Ingen luftström förbi moderkort - behövs extra NB-kyln?

Permalänk
Medlem

Ingen luftström förbi moderkort - behövs extra NB-kyln?

Jag funderar på vattenkylning av CPU och grafikkort, inte för att överklocka utan för att få en tyst dator.

Jag har siktat in mig på ett Antec P182-chassi och har tänkt undvika chassifläkt om möjligt. Eftersom nät-agget sitter i en separat kammare på P182, kommer det alltså inte ens att gå en luftström från nät-agg-fläkten förbi moderkortet.

Då förmodar jag att kylflänsar och heatpipes på nord- och sydbrygga inte kommer att göra sitt jobb tillräckligt bra, eller? Dvs kommer jag att behöva vattenkyla även NB och SB?

Permalänk
Medlem

Kanske lite sent svar, men men. Vill du undvika fläktar helt? om du vill täcka NB och SB kan du använda en tystare 120mm fläkt. Sen beror det på vad du har datorn till? Vid krävande aktiviteter bör svalare komponeter rekomenderas.

Jag själv skulle ha kört vattenkylning på cpu och grafik, och en tyst fläkt som täcker moderkortet.

Permalänk
Medlem

Jag har lagt om kursen lite. Kommer att köra Noctua-fläktar, Noctua CPU-kyl och ett graffekort som har Zalman från början (har glömt vad det heter). Står jag ut med ljudnivån, skippar jag vattenkylet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xrvjorn
Jag har lagt om kursen lite. Kommer att köra Noctua-fläktar, Noctua CPU-kyl och ett graffekort som har Zalman från början (har glömt vad det heter). Står jag ut med ljudnivån, skippar jag vattenkylet.

Scythe Ninja plus Rev B är minst lika bra om du ska få det så tyst som möjligt och betydligt billiggare.

Lägg hellre pengar på helt passivt graffe alternativt Accelero S1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nvmuppen
Lägg hellre pengar på helt passivt graffe alternativt Accelero S1 [/B]

Har du något tips på något så'nt som funkar? Jag läste en test i vintras på ett passivt 8800GT (tror det var ett Gigabyte-kort) men det körde på ca 100 grader, så det lät inte bra för livslängden. Ett passivt kort som går svalare vore trevligt.

En variant vore kanske att sätta en fläkt med strömbrytare på ett passivt kort? Tyst och fint när man surfar eller skriver program och kompilerar. När man kör spel/simmar och graffet får jobba, spelar det ingen roll om fläkten är på eftersom högtalaren ändå överröstar den med diverse ljudeffekter.

Vad tros om det varianten? Kan det bli tight med utrymmet?

Permalänk
Medlem

8800gt är nog ngt för varmt för passiv kylning (sparkles ligger på ca 100°i load)

ska du ha prestanda över 9600 GT tror jag att det smartaste är att köpa ett kort med aktiv kylning, byta ut mot accelero S1 och sedan sätta på en tyst 120mm fläkt (ev med brytare)