Första platt skärmen, inför köpet?

Permalänk

Första platt skärmen, inför köpet?

Har haft en CRT skärmen, men efter köpt en bärbar skulle det vara bättre med en platt skärm men innan köpet har jag lite fråger.

Det säljs nästan enbart TFT skärmar nu, har dessa några fördelar över LCD vilket gör att de har tagit över marknaden?

Den bärbara har enbart VGA utgång borde jag köpa en skärm med VGA utgång eller en med DVI utgång och ha en adapter?

Finns det dvi -> vga adapter?

Siktar på en skärm under ~2100 kr med en storlek på 17-19, är detta rimligt?
Finns det skärmar inom denna pris klass med både dvi och vga utgång som har en viss kvalitet?

Finns det märken som bör undvikas?

Om det finns dvi -> vga adapter är denna skärmen att rekommendera?
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=328518

Permalänk
Medlem
Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.

Permalänk
Medlem

TFT är en typ av LCD-skärm. (http://en.wikipedia.org/wiki/TFT_LCD)

Om du bara har VGA (D-SUB) köper du helt enkelt en skärm som har en sådan, helst DVI också. De allra flesta skärmar av någorlunda kvalitet har detta. 19" tycker jag är lite väl litet. Satsa hellre på en 20" eller strax över. Finns flera fina 20" med bra paneler samt en uppsjö ganska billiga 22" med TN-panel (runt priset du säger) som duger gott om man inte är så kräsen.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

1. TFT är ett samlingsnamn på de flesta olika teknikerna som används i platta skärmar, tex LCD.

2. De flesta skärmarna har ingen utgång, bara ingångar.

3. Det stämmer att man kan få ut en analog signal från en DVI-I utgång men du kan oftast inte mata in en analog signal i en DVI ingång eftersom de oftast bara är av formatet DVI-D. Så du behöver en skärm med VGA-ingång.

4. Adaptrar finns för DVI-I ut till VGA in, så det är inget du behöver, se till att skärmen har VGA-ingång.

5. Skärmen du länkar till har en TN-panel, det är inget jag rekommenderar. Försök att hitta en med MVA- eller P-MVA-panel, de kan vara något dyrare men det borde finnas några som passar din budget. Läs här för mer info. Här kan du se skillnaden på TN-, P-MVA och IPS-paneler, IPS:er är oftast dyra så koncentrera dig på TN och P-MVA.

5. Jag skulle undvika alla okända märken och hålla mig till de mer beprövade, tex Samsung, Viewsonic, Benq, Eizo, LG och kanske någon mer.

Visa signatur

************************************
* Detta meddelande har granskats av FRA *
************************************

Permalänk
Medlem

Mitt tips är Eizo M1950SR från Eizo´s egen web-butik under utgående modeller.

19" pva, både DVI och D-sub.

Visa signatur

Finns en anledning till att folk betalar lite extra för en Eizo !!

Gigabyte GA-P35-DS3 Rev 2.0 / E8200 @ 3,2Ghz / Arctic Freezer 7 Pro / 4X1Gb Corsair PC6400 4-4-4-12/ Geforce 8400 / 2 X SATA 160Gb / Eizo / Vista 32-bit

Permalänk

Tack för alla svar

Permalänk

http://www.amentio.se/PartDetail.aspx?q=p:1128714;c:36167;r:p...

oslagbart.
under 2000.- för en 22"

har en sådan själv. Mycket nöjd

Visa signatur

X2 6000+ -- 4GB ram -- 2x8800GT SLi -- Zalman 600W -- X-FI