Bästa TV-kortet för Boxer?

Permalänk

Bästa TV-kortet för Boxer?

Efter att ha levt i den analoga världen några år så har vi nu flyttat till en lägenhet där vi har digitala marknätssignaler i vägguttaget. Så det blir dags att byta ut mitt gamla Hauppage MCE-500 mot något modernare.

Så vad skall jag köpa?
* Gärna två mottagare på samma kort, annars möjlighet att köra två separata kort samtidigt
* Skall gärna fungera med SageTV
* Skall gärna kunna ta programkort
* PCI-kort känns logiskt, men om nån säger att det blir lika bra med USB så visst...

Korten skall monteras i en dedikerad mediadator. Inte helt bestämt om det blir en egen dator bara för TV-mottagning (har två stycken P4-2,6 över) eller om jag försöker montera dem i HTPC:n (Core Duo E8600). Uppkattningsvis tre datorer på nätverket kommer att användas samtidigt för att kolla på TV live eller inspelat (via SageTV om inte nån rekommenderar något bättre).

Tips?

Permalänk
Medlem

FireDTV, inget snack om saken.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

FireDTV om du vill ha extern låda
FloppyDTV om du vill ha PCI-kort eller 3.5" plats.

Programvara röstar jag för DVBViewer iaf om det är till Windos

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _2FST_
FireDTV om du vill ha extern låda
FloppyDTV om du vill ha PCI-kort eller 3.5" plats.

Programvara röstar jag för DVBViewer iaf om det är till Windos

Men DVBViewer kan inte köras "client/server", d.v.s. med en dator med några TV-kort och så ha andra datorer där man kan titta på TV live, pausa, etc. via servern eller hur?

Permalänk
Medlem

Jag röstar också för FloppyDTV. Kör också boxer via marksända signaler via kabelnätet.

Är det windows så kan du kolla in Mediaportal som har den Tv-server funktionen som du letar efter!

Det går bra även med Windows media center med webguide, men det är inte lika smidigt och kräver antingen ett vasst nätverk eller en rätt vass HTPC om filerna behöver transcodas. Klockrent dock för att titta på tv via mobilen på stan eller hos polarna som inte har samma kanaler!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tojt
Jag röstar också för FloppyDTV. Kör också boxer via marksända signaler via kabelnätet.

Är det windows så kan du kolla in Mediaportal som har den Tv-server funktionen som du letar efter!

Det går bra även med Windows media center med webguide, men det är inte lika smidigt och kräver antingen ett vasst nätverk eller en rätt vass HTPC om filerna behöver transcodas. Klockrent dock för att titta på tv via mobilen på stan eller hos polarna som inte har samma kanaler!

"Alla" verkar dock tycka att Mediaportal är rätt så buggigt, eller? Jag skulle klara mig, men sambon skulle nog inte ha tålamod.

Då låter Windows Media Center bättre, men jag tror inte ens att det går att köpa XP MCE längre (eller?) och Vista kommer aldrig över min tröskel igen! Men kolla på TV på andra platser låter coolt. Är den funktionen inbyggd i MCE eller är det via tillbehör?

Och "ja", det är Windows som gäller, åtminstone måste det finnas en Windowsklient. Serverdelen kan vara nåt annat. Att SageTV finns för alla möjliga plattformar är ju ingen nackdel. Om jag tänker efter så har den nog allt det som de andra har, eller är det alls någon programvara som är bättre än SageTV på något sätt?

Permalänk
Medlem

Har inte testat sage så kan inte uttala mig om den. Har dock testat det mesta övriga.

Jag kör personligen Vista mediacenter. Det är i mitt tycke riktigt stabilt och fyller mina nuvarande behov. Det är låångt bättre än gamla xp baserade MCE, även om allt kanske har en inlärningskurva. Funktionen att streama är inte inbyggd, men går att få via ett gratis plugin kallat webguide4. Utvecklaren av det har nyligen blivit anställd av Microsoft så det blir nog bara bättre, samt att det i samma veva blev gratis.

Mediaportal buggar rätt rejält, men det gåt absolut få stabilt. Det krävs ju bara en hel del test och tweaks. Det är ingen plug and play lösning som Microsofts. Men jag har haft en stabil tv-server fungerande med att kunna se på flera kanaler om de legat på samma mux. Så mediaportal ligger installerat, men då jag inte har nytta av tv-servern längre, så väljer jag Vista mediacenter nu för tiden!

Men då du snackar så varmt om sage, så måste jag ju kolla in det!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tojt
Har inte testat sage så kan inte uttala mig om den. Har dock testat det mesta övriga.

Jag kör personligen Vista mediacenter. Det är i mitt tycke riktigt stabilt och fyller mina nuvarande behov. Det är låångt bättre än gamla xp baserade MCE, även om allt kanske har en inlärningskurva. Funktionen att streama är inte inbyggd, men går att få via ett gratis plugin kallat webguide4. Utvecklaren av det har nyligen blivit anställd av Microsoft så det blir nog bara bättre, samt att det i samma veva blev gratis.

Mediaportal buggar rätt rejält, men det gåt absolut få stabilt. Det krävs ju bara en hel del test och tweaks. Det är ingen plug and play lösning som Microsofts. Men jag har haft en stabil tv-server fungerande med att kunna se på flera kanaler om de legat på samma mux. Så mediaportal ligger installerat, men då jag inte har nytta av tv-servern längre, så väljer jag Vista mediacenter nu för tiden!

Men då du snackar så varmt om sage, så måste jag ju kolla in det!

Vista MCE är säkert bra som Mediacenter, men mina erfarenheter av Vista som operativsystem är uruselt, så det är uteslutet tyvärr.

Mediaportal låter intressant, det verkar som att många använder det och är nöjda. Men vad menar du med att man bara kan se på flera kanaler om de ligger på samma MUX? Fast du har två TV-kort? Jag tror inte att det blir så poppis om jag sätter på Sport-4:an för att se på lite Ultimate Fighting och sambons burk då kopplar om TV3 till Kanal5 för att de ligger på olika MUX:ar. Eller har jag missförstått?

Sage är inte heller alls felfritt. För två år sedan då jag senast använde det (jag har varit tjänstledig och rest jorden runt "ett tag") så var det främst tre problem:
1. Svensk programguide krävde ett svårkonfigurerat hack och kändes aldrig helt stabilt.
2. Hauppage-korten som "alla" använde då var aldrig riktigt stabila och det var alltid viktigt vilka versioner av drivrutiner och programversioner man använde.
3. Kanalplatserna gick inte att sortera. Det här vet jag i alla fall är fixat nu.

Jag har tankat hem senaste versionen och skall testa så snart jag beställt och fått hem TV-korten. Den senaste versionen på TPB är 5.nånting vilket är rätt så gammalt, bl.a. saknar den stöd för HD och FloppyDTV har jag för mig. $99 för ett paket med server/klientprogram för dator1 (normalt $80) plus en klientlicens för dator2 (normalt $30) är inte så farligt med dagens dollarkurs ändå. En hårdvaruklient (a la Tvix) går på $200 vilket känns väldigt billigt.

Du kan få en rätt bra uppfattning av att läsa lite i deras forum. Supporten från såväl andra användare som (i viss mån) Sage själva där är enligt min mening helt suverän. Det finns också tonvis med anpassningar att tanka hem, för självklart är det både konfigurerbart och har ett API för plugins.

Permalänk
Medlem

Med flera olika kort kan du självklart se på fler kanaler oberoende vilken mux de ligger på. Det jag syftade på, var att med bara ett kort och ett programkort, så går det se på flera kanaler samtidigt om de ligger på samma mux. Gränsen ligger i hur snabb din kortmodul är! Det är bara en bonusfunktion, och kan vara kul för de som bara har ett tv-kort

Ska kolla in Sage, och se vad jag tycker!