Permalänk

Hur sköta en Ros?

Jo det är så att jag fick en ros av min flickvän, en planta alltså, och jag tyckte det var sött gjort av henne så jag vill hålla den vid liv

Hur sköter man en ros på bästa sett ? hur ofta ska man vattna och hur mycket ? Ska den stå i värme eller i kyla, i solen eller i moln?

Såna där små tips är varmtvälkomna

Så nu får vi se om det finns någon blomkunnig datornörd

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Medlem

fick du en sån här ungefär?
http://www.ltkronoberg.se/upload/Dokument/Om_landstinget/Arbe...

om inte, och det är en vanlig ros, tycker jag du ska torka den. då håller den phoevah.

glöm inte, när plantan dör, dör kärleken.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Fick du med en liten lapp som gav mer info om vilken sorts ros det är?
Jag menar inte att förolämpa dina blomkunskaper, men det är verkligen en planta vi snackar om, med jord och hela skiten och inte bara en pinne med lite rött längst upp?

Kolla lite här och se om de har något vettigt: http://www.svenskarosensallskapet.org

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem

Åtta lager klarlack borde konservera den och hålla den blank o fin ett tag..

Permalänk
Medlem

En planta bör ju vara en sak med rötter och jord:P

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk

Bah, känner jag viss sarkasm?

Jo det är alltså en planta, vi planterade om den när hon köpte den från den där lilla svarta plastsaken som håller jorden och rötterna från början....

Tack ni som har hjälp iaf ^^ Men på http://www.svenskarosensallskapet.org fann jag inte mycket vettigt faktiskt, verkade som att hela sidan va typ, nerlagd eller nått...

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Medlem

Dåså, det är säkert som alla andra växter, se till att jorden är fuktig men inte blöt, maximera soltimmarna och plocka bort döda delar.

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasc
Dåså, det är säkert som alla andra växter, se till att jorden är fuktig men inte blöt, maximera soltimmarna och plocka bort döda delar.

Ska man ta bort döda delar från krukan?
Jag låter blad ligga på jorden trodde de var bra.

Permalänk

Synd att du inte fick en kaktus. De är bra mycket lättare att ta hand om, man bara vattnar dom någon gång varanan månad så klara den sig.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av estoves
Ska man ta bort döda delar från krukan?
Jag låter blad ligga på jorden trodde de var bra.

Tja, jag har fått för mig att det framför allt är bra om man har maskar och skit i närheten som, eh..."omvandlar" döda växtdelar till näring och sånt och att de i andra fall mest ska vara dåliga. Och fula.

Även om man kan tro det är jag ingen diplomerad expert, så känn er väldigt fria att salta vad jag säger i den här frågan.

Det mest uppenbara tipset i den här tråden borde väl dock vara att trava iväg till det lokala bibloteket och kolla ett par böcker om blomskötsel.

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

Troni, du vet att detta är ett test va? Först kollar hon om du kan hålla en ros vid liv, klarar du det; kommer du få en större och mer krävande organsim att sköta.

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camper
Troni, du vet att detta är ett test va? Först kollar hon om du kan hålla en ros vid liv, klarar du det; kommer du få en större och mer krävande organsim att sköta.

En solros?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av estoves
En solros?

Du kan inte haft många tjejer, det är en kompiskaka såklart!
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kombucha

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem

Egentligen ska man ha speciel "ros jord", men du ska inte krångla till det ytterligare Köp växt-närings-pinnar eller vad det heter, vattna lagom mycket, tänk på att det är en uteväxt, så ska nog allt sköta sig!

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk

Alltså detta blir ungefär samma sak när de på cs-forum diskuterar datorproblem.
Har man ett problem så ska man vända sig till där kompetens finns, mitt råd är gå till en blomsteraffär och låtsats vara intresserad av en likadan ros och fråga hur den skall skötas och vilka växttillskott etc som den ska ha.

Annars gå till puben till helgen och ta dig några öl, gå fram till första bästa bord med enbart damer på, sedan förklara dit rosproblem och fråga ifall de vill följa med hem och hjälpa dig med rosorna, detta skulle jag ha gjort då damer generellt är bra på sånt här.
Nu är din flickvän kanske svartsjuk så hon inte tror dig att ett helt brudgäng följde med dig från puben för att diskutera rosskötsel.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Okej grabbar, många förslag men tyvärr riskerar somliga av förslagen att orsaka plantans död om plantägaren sätter dessa i verket:)

Som jag har förstått det så handlar det helt enkelt om en vanlig ordinär krukros vilken inte vill ha för mycket vatten och inte heller för lite.
En krukros får ALDRIG stå med överskottsvatten i krukan, rötterna ruttnar då och den dör och den bör ha ordentligt med dränering i botten av krukan som tex sjösten, glaskulor eller lecakulor.
En bra tummregel är att doppa krukan en gång i veckan, dvs fyll diskhon med vatten och sänk ner innerkrukan (den svarta/bruna plast/terracottakrukan som omsluter jord och rötter och placeras i en ytterkruka) i vattnet som bör vara halvljummet tills jorden inte drar till sig mer vatten. Låt sedan krukan stå och rinna av en stund så att inget överskottsvatten hammnar i ytterkrukan och ställ tillbaka innerkrukan i ytterkrukan (ytterkrukan är den kruka som brukar ha mönster mm och vara fin).
Någon särskilld växtnäring behöver inte plantan om du planterar om den varje vår med en bra jord. Komm också ihåg att ta bort döda blad osv så ser plantan trevligare ut och håller längre.

Om ni har frågor kring blommor/växter så har jag en tråd liggandes här någonstanns på forumet i vilken ni kan ställa dessa:)

(Om ni ser ord som är sammanskrivna så beror det på ett kasst tangentbord där spaceknappen inte funkar som den ska alla gånger:) )

Permalänk
Medlem

Vilken förolämpning att ge en ros, precis som glemmy sa; dör rosen dör kärleken.

Har hört att man ska ge bort en potatis istället, för den växer och blir fler (alltså det ska stå för typ gifta sig plus massa småttingar)...

Visa signatur

nex - violent death, slaughter, death