Permalänk
Medlem

binero

hej! Jag har problem med binero, så jag vänder mig till er bättre vetande.
Jag ville vidarebefodra mail till min domän till min gmail, och frågade deras support som sa att jag skulle välja "vidarebefodra" i deras kontrollpanel. Vilket fungerade utmärkt, men allt annat slutade fungera. Så jag har valt dns-hantering igen, och min domän med www fungerar, men inte utan www. Jag har ställt in *, @, redirect och www som CNAME till min dyndns.org. De som fanns där innan alltså, kan inte säga att jag försår det där.

Vidarebefodra www verkade bara vilja ha http adresser, men jag vill att domänen pekar på min ip helt enkelt.

Det jag vill är hur som helst:

domänen ska peka på min dyndns.org både med och utan www och vidarebefodra mail.

hur gör jag enklast?

mvh najjie

Permalänk
Medlem

Om du väljer dns-hantering, så kan du inte vidarbefodra mail. Det enda du kan göra med dns-inställningarna är att välja vilken server som ska hantera mailen.

För att mailen ska kunna vidarbefodras via binero, krävs det att mailen hanteras av bineros mailservrar. Så om du nu har ett konto med binero, som tillåter dig att nyttja deras mailservar, så måste det finnas ett mx-record till bineros mailserver.

För att sedan mailet ska vidarbefodras, så måste det finns uppsatt regler för det i deras mailconfig. När du satte på vidarbefodring, råkade du nog ändra så det blev en domainpointer. Du ska bara skapa en vidarbefodring under mailinställingarna(Obs aldrig använt binero, så vet ej var dessa inställningar finns)

Men du kanske kan förklara lite närmare om du bara en en domän hos binero, eller om du har ett webbkonto. Har du bara en domän, så tror jag inte binero tillåter dig möjligheter att ex vidarbefodra mail. Dock kan du göra detta med bla loopia, som det är gratis nyttja dns-tjänster hos.

Om du valt att hantera dns manuellt, så posta hela confen här så är det lättare upptäcka fel. www är som vilken subdomän som helst, så det kan ta ett tag för både din cache och namnservrar att vara med på noterna. Hur länge sedan var det du uppdaterade dina dns-inställningar?

Permalänk
Medlem

hej! tack för svaret. Nu fungerar plötsligt domänen som den ska, vet inte riktigt vad jag ändrade, kanske @, vad gör den? trodde det var * som sa ingen subdomän.

frågan om mail kvarstår dock. jo, jag har bara domänen hos binero så det kan hända att du har rätt. Får testa deras kundtjänst igen. Kollade lite på loopia, det verkade ju jättbra, kanske ska flytta dit.

Permalänk
Medlem

Jag har några domäner hos binero och sist jag kollade så erbjuder de inte ens dns-hantering. Men aldrig letat dock ,då jag kör dns på mina egna servrar.

Att domänen fungerar nu, är inget konstigt. Högst normalt att det tar tid för dns att uppdatera och har du ex slagit in domänen.com innan du gör en ändring så kommer den infon ligga sparad hos dina namnservrar innan den förfaller. Om du däremot testar med www.domänen.com(och inte gjort det innan du ändrade, inom tidsintervallet som dnscachen sparas) så kommer dina namnservrar slå upp infon på nytt och då komma rätt då den inte har någon gammal information att använda sig av.

När det gäller mailen så behöver du inte flytta till loopia. Du kan bara använda deras dns, då jag tror de erbjuder även mailforward. Annars kan jag i sista fall vidarbeforda mailen åt dig.

Skapa ett konto hos loopia(gratis) och lägg till din domän. Sedan lägger du bara till ett mx-record hos binero som pekar på loopiasmailservrar. Eller så pekar du över hela domänen på loopias dns, men då måste du skapa alla records igen fast hos loopia.

Ett sista tips är att skippa cnames så långt det går. Har du inget fast ip är det kanske inte en praktisk lösning, men cname innebär att domänen måste slås upp en extra gång och det är onödigt. Så är bättre använda a-records även på subdomäne så långt det är möjligt!

EDIT: Jo loopia erbjuder mailforward via deras gratis-dnstjänst!