Vet inte om ja fattar mig på överklockning, hjälp tack.

Permalänk
Medlem

Vet inte om ja fattar mig på överklockning, hjälp tack.

Såhär är det, sitter på en riktig skitdator: AMD Athlon 3000+, Radeon 9800pro 128mb och 1024mb ram.

Jag skulle klocka grafikkortet (och eventuellt processorn då), så jag tankade hem RivaTuner och Powerstrip efter att ha läst att de programmen skulle vara bra och även stöda mitt grafikkort.

Jag körde 3DMark 3.0 före för att kolla hur mycket poäng jag fick. På allra första testet utan klockning fick jag 6949 poäng.

Jag gick in i RivaTuner och drog upp mhzen på grafikkortet med 10 på både Memory Clock och Core clock. Drog även upp några mhz på Powerstrip så processorn skulle bli lite starkare. Sen körde jag samma 3DMark test igen, men då fick jag till min förvåning 6740 nånting. Vad beror det på? Har jag helt enkelt misslyckats med min klockning? Sparade det sig inte efter jag stängde programmet RivaTuner fast jag gjorde en profil och använde den, för PowerStrip är ju igång jämt i system tray. Fattar verkligen ingenting.

Visa signatur

Ryzen 5600X | GeForce 3070 | B550-A Pro | 16GB RAM

Permalänk
Medlem

Har jag förstått dig rätt om jag säger att du tror att man klockar CPUn med Powerstrip?

". Drog även upp några mhz på Powerstrip så processorn skulle bli lite starkare." Det låter lite som det.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Haha ojojoj. Nu blev det lite fel här ser jag nu.

Hade inte läst riktigt i RivaTuner, trodde det var CPUn man klockade, sorry för det. Men ändå... Varför går det inte att klocka mitt grafikkort? Är det så enkelt att rivatuner stör för powerstrip eftersom jag klockade i båda programmen? Ska ja avinstallera rivatuner och bara köra powerstrip med grafikklock?

Ska jag testa dra upp den mer mhz?

Visa signatur

Ryzen 5600X | GeForce 3070 | B550-A Pro | 16GB RAM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cryx
Haha ojojoj. Nu blev det lite fel här ser jag nu.

Hade inte läst riktigt i RivaTuner, trodde det var CPUn man klockade, sorry för det. Men ändå... Varför går det inte att klocka mitt grafikkort? Är det så enkelt att rivatuner stör för powerstrip eftersom jag klockade i båda programmen? Ska ja avinstallera rivatuner och bara köra powerstrip med grafikklock?

Ska jag testa dra upp den mer mhz?

Klocka ditt grafikkort enbart med Rivatuner. Kör atitools och scanna och kör även 3dmark i jämna mellanrum.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Re: Vet inte om ja fattar mig på överklockning, hjälp tack.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cryx
Såhär är det, sitter på en riktig skitdator: AMD Athlon 3000+, Radeon 9800pro 128mb och 1024mb ram.

Jag skulle klocka grafikkortet (och eventuellt processorn då), så jag tankade hem RivaTuner och Powerstrip efter att ha läst att de programmen skulle vara bra och även stöda mitt grafikkort.

Jag körde 3DMark 3.0 före för att kolla hur mycket poäng jag fick. På allra första testet utan klockning fick jag 6949 poäng.

Jag gick in i RivaTuner och drog upp mhzen på grafikkortet med 10 på både Memory Clock och Core clock. Drog även upp några mhz på Powerstrip så processorn skulle bli lite starkare. Sen körde jag samma 3DMark test igen, men då fick jag till min förvåning 6740 nånting. Vad beror det på? Har jag helt enkelt misslyckats med min klockning? Sparade det sig inte efter jag stängde programmet RivaTuner fast jag gjorde en profil och använde den, för PowerStrip är ju igång jämt i system tray. Fattar verkligen ingenting.

Du verkar inte vara så jätte insatt i klockning. De fungerar så här om jag ska förklara lite snabbt;

CPU (processor)
När du öker FSB:N så ökar klockfreqvensen du kan också öka multiple men den kan vara låst på visa blablabla hursomhaver så här är formlen.
FSB x multiple = xxxxx MHz

Grafikkort
Där kan du använda dem programmen du har laddat ner, jag skulle dock rekomendera rivatunner och då är de bara att öka memory clock och core clock lite i taget och hålla koll på tempraturen + artifacts.

Ursäkte om de inte var jätteförståligt.

Permalänk
Medlem

Aha tackar, fick hjälp av en polare också. Drog in i BIOSen och drog upp fsb:n och satt multipliern på x10, så höjde jag vcoren lite också. Kan nog klocka mer, drog bara upp fsb:n lite grann. Drog även upp ram-minnena lite.

Vet inte om jag känner någon skillnad precis, haha! Så körde jag dock Powerstrip och höjde lite tills jag fick artifakter på vissa texter så ja fick dra ner den igen. Men ja kanske ska fixa RivaTuner igen då?

Tycker ändå inte min dator blev nå bättre, men som sagt, ska testa rivatuner och sen klocka cpun lite mer i bios så får jag återkomma.

Visa signatur

Ryzen 5600X | GeForce 3070 | B550-A Pro | 16GB RAM

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cryx
Aha tackar, fick hjälp av en polare också. Drog in i BIOSen och drog upp fsb:n och satt multipliern på x10, så höjde jag vcoren lite också. Kan nog klocka mer, drog bara upp fsb:n lite grann. Drog även upp ram-minnena lite.

Vet inte om jag känner någon skillnad precis, haha! Så körde jag dock Powerstrip och höjde lite tills jag fick artifakter på vissa texter så ja fick dra ner den igen. Men ja kanske ska fixa RivaTuner igen då?

Tycker ändå inte min dator blev nå bättre, men som sagt, ska testa rivatuner och sen klocka cpun lite mer i bios så får jag återkomma.

Tänk bara på att låsa PCI-hastigheten till 33MHz innan du drar upp HTT (FSB).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Du har en intern multipel för HTT också. Den står som snardard på 5 det kan bli instabilt om du går för högt. Sänk den gärna till 4 innan du klcokar CPUn mer.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem
Visa signatur

ASUS P6T Deluxe-V2, Core-i7-975EE, ATI-4890xxx 1Gb, 6GB Corsair 12800 Dominator, VelociRaptor-300, Plextor 716-SA,
X-Fi Fatal1ty, Corsair HX-850W, Coolermaster Stacker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HansGBG
Jattebra guide...

http://forums.extremeoverclocking.com/showthread.php?t=261409

Har nu fixat RivaTuner och klockade upp litegrann. Kunde inte klocka cpun nåt mer i BIOS iaf, då började datorn hänga och ha sig vid vissa tillfällen så ja fick köra det jag hade igår.

Blev ingen märkbar skillnad än, men ska titta närmare på den där guiden, tackar.

Visa signatur

Ryzen 5600X | GeForce 3070 | B550-A Pro | 16GB RAM