Permalänk
Avstängd

Inget ljud där fram?

Jag har precis byggt ihop en ny dator och installerat operativsystemet och drivrutinerna.

Jag får inget ljud från hörlurskontakten där fram på chassit, men där bak funkar det. Jag är säker på att jag kopplat rätt, har dubbelkollat det. Jag installerade drivrutinerna till ljudet genom att köra Gigabytes skiva. Det heter ju något "Xpress install" eller liknande när den installerar alla drivrutiner automatiskt.

I enhetshanteraren finns det två st. "Realtek HD Audio Device", exakt likadana. På den ena är det ett utropstecken och det står att drivrutinerna inte är installerade. Jag har tagit "Uppdatera drivrutin", men det finns ingen drivrutin på Gigabyte-skivan.

Ska man verkligen behöva installera speciella drivrutiner för att få ljud där fram? Varför är det två st. "Realtek HD Audio Device" i enhetshanteraren varav den ena inte har drivrutiner installerade?

Ikonen för Realtek finns nere i aktivitetsfältet och när man sätter in en kontakt där bak så kommer det fram en liten ruta där det står att man har satt i en kontakt, men när man sätter i en kontakt där fram händer ingenting.

Det är ganska irriterande eftersom sladden till hörlurarna inte räcker till bakom datorn. Detta borde väl gå att lösa på något sätt?

Moderkortet är ett Gigabyte GA-73PVM-S2H.

Permalänk

Du ska inte behöva speciella drivrutiner för det då det bara är en förlängning på den vanliga utgången. Men testa att gör om det igen

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
Du ska inte behöva speciella drivrutiner för det då det bara är en förlängning på den vanliga utgången. Men testa att gör om det igen

Göra om vad? Installera om drivrutinerna? Det har jag redan testat...

Permalänk
Medlem

Hej.
Jag tror att du måste enable front panel audio header i bios för att dom utgångarna på moderkortet ska fungera.

// Honda600

Visa signatur

Finns en anledning till att folk betalar lite extra för en Eizo !!

Gigabyte GA-P35-DS3 Rev 2.0 / E8200 @ 3,2Ghz / Arctic Freezer 7 Pro / 4X1Gb Corsair PC6400 4-4-4-12/ Geforce 8400 / 2 X SATA 160Gb / Eizo / Vista 32-bit

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Honda600
Hej.
Jag tror att du måste enable front panel audio header i bios för att dom utgångarna på moderkortet ska fungera.

// Honda600

Där sa du något! Det ska testas på en gång.

Permalänk
Medlem

Hoppas att det fungerar.

Visa signatur

Finns en anledning till att folk betalar lite extra för en Eizo !!

Gigabyte GA-P35-DS3 Rev 2.0 / E8200 @ 3,2Ghz / Arctic Freezer 7 Pro / 4X1Gb Corsair PC6400 4-4-4-12/ Geforce 8400 / 2 X SATA 160Gb / Eizo / Vista 32-bit

Permalänk
Avstängd

Det fanns tyvärr inget alternativ i BIOS för att sätta på ljudet där fram. Fler förslag?

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem, fast jag har ett MSI P35, vad är problemet? snälla hjälp!

Permalänk

Du har ett moderkort med ljudkrets för HD audio. Den medföljande Kabeln och kontakten till chassits front audio platser stödjer inte HD audio utan bara AC'97. Detta står på kontakten du kopplar till moderkortets F_audio plats. Om chassits front audio stödjer HD audio har dito en kabel med 2 kontakter, en AC'97 och en HD audio.

Äldre chassin 5 år eller mer har antagligen bara AC97 även billigare chassin kan tänkas ha sparat in på detta.

Permalänk
Medlem

Hej !
Har du testat det som står längst ner på s.85 i manualen till moderkortet ?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zzzz
Hej !
Har du testat det som står längst ner på s.85 i manualen till moderkortet ?

Haha, eeeh, nope...

Problemet är löst!

Permalänk
Medlem

Skönt !