Måste skyffla 4,5gb filer snabbt...extern HDD/USB/DVD?

Permalänk
Medlem

Måste skyffla 4,5gb filer snabbt...extern HDD/USB/DVD?

Hallå,

Jag behöver flytta 4,5gb data från en maskin till en annan så snabbt som möjligt. Det rör sig inte om en enda fil, utan flera tusen småfiler så läs/skriv-hastigheten blir ganska viktig.

Jag misstänker att USB > extern HDD > DVD. Men jag kommer ihåg att jag läst någonstans att USB-minnen skriver långsamt. Därför är kanske en extern HDD att föredra?

Eller är det så att det ändå går snabbast att bränna allting till en DVD och läsa in?

Om det är så att en extern HDD är att föredra får någon vänlig själ väldigt gärna tipsa om det finns någon som är bättre/snabbare än dom andra. Jag har kollat på prisjakt.se men det är alltid bäst med personliga rekommendationer tycker jag.

Jag kan väl lägga omkring 2000 kr på hårdvaran, vilket borde räcka till schyssta grejer.

Tack för hjälpen!
/SSB

Permalänk
Avstängd

Ta ut HD:n sätt i den i den andra datorn, kopiera, snabbt, gratis och enkelt.
Men varför är det så viktigt med snabbheten att du vill betala upp till 2000:- för det?

Visa signatur

Partitionera my ass!!
KatTbAjs FTW!!

Permalänk
Medlem

Oavsett hur du gör så kommer du inte kunna överföra mer än 20-25 Mb/s om du kopplar en extern hårddisk till ett USB uttag.

Ovanstående tips är att rekomendera.
4.5 Gigabyte är enklast via DVD skivor, mycket billigt.

Annars bör vilken extern hårddisk runt 1000 lappen klara jobbet galant. Det enda som egentligen skiljer är utseende. Finns inget "bättre" eller sämre. Du betalar för kapacitet, men du kommer i praktiken få nästan samma prestanda oavsett vad du väljer.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren.

Jag kan inte ta ut hårddisken eftersom den måste vara igång hela tiden (sitter på en filserver som jag inte får peta på). Jag får inte heller ansluta någonting över nätverket till maskinen, det är därför jag sitter med valet mellan någonting usb-anslutet eller att använda dess brännare

Anledningen till att det är viktigt med snabbheten ligger i att det blir ett driftsstopp under tiden jag flyttar omkring filerna. Så skillnaden mellan att ligga nere 1 timma eller 2 är ganska stor.

Skrivhastigheten på en DVD ligger väl kring 150kb/s x 20 = 3mb/s som snabbast. Då tar det minst 25 minuter (realistiskt räknat 50 minuter då) att bränna 4,5 gb.

Lyckas man flytta 20-25mb/s över USB-uttaget så hamnar vi på 4 minuter för 4,5 gb. Även om det väl är mer realistiskt med 15 minuter då?

Eftersom grejerna skall flyttas till mediet först och sedan till en ny maskin så kan man väl dubbla siffrorna ovan.

Tid med DVD: Cirka 2 timmar.
Tid med USB: 30 minuter.

Stämmer det så är det en tidsvinst på 1,5 timma, inte att förakta

Kontrollfrågan blir då, ställer ni upp på siffrorna i exemplet?

Permalänk
Medlem

Du räknar med hastigheten för en CD. En DVD har en skrivhastighet på ca. 1350 KB/s, så med x20 blir det alltså ungefär 26 MB/s. Då tar det ca. 3 minuter att bränna 4.5 GB till en DVD.

Permalänk
Medlem

Ah! Skitbra. Då har jag lärt mig någonting nytt idag också.

Enligt dom uppgifterna är det ingen större skillnad på en 20x dvd-skrivare och en usb-kontakt.

Tack för den infon. Trevlig valborg!

Permalänk
Medlem

Nej... men alla bör äga ett bra USB-minne... så du kanske ska passa på.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

Har bara 4gb usb-minne

Men det är ingen stor sak att skaffa ett 8gb förstås. Däremot kör jag nog på dvd-lösningen eftersom hastigheten var den samma. Jag har ju en dvd-skiva lös, så slipper jag handla någonting alls.