Permalänk
Robot

Hur man planslipar

Tänkte även jag visa upp hur jag planslipat aka lappat min processor. Dels för det är kul, dels för att visa folk hur man gör när de frågar i forumet

---
Det som behövs är:
*Våtslippapper, ~400-1200 kornigt tycker jag. Allt under 400 och allt över 1200 är onödigt bara. Själv körde jag med 600 respektive 1000.
*Något HELT plant, till exempel en glasbit.
*Cirka en timmes fritid.

1.Tejpa fast ditt grövsta våtslippapper där du ska lappa, och sätt glasbiten(eller det ni valt) under det.
2.Doppa fingret i vatten och skvätt lite vatten på våtslippappret.
3.Kör processorn fram och tillbaka, från sida till sida. Lägg så lite tryck som möjligt på processorn, helst ska processorns egna vikt räcka. Det tar längre tid men är bättre helt enkelt.
4.När det bara är koppar kvar på processorn, så flyttar du upp till något mjukare våtslippapper. Glöm inte att skvätta lite vatten då och då.
5.När du är helt klar så tvättar du noggrant processorn med favoritrengöringsmedlet. Både ovan och under processorn. Noggrant!
---

Kom ihåg att det är plant du vill ha det, inte spegelaktigt. Vissa sätter nån sorts fett på processorn för att den ska få spegeleffekt, detta kan ge negativ effekt då fettet/dylikt kan förstöra värmeöverföringen.

Innan jag lappade min processor använde jag mig utav en Scythe Infinity/Mugen. Var missnöjd med både temperaturerna, men framförallt push-pinsen, som var ett rent helvete!

Jag loadade närmare 60 grader när både Infinity och Q6600 var olappade. När jag lappade min Q6600, och satte på en olappad TRUE så loada jag 46 på varmaste kärnan. Tyvärr testade jag aldrig före/efter med Infinityn. När jag lappade min TRUE också så loada jag 42(!) grader på varmaste kärnan. Allt vid 3000mhz.

Att lappa kylare/andra saker fungerar exakt likadant.

Rösta och kommentera, tack!

Har inte röstat på mig själv nej.

Besök albumet: Hur man planslipar av Ertan

Permalänk
Medlem

10 P äntligen ett intressant galleri

Permalänk
Medlem

Kan väl nämnas att det går lika bra att använda sig av vanligt sandpapper, dvs. inte våtslippapper, om man är orolig för att behöva ha vatten nära CPU:n. Jag lappade inte min Q6600 med våtpapper utan vanligt, se mitt galleri.

Bra galleri annars, fast du kunde tagit lite mer bilder på förberedelserna. 6P från mig.

Visa signatur

CPU: i9-9900K GPU: Gigabyte RTX 2070 Super Case: Louqe Ghost S1

Permalänk

Du har inte lust att skapa en tråd med namnet "Hur man inte lappar"? =D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rackarungen
10 P äntligen ett intressant galleri

hihi tack

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exabyte
Kan väl nämnas att det går lika bra att använda sig av vanligt sandpapper, dvs. inte våtslippapper, om man är orolig för att behöva ha vatten nära CPU:n. Jag lappade inte min Q6600 med våtpapper utan vanligt, se mitt galleri.

Bra galleri annars, fast du kunde tagit lite mer bilder på förberedelserna. 6P från mig.

Har laddat upp max antal bilder, om jag hade kunnat ladda upp fler hade jag lagt in några bilder på vad jag använde etc. Fick banta mycket på bilderna och bara ta de nödvänligaste

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk

Är det för mycket begärt att folk lär sig hantera en kamera? Alla bilder på vart enda nytt galleri är numera suddiga/ur fokus. Det verkar som att det är en standard på bilder ska vara ur fokus än i fokus.

Ett bra tips är att ha längre avstånd mellan kameran och det ni fotar. Eftersom att upplösningen ändå är så hög är det bara att klippa ut motivet göra en bild av det. Om ni ändå vill ha kameran nära så se till att kameran är inställd på att ta bilder på kort avstånd.

Ha sedan alltid blixt på när ni tar bilder, eller om ni vill ta bilder utan blixt, så sätt kameran på stativ!

När det sedan gäller alla s.k. "lappningar" anser jag att det är helt onödigt... Men det är bara min åsikt. Kylpasta + bra kylare borde vara fullt tillräckligt.

Permalänk

Dåliga bilder, annars bra jobbat.

Man kan väl säga att du sänkte tempen med 4 grader i load med en TRUE med lappningen.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ertan
Har laddat upp max antal bilder, om jag hade kunnat ladda upp fler hade jag lagt in några bilder på vad jag använde etc. Fick banta mycket på bilderna och bara ta de nödvänligaste

Vadå max antal bilder? Du har ju bara laddat upp 6 bilder, mitt galleri som jag har uppe består av 41 bilder.

Visa signatur

CPU: i9-9900K GPU: Gigabyte RTX 2070 Super Case: Louqe Ghost S1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exabyte
Vadå max antal bilder? Du har ju bara laddat upp 6 bilder, mitt galleri som jag har uppe består av 41 bilder.

Antagligen något med att det är "Datorkomponenter"

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SnakeDragon
Är det för mycket begärt att folk lär sig hantera en kamera? Alla bilder på vart enda nytt galleri är numera suddiga/ur fokus. Det verkar som att det är en standard på bilder ska vara ur fokus än i fokus.

Ett bra tips är att ha längre avstånd mellan kameran och det ni fotar. Eftersom att upplösningen ändå är så hög är det bara att klippa ut motivet göra en bild av det. Om ni ändå vill ha kameran nära så se till att kameran är inställd på att ta bilder på kort avstånd.

Ha sedan alltid blixt på när ni tar bilder, eller om ni vill ta bilder utan blixt, så sätt kameran på stativ!

När det sedan gäller alla s.k. "lappningar" anser jag att det är helt onödigt... Men det är bara min åsikt. Kylpasta + bra kylare borde vara fullt tillräckligt.

Det var första gången jag använde kameran då. Kunde inte se så tydligt på den lilla Sonyskärmen så jag visste inte att de skulle bli så suddiga. Förlåt Händer aldrig numera, man lär sig ju av sina misstag

Finns såklart olika åsikter, det enda negativa jag ser är ju att garantin försvinner, och de 20kr jag slösade på sandpapper. Annars blir det bara bättre temperaturer=man kan nå högre frekvenser, alltså en snabbare dator. Men vissas kylare och processor är ju redan plana, och då kan det vara onödigt ja.

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk

Stoppa det under bygglogg så kan man ha fler än 6 bilder

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minibite3
Stoppa det under bygglogg så kan man ha fler än 6 bilder

Måste göra om albumet helt då, och det är något jag inte orkar göra.

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3