Problem att installera XP på SATA HDD (DS4)

Permalänk
Medlem

Problem att installera XP på SATA HDD (DS4)

Jag har gång på gång försökt att installera Windows XP på min SATA hårddisk. Jag har ett nyinskaffat Gigabyte GA-EP35-DS4 moderkort och jag lyckas med att ladda in SATA-drivrutiner och installationmenyn i XP lyckas hitta SATA-hårddisken och det är inga problem med att formatera hårddisken till NTFS och lägga in de filerna till hårddisken.

Men när jag ska starta om datorn och sen boota från SATA-hårddisken så händer det ingenting. Den bara står still där efter meddelandet "verifying DMI boot data....." Jag har provat med att sätta hårddisken som nummer 1 i prioritetslistan men det blir samma grej.

Jag laddade in SATA-drivrutinen Intel Matrix Storage Manager 32-bit och valde sedan Intel ICH9 SATA AHCI Controller (Desktop ICH9R) från listan. Men det kanske är så att jag ska istället ta Intel ICH8R/ICH9R SATA RAID Controller som också fanns i listan? Men måste jag inte då konfigurera RAID i bioset?

Visa signatur

Intel Core 2 Quad Q9300 2.5 Ghz | 4 GB Corsair DHX XMS2 PC6400 DDR RAM | ASUS GeForce 7950GT 512 MB RAM | Gigabyte-GA-EP35-DS4

Permalänk
Medlem
Permalänk

Re: Problem att installera XP på SATA HDD (DS4)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av john13th
Jag har gång på gång försökt att installera Windows XP på min SATA hårddisk. Jag har ett nyinskaffat Gigabyte GA-EP35-DS4 moderkort och jag lyckas med att ladda in SATA-drivrutiner och installationmenyn i XP lyckas hitta SATA-hårddisken och det är inga problem med att formatera hårddisken till NTFS och lägga in de filerna till hårddisken.

Men när jag ska starta om datorn och sen boota från SATA-hårddisken så händer det ingenting. Den bara står still där efter meddelandet "verifying DMI boot data....." Jag har provat med att sätta hårddisken som nummer 1 i prioritetslistan men det blir samma grej.

Hade liknande problem, datorn vägrade gå ifrån första boot device. Jag löste det genom sätta cd rom som första bootenhet när jag installerade windows, och när datorn startar om och skall börja på hårddisken så tryckte jag f12 och valde hårddisken som first bootdevice.
Går man in i bios och ändrar så fungerar det inte.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av john13th
[...]
Jag laddade in SATA-drivrutinen Intel Matrix Storage Manager 32-bit och valde sedan Intel ICH9 SATA AHCI Controller (Desktop ICH9R) från listan. Men det kanske är så att jag ska istället ta Intel ICH8R/ICH9R SATA RAID Controller som också fanns i listan? Men måste jag inte då konfigurera RAID i bioset?

AHCI är ett nytt sätt för SATA-diskar att kommunicera, jämför med IDE-hårddiskstyrning.

Intel RAID kör AHCI "under det".
I BIOS kan du ställa in om du ska köra IDE(legacy kalla?), AHCI eller RAID på Intel-kontrollern.
Följdaktligen ska du nog välja exakt samma i installationen (men lite konstigt att det fungerar ändå där).

Det handlar inte om hur diskarna är konfigurerade i RAID eller inte, det är kontrollerdelen som det handlar om. Man kan köra diskar helt vanligt på RAID-kontrollers.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG