kan se nu är att det finns ett "extra billigt" budgetsegment med absoluta skitprodukter prestandamässigt.

Permalänk
Medlem

Har ni även byggt ihop datorn och testat den i praktiken? Jag menar ibland ser allting bra ut på papperet och sedan när man väl fått ihop allting så är det något kompabilitetsproblem med det ena eller andra, eller så upptäcker man att grafikkortet låter som värsta dammsugaren...

Hade varit kul om någon byggde ihop exakt den rekommenderade datorn och testar den lite i praktiken.

Permalänk
Medlem

Den ser ut som en standarddator som väldigt många har här på Sweclockers, så det är givetvis ett toppensystem. Otroligt mycket muskler för pengarna.

Mycket trevlig ide' boys!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frux
Den här datorn borde passa de allra flesta som besöker Sweclockers, dvs en prisvärd speldator med bra prestanda. Tror inte det är så många här som är ute efter en miljövänlig, strömsnål kontorsdator t.ex.

´
Precis det som jag tycker är alldeles lysande med att ta fram ett enda rekommenderat månadssystem. Särskilt om SweC testar datorn, som ronnylov föreslår.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frux
Hela grejen med en sån här sammanfattning är ju att den INTE drar i femtioelva olika riktningar och listar en massa produkter under varje kategori. Är man inte uppdaterad på hårdvarufronten och vill bli förvirrad med tiotals alternativ så finns redan forumet.

(För övrigt tycker jag ni borde valt en Samsung Spinpoint som hårddisk. )

Precis, jag tillhandahåller gärna alternativ med kommentarer från alla duktiga människor i forumen på min hemsida. Både genom tråden och PM.

/xJom

Visa signatur

Läs om mig här: http://xjom.se/page1001.html

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.

Permalänk
Avstängd

Skulle jag haft 9000:- hade inte mitt system sett ut sådär..

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Ni borde dra ihop ett elit-system också så man kan se vad det absolut bästa systemet kostar och vilka prylar det kommer ha.

Typ en extremeprolle med nån kompressorkylning, sen några megafeta minnen, SSD-diskar (ok här får man kanske begränsa sig till kanske 1-2 sånna, går ju att ha hur många som helst annars), tripple sli och eventuellt vattenkylning på moderkortet och grafikkorten då med.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Skulle jag haft 9000:- hade inte mitt system sett ut sådär..

Det säger inte mig något, du kanske kan specificera dig.....?

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Medlem

bra system

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FL3JM
Ni borde dra ihop ett elit-system också så man kan se vad det absolut bästa systemet kostar och vilka prylar det kommer ha.

Typ en extremeprolle med nån kompressorkylning, sen några megafeta minnen, SSD-diskar (ok här får man kanske begränsa sig till kanske 1-2 sånna, går ju att ha hur många som helst annars), tripple sli och eventuellt vattenkylning på moderkortet och grafikkorten då med.

Varför köra 3-Way SLI när 2 stycken 9800gx2 fullständigt smiskar tre Ultran till ett bättre pris dessutom.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk

Det står "råge" minst 25ggr i texten, inte dags att gå över till fullkorn?

Permalänk
Medlem

bra initiativ

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

E8400 är ju det självklara valet för dem som planerar att klocka, men nackdelen är att ju att man måste vänta minst en månad, troligen två på denna... skulle gärna ha sett en kommentar om det och kanske nått tips på nån som är lite lättare att få tag på...

kan nämna att jag själv står o velar mellan en 6750 och en q6600.. nån som kan ge nått tips om det valet?

Permalänk
Medlem

Erkänn att ni bara kopierade mina specs

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Aorus X570 Elite | AMD 5900x | MSI Radeon RX 6800

Permalänk
Medlem

budget
Det ultimata
Sli
Och vanlig
Domma tycker jag att man skulle kunna ha och så uppdaterar man dom varje kvartal

Visa signatur

Intel E6600 @3,0GHz, GTX 260 SLI, 6 Gb DDR2 800MHz, Western Digital 1 Tb, win7, Xigmatek 850w, XFX 680i, Creative SB X-Fi xtreame

Permalänk

Ett mycket bra initsiativ!

Något riktigt fint skulle vara en liten tillvalslista, typ "tysta ner datorn" där det finns rekomenderad CPU-kylare, några andra chassifläktar och liknande.

Kanske även ett extrembudgetsystem där man får maximal spelprestanda för 4000kr eller något sådant. Det är lite mer utmaning att plocka ihop.

Kandel:
Jag skulle ta 6750'n, Q6600 är så pass gammal, och dessutom med större tillverkningsprocess vilket gör den ännu varmare.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Har du kört dessa hårddiskar eftersom du utan resarvationer påstår att det är ett sämre val?

Jag kör 4 st. Barracuda ES.2 ST3500320NS 32MB 500GB i RAID och dessa är förvånandsvärt tysta. Skulle inte tro att skillnaden är särskilt stor mellan denna och dess systerhårddisk i testet.

Jag kör två 7200.11 i RAID 0, men jag använde bara den ena i början, och jag upplever att de är tystare i RAID 0, än vad en av dem var ensam.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Aorus X570 Elite | AMD 5900x | MSI Radeon RX 6800

Permalänk
Medlem

"Hastighetsklassningen PC2-6400 räcker upp till 3,6 GHz med en Intel Core 2 Duo E8400, men om siktet är inställt på ännu högre frekvenser gäller PC8500 (1066 MHz)."

Precis 800MHz går altså inte att klocka alls! NOT
alla 1066 MHz moduler är ju överklockade 800MHz moduler!
800Mhz räcker till minst 4 GHz med en E8400
om minnet är av Tex OCZ eller Corsair!

Visa signatur

Workstation: Asus P9X79 - Intel i7 4,2Ghz 3930K - 32gb 1866mhz RAM - 256gb ssd + 4tb drive - 2x Asus Gtx 660 - 2x DELL 2713hm
Misc: Iphone 6s

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Visst att en FX57:a var dyr, men man kunde köpa en Athlon64 3000 med venice-kärna och få ut samma prestanda lite drygt. Det har inte blivit speciellt mycket billigare nuförtiden om du frågar mig, priserna har legat ungefär på samma nivå hela tiden om man ska köpa nya prisvärda grejer, enda skillnaden jag kan se nu är att det finns ett "extra billigt" budgetsegment med absoluta skitprodukter prestandamässigt.

Möjligt att du anser detta.
Förslagsvis upplyser du oss andra om vad du anser är "extra billigt" budgetsegment med absoluta skitprodukter prestandamässigt."

i det systemet vi pratar om (Wirns förslag)

Citat av Wirn :
Här kommer min egna litet billigare alternativ (jag gillar att köpa billigt och ofta)
"Pentium 2160 (som ska klockas över 3GHz så klart) ~530kr
Gigabyte DS3 ~730kr
4Gb OCZ SLI ~780kr
9600GT ~1210kr
Antec Designer (inkl PSU) ~1170
Scythe Ninja plus revB ~350kr
Samsung spinpoing 500GB ~700kr

Tot 5470"

Är det månne 2160 prollen du kallar detta ? Isåfall kan jag upplysa om att den har markant mer kraft än den FX 57 vi pratat om och det samtidigt med samma OP system, dvs XP som de flesta fortfarande sitter på.
4 Gb minne är inte fel det heller, eller ?
Alltså har Win prestanda ökat och priset fallit.

Förklara gärna för oss andra vad du menar, som sagt.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrDuke
Jag kör två 7200.11 i RAID 0, men jag använde bara den ena i början, och jag upplever att de är tystare i RAID 0, än vad en av dem var ensam.

Jag skulle inte rekomendera att köra raid 0 som systemdisk. Just på systemdisken är det många små filer som ska läsas, och då är det accesstiden som är det viktiga. I raid 0 så får man aningen högre random-accesstid pga. att den för tillfället snabbare disken alltid måste vänta på den långsammare innan läsning kan börja. Raid 0 är bra om man ska läsa mycket data ur stora filer, men som sagt, inte värt det som systemdisk. Ytterligare en negativ aspekt är ju att man får lägre säkerhet än med en disk.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

Roligt att dom gör en sån här, inte brukar dom göra månaden dator ??

Men mest roligt var att dom tagit ungefär samma system som jag har på väg hem i posten =P

Chassi/DVD/HD kan man ju ha från sin gamla dator och grafikkort fanns inte med i min budget men det kommer efter sommaren..

Visa signatur

||> FD Define C <> Corsair RM 650x v2 <> Asus Prime x470 Pro <> AMD Ryzen-7 3800x <> Samsung 970 EVO m.2 500GB + Samsung 860 EVO 1TB <> Kingston Fury Renegade 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL 16 <> Msi RTX 4070 Super OC <> Asus AC86 <|| Skärm: AOC AG271QG 1440p ips G-synk

Permalänk
Medlem

Personligen så hade jag valt ett X38 moderkort idag. För övrigt så finns det många (inklusve undertecknad) som har haft problem med XMS2-minnen och P35-DS4. Skulle ju även kunna vara så med ett EP35 då det är i princip samma kort.

Permalänk
Medlem

Väldigt bra initiativ, mera sånt här!

Visa signatur

"I never saw a wild thing sorry for itself. A bird will fall frozen dead from a bough without ever having felt sorry for itself."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camper
Seagate, Intel, Nvidia, Corsair XMS2, Gigabyte Ds4, Antec P182

Zzzzzz, Känns som vilken Sweclockers fjortis som helst kunnat komma upp med denna setup utan några andra motiveringar som nämnts.

Tråkigt och inget nytt

Din idé är alltså att nämna något som inte är prisvärt, bara för att det ska vara roligt och nytt? Gå och lägg dig!

Kul att ni rekommenderar rediga saker! ;D

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Stort plus till admins på sweclockers som tar sådana här initiativ.....mycket bra!!

Visa signatur

[Stationär dator] - [ Antec Plus 1080 ] [ Antec 430w ] [GA-EX38-DS4] [ Intel E8400 @ 3,60Ghz ] [ Sapphire HD 4850 ] [2x2 GB Ram 800 Mhz] [ Seagate 500gb ] [ Western Digital 160gb ] - [HTPC] - [MSI K8n -neo4-F] [x-silence 300w] [AMD 64 3700+] [Sapphire x1950 pro] [500gb HD] - [Bärbar] - [ASUS A6RP] [Server] - [MSI KT3V] [AMD Athlon XP 2400+] [Radeon 9550] [500 GB s-ATA]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lossah
http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6041&page=5

Andra stycket, har ni skrivit 8800GT, istället för GTS.

http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6041&page=9

Under Öjvinds kommentar, "fyra prossorkärnor".

Bra val av komponenter, synd bara att det är omöjligt att få tag i e8400. :]

Mycket trevligt bygge, mycket gemensamt med mitt system. Men som lossah sa, synd att ni väljer en processor som knappt går att få tag på.

Visa signatur

P182 | TX 650W | Q6600 | EP35-DS4 | 9800 GTX 512MB | 4*1 GB PC8500 | 2x500GB int. + 500GB ext. | 24'' TFT @ 1920x1200 | G15 | DeathAdder | VHP 64-bit

Permalänk

Precis samma minnen och grafikkort som jag
smider bra

Permalänk
Avstängd

Tror nog att jag hade valt en q6600 istället för för e8800. annars tyckte jag allting såg helt ok ut. Bra anledningar till varför just den valda komponenten valdes....

ser fram emot nästa månad ska nämligen skaffa mitt nya system då

Visa signatur

AMD; [Suck]
Living for :arrow: Quad Core :up: