Permalänk

Surf/Poker Dator ~4500kr

Hej. Håller på att sätta ihop en dator till brorsan. Han kommer använda den till att surfa och spela poker och lite allround. Inga spel och ingen klockning. Han spelar också upp filmer på en 32" lcdtv, kommer göra det med hdmi från och med den här datorn. Det går väl bra?
Så, ser det bra ut, eller vad föreslår ni?

AMD Phenom X4 9750 2,4GHz Box (CPU (AMD Socket AM2))

Antec Sonata III 500 (Svart) (Miditower-chassin)

Corsair XMS2 Xtreme TwinX DDR2 PC6400/800MHz CL5 2x2GB (DDR2-minnen)

Gigabyte GA-MA78GM-S2H (Moderkort - AMD Socket AM2)

Samsung SH-S203D (DVD-brännare för dator)

Seagate Barracuda 7200.11 ST3320613AS 16MB 320GB (3,5 tums S-ATA-hårddiskar)

http://www.prisjakt.nu/optimize.php?p=285582,279997,218774,17...

Visa signatur

You're damned if you do and you're damned if you don't

Permalänk
Avstängd

Jag hade kört på en DualCore E2180 ihop med ett P35 moderkort. Som chassi hade jag tagit ett Antec NSK4488B. Då sparar du lite mer pengar eftersom en Phenom inte är värda pengarna..

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Medlem

Håller med ang processor. Intels C2D är mer kräm för $ idag. För samma budget får du ju nästan en 6850 eller 8400. Finfina båda två!

Chassit tycker jag är ett bra val för en budgetdator. Har fått fin kritik överlag, öven om det är trångt och lite pilligt att få till en bra kabeldragning.

Moderkort: Om han inte skall klocka så funkar nästan vilket billigt P35 som helst. Kanske ett Asus P5K?

Grafikkort? 8800 GT/512 är mycket prisvärt.

Visa signatur

C2D 6850, 2GB Corsair DDR26400, Asus P5K Deluxe/WiFi p35, 150 GB WD 10krpm, 500 GB WD 7.2krpm, GeForce8800GTS 320, Antec P180, Corsair 620W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flopalot
Håller med ang processor. Intels C2D är mer kräm för $ idag. För samma budget får du ju nästan en 6850 eller 8400. Finfina båda två!

Chassit tycker jag är ett bra val för en budgetdator. Har fått fin kritik överlag, öven om det är trångt och lite pilligt att få till en bra kabeldragning.

Moderkort: Om han inte skall klocka så funkar nästan vilket billigt P35 som helst. Kanske ett Asus P5K?

Grafikkort? 8800 GT/512 är mycket prisvärt.

Varför ska han ha 8800GT när han inte spelar? Läs innan du gör inlägg.

Trådskaparen: Han klarar dig gott och väl med inbyggd grafik för dina ändamål, vill du ändå ha dedikerat grafikkort så räcker 3450 eller geforce 8400 korten, då kan du få lite processoravlastning vid HD uppspelning.

Phenom är verkligen overkill likaså är 4 gb ram, 2 gb billig ddr2 räcker gott och väl. Som processor hade jag tagit bland de billigaste Athlon X2 65nm då han inte skulle klocka, de är något snabbare än E2000 serien om man inte klockar då E2000 är bättre. Spara även pengarna på att gå ned till det billigare chassit, det är ändå antec och nätagget är bra och relativt tyst, det kommer hålla bra länge.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

"Läs innan du gör inlägg."

Vad är det för fel på folk egentligen? Har du - typhonos - överhuvudtaget något skäl att låta så dominerande och fjortisfjantig? Har du problem hemma? Någon som varit dum emot dig? Försök låta bli att få utlopp för dessa eventuella problem i forumet. Det blir trevligare läsning för alla i så fall. Som svar på din fråga - ja jag har läst hans inlägg. Och jag har noterat hans önskemål. Det var därför jag skrev ett frågetecken efter grafikkort.

Som du också ser så rekommenderade jag P5K. Det har ingen inbyggd grafik. Alltså krävs ett grafikkort för min rekommendation. Och de kort jag har erfarenhet av är 8800-serien. I denna serie uppfattar jag 8800 GT/512 som mest prisvärda. Faktum är att jag uppfattar dem som så prisvärda att det enligt mig i princip är vansinnigt att köpa något billigare till en 8400 eller 6850-rigg. Och det var dessa processorer jag rekommenderade.

Dessutom är det fullt möjligt att pokerspelet underlättas av två skärmar. Jag vet inte om spelet sker på amatör- semiproffs eller heltidsnivå. De två senare har uteslutande >1 skärm. Och vill man ha två DVI är 8600 GT det "billigaste" man kommer undan med. Men steget upp till 8800GT /512 är då så litet att jag hellre rekommenderar det kortet.

Visa signatur

C2D 6850, 2GB Corsair DDR26400, Asus P5K Deluxe/WiFi p35, 150 GB WD 10krpm, 500 GB WD 7.2krpm, GeForce8800GTS 320, Antec P180, Corsair 620W

Permalänk
Permalänk
Medlem

Loxus senaste inlägg blir en riktigt bra prisvärd låda så gå på den säger jag.

flopalot: Det blir trevligare trådar i övrigt om folk läser tråden och inte bara kommer med inlägg som tillför ytterst lite, meningen är att trådar ska vara progressiva, dvs att ju längre i tråden man kommer desto närmare problemets lösning har vi kommit och att inte läsa tidigare inlägg anser jag är respektlöst mot både trådskaparen och andra i forumet.

Allt är relativt och för användaren av datorn är inte 8800GT prisvärt om han inte har användning för prestandan och kan få de funktioner han behöver med ett betydligt billigare kort.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Jag föreslår också AMD X2. Mycket prestanda för pengarna finns för under tusenlappen. Köp till NSK4480B och ett HD3650 eller HD3450.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk

http://www.prisjakt.nu/optimize.php?p=207702,279997,218774,23...

X2 5000+ för 599kr hos teknikkedjan är väl ett bra köp, plus att de har en butik nära mig.
Sedan är det verkligen för overkill med 4gb minne? Nu får man ju corsair 2x2 för 565kr. Om man kör vista är det väl alltid bra med minne.

Och jag tror inte han ska köra med två skärmar, men möjligheten finns väl ändå på ga-ma78gm-s2h. Han ska iaf köra på hyffsat hög upplösning för att få plats med många pokerbord xD funderar på en 22"

Visa signatur

You're damned if you do and you're damned if you don't

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
Allt är relativt och för användaren av datorn är inte 8800GT prisvärt om han inte har användning för prestandan och kan få de funktioner han behöver med ett betydligt billigare kort.

Precis. Trådskaparen la ribban med en processor för mellan 1500 och 2000 kr. Och min uppfattning är att det är tokigt att köpa en dator med integrerad grafikkrets till en processor av den kalibern. Detta nästan oavsett vad datorn skall användas till. Min poäng är dock följande: Det tjänar överhuvudtaget ingenting till att vara forumpolis och be folk att läsa trådar och det ena och det andra. De enda som bör hålla på med detta är 1) trådskaparen eller 2) moderatorer. Om någon är fullständigt ur spår och börjar tjata om någonting helt irrelevant eller stötande må vara en sak. I sådana lägen har jag också slängt in någon sarkastisk kommentar. Jag kan dock inte se att mitt avslutande "grafikkort?" är i närheten av att behöva läxas upp.

Dessutom: trådskaparen säger att datorn skall användas till film och pokerspel. Båda dessa saker kan vara mer resurskrävande än du kanske tror. Min laptop (Dell 9400) med en 2 GHz processor, 2 GB RAM, Vista och 7900 GS klarar inte av dessa uppgifter på ett tillfredsställande sätt. Min postgreSQL-databas innehåller några miljoner pokerhänder (www.pokertracker.com). Detta är helt normalt för någon som spelar poker. Att "hamstra" handhistories genom att ha många pokerklienter öppna med max antal tillåtna bord är idag mer regel än undantag, för att kunna ha fräsch statistik och byta bord när det visar sig att det kommer in någon som spelar dåligt på ett annat bord. Själva databashanteringen är, i takt med att basen växer, EXTREMT processorkrävande. Att dessutom ha kanske ett 20-30 tal fönster öppna - med statistiken projicerad med en HUD (pokeracesoftware.com) - för att hamstra nya handhistories kräver då att man kan ha ett vettigt grafikkort som avlastar processorn. De som använder pokertrackers defaultinställning, som är .asp istället för SQL, kommer drabbas ännu hårdare. Det är fullt möjligt att trådskaparen bara avser amatörmässigt pokerspel som rekreation. Då används med all sannolikhet inte de funktioner jag nämnt. Det rimliga är väl likväl att trådskaparen själv får bedöma detta eventuella behov, och inte att självutnämnda forumpoliser med hävdelsebehov tar på sig uppgiften att uppmana till läsning av trådarna. Tro mig, jag har läst tråden.

Så till filmvisning: En av mina förra datorer med Prescottprocessor och X850XT-kort (d v s bland det hetaste man kunde bygga för 3 år sedan ungefär) klarar inte av att visa full-HD via DVI-/VGA-kabel på plasma-TV... Jag skulle inte för mitt liv välja en integrerad grafikkrets om jag funderade på att se film via datorn. X850XT är för övrigt ganska exakt lika snabbt/bra som ett 8600 GT.

Och avslutningsvis till RAM. Kör han Vista är det bara dumt att ha 2 GB istället för 4 GB. Vista är extremt bra på att cacha upp program som körs och lägga det i RAM-minnet. Felaktigt tolkas detta av många som att Vista är enormt resurskrävande, eftersom det verkar som att det mesta av RAM-minnet är använt nästan oavsett hur mycket RAM man har. RAM är så otroligt billigt idag att jag tycker allt mindre än 4 GB är galenskap (vid nyköp av dator), om man kör Vista. I XP torde man iofs klara sig bra med 2 GB, men varför - när RAM är så billigt?

Är trådskaparens budget extremt tight så kan integrerad grafik, en E2xxx processor och 2 GB vara ett alternativ. Men prestandaskillanden och livstiden på datorn, om han ökar budgeten med bara omkring 1.5k är otroligt stor. Om Typhonos tycker att mina inlägg tillför, som han säger, extremt lite så må det vara hänt. Jag har svårt att se att så är fallet.

Edit: "Och jag tror inte han ska köra med två skärmar, men möjligheten finns väl ändå på ga-ma78gm-s2h. Han ska iaf köra på hyffsat hög upplösning för att få plats med många pokerbord xD funderar på en 22""

Jajamen! Det finns många kort som klarar två skärmar. Troligen de flesta eller rent av alla som går att köpa idag. Men (vad gäller Nvidia) så är 8600 GT det billigaste som har två stycken DVI-utgångar. 22" rekommenderar jag inte. Hellre 20" med 1600x1200 eller 24" med 1920x1200. Detta pga att 22" är i wideformat vilket majoriteten av pokerklienterna inte använder. Betfair är undantaget. På en 20" med 1600 x 1200 upplösning kan han alltså köra 4 bord helt utan overlap, vilket inte går på en 22" (wide).

1600x1200 eller 1920x1200 skärmar kostar något lite extra jämfört med 20" eller 22" med wide-upplösning. Men om bror din multitablar så kan det vara välinvesterade pengar

Edit2: 1920x1200 är förstås också wide... så det blir som en 1600x1200 20-tummare, fast med möjligheten att ha en msn/messenger vid sidan om. Och ang ditt moderkort. Jag vet inte om det går att ha flera skärmar till det... Vad jag kan se finns det bara en DVI-utgång. Se här: https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=GIGMA78G...

Visa signatur

C2D 6850, 2GB Corsair DDR26400, Asus P5K Deluxe/WiFi p35, 150 GB WD 10krpm, 500 GB WD 7.2krpm, GeForce8800GTS 320, Antec P180, Corsair 620W

Permalänk
Medlem

flopalot: I trådtiteln står det klart och tydligt ca 4500 kr så det är klart att priset ska hamna därikring. Du kan heller inte jämföra gamla grafikkort som 7900 och X850XT då de saknar det stöd för uppspelning av HD som till och med Hd3450 har idag, hur bra de än må prestera i spel så blir de aldrig bra grafikkort till uppspelning av HD-film. 8600GT och också ett gammalt kort som har sämre uppspelningsprestanda än Geforce 8400 som jag skulle rekommendera istället då två skärmar inte är aktuellt enligt trådskaparen. Jag anser fortfarande att dina inlägg bidragit med ytterst lite kunskap relevant till tråden.

Meningen är att hitta det bästa tänkbara systemet för en viss budget för att hjälpa trådskaparen, inte flasha med kunskaper om vad som är det bästa gaminggrafikkortet. Däremot kan jag hålla med om att 4 Gb ram kanske kan vara bra att passa på att köpa då det är så billigt men samtidigt ska man inte förvänta sig någon WOW upplevelse för skillnaden mellan 2 Gb ram och 4 Gb ram är inte så stor i 32 bitars VISTA, jag har själv kört Ultimate på min egen klart sämre dator (singlecore som du ser i signaturen) än de föreslagna paketen och det flöt helt utan problem.

Till trådskaparen: Jag tycker även ditt sista paket ser bra ut och oavsett vilket av det och paketet Loxus föreslagit som din bror bestämer sig för så tror jag han blir nöjd med resultatet.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

För det första tvivlar jag på att trådskaprens kompis eller vem det nu var kommer att använda datorn till så avancerat poker spel. För det andra kan jag spela upp 1080p på min 1650pro sammtidigt som WoW är igång.
Men visst prollen var väl lite väl kraftig för sitt ändamål.
Loxus förslag låter bra tycker jag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
Jag anser fortfarande att dina inlägg bidragit med ytterst lite kunskap relevant till tråden...

...nte flasha med kunskaper om vad som är det bästa gaminggrafikkortet.

Din inledande kritik rörde att jag skrev något i stil med "grafikkort? 8800GT/512är mycket prisvärt". Detta baserades på de erfarenheter jag har om pokerspel och filmvisning. Jag flashar inte med några kunskaper om gaminggrafikkort. Hur du kan få ett sådant uttalande att tolkas som detta är förvånansvärt. Jag spelar inga spel, mer än någon enstaka session av BF Vietnam som inte kräver något kräm överhuvudtaget. Däremot spelar jag poker och ser på film. Detta var vad trådskaparen frågade om. Och för detta kan det, beroende på under vilka former pokerspelandet sker, krävas avsevärt mycket mer dator än de flesta kanske räknar med. Att upplysa om detta tycker jag i allra högsta grad är att bidra med viktig info i tråden.

Jag retar upp mig på är att du är en självutnämnd forumkontrollant som slänger dynga omkring dig på bästa besserwissermanér. Det gynnar ingen. Vare sig forumläsare eller trådskapare. Även om det skulle vara så att mitt uttalande om att 8800 GT är prisvärt tillför lite eller inget så är det upp till trådskaparen och för all del övriga läsare att bilda sig en egen uppfattning. Det finns INGET skäl att vara dryg och säga till folk att läsa trådarna etc.

Till sist. Det här är ett forum. Själva grundidén är att många skall ta del av andras kunskaper. Det är i princip inte relevant om just trådskaparen kommer använda pokertracker med databaser eller inte eller vad det nu kan röra sig om. Till saken hör att han ännu inte sagt huruvida detta kommer ske eller ej. Det kan däremot vara ett flertal av de som söker i forumet på "film och poker" eller liknande som söker just precis denna information.

Till trådskaparen: Så vitt jag förstår finns det en VGA och en DVI utgång på det kort du valt. Alltså kan du köra flera skärmar.

EDIT: Loxus förslag verkar kanonbra för <4.5k budget, möjligen så när som på frågan om 2 eller 4 GB RAM.

Visa signatur

C2D 6850, 2GB Corsair DDR26400, Asus P5K Deluxe/WiFi p35, 150 GB WD 10krpm, 500 GB WD 7.2krpm, GeForce8800GTS 320, Antec P180, Corsair 620W

Permalänk
Medlem

flopalot: reta dig inte på mig läs igenom tråden nogrannt istället. Ge råd relevanta för trådskaparen.

Berserkargang: Berätta gärna hur det blev sen, tycker alltid det är kul att se hur pass väl lågbudget datorer faktiskt funkar i vardagsapplikationer.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk

Ja mina herrar, det blev en livlig diskussion det här. Tänk vad en dator kan ställa till med:P

Tänker bara säga att "ju billigare desto bättre" gäller. Det behöver inte vara en dator för 4500kr. Lite dum rubrik av mig. Och jag har nu insett hur dumt det såg ut med att välja en phenom. Men en 5000+ är väl bättre än en E2180? isåfall är väl en 5000+ för 599 inkl. frakt ett bra köp, förutsatt att man valt ett amd system.

Men tycker ni inte ett GA-MA78GM-S2H är ett prisvärt kort? Är det någon mening med att ha ett hd2600xt istället för ett hd3200 för hans ändamål?

och kylning och nätagg räcker väl gott och väl till http://www.prisjakt.nu/optimize.php?p=207702,279997,218774,23...
1000kr billigare än loxus förslag också. Kommentera gärna det här paketet.

Bara så att ni vet är det oerhört jobbigt att skriva med trasig backspace tangent på en laptop;P

Visa signatur

You're damned if you do and you're damned if you don't

Permalänk
Medlem

"Ge råd relevanta för trådskaparen". Jo, det är det jag hävdar att jag gör. Det faktum att du tagit upp en hel del plats i denna tråd, för att hävda din ståndpunkt och korrigera andra som möjligen marginellt glider utanför det som är relevant talar ju för sig själv. Det rimmar illa med din uppfattning att hålla sig till sådant som är relevant för trådskaparen. En ganska fet självmotsägelse faktiskt. Själv har jag däremot inga problem alls med detta

Berserkargang: Ang ditt processorval. Kika på denna sida: http://www.tomshardware.com/charts/processors/xvid-1-1-2,403....

Där kan du välja vilken typ av benchmark som skall testas, t.ex. filmvisning i HD eller något annat. Om dina processorer saknas i listan så kan du lägga till dem längst ner under fliken "add a product". Jag kan för lite om AMDs grejer för att våga mig på en gissning om vad som är bäst i ditt fall.

edit: Och för grafikkort kan du kolla på denna länk. http://www.tomshardware.com/charts/graphics-cards/warhammer-m... Min åsikt är, som du säker har förstått , att det helt klart är värde i att köpa ett 2600 XT framför det integrerade HD 3200.

Finns en tråd om moderkortet här. Kombinationen med 5000+ verkar vara populär, men dras med värmeproblem. http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=7685...

Lycka till!

Visa signatur

C2D 6850, 2GB Corsair DDR26400, Asus P5K Deluxe/WiFi p35, 150 GB WD 10krpm, 500 GB WD 7.2krpm, GeForce8800GTS 320, Antec P180, Corsair 620W

Permalänk
Medlem

flopalot: om du inte hade argumenterat om dina egna inlägg med 8800GT så hade tråden varit 1/4 av dess längd.

Värmeproblem får de flesta grafikkretsar om luftcirkulationen är dålig men om det sitter minst en fläkt som blåser in och en som blåser ut så tror jag inte det blir något problem. Jag skulle rekommendera HD3650 över HD2600XT pga tillverkningstekniken och diverse förbättringar men tror det räcker med 8400GS som ska ha bättre HD-uppspelning än alla radeonkort enligt vissa tester.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Jisses. Har du inte förstått? Det är kanske dags att du också läser tråden. Jag baserade mitt grafikkortsval på det faktum att han valde en processor som ligger i toppskiktet, prismässigt. Ett 8800 GT hade i mina ögon varit ett bra val till den processorn. Du, baserade istället dina idéer på det faktum att alltihop skulle kosta 4500 kronor. Det visade sig att ingen av oss hade rätt.

Efter att det framkommit att han vill ha billigast möjliga dator är givetvis varken den processorn eller 8800GT aktuell. Kan vi nöja oss med detta, snälla? Jag irriteras över att du, enligt mig, har en dryg attityd och verkar försöka söka jobb som moderator. Du irriteras över att jag rekommenderade 8800 GT. Vi lär inte ändra varandras ståndpunkter. Vi kan väl helt enkelt vara överens om att inte vara överens och släppa detta?

Visa signatur

C2D 6850, 2GB Corsair DDR26400, Asus P5K Deluxe/WiFi p35, 150 GB WD 10krpm, 500 GB WD 7.2krpm, GeForce8800GTS 320, Antec P180, Corsair 620W

Permalänk

Är själv i exakt samma situation som trådskaparens broder och tar ivrigt del av era tips. Dock har jag aldrig tidigare satt ihop en dator själv. Bör jag tänka om, eller klarar vilken drulle som helst ingreppet? Behövs någon särskild utrustning?

Permalänk
Medlem

@Berserkargang
Ditt paket från prisjakt (http://www.prisjakt.nu/optimize.php...1,206257,154451) ser bra ut. Köpte själv precis ett väldigt liknande paket att köra som HTPC mot en 1080p tv och den har klarat sig utmärkt än så länge.

Här är mitt paket:
http://www.prisjakt.nu/optimize.php?f=&e=&p=287179,255414,864...

Det är egentligen väldigt små skillnader mellan våra paket. Jag körde på en något svagare processor med styrkan att den är en 45w istället för 65w... det ger mindre värmeutveckling och jag kan sänka fläktstyrkan (viktigt för en HTPC som man vill ha så tyst som möjligt).

Den andra skillnaden är chassit. Jag körde på en Antec NSK1380 som jag bara måste lovprisa! Den är väldigt tyst, kompakt och enligt eget tycke snygg. Väggar och tak är enkelt avtagbara för installation och CD/DVD dockan lossar med ett enkelt handgrepp. Nätagg:et går även den att ta loss med några skruvar. Dock är nätagg:et "bara" på 350w vilket -kan- vara lågt om du vill dra in dubbla crossfire kort. För ditt paket du satte ihop på prisjakt är det dock fullt tillräckligt.

Vill du ändå boosta prestandan på burken (och den baseras på GA-MA78GM-S2H moderkortet) så skulle jag rekommendera HD3470 eller HD3650 grafikkorten... bra, billiga budgetkort som kan kombineras med den integrerade grafikkretsen i Hybrid Crossfire.

Summa summarum... ditt paket du länkade till är bra och fullt tillräckligt för de behov du förklarat. Man kan alltid lägga mer pengar... och få mer prestanda... men frågan är om behovet motiverar det.

-- Edit --
Vill förtydliga lite angående grafikkorts debatten... Om din bror inte planerar att spela spel på burken har han INGET behov av ett dedikerat grafikkort. Den integrerade GPUn (HD3200) är fullt tillräcklig för de vanliga normala anvädningsområdena du har beskrivit. Kan dock inte svara för om det innefattar en så extrem använding som Flopalot beskrev...

HD3200 klarar fullgott av att spela upp allt utom det utomordentligt mest krävande 1080p material som finns på "marknaden". Den tappar dock om man vill spela upp BlueRay skivor eller (i vissa fall) rena BlueRay/HDDVD rippar...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av F.D.BLUTH
Är själv i exakt samma situation som trådskaparens broder och tar ivrigt del av era tips. Dock har jag aldrig tidigare satt ihop en dator själv. Bör jag tänka om, eller klarar vilken drulle som helst ingreppet? Behövs någon särskild utrustning?

Du kommer klara dig galant Ta god tid på dig och följ någon "att göra mall" på nätet, t.ex. datorbyggarskolan på nordichardware:

http://www.nordichardware.se/Guider/?skrivelse=220&page=1

Jag byggde min första dator för något halvår/år sedan. Jag hade byggt några stycken tidigare, fast då med assistans. Var en smula nervös...men jag vågar påstå att oavsett vilka typer av problem du stöter på så kommer du hitta svaret här på sweclockers. Det enda jag tyckte var pilligt/knepigt var att få alla frontanslutningar från chassit på rätt ställe i moderkortet, t.ex. LED-lampor, USB-portar m.m. Jag har byggt en handfull datorer sedan dess, och jag tycker fortfarande att de små kontakterna är jobbigt att få på rätt plats...lite beroende på moderkort och chassi iofs. Men tar du god tid på dig och läser moderkortsmanualen ordentligt så är det inga problem

Ang utrustning? Nej, behövs inget speciellt. Det enda du behöver är en eller ett par stjärnskruvmejslar.

Ett tips för nybörjare är att köpa ett stort chassi. Kanske kostar det några hundralappar mer, men det är otroligt skönt att känna att man har lite utrymme att jobba med och att man kommer åt överallt.

Lycka till!

Visa signatur

C2D 6850, 2GB Corsair DDR26400, Asus P5K Deluxe/WiFi p35, 150 GB WD 10krpm, 500 GB WD 7.2krpm, GeForce8800GTS 320, Antec P180, Corsair 620W

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Berserkargang
Ja mina herrar, det blev en livlig diskussion det här. Tänk vad en dator kan ställa till med:P

Tänker bara säga att "ju billigare desto bättre" gäller. Det behöver inte vara en dator för 4500kr. Lite dum rubrik av mig. Och jag har nu insett hur dumt det såg ut med att välja en phenom. Men en 5000+ är väl bättre än en E2180? isåfall är väl en 5000+ för 599 inkl. frakt ett bra köp, förutsatt att man valt ett amd system.

Men tycker ni inte ett GA-MA78GM-S2H är ett prisvärt kort? Är det någon mening med att ha ett hd2600xt istället för ett hd3200 för hans ändamål?

och kylning och nätagg räcker väl gott och väl till http://www.prisjakt.nu/optimize.php?p=207702,279997,218774,23...
1000kr billigare än loxus förslag också. Kommentera gärna det här paketet.

Bara så att ni vet är det oerhört jobbigt att skriva med trasig backspace tangent på en laptop;P

Du kommer klara dig på det inbyggda grafikkortet utan problem..Det presterar bra.

Jag hade hellre tagit en E2180 cpu då dom ligger i samma prisklass och Intel är svalare än vad AMD är..

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DjRaven
Du kommer klara dig på det inbyggda grafikkortet utan problem..Det presterar bra.

Jag hade hellre tagit en E2180 cpu då dom ligger i samma prisklass och Intel är svalare än vad AMD är..

En varning kan vara i ordning att moderkortet han valt där väl inte är kompatiblet med en Socket 775 processor vilket E2180:an är... eller är jag helt vilse?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DjRaven
Du kommer klara dig på det inbyggda grafikkortet utan problem..Det presterar bra.

Jag hade hellre tagit en E2180 cpu då dom ligger i samma prisklass och Intel är svalare än vad AMD är..

Problemet med att ta en Intelprocessor är i detta fall att moderkorten till Intel har mycket sämre inbyggda grafikkretsar än det moderkort trådskaparen valt. Så om man tänkt köra med integrerad grafik, så skulle jag valt AMD.
Om man kombinerar moderkortet med en lite kraftfullare x2 processor som AMD Athlon x2 6000+ t.ex. så har man bra prestanda för mjukvaruavkodning till ett billigt pris i de fall som grafikkretsen inte kan erbjuda avlastning (är ju codecberoende).
Är man klocksugen, så kan man ju annars ta en X2 5000+ Black Edition, då den har upplåst multipel (det är "bara" att höja upp multipeln för att klocka, inget krångel med FSB).

Edit:Ett test där de kör HD-material med hjälp av den integrerade grafikkretsen:
http://www.ocworkbench.com/2008/gigabyte/GA-MA78GM-S2H/b8.htm

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Hur gick det, är någon dator köpt? Själv letar jag fortfarande..

Permalänk
Medlem

Hur låter hårddisken? (Seagate ST3320613AS) Den ser ut att prestera bra i alla fall.