Permalänk
Medlem

Köpa videokamera i USA

Hejsan!

Min syster ska nu åka till USA imorgon(!) fick jag reda på, (därav möjligheten att detta ämne redan tagits upp, ber om ursäkt för detta isf) och hon har nu bett mig kolla runt möjligheterna till att köpa en videokamera där, nu när dollarn är så låg. Och därför vänder jag nu mig till er för mina frågor:

Vart hittar man billigast i USA?

Hur vet man hur det fungerar med t ex sladdar (laddare osv)

Garanti?

T ex iPod är det inga problem med att köpa, då man säkert klarar sig på engelska samt att man laddar den via USB

Och till själva kamera-frågorna-

Något man bör tänka på med vilken "standard" man ska köpa? (DVD/DV/HDD?) om det vore så att de har en annan standard än vad som fungerar i Sverige.
Bör man köpa en modell som finns i sverige också eller?

Tacksam för alla svar, åsikter, erfarenheter och klagomål!!

MVH Lars

Ut i solen med er nu, det ska jag göra iaf

Visa signatur

Vänligen citera mig vid svar!

Permalänk
Medlem

Kommer lite sent ser jag men..

Vart du hittar har jag ingen aning om. När det gäller kablar; video/firewire/usb-kablar är identiska. Strömförsörjning brukar bestå av två delar, en enkel sladd och ett aggregat dit kabeln fästs. Om du inte vill använda ett konverteringsdon så kan du nog få tag på en svensk motsvarighet av kabeln och enkelt byta.
Fabriksgarantin borde gälla även i Sverige? När det gäller format ser jag två tänkbara (för min del); DV eller eventuellt HDD/Flash (SSD varianterna). Det hela beror lite på vad du tänkt filma med kameran. Är det barnkalas, semester etc funkar nog både DVD, HDD/Flash och DV. Tänker du göra film som du sedan redigerar på datorn skulle jag föredra DV eller HDD/Flash.
Att tänka på är att kameran komprimerar bildkvaliten på DVD och HDD/Flash vilket inte görs på DV. Så generellt sätt får du bättre bild med DV. Tänk även på att om du filmar mycket under säg, en resa, och får fullt minne på din HDD kamera - så kan du inte göra något förutom ta bort gamla klipp. En DV-kamera är praktiskt då ett 1h (2h longplay) inte kostar mer än några kronor och kan lagras lång tid

Visa signatur

Videokameror: Canon HV30, Sony HC90
Mic: Röde SVM

Permalänk

Tänk på att standarden i USA är NTSC och inte PAL som vi har här...
Problemet är inte lika stort som för ett par år sedan eftersom nya DVD-spelare oftast kan spela NTSC, men det är endå värt att notera att det är lite mer bök med NTSC här i Sverige

Visa signatur