Permalänk

Hjälp med att utöka Ram-minne

Hej!

Det är så att jag vill utöka ramminnet på min dator och skulle behöva lite info ang. vad/vilken typ man ska köpa. Jag har idag (enligt cpu-z) en ddr dual channels 1024MB på 200Mhz. Jag skulle vilja uppgradera till 2gb. Måste det extra ramminne som ska in ha samma hastighet å så även om jag bara slänger bort det som sitter i och köper en DDR2 el DDR3 på 2gb på en gång och sätter dit? Är DDR3 snabbaste som finns idag? Vad ska man vara uppmärksam på vid inköp av Ramminne? Jag kör vista hp. Tacksam för hjälp.

Permalänk
Hedersmedlem

Har du DDR (1) minnen så kan du inte använda varken DDR2 eller 3, utan att byta moderkort och ev processor, men detta står ju i ZPU-Z

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Jag antar att du har 2 stickor på 512 MB vardera, hur många minnesplatser har du på moderkortet? Har du 4 platser är det bara att köpa 2 stickor DDR till på 512MB som har samma eller högre hastighet än dina nuvarande.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Hedersmedlem

Eller varför inte två 1GB diton

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Har du DDR (1) minnen så kan du inte använda varken DDR2 eller 3, utan att byta moderkort och ev processor, men detta står ju i ZPU-Z

Moderkortet blev nyligen utbytt mot en infinity RS482 och när jag kollade lite närmare på specen så stod det att så här :

# Four 184-pin DDR SDRAM DIMM sockets

# Supports dual channel (128-bit wide) memory interface
# Supports up to 4GB system memory
# Supports PC2100 (DDR266), PC2700 (DDR333) and PC3200 (DDR400) DDR SDRAM DIMM

Jag antar DÅ att den inte stödjer DDR2 el. DDR3?

Länk till moderkortet:

http://www.dfi.com.tw/Product/xx_product_spec_details_r_us.js...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gramner
Jag antar att du har 2 stickor på 512 MB vardera, hur många minnesplatser har du på moderkortet? Har du 4 platser är det bara att köpa 2 stickor DDR till på 512MB som har samma eller högre hastighet än dina nuvarande.

Jäpp, jag hade 2 stickor á 512MB och 2 lediga platser. Jag gör nog som ni säger och köper 2 (el. en 1Gigs) likadana och sätter bara dit dem? Tack för hjälpen!

Permalänk
Hedersmedlem

Köp gärna två 1gig så fyller du ut och kan köra dualchannel

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Köp gärna två 1gig så fyller du ut och kan köra dualchannel

Ja, det var precis det jag tänkte göra så det blir gott om minne men vad innebär det att köra dual channel?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Odontolog
Ja, det var precis det jag tänkte göra så det blir gott om minne men vad innebär det att köra dual channel?

Lite prestanda-ökning, dom körs automatiskt i dual-channel om du sätter dom i rätt slots. Köp två 1 gigs stickor som dom föreslår, kostar inte mycket...

tex. http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=309845

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applo
Lite prestanda-ökning, dom körs automatiskt i dual-channel om du sätter dom i rätt slots. Köp två 1 gigs stickor som dom föreslår, kostar inte mycket...

tex. http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=309845

Oki! Tackar!

Permalänk
Avstängd

kör du amd kan du endast köra 1 plats, 2 platser eller 4 platser för att du ska få det o funka altså nu måste du skaffa antingen 2 512or eller 2 st 1024or

Visa signatur

Blir så jävla less ,aldrig mera E8XXX eller nånsin 45nm teknologi.. bara skit

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Siggemc
kör du amd kan du endast köra 1 plats, 2 platser eller 4 platser för att du ska få det o funka altså nu måste du skaffa antingen 2 512or eller 2 st 1024or

Jaha, det visste jag inte. Tack för tipset!